Automaat spoelen of niet

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 05.09.2023 - 19:19  ·  #1
De S80 3.0 T6 alweer ruim 3maanden in bezit,rij er alleen heeeeeel weinig mee maar da,s een ander dingetje.
Wat is wijsheid...tellerstand 246500,komt uit zweden,heeft al zijn beurten gehad,tot nu toe geen klachten dus vraag me af of het zinvol is om de automaat te laten spoelen en wie klaart de klus met kennis....
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 05.09.2023 - 20:35  ·  #2
Ik volg even mee 😉....
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 05.09.2023 - 20:45  ·  #3
De ervaringen zijn wisselend als ik diverse fora lees. Enerzijds van heel positief tot automaatbakken die na het spoelen de geest geven ........... heb zelf twee automaten (De S70 en S80) met veel meer kilometers op de teller hebben en ik ververs eens in de zoveel tijd de automaatolie en dat werkt voor mij prima. Maar ben benieuwd wat ervaringsdeskundigen aangeven hier.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 08:09  ·  #4
wat zit er voor automaat in die T6, een TF-80sc of de TG-81sc? (6 bak of 8 bak?)
Wat betreft de TF-80sc, die zit ook in mijn xc70 en heb ik 2 keer laten spoelen. Was wel echt de moeite waard, zelfs de 2e keer was het zo zwart als koffie.
Ik zou voor het spoelen van de bak de volgende zaken in het achterhoofd houden; volvo raadt in principe niet aan om de bak te spoelen of olie te verversen (maar raad het ook niet af onder 'normale' omstandigheden!), TENZIJ de auto een taxi is of als de auto wel eens aanhangers trekt, dan om de 60.000km automaatbakolie verversen.
Als je niet weet hoe je auto is gebruikt voordat je hem kocht (wat bijna niemand weet), dan zou ik er vanuit gaan dat de auto hard heeft gewerkt en zou ik dus ook de bakolie verversen. Daarna kun je, afhankelijk van hoe je de auto gebruikt, dat onderhoudsinterval van 60K aanhouden.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 08:47  ·  #5
Persoonlijk zeg ik: Deze in de T6 zeker spoelen bij een ervaren spoeler, die goed spoelt (geen idee waar je zit, maar zeer positieve ervaring met TPR Powerflush, tevens sponsor).
De bakken in de T6 zijn het zelfde als in andere modellen met veel minder PKs, dus krijgen het flink te verduren, grote kans dat je olie er slecht aan toe is en de bak het daardoor nog zwaarder heeft.
Mijn T6 heb ik 2 jaar achter elkaar spoelen, eerste keer zeer vervuild, twee keer ook al aardig verkleurd weer, gezien toch niet alles in 1x loskomt. Het is er alleen maar beter van geworden. En aangezien mijne inmiddels op de 273d staat, is dat al aardig op het eind bij deze vermogens voor deze bak (doorgaans).

Ook andere auto's laten spoelen, met eigenlijk alleen maar beter resultaat.
Denk zelf dat vooral onervaren spoelers, "spoelers" die alleen drain & fill (kill) doen of spoelers die te weinig olie gebruiken / per definitie resets uitvoeren (een 2ton+ "veteraan" bak volledig resetten naar alsof ie nieuw is, is niet altijd het handigste om te doen) de grootste oorzaak van mindere ervaringen zijn, maar goed iedereen heeft verschillende ervaringen en een risico zal er altijd zijn.

Quote door hetschaap

wat zit er voor automaat in die T6, een TF-80sc of de TG-81sc? (6 bak of 8 bak?)
Wat betreft de TF-80sc, die zit ook in mijn xc70 en heb ik 2 keer laten spoelen. Was wel echt de moeite waard, zelfs de 2e keer was het zo zwart als koffie.
Ik zou voor het spoelen van de bak de volgende zaken in het achterhoofd houden; volvo raadt in principe niet aan om de bak te spoelen of olie te verversen (maar raad het ook niet af onder 'normale' omstandigheden!), TENZIJ de auto een taxi is of als de auto wel eens aanhangers trekt, dan om de 60.000km automaatbakolie verversen.
Als je niet weet hoe je auto is gebruikt voordat je hem kocht (wat bijna niemand weet), dan zou ik er vanuit gaan dat de auto hard heeft gewerkt en zou ik dus ook de bakolie verversen. Daarna kun je, afhankelijk van hoe je de auto gebruikt, dat onderhoudsinterval van 60K aanhouden.


TF-80SC 6-bak, verder eens.
Overigens bij een aantal Volvo dealers heb op de balie's een advies-bordje van om de 60.000-80.000km automaat laten spoelen zien staan, dus men is er wel van terug aan het komen.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 09:12  ·  #6
Ik heb in het verleden eens een ZF automaat laten reviseren in Andelst. Deze jongens moesten niks hebben van spoelen omdat het onder druk gebeurt. Ze zagen wel het nut in van de olie verversen, maar dan niet onder druk. Dat was een aantal jaar geleden, ik weet niet of ze er nog steeds zo in staan. Ik zie in de recensies ook dat ze verschillende Volvo bakken gereviseerd hebben o.a. op doorverwijzing van Gery. Wellicht kan zowel Gery als Automatic Gear eens bellen om te zien wat hun verhaal is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 09:17  ·  #7
Mijn bak ook daar in Andelst laten reviseren.

Verse olie: vaak doen; long-life is geen long life maar tot na de garantie en dan boeit het de Volvo dealer/importeur niet meer.

Persoonlijk doe ik altijd een automaat-flush na aanschaf en dan elk jaar even aftappen en een kannetje verse ATF er in, nu na de revisie geen flush maar gewoon jaarlijks aftappen en 3.5L vers er weer in, zo kom ik wel tot de 1.000.000km ermee vermoed ik.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 09:18  ·  #8
Aloha....,

Ik ben overtuigt...de automaat laat ik z.s.m.spoelen...weet nog niet bij wie en wat dat kost.
Zijn 2 opties nl.: TPR of polter maar eerst nog ff op vakantie,dat heb ik wel verdient.
Andelst?? wie zit daar dan? staan 2 huizen en een stal :happy:
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 347
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 09:28  ·  #9
Mijn keus: Poika !
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 09:45  ·  #10
Quote door ries123

Ik heb in het verleden eens een ZF automaat laten reviseren in Andelst. Deze jongens moesten niks hebben van spoelen omdat het onder druk gebeurt. Ze zagen wel het nut in van de olie verversen, maar dan niet onder druk. Dat was een aantal jaar geleden, ik weet niet of ze er nog steeds zo in staan. Ik zie in de recensies ook dat ze verschillende Volvo bakken gereviseerd hebben o.a. op doorverwijzing van Gery. Wellicht kan zowel Gery als Automatic Gear eens bellen om te zien wat hun verhaal is.


Volgens mij klopt dit niet, de machine wordt in het olieleiding-systeem geplaatst, tapt erin zeg maar.
Eerst met reiniger en gaat de bestaande olie die er reeds in zit een tijd rond met reiniger, rondgepompt door de pomp van de bak zelf. Daarna wordt de klep dichtgezet in de machine en oude olie opgevangen en gaat er ca 16L nieuwe olie door het hele systeem.

Er gebeurt dus niks met druk, anders dan de druk die er altijd is.

Quote door Johan XC70

Mijn keus: Poika !


Mijn keus: TPR, doet niks anders dan spoelen, veel Volvo en olie ervaring.
Maar Poika is ook een zeer betrouwbaar adres, dus een slechte keuze zal je hierin niet maken.
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 09:48  ·  #11
Quote door Barre gaander

Aloha....,

Andelst?? wie zit daar dan? staan 2 huizen en een stal :happy:


https://www.automaticgear.nl/

Doen ook 4x4 onderhoud en revisie.
Automaat onderhoud. Wellicht ook spoelen of flushen?

Onze T6 heeft 210.000 km gelopen en heb eigenlijk geen idee of er al eens onderhoud is gepleegd aan de Automaat wat spoelen betreft. Staat nog wel op de planning een keer.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 10:07  ·  #12
heb net een site gevonden ( zweeds) en daar kan je het originele kenteken invoeren en zie je wie die auto heeft gehad...meeste waren ouwe knarren...dus er is i.i.g.normaal mee gereden,althans daar ga ik maar van uit.
Voor wie een voorbeeld nodig heeft...zweedse plaat was GYN558
http://biluppgifter.se/
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 10:17  ·  #13
Quote door V70R^2

Mijn bak ook daar in Andelst laten reviseren.

Verse olie: vaak doen; long-life is geen long life maar tot na de garantie en dan boeit het de Volvo dealer/importeur niet meer.

Persoonlijk doe ik altijd een automaat-flush na aanschaf en dan elk jaar even aftappen en een kannetje verse ATF er in, nu na de revisie geen flush maar gewoon jaarlijks aftappen en 3.5L vers er weer in, zo kom ik wel tot de 1.000.000km ermee vermoed ik.


Idd, 'filled for life' is een autoleven. En een autoleven is voor de gemiddelde autofabrikant maar 150.000 km :P
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 10:29  ·  #14
Quote door Barre gaander

...meeste waren ouwe knarren...dus er is i.i.g.normaal mee gereden,althans daar ga ik maar van uit.


assumption is the mother of all Fuckups

:-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Automaat spoelen of niet

 · 
Posted: 06.09.2023 - 10:38  ·  #15
Quote door MTE

Quote door Barre gaander

...meeste waren ouwe knarren...dus er is i.i.g.normaal mee gereden,althans daar ga ik maar van uit.


assumption is the mother of all Fuckups

:-)


Hahaha ja da,s een bekende reclame....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0