bonkend geluid bij drempels

 
 
 
 
 
Frenky
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Simpelveld
Leeftijd: 45
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 20.10.2014 - 16:53  ·  #136
Ik denk inderdaad na het lezen van bovenstaande reactie dat het een steentje is geweest. Ik zag zojuist bij terugrijden over de weg waar het zaterdag ontstond dat deze vol ligt met kiezelstenen. Deze zijn blijkbaar ergens vanaf gevallen. Is mij zaterdag niet opgevallen.
Bedankt voor de reactie en als dit de reden is alles eenvoudig opgelost.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Weer ééntje met vergelijkbare klachten

 · 
Posted: 31.01.2015 - 09:59  ·  #137
Quote door Rene Bult

vrijdag bij Volvo Enschede geweest, hoogte sensor vervangen, helaas de harde bonk was er weer. Samen met de monteur verder gezocht, we constateerden dat het aanslag rubber op de draagarm links achter bovenin een grotere afdruk geeft dan rechts, maw de bonk zou kunnen komen doordat LA het wiel dieper inveert dan rechts. We zijn gaan rijden met de Videa laptop aangesloten waarop de waarden van de hoogtesensoren af te lezen was en van elke schokbreker afzonderlijk. De schokbrekers gaven constant een andere waarde aan wat normaal is (Four-C corrigeert 500x per seconde) maar wat heel opvallend was is het verschil tussen de links achter en rechts achter hoogte sensor. Volvo geeft aan dat deze tussen de 0,5 en 4,5 volt moet zijn.
ik heb de klacht links achter zitten, de waarde LA = 2,95 volt en RA = 1,65 volt en dat verschil kon de monteur niet verklaren. (het Four-c systeem is gekalibreerd na vervanging hoogte sensor en voor meting) na het terugplaatsen van de oude sensor bleef de waarde gelijk. dus het is onwaarschijnlijk dat het in de hoogtesensor zit. Toen we de wagen op de hefbrug omhoog lieten gaan en de wielen vrij kwamen gebeurde er iets vreemds, het hoge voltage 2,95 links achter ging omlaag en rechts ongekeerd omhoog. het zou kunnen dat dit komt omdat de sensoren gespiegeld gemonteerd zitten, maar daarop kon de monteur geen antwoord geven. ik had nu wel het idee dat men/wij nu serieus aan het zoeken was om naar een oplossing te zoeken. Ze gaan nu bij een specialist bij Volvo Zwolle informeren of hij een verklaring heeft voor het voltage verschil, deze man is maandag terug van vakantie, hopen maar dat het een goede vakantie is geweest en hij vol inspiratie zit. Wordt vervolgd. Als jullie nog een gouden tip hebben.....



Wij sluiten ons aan bij het rijtje V70 eigenaars, waarvan de auto is voorzien van het Four-C systeem (en AWD), met vergelijkbare klachten.

Gisteren zijn we, vanuit het niets, met een knal geconfronteerd. Alsof er iets (een bout, steen) tegen de onderkant (linksvóór?) sloeg. Een paar kilometer verder hoorden we metaalachtig getik zodra over oneffenheden werd gereden.

Direct naar een dealer, Volvo Verkerk (Houten), gereden. Gelukkig kon de auto daar direct op de brug terecht en bekeken worden. Hulde voor deze dealer. Oudere monteur kon echter niets vinden. Alles zat vast. Paar keer mee gereden. Geen geluiden meer gehoord. Wel een paar opvallende punten ontdekt (zoals een lekke einddemper = apk afkeur punt).

Auto zit nog in garantie. Is geleverd (incluis verse apk en 120.000 beurt) door een andere Volvodealer. Al betrapt op het niet naleven van gemaakte afspraken. Inmiddels 3 wiellagers verder (is een ralle wiellager ook geen apk afkeur punt?)

Vreemd geluid (en trilling) is nog steeds waarneembaar. Verdenk de 'nieuwe' banden (Pirelli Cinturato P7) vóór. Houdt e.e.a. verband met het cuppen van deze banden? Zag gisteren, toen de auto op de brug stond, een opvallend patroon op/om één van de (droge) banden. Alsof er net een sneeuwketting omheen gezeten had. We zagen duidelijk een afdruk van een ketting. En die hebben/gebruiken we niet. Dus: zullen de 'nieuwe' banden al eens gebruikt zijn geweest? Hebben we de dealer opnieuw op iets betrapt?

Bij de aflevering van de auto (nov. 2014) vertelde een verkoper ons terloops dat er één nieuwe schokdemper, linksvóór, was geplaatst. Een Monroe, wat we aan een sticker kunnen zien. Waarom is toen niet ook gelijk de demper rechtsvóór vervangen?

Uiteraard wilde de dealer zo veel mogelijk winst behalen. In ieder geval zullen we hen, we overwegen het plaatsen van een kritische review, niemand meer aanbevelen. Bij een andere vestiging van deze dealer zijn we om, vergelijkbare, redenen ook vertrokken. De importeur maar eens benaderen?

We hopen dat het 'tikken (metaalachtig)' met behulp van het plaatsen van een nieuw 'tuinslangetje/ rubbertje' eenvoudig verholpen kan worden. Ergens herkennen we het ook wel van onze 'ouwe-trouwe' S80 die we op deze V70 hebben ingeruild. Die had in het begin ook zoiets en was met het plaatsen van deze rubbertjes in de veerpoten hiervan verlost.

Houd jullie op de hoogte.

Groet, Rick
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 31.01.2015 - 10:28  ·  #138
Quote door Flying Dutchman

Quote door Rene Bult

vrijdag bij Volvo Enschede geweest, hoogte sensor vervangen, helaas de harde bonk was er weer. Samen met de monteur verder gezocht, we constateerden dat het aanslag rubber op de draagarm links achter bovenin een grotere afdruk geeft dan rechts, maw de bonk zou kunnen komen doordat LA het wiel dieper inveert dan rechts. We zijn gaan rijden met de Videa laptop aangesloten waarop de waarden van de hoogtesensoren af te lezen was en van elke schokbreker afzonderlijk. De schokbrekers gaven constant een andere waarde aan wat normaal is (Four-C corrigeert 500x per seconde) maar wat heel opvallend was is het verschil tussen de links achter en rechts achter hoogte sensor. Volvo geeft aan dat deze tussen de 0,5 en 4,5 volt moet zijn.
ik heb de klacht links achter zitten, de waarde LA = 2,95 volt en RA = 1,65 volt en dat verschil kon de monteur niet verklaren. (het Four-c systeem is gekalibreerd na vervanging hoogte sensor en voor meting) na het terugplaatsen van de oude sensor bleef de waarde gelijk. dus het is onwaarschijnlijk dat het in de hoogtesensor zit. Toen we de wagen op de hefbrug omhoog lieten gaan en de wielen vrij kwamen gebeurde er iets vreemds, het hoge voltage 2,95 links achter ging omlaag en rechts ongekeerd omhoog. het zou kunnen dat dit komt omdat de sensoren gespiegeld gemonteerd zitten, maar daarop kon de monteur geen antwoord geven. ik had nu wel het idee dat men/wij nu serieus aan het zoeken was om naar een oplossing te zoeken. Ze gaan nu bij een specialist bij Volvo Zwolle informeren of hij een verklaring heeft voor het voltage verschil, deze man is maandag terug van vakantie, hopen maar dat het een goede vakantie is geweest en hij vol inspiratie zit. Wordt vervolgd. Als jullie nog een gouden tip hebben.....



Wij sluiten ons aan bij het rijtje V70 eigenaars, waarvan de auto is voorzien van het Four-C systeem (en AWD), met vergelijkbare klachten.

Gisteren zijn we, vanuit het niets, met een knal geconfronteerd. Alsof er iets (een bout, steen) tegen de onderkant (linksvóór?) sloeg. Een paar kilometer verder hoorden we metaalachtig getik zodra over oneffenheden werd gereden.

Direct naar een dealer, Volvo Verkerk (Houten), gereden. Gelukkig kon de auto daar direct op de brug terecht en bekeken worden. Hulde voor deze dealer. Oudere monteur kon echter niets vinden. Alles zat vast. Paar keer mee gereden. Geen geluiden meer gehoord. Wel een paar opvallende punten ontdekt (zoals een lekke einddemper = apk afkeur punt).

Auto zit nog in garantie. Is geleverd (incluis verse apk en 120.000 beurt) door een andere Volvodealer. Al betrapt op het niet naleven van gemaakte afspraken. Inmiddels 3 wiellagers verder (is een ralle wiellager ook geen apk afkeur punt?)

Vreemd geluid (en trilling) is nog steeds waarneembaar. Verdenk de 'nieuwe' banden (Pirelli Cinturato P7) vóór. Houdt e.e.a. verband met het cuppen van deze banden? Zag gisteren, toen de auto op de brug stond, een opvallend patroon op/om één van de (droge) banden. Alsof er net een sneeuwketting omheen gezeten had. We zagen duidelijk een afdruk van een ketting. En die hebben/gebruiken we niet. Dus: zullen de 'nieuwe' banden al eens gebruikt zijn geweest? Hebben we de dealer opnieuw op iets betrapt?

Bij de aflevering van de auto (nov. 2014) vertelde een verkoper ons terloops dat er één nieuwe schokdemper, linksvóór, was geplaatst. Een Monroe, wat we aan een sticker kunnen zien. Waarom is toen niet ook gelijk de demper rechtsvóór vervangen?

Uiteraard wilde de dealer zo veel mogelijk winst behalen. In ieder geval zullen we hen, we overwegen het plaatsen van een kritische review, niemand meer aanbevelen. Bij een andere vestiging van deze dealer zijn we om, vergelijkbare, redenen ook vertrokken. De importeur maar eens benaderen?

We hopen dat het 'tikken (metaalachtig)' met behulp van het plaatsen van een nieuw 'tuinslangetje/ rubbertje' eenvoudig verholpen kan worden. Ergens herkennen we het ook wel van onze 'ouwe-trouwe' S80 die we op deze V70 hebben ingeruild. Die had in het begin ook zoiets en was met het plaatsen van deze rubbertjes in de veerpoten hiervan verlost.

Houd jullie op de hoogte.

Groet, Rick


Een hele vervelende geschiedenis inmiddels. Heel sneu. Koop je een mooie auto en dan al deze ellende.
Je zal het met de dealer die je de auto verkocht moeten oplossen want de importeur zal echt niets voor je doen.
Er zit daar bij de importeur een dame die alles middels een brief afwimpelt. Ik heb, als een van velen, daar geen goed woord voor over.
Niets mee te beginnen.
Je hebt meer kans bij de dealer.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 31.01.2015 - 10:31  ·  #139
Betreffende die Pirelli's: ze staan niet bekend om cuppen, maar zijn juist behoorlijk goede banden. Maar goed, dat zegt niets over individuele exemplaren onder een bepaalde auto.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Wordt vervolgd

 · 
Posted: 10.02.2015 - 16:16  ·  #140
Quote door Rene Bult

vrijdag bij Volvo Enschede geweest, hoogte sensor vervangen, helaas de harde bonk was er weer. Samen met de monteur verder gezocht, we constateerden dat het aanslag rubber op de draagarm links achter bovenin een grotere afdruk geeft dan rechts, maw de bonk zou kunnen komen doordat LA het wiel dieper inveert dan rechts. We zijn gaan rijden met de Videa laptop aangesloten waarop de waarden van de hoogtesensoren af te lezen was en van elke schokbreker afzonderlijk. De schokbrekers gaven constant een andere waarde aan wat normaal is (Four-C corrigeert 500x per seconde) maar wat heel opvallend was is het verschil tussen de links achter en rechts achter hoogte sensor. Volvo geeft aan dat deze tussen de 0,5 en 4,5 volt moet zijn.
ik heb de klacht links achter zitten, de waarde LA = 2,95 volt en RA = 1,65 volt en dat verschil kon de monteur niet verklaren. (het Four-c systeem is gekalibreerd na vervanging hoogte sensor en voor meting) na het terugplaatsen van de oude sensor bleef de waarde gelijk. dus het is onwaarschijnlijk dat het in de hoogtesensor zit. Toen we de wagen op de hefbrug omhoog lieten gaan en de wielen vrij kwamen gebeurde er iets vreemds, het hoge voltage 2,95 links achter ging omlaag en rechts ongekeerd omhoog. het zou kunnen dat dit komt omdat de sensoren gespiegeld gemonteerd zitten, maar daarop kon de monteur geen antwoord geven. ik had nu wel het idee dat men/wij nu serieus aan het zoeken was om naar een oplossing te zoeken. Ze gaan nu bij een specialist bij Volvo Zwolle informeren of hij een verklaring heeft voor het voltage verschil, deze man is maandag terug van vakantie, hopen maar dat het een goede vakantie is geweest en hij vol inspiratie zit. Wordt vervolgd. Als jullie nog een gouden tip hebben.....



Hallo René Bult,

Het is al weer enige tijd geleden dat je ons geïnformeerd hebt over je problemen met het Four-C systeem onder je wagen. Hoe staat het er nu mee? Of heb je de wagen inmiddels maar verkocht?

Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen, omdat wij sinds kort ook een wagen hebben met een dergelijk systeem en, mogelijk, vergelijkbare klachten ervaren.

Groet, Rick
Rene Bult
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haaksbergen
Leeftijd: 60
Homepage: moire.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 01.03.2015 - 13:24  ·  #141
Ik heb een paar weken geleden contact gehad met Monroe, ik zou een afspraak krijgen bij Monroe in Belgie, helaas is er nog geen datum opgegeven, ga de beste man maar weer bellen.
Je wordt er wel moedeloos van...
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 03.03.2015 - 18:51  ·  #142
Kan me voorstellen René. Bedankt voor de update.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Niet voor Four-C

 · 
Posted: 12.03.2015 - 07:02  ·  #143



Hoopte met de aanschaf van de 'tuinslangetjes' het probleem te kunnen tackelen. Echter zegt de dealer dat dit niet op onze past (die is voorzien van Four-C en AWD).

Klopt dit nou?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2720
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 12.03.2015 - 07:17  ·  #144
Heb onlangs v70 voorzien van nieuwe four-c schokbrekers, deze had wel de tuinslangetjes om de voorveren.(was wel geen awd)
Rene Bult
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haaksbergen
Leeftijd: 60
Homepage: moire.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 10.06.2015 - 18:22  ·  #145
Eindelijk... Volgende week donderdag een afspraak bij Monroe in St. Truiden, Belgie. Ze hebben de ochtend voor me ingepland om te onderzoeken waar de schokbreker bonk vandaan komt. Er is ook al tijd gereserveerd bij de locale Volvo dealer.
Laten we hopen dat ik jullie daarna de oplossing kan aandragen.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 851
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 10.06.2015 - 18:44  ·  #146
Steunlager rubber veerpoot wil ook slijten en dan heb je speling met je veerpoot lager en dat geeft ook een bonkend geluid. Alleen four-c ophanging weet ik niet of ie dat heeft!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Rene Bult
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haaksbergen
Leeftijd: 60
Homepage: moire.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 10.06.2015 - 21:22  ·  #147
Ik heb de stekker vd schokbreker afgehaald en de bonk is weg, dan lijkt het me geen mechanisch probleem maar meer software.
Beide schokbrekers zijn al vervangen
Rene Bult
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haaksbergen
Leeftijd: 60
Homepage: moire.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 18.06.2015 - 20:08  ·  #148
OPGELOST !!!! Eindelijk van de bonk aan de achterzijde verlost! Heerlijk wat een genot, ik rijdt nu voor het eerst sinds 2 jaar in een echte R en kan genieten. De oplossing was zoals vaak heel eenvoudig. Vandaag in Belgie bij Monroe geweest, wed bij de engineering en ontwikkeling ontvangen door 3 specialisten en Edwin de Ridder van Monroe Nederland, met elkaar het probleem doorgenomen, proefrit gemaakt auto op de brug en de oplossing in 1 minuut gevonden......er zat speling op de arm vd hoogtesensor, met een dop 10 aangedraaid en klaar. Proef gereden en het was weg, kon het bijna niet geloven! En dan te bedenken dat ik bij VOLVO Enschede de hoogtesensor heb laten vervangen! En dit hebben ze niet gezien, eigenlijk onvoorstelbaar. De hoogte sensor geeft nl heel veel info aan de schokbreker mbt het opvangen van in en uitslag vertelden ze me, hierbij komen krachten van 500-700 kilo bij. Logisch dat ik zo'n harde klap hoorde. Ik heb al die tijd (2jaar) de stekker vd schokbreker gehad waardoor het 4C systeem zich automatsch uitschakeld. Ik ken mn eigen auto vandaag niet meer terug, wat een bom op wielen. Kon op de Duitse autobahn even los in de Advance stand, zelfs met 220 kg p/u schiet de wagen nog vooruit, en eh....260 lukt. Pff wat ben ik blij.
Monroe (Tenneco) Belgie bedankt jullie hebben er verstand van! Edwin de Ridder van Monroe Nederland ook bedankt, dit is service!
Daar kunnen ze bij VOLVO nog wat van leren!
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 851
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 18.06.2015 - 20:21  ·  #149
Mooi dat het opgelost is, er is niks zo vervelend als irritante bij geluiden!!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

 · 
Posted: 18.06.2015 - 21:53  ·  #150
Nog mooier dat ook de oplossing wordt vermeld. :thumb:
@Rene,
Gauw die 2 jaren vergeten en genieten !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0