Airco probleem

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2021 - 16:54  ·  #31
Idd. Heerlijk op vakantie altijd in Frankrijk, met slippertjes de auto instappen en met je blote voeten en koude airco op je voeten gaan rijden 8-)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2021 - 17:12  ·  #32
Quote door Blade

SImpelweg indirect koelen. Bij de voetjes en voorraam dus.

Is mss een oplossing, probeer ik direct eens uit.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.11.2021 - 17:11  ·  #33
Zaterag onderweg plotsklaps een rookwolk achter mij. Direct op kant en brandblusser er bij genomen maar niet meer te zien.
Verder gereden zonder problemen, thuisgekomen motorkap nogmaals open en met een lamp erbij gezien dat de riem van de aircopomp eraf lag.
Bodemplaat ervan onder geschroefd en de compressor getest met de hand, deze zit vast, ik vermoed dus dat ik ook een vastloper aan mijn been heb. Dit was een nieuwe Nissens compressor van maart 2019 die er 50.000km heeft opgezeten. Dik balen, langs de andere kant blij..... voor hetzelfde geld was de riem tussen de distributie gedraaid.

Hoe nu verder ben ik nog aan het beraden, ik heb mijn oude compressor nog liggen waar eigenlijk niets aan mankeerde, die had ik preventief vervangen omdat er een geluid in het systeem zat met de airco uit, uiteindelijk heeft dat niets uitgemaakt.
Eigenlijk zou ik ook moeten laten checken of er nog genoeg gas op het systeem zit, want wat is anders de oorzaak van die vastloper.
Verder ook nog, wat met eventuele vervuiling in het systeem na de vastloper?

Eén voordeel heb ik..... het is bijna winter, dus niets dringend nu.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.11.2021 - 18:05  ·  #34
Bij een vastloper denk ik aan te weinig smeermiddel in het airco systeem. Een gebrek aan de compressor zelf kan ook een oorzaak zijn.
Wel een trieste zaak dat de preventief vervangen compressor je nu in de steek laat.

Goed vacuumeren, desnoods twee kee,r om het systeem weer schoon te krijgen.
Oude pomp er weer op. Met wat geluk blijft de airco goed functioneren.

"Een onsje geluk is meer waard dan een kilo wijsheid."
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.11.2021 - 18:30  ·  #35
Als de oude nog goed is dan zet je die toch terug? Even netjes afvullen met de juiste pag olie. Ik zou wel in deze de droger ook vernieuwen om evt schade deeltjes vd nissens pomp.

Vacumeren moet altijd goed, maar je haalt hier zeker geen metaalslijpsel er mee uit, daar zijn speciale reinigings machines voor.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.11.2021 - 21:24  ·  #36
De oude is zeker nog goed, itoen ik de wagen kocht was de condensor stuk en zat er een recente hella compressor op.
Na aankoop condensor vervangen en laten vullen en toen detecteerde ik het geluid.
Hierna weer leeg laten halen en expantieventiel ook vervangen, zonder positief resultaat
Een jaar laten de compressor ook maar vervangen op hoop van zegen, echter ook geen resultaat.
Volvo dealer wist het ook niet, alles leek normaal.
In juni of zo werkte de airco niet goed, te weinig koelmiddel. Dit laten bijvullen en weer ok.
Nu zaterdag liep de compressor vast.

Is bij een NN de filter apart te vervangen? Ik dacht dat deze samen zat met de condensor?
Zou het ook geen goed idee zijn om de leidingen eens goed door te blazen met perslucht, ik denk dan nog steeds ifv mijn probleem met het geluid?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.11.2021 - 21:47  ·  #37
Dit soort problemen betekent vaak opereren tussen angst en vrees.
Laat je wat zitten dan loop je de kans op nieuwe ellende.
Haal je alles uit de kast dan vraag je je later af was dat allemaal wel nodig.

Ik zou het advies van Blade volgen. Hij heeft ervaring met dit soort problemen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.11.2021 - 06:25  ·  #38
Quote door staaf

De oude is zeker nog goed, itoen ik de wagen kocht was de condensor stuk en zat er een recente hella compressor op.
Na aankoop condensor vervangen en laten vullen en toen detecteerde ik het geluid.
Hierna weer leeg laten halen en expantieventiel ook vervangen, zonder positief resultaat
Een jaar laten de compressor ook maar vervangen op hoop van zegen, echter ook geen resultaat.
Volvo dealer wist het ook niet, alles leek normaal.
In juni of zo werkte de airco niet goed, te weinig koelmiddel. Dit laten bijvullen en weer ok.
Nu zaterdag liep de compressor vast.

Is bij een NN de filter apart te vervangen? Ik dacht dat deze samen zat met de condensor?
Zou het ook geen goed idee zijn om de leidingen eens goed door te blazen met perslucht, ik denk dan nog steeds ifv mijn probleem met het geluid?


Met mijn NN uit 2008 had ik ook een metaalachtige geluid in de airco zitten wat in de auto goed te horen was, buiten niet echt.

Ik heb het probleem voorgelegd een de lokale airco boer en in overleg bij wijze van proef extra olie in het systeem gespoten. Hij dacht dat het geluid van de expansieklep kwam.

Daarna nooit meer gehoord. Dat bij jou de pomp vastgelopen is geeft aan dat wat extra olie niet zo’n rare actie hoeft te zijn.

Het zijn natuurlijk modulerende pompen waarin meer bewegende delen zitten dan in een standaard pomp, en modulerende pompen draaien veel meer uren ten opzichte van aan-uit compressoren.

Regelmatig wat extra olie erbij klinkt dan logisch
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 15.05.2022 - 09:25  ·  #39
Deze avond moet ik wat onderdelen bestellen voor de auto van mijn vriendin.
Ik zal dan maar het airco-riempje en de filter/droger ook mee bestellen voor de mijne. Het wordt nu toch zomer.
Is dit filter eenvoudig te vervangen? Dit zit in de behuizing van de condensor geintegreerd,
Ik plan dan het systeem te laten leeghalen, de compressor los halen, de filter er uit en dan alle leidingen etc eens door te blazen met perslucht.
Dan moet er toch iets te vinden zijn van verstopping, vuil etc.....
Zo spannend is zo een circuit toch niet? wat leidingen, expantieventiel, verdamper en condensor (en de compressor).
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2022 - 14:40  ·  #40
Gisteren de airco laten leeg halen, blijkt er eigenlijk zo goed als geen koelmiddel meer op te zitten.
Ik vermoed de condensor wéér lek, er hangt een stoftapijtje aan een gedeelte van de condensor. Ik vermoed aanklevend stof door olie en koelmiddel dat gelekt heeft. Wel balen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2022 - 18:53  ·  #41
Aan de andere kant: een pomp die vastloopt en de riem eraf sjort zal niet de beste afdichting hebben. Zeker als deze stilstaat vanaf de winter.

Kan die vetvlek niet ergens anders van zijn?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2022 - 23:29  ·  #42
Marijn,

Dat is de vraag natuurlijk. Vraag is dan natuurlijk waarom de aircopomp dan vastgelopen is.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 10.06.2022 - 20:41  ·  #43


Hierbij een foto van de condensor met de opvallende vettige stofplek.
Lijkt me een lek? Niet?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 10.06.2022 - 21:26  ·  #44
Ik mag toch hopen dat bij het opnieuw vullen fluor toegevoegd is.
Dan is de lekkage vinden met blacklight kinderspel en weet je zeker waar de lekkage zit.
Voor je het systeem na de vastgelopen pomp weer operationeel maakt eerst het systeem laten spoelen, minstens 2x
Anders zal achtergebleven gruis de volgende pomp ook slopen...
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 10.06.2022 - 21:56  ·  #45
Johan,

Net nog gekeken met een blacklight met het licht uit in de garage, ik zie niets van fluor sporen.
Of er fluor aan toegevoegd is ooit weet ik niet, de airco is twee keer leeggemaakt, één keer door een algemene garage, één keer door de dealer. De tweede keer was ter controle omdat ik aan het werk van de eerste garage begon te twijfelen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0