Automaat spoelen of niet

 
 
 
 
 
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 208
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 14.09.2023 - 17:47  ·  #46
Ik had me al voorgenomen om er zaterdag even langs te gaan, zit bij mij in de buurt.
SH78
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 14.09.2023 - 19:56  ·  #47
Heb ook eens contact opgenomen.

Heb nul klachten, schakelt boterzacht, geen problemen mee.
Ook pas net 200.000 km gereden.

Dus aan de ene kant, ja preventief onderhoud (ik snap het), voor de prijs (300-400) vind ik het meevallen, alleen wil ik dus echt niet hebben dat daarna de problemen beginnen, want dat lees ik ook.

En nu schakelt ie heerlijk, dus moet ik het dan wel doen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 14.09.2023 - 21:23  ·  #48
Quote door SH78

alleen wil ik dus echt niet hebben dat daarna de problemen beginnen, want dat lees ik ook.


Als hij op de juiste wijze gespoeld wordt, dan krijg je geen problemen.
Vandaar dus dat we hier forum sponsoren voor hebben.
Wordt hij wel verkeerd gespoeld, dan is de kans op problemen wel aan de orde.
air_max
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 46
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 15.09.2023 - 00:42  ·  #49
Ik heb mijn V70 T4 (met de hier vervloekte Powershift bak) nog niet eens zo lang, maar binnen twee weken na aankoop bij GS Powerflush geweest en sindsdien boterzacht schakelen. Had wel eens een stotter bij rijden in de wijk, maar helemaal weg. Ondertussen 4K km verder.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 15.09.2023 - 19:45  ·  #50
Die van mij heeft nu 136.000 km gereden. Valt mij op dat er soms wel eens een kloek is bij het schakelen van P naar D. Eerste begin van een reden om een flush te laten doen?

In geval van wel: Volgens mij doet Combigarage in Westerbroek het ook. Of toch beter naar Kiers in de stad?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 15.09.2023 - 21:51  ·  #51
Quote door air_max

met de hier vervloekte Powershift bak


Met goed onderhoud kan het heel lang goed gaan.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1624
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 16.09.2023 - 08:42  ·  #52
Quote door FritsXC70

Die van mij heeft nu 136.000 km gereden. Valt mij op dat er soms wel eens een kloek is bij het schakelen van P naar D. Eerste begin van een reden om een flush te laten doen?

In geval van wel: Volgens mij doet Combigarage in Westerbroek het ook. Of toch beter naar Kiers in de stad?

Die “ kloenk” van D naar R of P heb ik ook wel eens ervaren, niet heel vaak. Ik zou er niet al te veel van schrikken. Ik merk het voornamelijk bij vlot schakelen bij parkeren e.d., neem ik de tijd dan merk ik sowieso niks.

Maar zoals al eerder aangeveven; eigenlijk is het een prima stuk preventief onderhoud. Het hangt dus ook af van hoelang je met de auto wilt doen denk ik.

Ik had dit keer de gelegenheid om de bak bij een lage km stand te kunnen laten flushen. Dus dat feit en icm met het idee dat ik lang met auto’s doe (6-7) jaar vond ik het prima om paar honderd euro hieraan te besteden.

Waar? Tja; ook weer het antwoord: jouw feestje :-). Zelf voel ik veel voor de forum sponsoren en ben erg tevreden over MMTS, een ander vind GS of TPR weer fantastisch. De keuze is reuze!😇

Gezien de km stand; die ook niet super hoog is zou ik persoonlijk de bak wel laten flushen wanneer je tijd hebt, al ga je er waarschijnlijk niet veel van merken; het is preventief onderhoud.😎
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 16.09.2023 - 10:26  ·  #53
Quote door flevodirk

al ga je er waarschijnlijk niet veel van merken; het is preventief onderhoud.


Dat is altijd de vraag, aangezien je niet weet hoe de voorganger deze bereden heeft.
Vaak begint het met een lichte “klonk”.
Mijn zwager heeft een D4 (5 cylinder), deze had ook dezelfde klacht, deze heeft hij door Gery laten spoelen.
Betere reactie op de cruise, soepeler schakelen, pakt merkbaar beter op en was preciezer en sneller op de cruise.
Kilometerstand destijds was nog geen 120dkm.
Binnenkort mag hij weer, aangezien hij er bijna 2 ton op heeft staan.

Bij de meetings was het verschillend;
Van nauwelijks merkbaar tot heel goed merkbaar.
Bij sommigen verbeterde het tot 1500 km na de spoeling…..
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 16.09.2023 - 15:50  ·  #54
Quote door flevodirk

Quote door FritsXC70

Die van mij heeft nu 136.000 km gereden. Valt mij op dat er soms wel eens een kloek is bij het schakelen van P naar D. Eerste begin van een reden om een flush te laten doen?

In geval van wel: Volgens mij doet Combigarage in Westerbroek het ook. Of toch beter naar Kiers in de stad?

Die “ kloenk” van D naar R of P heb ik ook wel eens ervaren, niet heel vaak. Ik zou er niet al te veel van schrikken. Ik merk het voornamelijk bij vlot schakelen bij parkeren e.d., neem ik de tijd dan merk ik sowieso niks.

Maar zoals al eerder aangeveven; eigenlijk is het een prima stuk preventief onderhoud. Het hangt dus ook af van hoelang je met de auto wilt doen denk ik.

Ik had dit keer de gelegenheid om de bak bij een lage km stand te kunnen laten flushen. Dus dat feit en icm met het idee dat ik lang met auto’s doe (6-7) jaar vond ik het prima om paar honderd euro hieraan te besteden.

Waar? Tja; ook weer het antwoord: jouw feestje :-). Zelf voel ik veel voor de forum sponsoren en ben erg tevreden over MMTS, een ander vind GS of TPR weer fantastisch. De keuze is reuze!😇

Gezien de km stand; die ook niet super hoog is zou ik persoonlijk de bak wel laten flushen wanneer je tijd hebt, al ga je er waarschijnlijk niet veel van merken; het is preventief onderhoud.😎


Ik ben van plan om de XC nog heel lang bij mij te houden. Dus een flush ga ik zeker bekijken. Ga eens met Kiers bellen volgende week. Ben er laatst even geweest. Geschikte lui.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 306
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 16.09.2023 - 15:55  ·  #55
Quote door Bigdog

Quote door flevodirk

al ga je er waarschijnlijk niet veel van merken; het is preventief onderhoud.


Dat is altijd de vraag, aangezien je niet weet hoe de voorganger deze bereden heeft.
Vaak begint het met een lichte “klonk”.
Mijn zwager heeft een D4 (5 cylinder), deze had ook dezelfde klacht, deze heeft hij door Gery laten spoelen.
Betere reactie op de cruise, soepeler schakelen, pakt merkbaar beter op en was preciezer en sneller op de cruise.
Kilometerstand destijds was nog geen 120dkm.
Binnenkort mag hij weer, aangezien hij er bijna 2 ton op heeft staan.

Bij de meetings was het verschillend;
Van nauwelijks merkbaar tot heel goed merkbaar.
Bij sommigen verbeterde het tot 1500 km na de spoeling…..


Dank voor de info. Nog even het lijstje van flushers bekeken. In het noorden zijn er niet bij Twente en Oldenzaal zou dan het dichtst bij zijn. Kiers is geen optie? Geen idee of ze het doen. Zoals in mijn andere reactie gemeld, ik ga een bellen volgende week met Kiers
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 461
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

In de buurt.. Geen idee of het OK is.

 · 
Posted: 17.09.2023 - 14:14  ·  #56
Heb daar ooit de bak van mijn 940 laten spoelen, ging volgens mij op een manier zoals dat in Uden gaat, maar zeker ben ik er biet van. Ook geen vermelding van welke olie ze gebruiken. (In 2015 of zo dacht ik Kroon, maar kan er totaal naast zitten.)

Ben eigenlijk aan controle van het peil toe maar da's zo'n gekloot dat ik de bak misschien maar laat spoelen. Is het ook weer op peil.

https://www.theomusch.nl/automaat-spoelen
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.10.2023 - 14:49  ·  #57
Vandaag de automaat laten flushen bij MMTS. Was wel nodig ook bij onze km stand van 210.210 .

Automaat schakelde eigenlijk nog wel goed, maar we merkten al wel op dat de automaat wel wat eerder mocht schakelen. We hadden geen automaat ervaring dus ja...

Maar nu merken we dat ie soepeler en wat eerder schakelt. En de auto lijkt trekkracht bij wegrijden. Al met al een goede investering. We hebben trouwens meteen maar een stuurhuis flush gedaan. Dit was ook broodnodig. Stuurhuis olie was bruin ipv groen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1405
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.10.2023 - 18:24  ·  #58
Was dus geen overbodige luxe.
Ik heb ondertussen een mailtje van gerry slot gekregen.325 inc.
dus binnekort een afspraak maken,kost wel benzine maar ja dat moet dan maar.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1405
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.04.2024 - 19:18  ·  #59
Ondertussen nog niks aangedaan🫣🫣 ik zag een aanbieding van een forum sponsor,daar maar heen in mei.
De reden...heb de S80 van begin mei,dus bijna 1jaar en net aan 2000km mee gereden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 08.04.2024 - 18:41  ·  #60
Quote door Barre gaander

Ondertussen nog niks aangedaan🫣🫣 ik zag een aanbieding van een forum sponsor,daar maar heen in mei.
De reden...heb de S80 van begin mei,dus bijna 1jaar en net aan 2000km mee gereden.


Dat doe ik in 2 weken
 
Selected quotes for multi-quoting:   0