Automaat spoelen of niet

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1405
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 08.09.2023 - 19:18  ·  #31
Precies Dirk ik kijk wel..al ga ik het liefst naar de kleine ondernemer i.p.v.een lopende band spoeler....zijn welliswaar geen schokkende wereld bedragen maar t groeit niet aan de boom die flappen.
Ik was er eigenlijk klaar mee met preventief maar een automatenbak is toch iets wat erg duur kan uitpakken,tot nu toe rijd en schakelt ie goed.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 08.09.2023 - 20:11  ·  #32
Ik kom inmiddels ook al drie jaar bij MMTS naar alle tevredenheid. Klets- of mooie praatjes heb ik daar nog nooit gehoord. Ja Dennis praat tegen de motoren waar die mee bezig is maar dat is toch wat anders. 😉😁
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 08.09.2023 - 21:22  ·  #33
Quote door FullThrottle

Dennis praat tegen de motoren waar die mee bezig is maar dat is toch wat anders. 😉😁


Dennis is met de sleutel grootgebracht, i.p.v. de fles.
Als jong ventje sleutelde hij al aan auto’s en dan heb ik het niet over remblokken vervangen.
Ook privé mag hij graag sleutelen.
Vraag hem maar eens naar zijn Volvo projecten……
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 08.09.2023 - 21:28  ·  #34
Zo ziet de olie er na 75.000 km uit (laatste generatie 8 bak);



En dit is wat je eigenlijk wilt;

Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 09.09.2023 - 11:39  ·  #35
Quote door ries123

Ik heb in het verleden eens een ZF automaat laten reviseren in Andelst. Deze jongens moesten niks hebben van spoelen omdat het onder druk gebeurt. Ze zagen wel het nut in van de olie verversen, maar dan niet onder druk. Dat was een aantal jaar geleden, ik weet niet of ze er nog steeds zo in staan. Ik zie in de recensies ook dat ze verschillende Volvo bakken gereviseerd hebben o.a. op doorverwijzing van Gery. Wellicht kan zowel Gery als Automatic Gear eens bellen om te zien wat hun verhaal is.


Bij de goede spoelers wordt er toch amper met druk gewerkt, de enige druk is de druk van de oliepomp in de bak zelf. Je laat de motor niet voor niets lopen, daarnaast helpt het door de versnellingen op en neer schakelen om de oliekanalen in het 'brein' ook te reinigen.

Ik heb er nu 3 laten doen, allemaal met duidelijke verbetering.

XC90 met bijna 3 ton op de klok, werd een stuk soepeler. XC70 met 350K werd heel veel soepeler, het harde in een versnelling vallen ging weg. Daarna nog een c70 met 240K op de klok, had geen klachten, bleef zo en die olie was eigenlijk nog best netjes toen hij er uit kwam. Is denk ik al eerder gespoeld geweest.

Ik heb dus geen slechte ervaringen, maar je hoort af en toe andere verhalen
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 09.09.2023 - 11:49  ·  #36
Quote door Barre gaander

Precies Dirk ik kijk wel..al ga ik het liefst naar de kleine ondernemer i.p.v.een lopende band spoeler....zijn welliswaar geen schokkende wereld bedragen maar t groeit niet aan de boom die flappen.
Ik was er eigenlijk klaar mee met preventief maar een automatenbak is toch iets wat erg duur kan uitpakken,tot nu toe rijd en schakelt ie goed.


Je automaat spoelen doe je ook niet preventief, dat is onderhoud. Wanneer je het pas gaat doen bij klachten ben je in feite aan de late kant.
Clemens
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 67
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 13.09.2023 - 01:47  ·  #37
Helemaal eens met dhr. van Iersel hierboven. Mijn advies zou zijn : lees je fiks in over thema spoelen. Ga als de donder naar de bron en dat is er maar 1 t.w. Gery Slot te Uden (Powerflush) . Bedenker- pionier-ervaring-straight-via hem zijn de genoemde bedrijven aan apparatuur en kennis geraakt. Ook voor motorflush en stuurhuis trouwens. Koffie is ook niet te versmaden.
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 13.09.2023 - 08:41  ·  #38
Quote door Clemens

Helemaal eens met dhr. van Iersel hierboven. Mijn advies zou zijn : lees je fiks in over thema spoelen. Ga als de donder naar de bron en dat is er maar 1 t.w. Gery Slot te Uden (Powerflush) . Bedenker- pionier-ervaring-straight-via hem zijn de genoemde bedrijven aan apparatuur en kennis geraakt. Ook voor motorflush en stuurhuis trouwens. Koffie is ook niet te versmaden.


En ook het juiste aantal liters wordt gecontroleerd? Ik heb meerdere discussies gelezen over onjuiste hoeveelheden bij het vervangen/spoelen (volgens mij ook bij GS)?

Een flush is best "prijzig" en dan zou ik toch willen dat het ook echt goed gebeurd en met de juiste hoeveelheid wordt afgeleverd.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 728
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 13.09.2023 - 09:26  ·  #39
Zelf ben ik 45k geleden bij GS geweest voor een powerflush van mijn TF80SC geartronic. De druk komt van de bak zelf, want de motor draait tijdens de flush stationair. Gery is de bedenker van het proces, dus ik heb geen enkele reden aan zijn kundigheid te twijfelen. Tot nu toe schakelt de bak prima in ieder geval.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 13.09.2023 - 20:35  ·  #40
Ik ben met de 2004 D5 bij MMTS in Oldenzaal geweest. Ik had klachten met de automaat maar die waren zo goed als verdwenen. Weet ook waar hij over l*lt, als tie niet tegen de auto/motor staat te l*llen.

Als je wil, rijd hij samen met jou een rondje, kijkt ff op/onder/achter/voor de auto en kan je zeggen wat er aan zit te komen of juist niet.

Aanrader!!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 13.09.2023 - 20:37  ·  #41
Dit was afgelopen Vrijdag bij Gery;

Quote door Bigdog

Zo ziet de olie er na 75.000 km uit (laatste generatie 8 bak);



En dit is wat je eigenlijk wilt;




Waarom hebben we sponsors;

Ik kan me (pijnlijk) herinneren dat ze destijds, bij mijn eerste V70, een nieuwe bak hebben moeten plaatsen bij 170dkm.
Ze hebben hem nog met een drain and fill goed proberen te krijgen, maar dit had letterlijk een averechts effect.
Al met al een duur grapje geworden
Auto’s met dergelijke klachten heb ik de afgelopen jaren veel voorbij zien komen op de forum meetings.
Op een enkeling na, hebben ze deze allemaal kunnen redden voor revisie.
Reden genoeg om de sponsors te handhaven, het scheelt teveel.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 13.09.2023 - 23:51  ·  #42
Helemaal met je eens Hans.
De V70N 2.5T AWD Geartronic kocht ik in 2012 met 200k op de teller. Geen probleem met de automaat.
Heb bij die auto in het 1e jaar preventief een drain en fill laten doen bij Carlo Schmidt omdat zijn bedrijf 200 meter van mij vandaan zit en daar geen Powerflush mogelijk was. Kon daarna niets bijzonders aan de auto merken.
Maar ondertussen ook gelezen dan een Powerflush preventief beter werkt en daarna 2x een Powerflush laten uitvoeren. Daarnaast had ik regelmatig een flinke tandemasser van ca. 1800 kg eraan hangen. Toen ik de auto met 365k inruilde schakelde die wagen nog boterzacht.
Powerflush heeft dus wel degelijk nut.
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 208
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 14.09.2023 - 16:34  ·  #43
Ik heb GS vorige week via hun site gecontact, om een bak flush te laten doen.
Aan de hand daarvan zouden zij contact opnemen, maar helaas nog geen reactie.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3770
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 14.09.2023 - 16:39  ·  #44
Mijn ervaring is dat je met garages beter telefonisch contact kunt opnemen.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 14.09.2023 - 16:56  ·  #45
Quote door [-Tom-]

Mijn ervaring is dat je met garages beter telefonisch contact kunt opnemen.


Precies dat👍
 
Selected quotes for multi-quoting:   0