Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
svdh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Budel
Leeftijd: 34
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 09.02.2022 - 16:50  ·  #541
Nou, schiet mij maar lek. Ik zie hier voorbij komen dat dit een klusje is van minuten. Maar ik kan er bij mijn v70 (2002, 2.4t) met geen mogelijkheid bij met een sleutel. Enige dat er bij komt is een bougiesleutel, maar dat is niet de juiste maat. Zie ik nu iets zo gruwelijk over het hoofd 🤔? Motorafdekking weggehaald, maar er is weinig plek voor een sleutel.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 09.02.2022 - 17:06  ·  #542
Zorgen dat de motor koud is en de slang op thermostaat huis even los halen. Daar even een klem opzetten zodat er maar weinig koelvloeistof verloren gaat. Dan kan je er met een steeksleutel beter bij
svdh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Budel
Leeftijd: 34
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 09.02.2022 - 17:12  ·  #543
Gaan we morgen eens proberen! Bedankt!
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 09.02.2022 - 18:11  ·  #544
Deksel van het thermostaathuis los, sleutel 19 erop en 'n enkel tikje geven, dan draai je 'm zo verder met de hand los. Anders kun je de sleutel er ook van voren opzetten ipv van boven zoals het hoort. Maar dat is meer iets voor bij een S/V40.

Mooiste is een lambda dop.
svdh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Budel
Leeftijd: 34
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 10.02.2022 - 11:45  ·  #545
Inmiddels gelukt met vervangen! Bedankt! Enigste is, ik heb een litertje koelvloeistof afgelaten om de buis bij die sensor even los te kunnen maken. Daarna natuurlijk weer terug bijgevuld. Alleen zakt nu de koelvloeistof niet terug naar een normaal niveau. Kan het zijn dat de pomp van de koelvloeistof pas inschakelt wanneer de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt? Ik heb hem even stationair laten lopen maar er is geen verschil in niveau. Ik check het maar even, voordat ik straks met een vastgeslagen motor sta 😅

Edit: thermostaat gaat pas open bij warme motor zie ik. Even op temperatuur laten komen en dan nog eens spieken lijkt me dus?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 10.02.2022 - 12:07  ·  #546
Dat zal door de thermostaat komen, er zit lucht in de bovenste slang want die heb je losgehad. Pas als de motor op bedrijfstemperatuur komt, gaat de thermostaat open en kan de lucht uit de bovenste slang zich verplaatsen naar het expansievat, waarbij de koelvloeistof de plaats inneemt van de lucht in de slang, en het niveau in het expansievat dus weer zal dalen. Vastslaan zal je motor echt niet zolang het systeem lekvrij is en er vloeistof in het expansievat zit (dat is het hoogste punt en het zakt van daaruit altijd het blok / de radiateur in, tenzij er een 'air lock' optreedt zoals jij nu hebt. Gewoon even stationair laten draaien tot hij warm is, evt met verhoogd stationair door iets tegen het gaspedaal te leggen, en dan komt dat vanzelf goed. Rijden kan ook, warmt sneller op, maar dan kan je het moeilijker in de gaten houden. Maar als je er weer in gegoten hebt wat eruit kwam, en het stond daarvoor goed, dan zal dat vanzelf goedkomen. Mijn voorkeur zou zijn: iets verhoogd stationair laten draaien met de dop van het expansievat zodat het systeem mooi kan 'boeren' indien nodig.
Toevoeging: de pomp draait altijd als de motor aan is, maar zolang de thermostaat gesloten is wordt de koelvloeistof alleen gecirculeerd langs het blok en de verwarming. Als de kvs voldoende is opgewarmt gaat de thermostaat open om de kvs door de radiator te sturen om af te koelen.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 10.02.2022 - 12:08  ·  #547
Wanneer hij warm is dan gaan alle kleppen pas open, dus even een stukje rijden, (30min) en dan nog even controleren of hij niet te laag staat.
svdh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Budel
Leeftijd: 34
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 10.02.2022 - 12:40  ·  #548
Helder! Bedankt voor de snelle reacties beiden! Wat een geweldig forum 😄. Ik zal vandaag of morgen eens een webdagboek aanmaken om eea in bij te houden.
sjorsrumping
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heemskerk
Leeftijd: 20
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 09:35  ·  #549
Zou iemand de lijst met waardes bij temperatuur opnieuw kunnen oploaden? Het lukt mij niet om te downloaden met de originele post.
Groetjes!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 14:46  ·  #550
marten1988
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Ijsselmuiden
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.01.2023 - 12:05  ·  #551
Vandaag ook de sensor vervangen bij mijn v70 2011 t4, 217000km. Sensor zit hier met een veertje waar je wel onhandig bijkomt. Maar de aanhouder wint.
Ik had de dop van het koelreservoir open en een opvangbakje met doek eronder. In 1 beweging sensor eruit en nieuwe erin. Loopt natuurlijk gelijk wat vloeistof uit in het bakje, veer er weer op. Nog meer pielen. Vanaf de andere kant ging dat heel makkelijk dus dat gedaan. Zie foto’s vida hieronder.
Even drupje vloeistof bijgevuld. En rondje gereden, het lijkt in mijn geval soepeler te gaan. Vooral bij koude start schikte hij wel eens wat bij eerste keer gas geven en in de 2. Dit is nu niet meer zo.
Op termijn gaan we het vanzelf zien :)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2023 - 13:44  ·  #552
Ik dacht vandaag ook “even “ de koelvloeistof temperatuur sensor te vervangen. De operatie an sich valt reuze mee, alleen bij de radiateur wissel laatst is er blauwe KVS in gegaan. En je kunt wel raden, die heb ik natuurlijk niet staan… Een rondje langs diverse benzinepompen leert dat ook daar blauw blijkbaar niet meer wordt verkocht. Bijna 20km fietsen verder en nog geen proefrit kunnen maken 😖


mb fotos

Uiteraard de oude sensor nog wel getest in een pan water met een thermometer en de multimeter erbij, maar die lijkt de juiste waardes te geven als ik ze vergelijk met een tabel met NTC waardes voor de Volvo sensoren.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1540
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2023 - 15:15  ·  #553
20 km fietsen 😄 ach, dan weet je naderhand ook weet waarom je het doet 😉

Die thermostaat zelf overigens,

Is die los te vervangen bij een v70N ? Heb wel eens voorbij horen komen dat bij een Volvo je het hele thermostaat huis moet vervangen, Ipv alleen dat thermostaatje bij andere merken .
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2023 - 15:25  ·  #554
Bij zijn model is hij los te vervangen.
Bij de nieuwere type helaas alleen als compleet geheel.

sec gezien zou het kunnen maar 1 pakking die je nodig hebt wordt door niemand geleverd.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2062
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2023 - 15:42  ·  #555
Als we maar een klein beetje kvs uit is kun je het ook aanvullen met destilleert water.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0