Emissie lampje bij rijden op LPG

V70 T5 2001

 
 
 
 
 
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 17:27  ·  #1
Hallo,

Wij hebben een probleem bij het rijden op LPG. Zolang we op benzine rijden is alles goed, geen meldingen. Zodra we op lpg rijden gaat het de eerste paar kilometers goed en daarna gaat het emissie lampje aan.

Heb wel al wat uitgelezen met torque. De waardes van de MAF zitten rond de 4g/s op LPG en benzine, dit lijkt mij goed. de lambda waarde van de voorste sonde is eigenlijk altijd 1. De long term fuel trim (LTFT) is op benzine goed. -10 tot 10. Op LPG schiet de LTFT meteen omhoog. Hij moet veel bij regelen. Na een paar kilometers staat de LTFT al op +25. (Is ook het max wat hij kan aangeven). eerst is de code geel maar later wordt hij rood. De code die hij geeft is P1171. Het lampje lijkt ook eerder te komen bij stevig doorrijden.

Als ik het goed heb gelezen op internet loopt de motor op lpg dus te arm?! Het probleem zit hem volgens mij echt in de lpg installatie. Wat denken jullie?

- We kunnen iets horen tikken in de auto, alleen bij rijden op LPG (volgens mij de injectoren, normaal?)
- Vialle LPI installatie
- recent kleppen laten stellen
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 17:50  ·  #2
Je krijgt dus te weinig lpg lijkt me.
Hoor je de pomp ook (valt vooral op als je nog op benzine rijdt? verder las ik hier en daar dat stekkers vialle wel eens ... zijn je hebt vast wel een en ander losgehad :'( zitten de lpi injectoren er weer goed in? stekkers er goed op? verder heeft bum een lpi uitleesinterface , ikzelf ook bijna ^_^ Hoewel bij een specifieke slechte injector ik eerder een melding op een cilinder verwacht.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 18:06  ·  #3
Wat me net nog te binnen schoot. Iets op de drukregeleenheid is gescheurd, zit aan de bovenkant van de unit. Heeft dit gescheurde ding een functie?


De pomp hoor je eigenlijk helemaal niet, ik vind hem zelfs vrij stil. Kan een pomp ook half werken, of is het stuk of niet stuk?
Kunnen er meer nuttige waarden worden uitgelezen met een LPI uitleesinterface?

Iemand hier op het forum ervaring met deze man op Marktplaats? Zit hier dicht in de buurt en heeft volgens mij veel ervaring op het gebied van LPG en kan zo nodig meteen de pomp reviseren. http://diensten-vakmensen.mark…ousPage=lr
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 18:23  ·  #4
Tja meestal heeft iets wat erop zit ook een functie. is daarmee ook meteen hoofdverdachte.


Afbeelding Vialle drukregelaar

Onderdelen
A – Druksensor; B – Drukregelaar; C – Afsluiterrelais; D – Simulators (2x2); E – Omschakelrelais



maar als het alleen een krak in de afsluiter is begin ik weer te twijfelen.

mijn "mannetje" zei dat pomp eigenlijk wel of niet werken. en heb 2x pomp stuk gehad en dan hoor je m echt draaien. zeker als je op benzine rijdt. de vermelde man op marktplaats is een ander en ken ik niet.

maar je kunt m er altijd naar laten kijken en zn mening afwegen. ik hou wel van dit soort bedrijfjes weinig overhead.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 18:42  ·  #5
In het documentje van jouw zie ik dat wat ik bedoel de afsluiterspoel is. Na even zoeken online onder andere op het volvo850forum het antwoord gevonden. de afsluiterspoel is verantwoordelijk voor het overschakelen op LPG. (lpg toevoer doorlaten of afsluiten) Hoort natuurlijk niet gescheurd te zijn maar is dus volgens mij niet het probleem. Binnenkort denk maar even een afspraak maken bij iemand die de LPI installatie kan uitlezen.

Kan het veel kwaad om nog een paar weken zo door te rijden op lpg? te arm lopend dus.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 19:15  ·  #6
Hallo Volvo335

De spoel van de Afsluiterrelais staat op overlijden, komt vocht in dus vervangen.

Controleer de voedings relais contacten op corrosie.

Controleer de connector bij de drukregelaar de 12 volt aansluiting naar de LPG tank,
vaak corrosie (slecht contact) zachte fouten.

De druksensor moet een spanning afgeven van 2 VOLT, dit moet je meten op de LPI computer.

Succes

Groeten BUM
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 20:14  ·  #7
Bedankt BUM. We zullen is even de contacten na lopen morgen.
Ook even rondbellen voor de spoel. Kijken wie dat heeft en hoeveel het kost.
Hoe moet je de spanning meten op de LPI computer van de druksensor?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 20:25  ·  #8
Als dat het niet is zou ik voor de zekerheid ook de LMM even omwisselen met iemand anders. Ik heb hier een LMM liggen die het op benzine prima doet maar op LPG precies dezelfde symptomen geeft. En ik heb er een die en LPG en benzine goed laat lopen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 20:46  ·  #9
...
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 20:50  ·  #10
Quote door VolvoS60Racer

Je kunt ook checken of een injector misschien de geest aan het geven is. Maar dan zou de motor stationair bijv. op 4 pitten moeten draaien.

Kun je dit zelf checken? Of alleen te zien bij uitlezen met lpi software?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 21:16  ·  #11
...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 21:20  ·  #12
als een injector het niet lekker doet krijg je storing op een cilinder weet ik uit ervaring.. Ik verwacht meer van algehele druk. aangezien pomp geen lawaai maakt vind ik de drukregelaar verdacht. maar ja je weet t nooit. zeker ook even alle contacten ook van computer nalopen. en eventueel dus bij mannetje langs of langs laten komen.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 21:31  ·  #13
Quote door VolvoS60Racer

Wat mij wel biologeerde, staat er echt MED op het spoeltje van een LPi installatie? Med is hoofd leverancier / onderdeel van Landi Renzo. Maar dit is puur nieuwsgierigheid.

Er staat inderdaad MED op. De foto in bericht 3 is een eigen gemaakte foto van bij ons onder de motorkap.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 22:21  ·  #14
Hallo Volv355

De spanning kun je uitlezen met de diagnose software. (voorkeur)
Er is ook een andere manier.
1) De druk sensor heeft 3 aan sluit punten a, b ,c ,aarde, voeding 5 volt, en drukspanning 2
volt.
Dit moet met een lopende motor gemeten worden.
2) bedrading doormeten van de druksensor naar de lpi computer.

Succes
Groeten BUM
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Emissie lampje bij rijden op LPG

 · 
Posted: 19.10.2015 - 23:28  ·  #15
Quote door volvo355


Kan het veel kwaad om nog een paar weken zo door te rijden op lpg? te arm lopend dus.


Ja, anders zou iedereen zijn auto wel te arm afstellen aangezien het brandstof zou schelen.

Als de motor te arm is afgesteld word de motortemperatuur hoger.
Dat kan behoorlijk wat schelen en is dus niet goed, aangezien die op LPG toch al iets hoger word vergeleken met benzine.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0