daktent op een volvo

vakantie met een daktent

 
 
 
 
 
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 12.01.2019 - 09:22  ·  #46
.Zwaar die dingen , en je wil geen luchtbed met deze kou . Tenzij hij isolatie heeft , een expat downmat bijvoorbeeld gebruik ik al jaren .
Die zijn niet goedkoop , maar goede nachtrust is wel belangrijk .


Quote door ChrisMe

Quote door qawsedrf57

Quote door ohz274

het is nogal een blok op het dak, maar ik denk wel dat je er veel gemak van zult hebben.
Zitten de matrassen er in?
Wanneer vertrekken jullie naar Lapland?


gemak krijg ik er best veel van denk ik inderdaad.
er zitten matrassen in maar die zijn niet heel dik, ik loop te overwegen om nog een topper ofzo er bij in te leggen als ik zo kijk moet dat passen met opklappen alleen zou het pakket dan net iets dikker worden maar dat is niet zo erg.

we vertrekken 16 januari dan gaan we eerst via Noorwegen en dan pas door naar Lapland.


en ja die schuur is inderdaad wel mooi, normaal staat die vol vanaf augustus tot begin maart maar nu doet het zich toevallig voor dat hij al leeg is dus heb ik mooi de ruimte.
de muren zijn dan wel van steen maar er zitten zoveel tocht gaatjes overal dat het nog wel goed tocht in de schuur, dus echt ideaal om in de winter te sleutelen is het ook niet.


Misschien kan je eens kijken voor de opblaas matrassen op 12 volt. heel plat om mee te nemen en je slaapt er stukken beter op,
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 315
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 12.01.2019 - 09:42  ·  #47
Bij de dump en bij bol.com kan je van die handwarmers kopen, die werken op koolstickjes.
Die kan je van tevoren in je slaapzak stoppen.
Die dingen had ik altijd bij me. Jarenlang in de winter hoge noorden en Rusland gereden.
Stel dat je stil komt te vallen.
Helly Hansen overall mee, een dikke min kan die makkelijk aan. Je mag die van mij wel lenen.
Hou er rekening mee dat je misschien een paar uur, niemand tegenkomt. Zeker laat op de avond.
Avonds voordat je stil gaat staan, je tank afvullen, ivm ijsvorming binnenin de tank, als dit naar beneden komt, ben je de sjaak.
En zeker een spuitbus startpilot kopen!
Heb trouwens nog een elektrische kachel voor in de auto. In Zweden gekocht ivm kachelproblemen. Kan je ook lenen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 12.01.2019 - 09:46  ·  #48
Quote door ChrisMe

Quote door qawsedrf57

Quote door ohz274

het is nogal een blok op het dak, maar ik denk wel dat je er veel gemak van zult hebben.
Zitten de matrassen er in?
Wanneer vertrekken jullie naar Lapland?


gemak krijg ik er best veel van denk ik inderdaad.
er zitten matrassen in maar die zijn niet heel dik, ik loop te overwegen om nog een topper ofzo er bij in te leggen als ik zo kijk moet dat passen met opklappen alleen zou het pakket dan net iets dikker worden maar dat is niet zo erg.

we vertrekken 16 januari dan gaan we eerst via Noorwegen en dan pas door naar Lapland.


en ja die schuur is inderdaad wel mooi, normaal staat die vol vanaf augustus tot begin maart maar nu doet het zich toevallig voor dat hij al leeg is dus heb ik mooi de ruimte.
de muren zijn dan wel van steen maar er zitten zoveel tocht gaatjes overal dat het nog wel goed tocht in de schuur, dus echt ideaal om in de winter te sleutelen is het ook niet.


Misschien kan je eens kijken voor de opblaas matrassen op 12 volt. heel plat om mee te nemen en je slaapt er stukken beter op,


Als er 1 ding is wat je niet moet doen als het koud is een luchtbed/matras nemen. Het is namelijk een hele slechte isolator
en ga je kou leiden.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 12.01.2019 - 13:51  ·  #49
Quote door Jan-B

Bij de dump en bij bol.com kan je van die handwarmers kopen, die werken op koolstickjes.
Die kan je van tevoren in je slaapzak stoppen.
Die dingen had ik altijd bij me. Jarenlang in de winter hoge noorden en Rusland gereden.
Stel dat je stil komt te vallen.
Helly Hansen overall mee, een dikke min kan die makkelijk aan. Je mag die van mij wel lenen.
Hou er rekening mee dat je misschien een paar uur, niemand tegenkomt. Zeker laat op de avond.
Avonds voordat je stil gaat staan, je tank afvullen, ivm ijsvorming binnenin de tank, als dit naar beneden komt, ben je de sjaak.
En zeker een spuitbus startpilot kopen!
Heb trouwens nog een elektrische kachel voor in de auto. In Zweden gekocht ivm kachelproblemen. Kan je ook lenen.


bedankt voor het goede aanbod! maar ik ga er geen gebruik van maken, een dikke overal heb ik zelf een paar van die mee gaan. de tip van de startpilot is zeker een goede die ga ik zeker meenemen. alleen doet mij het altijd pijn als ik kijk hoe rouw zoon motor loopt als je hem start met startpilot.
en een elektrische kachel voor in de auto heb ik ook zelf, deze gaat wel mee maar word hoop ik niet gebruikt.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 21.01.2019 - 15:44  ·  #50
Jammergenoeg krijg ik vanaf mijn telefoon geen fotos geupload, maar het gaat goed met de tent. Beneden de min 15 hebben we er voor gekozen om in een appartement/hotel te slapen.

We hebben al min 37 op de teller van de auto zien staan, en min 30 vinden we intijd al niet meer byzonder.

De reis gaat goed, maar met die hele erge kou krijg je wel veel kleine rammeltjes en geluidjes erbij die er normaal niet zijn.

Ook is volgens mij mijn motorsteun bij de versnellingsbak gebroken als ik zo voel hoe zijn rij eigenschappen ineens veranderden. Maar daar durf ik de resterede 4000km nog wel mee te rijden.

Een date voor mijn auto met de garage is intijd afgesproken voor als ik weer thuis ben.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 21.01.2019 - 16:22  ·  #51
Wauw. Veel plezier, en mooi dat de auto het netjes doet bij dergelijke temperaturen. Niet zo gek dat rubber van een torsiesteun zou scheuren bij die temperaturen, het wordt dan veel stugger/brosser.
Daar kan je wel mee doorrijden, al belast je wel je andere motorsteunen iets meer want het motorblok beweegt wat meer bij lastwisselingen (gas erop, gas eraf).
Mocht je iets willen doen aan die steun: het is een metalen steun met twee rubberverbindingen, die met twee bouten aan versnellingsbak en subframe. Die heb je zo los indien je de juiste doppen voorhanden hebt, maar dan moet ook de motorafdekplaat eraf (of iig los aan de voorzijde) en dus is het wat lastig bijkomen.
De kleinste van de 2 rubberverbindingen (aan motorblokzijde dacht ik) is meestal degene die eerst kapot gaat en de speling die dan ontstaat laat de motor wat kantelen. Na demontage van de steun kan je de ontstane ruimte tijdelijk wat opvullen met een stukje doek (niet helemaal voldrukken, beetje ruimte laten) oid.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 21.01.2019 - 16:36  ·  #52
Heb je al in de tent geslapen dan? En hoe gaat dat?
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 12:05  ·  #53
grrr nu had ik net een heel verhaal getypt maar gaat het uploaden mis dus kan ik opnieuw beginnen.
sorry word volgende week ergens ik heb nu eerst geen tijd meer.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 12:21  ·  #54
Tip:
Als je dit soort lange berichten tikt zet dan een 2e (forum) scherm open en refresh deze als je wilt gaan uploaden.
Ben je uitgelogd, dan met deze inloggen en daarna pas de tekst uploaden.
Zo voorkom je een hoop extra werk.
De tekst kopiëren voor het uploaden werkt overigens ook.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 13:33  ·  #55
poging 2 om een klein reisverslag te typen.

na een dag reizen zou onze eerste nacht een nacht in de daktent worden vlak voorbij Malmö Zweden, hier hebben we een mooi plekje langs de kant van een rusitge weg opgezocht en hier de auto geparkeerd en een nachtje gaan slapen.


na een lekker nachtje slapen ging de rit weer verder, hier heb ik een wijze les geleerd. dat je niet op je telefoon moet kijken is iedereen wel bekend, maar ik ging even meekijken hoe iemand de tomtom ging verstellen en dat resulteerde er in dat ik net 2 seconden te laat was met het aan zien komen van een t spliting. ow wat voelt dat dom.
gelukkig de auto zonder schade weer los gekregen, het meest vervelende van de hele situatie was dat er ijs vast zat in de velg wat we er even uit moesten bikken.


de volgende nacht in de daktent(3e of 4e nacht van de vakantie) hadden we weer een mooi plekje langs een stil weggetje.
toen we in de ochtend wakker werden hadden we zowaar een klein isolatie dekentje van sneeuw over de tent heen liggen.
geduurende vakantie hebben we ook nog een keer bij -19 in de tent geslapen en dit is wel ongeveer de max wat betreft kou en comfort.
die nacht hebben we het niet echt koud gehad maar heel lekker warm kon je het ook niet noemen.



op den duur gaf de auto thermometer -37 aan, wij keken elkaar een aan en zeiden tegen elkaar dat zal wel, die meter klopt vast niet. maar niet veel later reden we langs zoon elektronisch bord op een paal en die gaf -38 aan dus waarschijnlijk zat er wel een kern van waarheid in die -37.
beneden de - 25 is het zou koud dat als je de auto laat lopen met stand kachel aan dat de motortemperatuur alsnog terugloop.
ook hadden we de auto bij -25 geparkeerd en even een winkel in om boodschappen te doen, binnen een kwartier waren we terug en de temperatuurmeter stond onderin en bleef na het starten ook eerst even onderin. zo snel koelt het daar dus af.
wat mij in positieve zin heel erg verraste was hoe goed de auto startte naar een nacht buiten geparkeerd te hebben staan met -26.
ik had een half uur van tevoren de stand kachel aan gedrukt auto gegloeid en starten, en hij slaat direct aan.
beetje hetzelfde als een auto hier in Nederland starten bij 15 graden buiten temperatuur zonder gloeien.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 13:34  ·  #56
in het noorden hebben we verschillende activiteiten gedaan waaronder sneeuwscooter rijden, slee met eland er voor, rally kijken en het noorderlicht gezien.




ook zijn we over een iceroad gereden, als je toch in de buurt bent en de kans hebt moet je die zeker nemen. de iceroad was iets meer dan 8km lang en verbond een eiland met een stuk vaste land, in de zomermaanden was er een pontje om deze oversteek te maken.
op de foto staan we midden op de iceroad, in de verte zie je boven dat is weer het vaste land.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 13:35  ·  #57
van mijn kennissen die ik via whatsapp af en toe wel van een fotootje voorzag keer ik op den duur commentaar dat ik alleen maar mijn auto op de foto zet. nu is dat niet het geval maar dat zijn vaak wel de dingen waar om makkelijk een verhaal over kan vertellen. vandaar dat ik nu nog even een paar mooie fotos plaats van de omgeven zonder mijn auto.
nou toch nog 1 eerst met auto, daarna zonder.


een groep met heel veel rendieren die op den duur de straat over stak. we hebben een filmpje gemaakt en we rijden 3 minuten lang rustig tussen de rendieren door zo groot was de groep.


ook nog een fotootje vanaf de Noordkaap in Noorwegen.




conclusie, echt een mooi avontuur en zeker een aanrader om een keer te doen!

groeten,

jan
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 13:36  ·  #58
sorry dat sommige foto's op de kop staan, hoe dat heeft kunnen gebeuren weet ik niet en hoe ik het moet oplossen weet ik ook niet.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 315
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 13:46  ·  #59
Gaaf, ben best wel jaloers. Ik laat dit zeker aan mn vrouw zien, wil dit ook, al jaren. Met de vrachtwagen ben ik al in het hoge noorden geweest. Bij een Noors bedrijf gereden.
Maar dit keer wil ik met de Volvo en Kabe. Erg gave foto’s.
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.02.2019 - 14:59  ·  #60
Toch gelukt met de upload zie ik. Wat een mooi avontuur beleven jullie, ik blijf het volgen.
Veel plezier de komende tijd.

Groet,

Alex
 
Selected quotes for multi-quoting:   0