OK, even voor de duidelijkheid: er is een verschil tussen olieverbruik en olielekkage.
Olieverbruik "hoort" (al kan je best discussiëren over de mate)
Olie lekkage niet.
Olie verbruik zie je de olie niet meer terug (of in gasvorm uit de uitlaat)
Olie lekkage zie je de olie.
Waar zie ik ik olie:
Op de parkeerplaatsen waar ik sta (en dat is al aardig wat, en daar staat de auto nog wel stil zonder draaiende motor, alleen maar na te druppelen). Op mijn vaste parkeerplaats thuis en op werk ligt inmiddels echt een beschamend grote zware vlek.
Onder de auto: de gehele onderkant van het blok, EN de onderkant van de auto druppelt. Door het rijden wordt de olie over de hele onderkant verspreid.
Op de achterruit. Door de werveling van het rijden wordt de auto die onder mijn auto aan de achterkant vandaan stroomt weer tegen de achterruit geblazen. daar kan ik na 500km bijna niet meer doorheen kijken. Gaat er dus ook niet af met gewoon ruitensproeier middel.
Verbruikt mijn Volvo olie: Ongetwijfeld.
Lekt hij olie: ja zeker. Veel. En aantoonbaar veel.
Valt nog steeds best wat te zeggen voor de stelling: je gaat eerst het olieverbruik oplossen en dan pas iets aan je automaat doen want een motor die verbruikt is het niet waard. Prima. Lets agree to disagree
De automaat is tot op zekere hoogte urgent, omdat die er een keer mee gaat stoppen. Of ie dan nog te reviseren is is de vraag. En waar dat gebeurt. Reviseren is planbaar, en beheersbaar. Doorrijden met een olieverbruik mits dat binnen de perken blijft (en wat dat is merken we de komende 1000 km wel) is wat mij betreft best een optie.
Ik hoor sowieso graag van mensen als ze een alternatieve V70 te koop weten die voldoet aan:
Youngtimer
LPG
Automaat
(aantal km per jaar: 40.000 - 50.000)
En dan nog steeds zeker weten een financieel verstandigere, en gegarandeerd betrouwbaardere keuze is dan met deze doorgaan.
Ik kom dan op zoiets:
https://www.autotrack.nl/a/vol…daal.nl%2F
Ik zie oprecht niet hoe dit een financieel slimmere en gegarandeerd betrouwbaardere optie is.