Ervaringen CFE Module

Can bus extentie module

 
 
 
 
 
volvotech.eu
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Schiedam
Homepage: v-division.com
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:18  ·  #151
Quote door martijn-a

Quote door OttoV

Quote door martijn-a

Ik hoor het al. Zo’n CFE is een troublemaker, op de markt gezet door een struisvogel bedrijf.


Jahoor... waar slaat dat op dan? Heb je er zelf één? Beetje sneue reactie, sorry.

Ik heb inmiddels al even een CFE Plus, gaat in 99,9% van de tijd gewoon prima. Paar overkomelijke eigenaardigheden, maar hoofdzakelijk hele slimme toevoegingen op iets dat Volvo heeft laten liggen. En bij problemen is Volvotech naar mijn ervaring heel goed bereikbaar.


Misschien wat kort door de bocht uitgeschreven, slechte dag gehad...

Punt is wel dat ik het niet heel sjiek vind de oorzaak buiten de onderneming te leggen, terwijl er meerdere signaleringen te lezen zijn geweest, dat het ontkoppelen van de module de oplossing is van het probleem.

Mijn persoonlijke ervaring is echter ook dat VolvoTech wel reageerd op een bestelling maar niet op een klacht.

Waarvan acte.

En terecht opmerking omtrent mijn toon 😇


Slechte dag mag, slecht bericht ook, geen probleem. Hoop wel dat ik mag reageren?

Ik verwijs even naar het bericht aan "Jeroen" wat ik net tikte, waarin ik heb geprobeerd uit te leggen hoe eea werkt in de auto in sommige gevallen.
Legt dat een beetje uit waarom we (soms, maar uitsluitend na gedegen onderzoek) soms aangeven (niet afschuiven) dat een issue niet direct aan de CFE/CFE Plus ligt maar aan de software of hardware in de auto?

Wil niet zeggen dat we daar niets mee doen, het is aan ons om daar aan te werken (doen we ook) maar sommige dingen zijn niet 123 op te lossen.

Ter illustratie hierover nog even; als we een "fix" uitbrengen voor een P3 2007 S80 MOET die getest worden in zo'n beetje 20 auto configuraties die geheel lijken los te staan van die specifieke fix voor het specifieke model/modeljaar.
Kan dus best zijn dat we een oplossing hebben voor iets maar eerst moeten aftesten alvorens we een fix kunnen uitbrengen...

Sommige klanten ontvangen daartoe een PRE-BETA met specifiek aandacht voor dat 1e probleem en testen daar een tijdje mee alvorens zo'n versie in BETA gaat (groot publiek test er mee) en helemaal voor de versie in "productie" gaat, iedereen 'krijgt' de versie automatisch.
volvotech.eu
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Schiedam
Homepage: v-division.com
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:20  ·  #152
Quote door [-Tom-]

De eisen aan elektronica in de automotive zijn best wel streng, die Volvo lui in Zweden (en Duitsland, want daar zal wel een groot gedeelte van de elektronica vandaan komen :P) brengen echt niet zomaar iets op de markt wat mogelijk een gevaar kan zijn. En wat te denken van eventuele (miljoenen) claims uit Amerika na een ongeluk o.i.d. :P


Geheel mee eens! Maar wat je niet ziet als developper van Volvo is ook niet iets wat je 'fixt' en dus jaaaaaren later ineens wel de kop kan opsteken.
Derhalve zijn er ook zo ontzettend veel software updates beschikbaar voor onze Volvo's... elke week opnieuw.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:22  ·  #153
Dat van de S80 is uiteindelijk goed opgelost hoor, zijn 2 CFE's retour gegaan dacht ik maar het wou gewoon niet in die auto.

Die beta moet ik nog downloaden, niet aan toe gekomen. Van de schroefje in de OBD stekker wist ik niet, ga ik even doen (Y)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:23  ·  #154
Quote door volvotech.eu

Quote door hermanusb

Ik heb een cfe en die heeft het meer dan uitstekend gedaan.
Maar wel de eerste versie.

Echter met de nieuwe radio erin zijn er blijkbaar wat opties vervallen die in verbinding met de rti staan.
Want bij mijn auto moet hij niet in de obd poort maar in de buurt vd rti aangesloten worden.

Volvotech heeft dat indertijd voor mij gedaan.


Doet of deed ie het goed? (doet mag ik hopen?)

Hoe zit eea ingebouwd en waar?
Waarom leg je relatie met radio/rti?
Welke nieuwe radio?

In jouw auto (ik neem het type en modeljaar) even uit de footer van je berichtjes, kan de CFE / CFE Plus niet worden ingeprikt op de OBD poort omdat die OBD poort niet actief blijft als de auto uitgezet wordt...
Dit geldt voor P2 modellen (S60/V70/S80/XC70/XC90 tm modeljaar 2004).
Vanaf MY2004 (Dus modeljaar 2005 en jonger) is dat "probleem" weg en kan er direct worden ingeprikt.

De CFE Classic kan overal in de auto gemonteerd worden (evt aan een verloopkabel op bestaande apparatuur) waar de LS-Can aanwezig is. Denk hierbij aan achter de radio, bij de RTI computer of bij de AEM (of aansluiting daarvan).

De CFE Plus MOET aangesloten worden op beide canbussen, LS-Can en HS-Can.
Dit kan bijna alleen maar goed gedaan worden direct aan de CEM, links onder je dashboard.


Hij deed het goed, alles wat ingesteld was werkte.
Mijn auto is een 2001 model en iemand van jullie heeft indertijd dat ding voor mij bij de linker achterkant waar ook de rti zit ingebouwd.

Echter sinds een week zit er een kenwood radio in en de rti stekker is dus niet meer gebruikt.
In de dim is niks meer zichtbaar, daar stond de binnentemperatuur en de snelheid.
Tevens als ik de auto afsluit of open doe blijven de koplampen niet meer branden.

Cruiscontrol schakelt auto matisch in zoals altijd.
De knipperlichten knipperen nog steeds 4 keer.

Dit is gebeurd nadat ik vorige week de orginele volvo radio verwijderde.
volvotech.eu
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Schiedam
Homepage: v-division.com
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:40  ·  #155
Quote door hermanusb

Quote door volvotech.eu

Quote door hermanusb

Ik heb een cfe en die heeft het meer dan uitstekend gedaan.
Maar wel de eerste versie.

Echter met de nieuwe radio erin zijn er blijkbaar wat opties vervallen die in verbinding met de rti staan.
Want bij mijn auto moet hij niet in de obd poort maar in de buurt vd rti aangesloten worden.

Volvotech heeft dat indertijd voor mij gedaan.


Doet of deed ie het goed? (doet mag ik hopen?)

Hoe zit eea ingebouwd en waar?
Waarom leg je relatie met radio/rti?
Welke nieuwe radio?

In jouw auto (ik neem het type en modeljaar) even uit de footer van je berichtjes, kan de CFE / CFE Plus niet worden ingeprikt op de OBD poort omdat die OBD poort niet actief blijft als de auto uitgezet wordt...
Dit geldt voor P2 modellen (S60/V70/S80/XC70/XC90 tm modeljaar 2004).
Vanaf MY2004 (Dus modeljaar 2005 en jonger) is dat "probleem" weg en kan er direct worden ingeprikt.

De CFE Classic kan overal in de auto gemonteerd worden (evt aan een verloopkabel op bestaande apparatuur) waar de LS-Can aanwezig is. Denk hierbij aan achter de radio, bij de RTI computer of bij de AEM (of aansluiting daarvan).

De CFE Plus MOET aangesloten worden op beide canbussen, LS-Can en HS-Can.
Dit kan bijna alleen maar goed gedaan worden direct aan de CEM, links onder je dashboard.


Hij deed het goed, alles wat ingesteld was werkte.
Mijn auto is een 2001 model en iemand van jullie heeft indertijd dat ding voor mij bij de linker achterkant waar ook de rti zit ingebouwd.

Echter sinds een week zit er een kenwood radio in en de rti stekker is dus niet meer gebruikt.
In de dim is niks meer zichtbaar, daar stond de binnentemperatuur en de snelheid.
Tevens als ik de auto afsluit of open doe blijven de koplampen niet meer branden.

Cruiscontrol schakelt auto matisch in zoals altijd.
De knipperlichten knipperen nog steeds 4 keer.

Dit is gebeurd nadat ik vorige week de orginele volvo radio verwijderde.


Even 1 tegelijk zodat ik het helder houd. (mijn beperking!).
DIM Info.
Draai aan de ring links totdat je 'niets' meer ziet op de DIM links onderin.
Druk op reset op de linker pook.
Zie je weer wat?
volvotech.eu
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Schiedam
Homepage: v-division.com
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:52  ·  #156
Quote door Doeke Dobma

Het punt is alleen dat VolvoTech bij die problemen hoofdzakelijk verwijst naar externe factoren, zoals de auto of de onvolkomenheden in de Volvo software. Aan de CFE ligt het volgens hun niet. Daar wringt natuurlijk de schoen, want als je 260 euro uitgeeft voor een gimmick, mag je wel verwachten dat alles goed werkt. Als deze problemen inherent zijn aan het gebruik van de CFE, dan moet zoiets bij verkoop gemeld worden. Dit is gewoon niet een feilloos werkend product. Maar ze kunnen het heus wel bij VolvoTech, want de iMiv staat (in die categorie) op eenzame hoogte qua stabiliteit en duurzaamheid.


Hi Doeke,

Ik heb het geprobeerd in een reactie aan Jeroen uit te leggen, wellicht verklaart dat al wat beter?

Ter aanvulling hierop nog ; de problemen zijn niet bij voorbaat inherent aan het gebruik.
Wel duiken er af en toe bugs op (het is en blijft software) die we nimmer hadden kunnen voorzien, hoe graag we dat ook zouden willen vooraf. Uiteraard zijn we ontzettend actief in het testen vooraf en concluderen niet al te snel dat iets 'ready for market' is, dat duurt behoorlijk lang. (Tot groot ongenoegen van vele gebruikers die wachten op nieuwe functies ;-) )

Nou is het helaas voor ons beide (klant en VolvoTech) in sommige gevallen zo dat we geconfronteerd worden met onverwachte zaken in de auto's en/of dingen die (zoals die knippers die hangen) ondanks enorm veel pre-release testen van zo'n functie nooit eerder zichtbaar was voor ons EN voor PRE-release testers. (Er is een vaste groep van zo'n 50 Volvo rijders die alle pre releases test).

ZO'n gemelde bug krijgt gelijk prioriteit als we het vernemen, bestaande klanten met bugs, dat vinden we vervelend en doen er zo snel mogelijk wat aan.
ALS we er zelf direct wat aan kunnen doen, dan zullen we er ook alles aan doen om ook direct een bug te 'fixen' en de fix te testen.

Soms echter gaat het veel verder dan dat en moeten we work-arounds verzinnen om het probleem in de Volvo zelf te omzeilen...
Het grootste issue is dan vaak dat niet elke Volvo het door de klant gemelde probleem heeft (ookal zijn type en modeljaar hetzelfde) en dat we daar dan rekening mee moeten houden om niet ook daar een probleem te introduceren.

In het slechtste geval komen we er achter dat een workaround niet mogelijk is en sturen we de klant met de auto naar de dealer voor een specifieke of totale software update. Van zulke gevallen is bekend dat dat de problemen wel oplostte...
(Maar voordat je morgen gelijk naar de dealer rijdt en geld uitgeeft aan updates; overleg dat even met ons vooraf, we kunnen redelijk bepalen inmiddels of het zin heeft of niet).
volvotech.eu
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Schiedam
Homepage: v-division.com
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:55  ·  #157
Quote door OttoV

Quote door martijn-a

Ik hoor het al. Zo’n CFE is een troublemaker, op de markt gezet door een struisvogel bedrijf.


Jahoor... waar slaat dat op dan? Heb je er zelf één? Beetje sneue reactie, sorry.

Ik heb inmiddels al even een CFE Plus, gaat in 99,9% van de tijd gewoon prima. Paar overkomelijke eigenaardigheden, maar hoofdzakelijk hele slimme toevoegingen op iets dat Volvo heeft laten liggen. En bij problemen is Volvotech naar mijn ervaring heel goed bereikbaar.


Zou je als je de kans ziet ons die 0.1% die niet goed gaat willen laten weten? (En natuurlijk ook als het meer dan 0.1% is)
Ik zou graag kijken of dat iets bekends is en al in de fixlijst zit of dat ik iets moet toevoegen aan de "todo" !
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 07.01.2019 - 22:58  ·  #158
Mijn 2 centen dan ook maar even in dit topic:

CFEplus al vanaf de test versie in de R MY2006 en ik heb er geen problemen mee. Het ding doet wat ik er van verwacht en geeft me de gevraagde informatie.


Ik ben een zeer tevreden gebruiker!
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 00:07  ·  #159
hier gebruiker van een ja ik weet eigenlijk niet wat het is, ik gok van de nog oude vce
maar maakt ook niet uit wat het is, het gaat er omdat ik een zeer tevreden gebruiker ben!
s80 d5 2003
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 06:20  ·  #160
Quote door volvotech.eu

Quote door hermanusb

Quote door volvotech.eu

Quote door hermanusb

Ik heb een cfe en die heeft het meer dan uitstekend gedaan.
Maar wel de eerste versie.

Echter met de nieuwe radio erin zijn er blijkbaar wat opties vervallen die in verbinding met de rti staan.
Want bij mijn auto moet hij niet in de obd poort maar in de buurt vd rti aangesloten worden.

Volvotech heeft dat indertijd voor mij gedaan.


Doet of deed ie het goed? (doet mag ik hopen?)

Hoe zit eea ingebouwd en waar?
Waarom leg je relatie met radio/rti?
Welke nieuwe radio?

In jouw auto (ik neem het type en modeljaar) even uit de footer van je berichtjes, kan de CFE / CFE Plus niet worden ingeprikt op de OBD poort omdat die OBD poort niet actief blijft als de auto uitgezet wordt...
Dit geldt voor P2 modellen (S60/V70/S80/XC70/XC90 tm modeljaar 2004).
Vanaf MY2004 (Dus modeljaar 2005 en jonger) is dat "probleem" weg en kan er direct worden ingeprikt.

De CFE Classic kan overal in de auto gemonteerd worden (evt aan een verloopkabel op bestaande apparatuur) waar de LS-Can aanwezig is. Denk hierbij aan achter de radio, bij de RTI computer of bij de AEM (of aansluiting daarvan).

De CFE Plus MOET aangesloten worden op beide canbussen, LS-Can en HS-Can.
Dit kan bijna alleen maar goed gedaan worden direct aan de CEM, links onder je dashboard.


Hij deed het goed, alles wat ingesteld was werkte.
Mijn auto is een 2001 model en iemand van jullie heeft indertijd dat ding voor mij bij de linker achterkant waar ook de rti zit ingebouwd.

Echter sinds een week zit er een kenwood radio in en de rti stekker is dus niet meer gebruikt.
In de dim is niks meer zichtbaar, daar stond de binnentemperatuur en de snelheid.
Tevens als ik de auto afsluit of open doe blijven de koplampen niet meer branden.

Cruiscontrol schakelt auto matisch in zoals altijd.
De knipperlichten knipperen nog steeds 4 keer.

Dit is gebeurd nadat ik vorige week de orginele volvo radio verwijderde.


Even 1 tegelijk zodat ik het helder houd. (mijn beperking!).
DIM Info.
Draai aan de ring links totdat je 'niets' meer ziet op de DIM links onderin.
Druk op reset op de linker pook.
Zie je weer wat?


Dan staat er geen meldingen
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3739
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 08:41  ·  #161
Dat bedoelt Bob met incomplete informatie vanuit de klant ;)

Druk op ‘reset’ (of enkele malen). Jij drukt op ‘read’ ;)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 09:00  ·  #162
Ik wil even kwijt dat ik de wijze waarop Volvotech dit oppakt, wat mij betreft een compliment waard is.
Mensen realiseren zich vaak niet (voldoende) dat dit soort zaken op internet al heel snel een eigen leven gaan leiden, met alle mogelijke reputatieschade voor het betreffende bedrijf van dien. Problemen? Dan niet op klakkeloos op internet knallen, maar altijd proberen eerst met de leverancier eruit te komen!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 09:36  ·  #163
Quote door Doeke Dobma

Dat bedoelt Bob met incomplete informatie vanuit de klant ;)

Druk op ‘reset’ (of enkele malen). Jij drukt op ‘read’ ;)


Volgens mij klaag ik nergens
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3739
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 11:08  ·  #164
Quote door hermanusb

Quote door Doeke Dobma

Dat bedoelt Bob met incomplete informatie vanuit de klant ;)

Druk op ‘reset’ (of enkele malen). Jij drukt op ‘read’ ;)


Volgens mij klaag ik nergens


Dat schrijf ik toch ook niet? De info die Bob van jou wil hebben vind je met de knop reset, niet met read. Jij hebt, per abuis neem ik aan, op read gedrukt en dan krijg je (gelukkig) de tekst ‘geen meldingen’. Als je hetzelfde nu nog eens doet en dan op reset drukt, wat je dan te zien krijgt, dat wil Bob graag weten :)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen CFE Module

 · 
Posted: 08.01.2019 - 15:14  ·  #165
Quote door Doeke Dobma

Quote door hermanusb

Quote door Doeke Dobma

Dat bedoelt Bob met incomplete informatie vanuit de klant ;)

Druk op ‘reset’ (of enkele malen). Jij drukt op ‘read’ ;)


Volgens mij klaag ik nergens


Dat schrijf ik toch ook niet? De info die Bob van jou wil hebben vind je met de knop reset, niet met read. Jij hebt, per abuis neem ik aan, op read gedrukt en dan krijg je (gelukkig) de tekst ‘geen meldingen’. Als je hetzelfde nu nog eens doet en dan op reset drukt, wat je dan te zien krijgt, dat wil Bob graag weten :)


Het lichtje gaat branden bij mij dan.
Alleen niet op mijn dim.

Als ik reset doe komt er niks in beeld.
Als ik eerder reset enige tijd ingedrukt hield schakelde de cfe in en kon ik kiezen tussen summer of winter.

Dat krijg ik niet meer in beeld.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0