Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2023 - 16:57  ·  #556
Quote door joriz

Als we maar een klein beetje kvs uit is kun je het ook aanvullen met destilleert water.


Klopt, maar ook dat had ik helaas niet meer staan. Gelukkig had de Action nog wel blauwe KVS staan, dus met bijna 35km fietsen toch gelukt. Net een testrondje gereden en dat lijkt tot op heden ok.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.05.2023 - 09:58  ·  #557
Ik ga mijn kvs sensor (8653103) imitatie vervangen door een origineel van de dealer Ivm wat twijfelende temperaturen 🤔 is idd best een duur ding maar ja 🙄

A
dat stekkertje wat erop gedrukt word, zit dat vast met een palletje of gewoon lostrekken ( met beleid)

B
Met hoeveel moet dat ding worden vastgezet ? Is daar een Nm hoeveelheid voor of uitgaan van de standaard M waarde in het aanhaalmomenten pdf ?

Ik neem aan dat die sensor gewoon eruit gedraaid kan worden zonder slang verwijdering etc , toch ?



Voor dat thermostaathuis schijn je zelfs de stuurpomp moeten lossen ?🙄🤔

Klopt het dat je om die te vervangen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.05.2023 - 10:42  ·  #558
Als ik foto's van dat blok bekijk, zou ik me kunnen voorstellen dat er een boutje van de thermostaat net achter de stuurpomp zit.
Zal je altijd zien he. Maar de stuurpomp hoeft dan alleen maar los en even opzij (of naar voren), slangen hoeven er dan niet af.

Sensor van mijn D5 kon er uit zonder verder slangen of water te verwijderen.
Stekkertje zit vast met een clipje, schroevendraaier er tussen en je wipt hem zo los (normaal gepsorken).

Gelukt met de sensor bij de dealer? Gewoon onderdeelnummer opgedreunt en 'bestel die maar'?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.05.2023 - 11:38  ·  #559
Yep, gewoon maar bij de dealert gehaald en zoals Spier het benoemt, een bijdrage aan het schoolgeld gedaan😄.
Thermostaathuis en kvs sensor kan ik dinsdag ophalen .

Gelukkig had ik een helder moment… bij het Th.huis set zit NIET de pakking… die komt er apart bij.

Ga eerst de sensor swappen, eens kijken of dat verschil geeft. Nog even zien uit te vinden of daar een xxNm voor staat.

Zie nu temp vanaf koude start oplopen naar 98/99 en dan ploft het omlaag.
Echter bij zo’n constante120p/u is mijn temp 92 bij buitentemperatuur van 22 🤔.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.05.2023 - 22:06  ·  #560
Je kan nog gedistilleerd water in het koelsysteem gooien samen met 1 liter antivries koelsap (van bv de dealer).
Puur water kan blijkbaar warmte beter afvoeren dan koelvloeistof gek genoeg.
Hier ook al jaren er in zitten, altijd een vaste temperatuur van 85 graden.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 29.05.2023 - 06:45  ·  #561
Heel eerlijk: met die sensor lijkt niets mis. Er zit nu hoogstwaarschijnlijk een "warme" thermostaat in. Vandaar die 92 graden.
Loopt vervolgens even een paar graden over de 92 heen in de tijd dat de thermostaat opent. Daarna koelt de kvs weer af. Thermostaat houdt de kvs vanaf dan op de bedrijfstemperatuur.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 29.05.2023 - 07:35  ·  #562
@sw2983. Heel goed mogelijk hoor. Het loopt overigens ook wel hoger op en het schommelt best apart.
Terwijl vorige zomer het mooi constant bleef met originele Volvo sensor erin . Die gaf de geest en dat schommelen is ontstaan met die non V sensor erin.

Dit thermostaathuis is nog de originele en heeft dit niet eerder gedaan.

Vwb de kvs, dat is ready mixed van de dealer en is constant qua peil.
teewee
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 11:04  ·  #563
Beste leden,

Een paar maanden geleden de sensor vervangen. Nu staat sinds twee dagen in het dashboard de koelvloestoftemperatuur meter helemaal links (dus koud).
Ik heb de accu een paar minuten ontkoppeld en vervolgens de auto gestart en hij ging netjes weer omhoog. Maar een minuut later werkt hij al niet meer.

Weet iemand op basis van deze info wat het kan zijn? Ik heb zelf het idee dat de sensor niet stuk is. Maar wat kan het dan zijn?
En hoeveel invloed heeft het op het functioneren van de motor?

Dank alvast!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 12:06  ·  #564
Waarschijnlijk is ie toch gewoon stuk. Sensoren gaan direct of vrij snel stuk of houden het lang uit. Deze staan er, wat mij betreft, bekend om dat ze best vaak stuk gaan.
Het heeft nogal wat invloed op de motor want die krijgt steeds het signaal dat ie koud is en zal daarop reageren.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 12:55  ·  #565
De sensor van mijn huidige S80 was ook stuk en dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Laptop met Vida eraan en die gaf al aan dat er een verkeerde waarde werd afgegeven en dat klopt want de auto werd gewoon warm. Nieuwe besteld, 5 minuten werk en klaar. Zolang ik Volvo rij (meer dan 20 jaar) nog nooit een defecte sensor gehad ............
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 14:51  ·  #566
Ties, deze sensor heeft geen invloed op de temperatuur meter. Je zal het dus ergens anders moeten zoeken....
teewee
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 15:20  ·  #567
Dank voor de reacties!

Omdat hij na het loskoppelen van de accu het kort even deed leek het mij ook niet dat de sensor stuk is...

Iemand enig idee waar ik het nog meer kan zoeken?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 15:31  ·  #568
Waar komt het signaal voor de kvs-temperatuuraanduiding op het dashboard dan wel vandaan? De kvs temperatuur wordt toch maar op 1 punt gemeten voor zover ik weet.
Is het draadje niet beschadigd ergens? Zou raar zijn, maar misschien dat door de trillingen van de aanslaande / lopende motor er net wel/ net niet een massacontact gemaakt wordt als er een draadje beschadigd is.

Uitlezen met vida gaat je ook wel kunnen helpen, daarmee kan je de kvs temperatuur uitlezen via de ECU en dan kan je dus ook zien of die temperatuur daar wel aankomt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:29  ·  #569
Quote door Bolbo

Waar komt het signaal voor de kvs-temperatuuraanduiding op het dashboard dan wel vandaan? De kvs temperatuur wordt toch maar op 1 punt gemeten voor zover ik weet.
Is het draadje niet beschadigd ergens? Zou raar zijn, maar misschien dat door de trillingen van de aanslaande / lopende motor er net wel/ net niet een massacontact gemaakt wordt als er een draadje beschadigd is.

Uitlezen met vida gaat je ook wel kunnen helpen, daarmee kan je de kvs temperatuur uitlezen via de ECU en dan kan je dus ook zien of die temperatuur daar wel aankomt.



Is zo’n sensor niet met een multimeter te testen ? Of is dat een domme vraag ? ( kan ook natuurlijk :-) )
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:41  ·  #570
Ik kan alles opnieuw gaan typen, maar lees even de openingspost door. Daar staat idd hoe je hem doormeet (multimeter) en dat er in Vida GEEN melding komt als deze sensor niet functioneert.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0