Airco probleem

 
 
 
 
 
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 10.06.2022 - 22:09  ·  #46
Ik weet niet beter of het is standaard dat fluor meegaat met een aircovulling.
Althans bij alle bedrijven waarvoor ik werk, dit zijn uitsluitend (vw)dealers.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 07:46  ·  #47
Ik zal het straks snel genoeg zien, ik ga de compressor straks vervangen door mijn oude. Kan maar al gebeuren, de oude is toch stuk.
Aan de kleur van de olie zou ik moeten zien of er fluor in zit. Ik weet zeker dat de olie transparant van kleur was al ik hem er in gebouwd hebt. Is ze nu fluo geel dan zit er fluor in.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 07:52  ·  #48
Meestal als ze er fluor in doen is dat ook vermeld dmv het stickertje waar de airco service op staat. Een vinkje of de opmerking "+fluor" iets in die trant.
Want het moet voor een ander ook duidelijk zijn dat er fluor in zit....
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 09:10  ·  #49
Zou idd handig zijn, echter noch de dealer, noch de gewone garage heeft iets genoteerd of gekleefd. Ook op de factuur geen melding hiervan.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 10:16  ·  #50
Net compressor gedemonteerd, zat vrijwel geen olie in, minder als een soeplepel. Olie zag wel fluogeel, dus er zit zeker fluor in.
Nu is natuurlijk de vraag: waar zit het lek: met wat pech aan de verdamper maar daar kan ik eigenlijk niet bij met de fluor lamp.

Wat ik ook vaststelde: compressor zat idd een beetje vast, vooruit draaide hij niet, even een cm achteruit gedraaid en weer vooruit en hij zit volledig los, zonder bijgeluiden. In de olie zat ook geen gruis of iets dergelijks.

Edit: een half uur later: heb de condensafvoer van de verdamper gecontroleerd: geen fluor sporen, ook op de kachelunit niets van fluor weer te vinden
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 20:34  ·  #51
Op de foto van de condensator is veel vet te zien, maar breed uitgesmeerd. Dat vind ik raar. Normaal zou je verwachten dat het in dalende lijn verspreid.

Het lijkt vanaf de foto meer of er wolk olie door de grill gevlogen is. Voorganger of zo?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 22:25  ·  #52
Marijn,
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet.
De vetvlek zit net achter het gedeelte waar de nummerplaat gemonteerd zit bij een NN, een vetvlek door een voorganger zou eigenlijk niet kunnen op die plaats. Echter datzelfde geld voor een steentje, kan ook niet op die plaats.
Ik zie geen fluor sporen op die plaats, maar die zie ik ergens anders ook niet. Ik heb het hele circuit nagelopen met een UV lamp.
Die vette vlek is het enige dat verdacht is.
Mogelijks zit de fluor achter de stoflaag, dat zou ik nog kunnen proberen wegpoetsen met een ontvetter. Echter weet ik niet of ik dan de mogelijkse fluor sporen ook niet wegpoets. De condensor zit ook steeds als eerste om water te vangen bij een plenbui. Mogelijks is de fluor al weggespoeld. Ook geen idee van.
Ik heb deze middag de defecte compressor weer terug onder de auto gemonteerd. Ik moet toch nog pag46 olie aanschaffen + eventueel een condensor. Echter voor het ogenblik sta ik in dubio; zolang ik weinig zekerheid heb wat er schort blijf ik maar geld weg gooien in die airco. Heeft me al redelijk wat gekost. Nogal een geluk dat ik het meeste zelf kan.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 22:28  ·  #53
Pers de airco dan eens met stikstof af. Dan weet je zo of er lekkage is en waar
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2022 - 23:54  ·  #54
Afpersen en met zeep sop inspuiten. Bij een lek zal je bubbeltjes moeten zien.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 12.06.2022 - 17:17  ·  #55
Het liet me niet los, hiernet de grille er eens uit gehaald om beter te kunnen kijken.
De stofvlek afgeborsteld en dan eens gekeken met de uv lamp


onder de grote vlek zie ik nog licht fluor, echter verder in de hoek, waar ik niet kon kijken als de grille er inzat zie ik een heftigere vlek. Wat denken jullie?


P.S. ik ken hier in de buurt niemand die werkt met stikstof, allemaal vertrouwen ze op de vacuumtest en evt fluor als ze het niet direct vinden.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 12.06.2022 - 18:00  ·  #56
Ik zet in op team lek.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 12.06.2022 - 19:14  ·  #57
+1, Lek
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 12.06.2022 - 20:28  ·  #58
Ok,

Onderdelen zitten reeds in bestelling:
Nissens condensor, olie voor de compressor en een riempje voor de compressoraandrijving.
Schade: 142 euro, + nog het weer opvullen als alles er weer op zit.
Als dat de prijs is om koel naar het zuiden van frankrijk te rijden valt dat nog mee.
Ben echter benieuwd of het geluid dan zal weg zijn, en daar vrees ik voor. Tenzij er een fout zat in de vorige condensor. Buiten de verdamper heb ik alles reeds vervangen aan dit circuit.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 13.06.2022 - 09:01  ·  #59
Ik mis in je verhaal het spoelen nog...
Klep eruit en 2x spoelen !!
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 13.06.2022 - 10:46  ·  #60
Spoelen zal wss ook weer iets zijn waar ze hier nog nooit van gehoord hebben vrees ik.
Aangezien alles toch open ligt (compressor eruit, condensor eruit) had ik gedacht om het expantieventiel ook los te koppelen en dan alle leidingen door te blazen met perslucht. Indien er nog iets van vuil in het systeem mocht zitten moet ik dat er zo toch uit krijgen?
Aan de filter moet ik mogelijks ook wat zien denk ik (na demontage)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0