auto heeft de hik??

 
 
 
 
 
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

auto heeft de hik??

 · 
Posted: 15.05.2011 - 17:09  ·  #1
mijn volvo v70T classic 1997 houd soms even heel kort in. (klein hikje zeg maar) bij constante snelheid als wel bij optrekken(soms dagen geen last van)
wat hebben we gedaan:
compleet nieuwe ontsteking. (bougies kabels verdeler rotor bobine.)
tempsensor en thermostaat.
brandstoffilter en een nieuwe pomp.
het is niet een inschakelende airco.
vacuumslangen gecontroleerd en zonodig vervangen
naar de dealer geweest, geen foutmeldingen.
naar een ander bedrijf geweest, 2 weken hebben ze rondgereden met laptop erin, ook niks bijzonders gezien.
ik ben bang dat het een bodemloze put word. iemand sugesties?
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 15.05.2011 - 18:14  ·  #2
Heb je het gasklephuis al eens grondig met remmenreiniger gereinigd? Gaskleppositiezender gecontroleerd? Functioneerd je lucht/massameter naar behoren? Het lijkt me dan daar ergens te zitten.

Groeten,

Tristan
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 15.05.2011 - 18:27  ·  #3
ik heb de gasklep schakelaar doorgemeten. waardes lopen gestaag op naarmate de gasklep open gaat.
is een luchtmassameter ook te controleren op zijn goede werking, zo ja, hoe dan?
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 15.05.2011 - 18:37  ·  #4
Zit er geen rommel in het gasklephuis? Anders zou ik hem er eens af draaien en goed reinigen met remmenreiniger. Een lucht/massameter is eigenlijk lastig op werking te testen. Althans, ik zou niet weten hoe.... Die dingen kosten bij een sloper ook niet zoveel dus ja misschien een idee deze eens te vervangen door een ander (gebruikt) exemplaar. Ik denk zelf dat je 99 procent kans hebt dat het probleem is opgelost wanneer je deze 2 handelingen gedaan hebt. Ik heb bij mijn T5 hetzelfde probleem gehad en kon duidelijk merken dat de auto ook een stuk vlotter reageert en sneller geworden is. En erg veel werk is het ook weer niet. ;)

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Groeten,

Tristan
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 15.05.2011 - 19:04  ·  #5
ik zal eens serieus naar het gasklephuis gaan kijken en deze goed reinigen.
luchtmassameter zit er nu ongeveer 60 000 km op. is natuurlijk geen garantie dat hij nog goed is.
blijkbaar zijn er dus zaken die geen foutmelding geven?
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 15.05.2011 - 20:48  ·  #6
Ed,

Er zijn inderdaad nog altijd een aantal zaken waar niet direct een foutmelding wordt gegeven. Een gasklep functioneerd natuurlijk gewoon ook wanneer deze vervuilt is. Alleen het lucht/mengsel is dan lastiger te regelen voor de motor. Ik zou em eens goed reinigen. Kijk ook even of hij in de 0 stand 100 procent afdicht.

Ik hoor het graag van je!
Groetjes,


Tristan
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 17.05.2011 - 09:52  ·  #7
heb zojuist gasklephuispakking besteld. ga hem er helemaal af halen. moet de gasklep totaal dicht staan in de o stand. zie ook een stelschroef zitten.
toch vind ik het vreemd dat hij zo maar dagen goed loopt en dan is het weer soms een hikje, maar ja ik laat het nog wel weten. ben zeer benieuwd. kan een enentueel vacuumlekje ook zo een "" af en toe een hikje"" veroorzaken. motor valt soms iets door zij stationair toerental (700) heen en regeld dan weer bij.(stappenmotor/cisklep is brandschoon en soepel)
gr ed
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 28.05.2011 - 09:57  ·  #8
heb vandaag gasklep eraf gehaald en schoongemaakt, was eigenlijk niet erg vuil. stationair regelklep ook maar meteen brandschoon gemaakt. (2 nachten laten weken in de remenreiniger). we gaan even afwachten.
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 28.05.2011 - 13:50  ·  #9
Ed,

Tuurlijk is het mogelijk dat het een vacuumklepje kan zijn. Zo kunnen het erg veel dingen zijn maar problemen met de gasklep komen bij deze auto's echt heel erg veel voor. Dus vandaar dat ik dacht van probeer eerst dat eens! Mooi dat je dat al brandschoon hebt gemaakt allemaal. Ben super benieuwd of dit nu inderdaad het probleem heeft verholpen! Wat betreft de structuur van de storing... Moeilijk te zeggen waarom ie het af en toe doet. Het kan natuurlijk ook een vuiltje zijn dat zich verplaatst heh. Dan heeft de motor er dus niet altijd "last" van.
Ik hoor weer van je!

Groetjes,


Tristan
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 28.05.2011 - 17:03  ·  #10
ik heb het heel soms ook als de moter stationair draaid. toerental zakt dan iets en moter trilt wat, na enkelen seconden loopt hij weer perfect. (dit gaat gepaard zonder storingscodes) als ik een stekkertje van een injector af trek, geeft dit hetzelfde beeld. dus het zou inderdaad een vuiltje in een injector kunnen zijn.(misschien kan een haperende injector wel een schokje geven tijdens het rijden)
maar eerst maar eens even rijden met een schone gasklep, anders weet je straks helemaal niet meer waar het aan gelegen heeftword vervolgd
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 28.05.2011 - 17:09  ·  #11
Hallo Ed,

Probeer het inderdaad eerst maar eens even nu. Voor hetzelfde geld heeft het aan de stationairklep gelegen die je nu dus ook grondig hebt gereinigd. Maar een slechte injector kan de boosdoener zijn evenals slechte bougies. Misschien moet je die ook maar eens bekijken als het probleem zich nog steeds blijft voordoen! Maar goed... Na een paar dagen rijden weten we het. ;) Ik wens je een plezierig weekend toe met (hoop ik) veel lekkere Volvo-kilometers!

Groeten,

Tristan
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 31.05.2011 - 17:23  ·  #12
even een tussenstand, het hikje is toch niet verdwenen. ik verdenk nu toch een beetje een injector die een keer mist en dat je dat dan ervaard als een hikje. het blijft allemaal gokken als je geen storingscodes hebt. weet iemand een goed adres voor injectoren testen en reinigen? (kun je een injector doormeten)
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 31.05.2011 - 18:41  ·  #13
Ed,

Doormeten heb ik eigenlijk geen idee van of dat kan. Eventueel de injector krachtig met lucht uitblazen is wellicht een optie? Anders misschien ook afkoppelen en in de remmenreiniger ermee. Iets anders zou ik me wat betreft de injectoren even niet kunnen bedenken.
We horen weer. ;)

Groeten,

Tristan
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 03.06.2011 - 20:02  ·  #14
vandaag de carterventielatie schoongemaakt. lekker weer , leuke klus. heeft verder niets met het probleem te maken denk ik maar dan is het in ieder geval gedaan. laat volvgende week de verstuivers testen en reinigen. ben benieuwd , laat het nog weten.
gr ed
V70 2.5T
 
Avatar
 
Subject:

Re: auto heeft de hik??

 · 
Posted: 03.06.2011 - 23:46  ·  #15
Mijn auto heeft ook heel af en toe een soort hik, dan houd ie heel even in en daarna gaat ie gewoon weer zonder problemen verder.
Aangezien ik niet veel rij en het dus ook maar zelden voor komt heb ik er nog niet naar gekeken.
Ben wel benieuwd of het bij jou gaat helpen om de injectoren te testen en/of reinigen
Gr Jeffrey
 
Selected quotes for multi-quoting:   0