Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:55  ·  #571
Quote door Musicus

Ik kan alles opnieuw gaan typen, maar lees even de openingspost door. Daar staat idd hoe je hem doormeet (multimeter) en dat er in Vida GEEN melding komt als deze sensor niet functioneert.



Excuus, je hebt gelijk . had de op eerder wel gelezen maar dat stukje stond me niet meer bij .
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:56  ·  #572
Inderdaad. Er is ook een grafiekje beschikbaar wat ik later eens heb teruggeplaatst (was door forumcrash uit eerste posts verdwenen) wat weergeeft wat de weerstandswaarden in ohm zou moeten zijn bij elke temperatuur. Meten is zeker mogelijk. De elektrische weerstand neemt af naarmate de temperatuur toeneemt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 18:05  ·  #573
en deze heeft wel degelijk invloed (is de input) voor je temp meter. Er is geen andere temp sensor voor koelwatertemp in het blok.

Uit Vida:
De motortemperatuursensor geeft de motorregeleenheid (ECM) informatie over de temperatuur van de koelvloeistof. De motorregeleenheid (ECM) verstuurt het signaal verder naar de bestuurdersinformatie-eenheid (DIM).
De waarden moeten als globaal worden beschouwd
ECM aansturing motor DIM temperatuurmeter dashboard.

Sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur
Type Voedingsspanning (#componentpen) Waarde (#componentpen) Overig (#componentpen)
NTC-weerstand 5 V (#1) 15 kΩ bij -20°C
2,5 kΩ bij 20°C
0,3 kΩ bij 80°C
(
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 20:22  ·  #574
Ok, maar dat is dan niet wat Turbodesk schrijft in post #4. En aangezien hij dit hele euvel op het spoor is gekomen ging ik uit van zijn expertise op dit vlak.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 22:11  ·  #575
Wat je meter op je dashboard weergeeft is niet direct verbonden aan de motor temperatuur, maar de computer gebruikt de gemeten temperatuur wel om de meter te laten bewegen. Zolang de motor temperatuur tussen de 80 en 115 graden is, laat de computer de meter in het midden staan. Je hoeft je dan dus ook geen zorgen te maken. Als deze 116 wordt, gaat de meter naar rechts. Dan moet je je wel zorgen beginnen te maken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.11.2023 - 23:24  ·  #576
Dat klopt. dus t is geen preciese aflezing. maar als ie in de hoek gaat is of de motor heel heet of koud of de sensor is niet goed. Ik heb al een keer een sensor vervangen die vrij snel daarna ook weer stuk was. nu gaat ie al jaren goed.
Dutchy15
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 28
Homepage: newdutchworkshop.n…
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:32  ·  #577
Goedenavond,

Hier een tevreden klant naar aanleiding van dit draadje. Afgelopen weekend heb ik mijn ECT sensor vervangen en ik zou zweren dat de meter een stukje sneller naar 12u klimt. De machine lijkt ook mooier te lopen maar met o.a. een nieuwe distributieset, multiriem spanner en 2 motorsteunen in dezelfde sleutel sessie durf ik niet alle lof bij de sensor te leggen. Ik heb niet de moeite genomen om zaken door te meten gezien er nog veel meer te sleutelen viel. Op mijn V70 T5 met B5234T3 zit het ietsje anders dan op de youtube filmpjes die ik vooraf bestudeerd heb. Het was even zoeken naar een lange dop 19 die slank genoeg was maar vervolgens was het een klusje van 1 minuut. Top advies wat mij betreft!
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 104
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 31.01.2024 - 09:39  ·  #578
Ik merk dat ik de meter wel mis op mijn P3.
Vond het toch altijd prettig met mijn 2.4t om enigszins de temperatuur in de gaten te houden (al weet ik dat dit geen indicator is van de olietemp en 90 graden niet gelijkstond aan even de hooligan kunnen uithangen ;)).
Ik neem aan dat ik bij afwijkingen wel een melding krijg?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 31.01.2024 - 10:57  ·  #579
Op mijn Citroen Xm V6 zat een olie temp meter en uiteraard een kvs temp meter.
Beiden gaven continu correcte temp weer. Dus niet steeds 90” kvs en dan plots naar rechts bij 116+ Waardoor je het niet ziet aankomen. Was best prettig zodra je het karakter kende en dus de schommelingen wist.

De cfe geeft iig de kvs aan. Helaas schijnt er op de v70p2 geen olie temp sensor te zitten en is de olie temp van de cfe een getal obv berekening (??).

Het is tegenwoordig helaas meer obv “we think you Need to know” Ipv “ we informeren de bestuurder hoe alles is”

Past ook wel bij voertuigen die alles voor je doen en bestuurders niet meer weten of het licht wel brand…
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 31.01.2024 - 11:47  ·  #580
Quote door Steven

Ik merk dat ik de meter wel mis op mijn P3.
Vond het toch altijd prettig met mijn 2.4t om enigszins de temperatuur in de gaten te houden (al weet ik dat dit geen indicator is van de olietemp en 90 graden niet gelijkstond aan even de hooligan kunnen uithangen ;)).
Ik neem aan dat ik bij afwijkingen wel een melding krijg?


Bij extreme afwijking wel ja, dan komt er een melding in de display (heb ik ooit 1x gezien bij 140km/u op de snelweg, heuvelop, bij 36 graden met de airco aan, in Portugal), maar dan is de temperatuur boven de 105 graden als ik het me goed herinner. Ik heb daarna de OBD2 dongel aangesloten en ben rustiger gaan rijden om de boel heel te houden...
met goedkope ELM326 oid dongel van AliExpress en betaald appje CarScanner kan je alle temperaturen perfect in het oog houden, desgewenst. Op langere ritten zie ik zo koelvloeistoftemp, olietemp, atf temp en dpf temp (ivm spotten regeneratie) op mijn telefoon.

In de P2 is de meter trouwens ook al softwarematig gedempt hoor, anders wordt de gemiddelde gebruiker veel te zenuwachtig. In realiteit stijgt en daalt de temperatuur bij elke heuvel op/af, in de file etc. en bij de meter in de P2 wordt dat allemaal weggedempt, en komt de meter alleen uit het midden als een bepaalde drempelwaarde wordt overschreden (ook iets van 105 graden dacht ik, in ieder geval best wel hoog)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 31.01.2024 - 14:38  ·  #581
Bij 105 kvs staat de meter in de p2 nog gewoon kaarsrecht op 90. Bij 110 kvs is er ook nog geen beweging..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 31.01.2024 - 18:13  ·  #582
Als dat toelaatbare waarden zijn aldus de fabrikant waarbij er geen schade ontstaat en de kvs kookt niet over, tja, daar kunnen wij als liefhebbers dan wat van vinden, maar voor de goegemeente geeft dat wel gemoedsrust denk ik. Ik weet niet meer hoe heet mijn auto was toen ik de 'hoge temperatuur' melding op mijn dash zag verschijnen, maar ik schrok er in ieder geval flink van! En daarna de dongel aangesloten en toen werd ik bij 105 'C 'al' zenuwachtig terwijl er dan blijkbaar nog niet echt iets aan de hand is (en dat terwijl ik weet dat mijn koelsysteem in ieder geval een paar jaar geleden nog gespoeld is en redelijk verse kvs heeft)
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 07.02.2024 - 22:52  ·  #583
Goedenavond,

Ik zie een hoop pagina's, tekst en oude foto's die niet meer willen laden.

https://www.youtube.com/watch?v=gcJofnHEULc

Visualiseert deze video niet gewoon hetgeen wat er precies gedaan moet worden?

Bij mij staat de indicator van de koelvloeistof iets na 12'en wanneer de motor opgewarmd is.

Groeten,

René
teewee
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 21.02.2024 - 18:45  ·  #584
Beste leden,

Mijn temperatuurteller in het dashboard geeft al een tijdje niets aan. Ik heb dit volgens mij in een ander topic eens gepost en er werd toen aangeraden om de sensor te vervangen.
Dat heb ik zojuist gedaan, maar helaas staat de wijzer nog steeds helemaal links.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Bij de vorige sensor (die ik er net uitgehaald heb) schoot de teller heel soms op random momenten even naar het midden om na een paar tellen weer naar 0 te vallen. Dit gebeurde echter een tijd al niet meer (iig niet opgevallen).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 21.02.2024 - 19:39  ·  #585
Zou eens gaan zoeken / meten naar een draadbreuk/ defect in de stekker.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0