Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

· 
Posted: 11.04.2025 - 09:41  ·  #76
Ja van cilinder 3 hebben de zuigerveren hun beste tijd gehad typt Maarten, maar wat zijn de waarden en hoe verhouden de cilinders zich tot elkaar?
DreetjeG
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Te ambitieus? 2,4T blok reviseren, shimmen en automaat reviseren in 1 keer...

· 
Posted: 11.04.2025 - 14:19  ·  #77
Goedenmiddag,

TS had moeten kiezen voor zijn eerste keuze, en dat was, reviseren. Nu zijn er velerlei testen gedaan, kosten gemaakt incluis een afspraak met Autrans. Een motor die verbruikt, zakt op de peilstok door verbruik, niet door een lekkage, tenzij er natuurlijk een gapend gat in het carter zit........ Ik zou Autrans afbellen en ten eerste zorgen voor een blok dat geen drupje verbruik meer heeft. Anders wordt er een patiënt gereanimeerd met een lekkende aorta.

Met de groeten van André
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 14:33  ·  #78
OK, even voor de duidelijkheid: er is een verschil tussen olieverbruik en olielekkage.

Olieverbruik "hoort" (al kan je best discussiëren over de mate)
Olie lekkage niet.

Olie verbruik zie je de olie niet meer terug (of in gasvorm uit de uitlaat)
Olie lekkage zie je de olie.

Waar zie ik ik olie:
Op de parkeerplaatsen waar ik sta (en dat is al aardig wat, en daar staat de auto nog wel stil zonder draaiende motor, alleen maar na te druppelen). Op mijn vaste parkeerplaats thuis en op werk ligt inmiddels echt een beschamend grote zware vlek.
Onder de auto: de gehele onderkant van het blok, EN de onderkant van de auto druppelt. Door het rijden wordt de olie over de hele onderkant verspreid.
Op de achterruit. Door de werveling van het rijden wordt de auto die onder mijn auto aan de achterkant vandaan stroomt weer tegen de achterruit geblazen. daar kan ik na 500km bijna niet meer doorheen kijken. Gaat er dus ook niet af met gewoon ruitensproeier middel.

Verbruikt mijn Volvo olie: Ongetwijfeld.
Lekt hij olie: ja zeker. Veel. En aantoonbaar veel.

Valt nog steeds best wat te zeggen voor de stelling: je gaat eerst het olieverbruik oplossen en dan pas iets aan je automaat doen want een motor die verbruikt is het niet waard. Prima. Lets agree to disagree ;-)

De automaat is tot op zekere hoogte urgent, omdat die er een keer mee gaat stoppen. Of ie dan nog te reviseren is is de vraag. En waar dat gebeurt. Reviseren is planbaar, en beheersbaar. Doorrijden met een olieverbruik mits dat binnen de perken blijft (en wat dat is merken we de komende 1000 km wel) is wat mij betreft best een optie.

Ik hoor sowieso graag van mensen als ze een alternatieve V70 te koop weten die voldoet aan:

Youngtimer
LPG
Automaat
(aantal km per jaar: 40.000 - 50.000)

En dan nog steeds zeker weten een financieel verstandigere, en gegarandeerd betrouwbaardere keuze is dan met deze doorgaan.

Ik kom dan op zoiets:

https://www.autotrack.nl/a/vol…daal.nl%2F

Ik zie oprecht niet hoe dit een financieel slimmere en gegarandeerd betrouwbaardere optie is.
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 14:40  ·  #79
Quote door koennie

Ja van cilinder 3 hebben de zuigerveren hun beste tijd gehad typt Maarten, maar wat zijn de waarden en hoe verhouden de cilinders zich tot elkaar?

zie afbeeldingen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 14:49  ·  #80
Loopt het blok wel naar behoren?
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 14:50  ·  #81
Quote door Tim Post

Loopt het blok wel naar behoren?

als een zonnetje
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 15:34  ·  #82
Dan zou ik me over die wat lage compressie niet echt heel zorgen maken in de zin dat de motor uit elkaar moet. Kan je niet heel even blijven rijden om te zien wat het olieverbruik nu doet met de herstelde keerringen?
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 15:37  ·  #83
Quote door Tim Post

Dan zou ik me over die wat lage compressie niet echt heel zorgen maken in de zin dat de motor uit elkaar moet. Kan je niet heel even blijven rijden om te zien wat het olieverbruik nu doet met de herstelde keerringen?

Ja precies hoor. Ik maak me ook helemaal geen zorgen over die compressie, vier en halve cilinder is zat, nog altijd een halve meer dan de t4 van dre ;-),
En na een weekje ben ik 1000 km verder dan weet ik al meer.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 16:00  ·  #84
Kijk dat dus, als er problematisch compressie verlies is dan slaat je bougie ook zwart en gaat ie op 4 cilinders lopen. Dat merk je echt wel. Ging je nu nog een goedje gebruiken om het olieverbruik meer tegen te gaan?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 16:10  ·  #85
Dat is wel echt een flink verbruik idd, dat ga je inderdaad wel merken nu je keerring vervangen is.
Ik denk dat 1000 km wel weinig is om je nieuwe olieverbruik vast te stellen, maar verbetering zul je zeker merken.

Overigens vind ik de compressie van 8 bar nog wel meevallen, die is echt nog niet helemaal afgeschreven, wellicht dat een motor reiniging nog wat gaat brengen.
Het verschil tussen de cilinders is wel behoorlijk groot en de toename in compressie na het toevoegen van olie in de cilinder vind ik dan weer tegenvallen.
Wellicht heb je gewoon te maken met een te kleine klepspeling?

In het geval van Lpg wordt kleppen stellen tussen de 3 tot 4 ton ook wel aangeraden. Hoe lang rijd je al op lpg? En wat is je km stand nu?

Edit: Ah ik zie ruim 3 ton in ieder geval. Je klepspeling kun je iig goed controleren zonder eerst je hele blok te splitsen, misschien nog het overwegen waard.

Tevens snap ik het heel goed hoor dat je een revisie overweegt, maar het is wel belangrijk dat je jezelf niet in moneypit werpt. Ik wou gewoon aangeven dat een goede diagnose je misschien kan helpen.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 16:11  ·  #86
Mmm, mi is het advies om eerst het belangrijkste orgaan gezond te maken het beste, daarna pas zorgen dat er gelopen kan worden.

Wat het verbruik betreft, leg er gewoon eens een plastic onder na een rit en kijk hoever daar op ligt de volgende dag.

Persoonlijk heb ik nog geen rijdende auto gezien die meer olie ziet verdwijnen door lekkage dan door verbruik in het zuigerdepartement.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 17:05  ·  #87
Ik heb juist gelezen op een forum dat op LPG de klepspeling nauwelijks verloopt. Mijn motor heeft nog nooit de klepspeling gesteld of gecontroleerd gehad en loopt als een zonnetje (601.500km)
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 11.04.2025 - 20:06  ·  #88
Dat je zo lang door rijdt met olie lekkage vindt ik eigenlijk echt niet oke. Je geeft aan dat je overal olie achter laat, naar wat ik begrijp al een hele poos, je weet zelfs inmiddels na hoeveel km dat is. Lekker voor de motor rijders onder ons, en vlek makerij
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2025 - 08:13  ·  #89
Quote door Tim Post

Kijk dat dus, als er problematisch compressie verlies is dan slaat je bougie ook zwart en gaat ie op 4 cilinders lopen. Dat merk je echt wel. Ging je nu nog een goedje gebruiken om het olieverbruik meer tegen te gaan?

j adat is wel het idee.. maar ik wil even kijken of er nu nog een abnormaal verbruik / tweede lekkage is
ErikB1971
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2025 - 08:15  ·  #90
Quote door koennie

Dat is wel echt een flink verbruik idd, dat ga je inderdaad wel merken nu je keerring vervangen is.
Ik denk dat 1000 km wel weinig is om je nieuwe olieverbruik vast te stellen, maar verbetering zul je zeker merken.

Overigens vind ik de compressie van 8 bar nog wel meevallen, die is echt nog niet helemaal afgeschreven, wellicht dat een motor reiniging nog wat gaat brengen.
Het verschil tussen de cilinders is wel behoorlijk groot en de toename in compressie na het toevoegen van olie in de cilinder vind ik dan weer tegenvallen.
Wellicht heb je gewoon te maken met een te kleine klepspeling?

In het geval van Lpg wordt kleppen stellen tussen de 3 tot 4 ton ook wel aangeraden. Hoe lang rijd je al op lpg? En wat is je km stand nu?

Edit: Ah ik zie ruim 3 ton in ieder geval. Je klepspeling kun je iig goed controleren zonder eerst je hele blok te splitsen, misschien nog het overwegen waard.

Tevens snap ik het heel goed hoor dat je een revisie overweegt, maar het is wel belangrijk dat je jezelf niet in moneypit werpt. Ik wou gewoon aangeven dat een goede diagnose je misschien kan helpen.

Hij rijdt nog maar 1 jaar op LPG, ik heb benzine gekocht ivm lage km stand... dus pas een km of 40.000 denk ik...

Selected quotes for multi-quoting:   0