Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 19:07  ·  #61
Quote door trabbit

Quote door FritsXC70

Ik ga 1 Maart voor de APK. Voor de zekerheid toch maar even aan de premium diesel en dan maar duimen draaien.

Wat een vervelend gedoe is dit. :devil:


Bespaar je de moeite, helpt niet. Je kan beter een reis inplannen van circa 1 uur en dan de laatste 10 minuten als de motor warm is paar keer volgas doortrekken (tegen 4000tpm ofzo).


Als je dit moet doen. Waar zijn wij dan wel niet mee bezig???
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 21:42  ·  #62
Tis gewoon zo klaar als een klontje dat onze overheid de diesels weg wil hebben.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 07:52  ·  #63
Dat denk ik niet. Wel blijkt dat deze test effectief is om kapotte dpf’s te detecteren. Gezien de grote hoeveelheid is dit een groter probleem dan iedereen dacht.

En eerlijk gezegd vind ik de maatregel terecht. Mijn reukvermogen wordt maar wat vaak geprikkeld door walmende diesels die dan niet zouden moeten doen. Het is jarenlang een cult geweest om de boor in een roetfilter te zetten en alllerlei problemen met diesels op te lossen met chemische stoffen in de tank.

Ik denk dat dpf’s als vervangingsonderdeel gezien moeten worden. En verstuivers evengoed. En ik denk dat de meeste dit nog niet zo erkennen.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 08:48  ·  #64
Ik vraag mij af hoe en door wie deze normen zijn vastgesteld. Zal dan toch uit Europese regelgeving komen, verwacht ik. Terwijl ik ook gelezen meende te hebben dat het in België om andere waarden gaat.

Kan de overheid dit dan zomaar doen? Heeft bv de Bovag meegekeken in dit proces?
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 09:11  ·  #65
Quote door MdG


Een mogelijk alternatief is om niet fossiele diesel te tanken, maar Neste MY Rebewable Diesel (100% blauwe diesel (niet met de verhouding 20% : 80%)
(Tekst van de website: "Omdat blauwe diesel de roetuitstoot reduceert tot wel 70% in vergelijking met fossiele diesel, wordt de EGR-klep in de motor ook veel minder snel vuil. Dit is goed voor de motor. Alle uitlaatgas-nabehandelsystemen worden minder zwaar vervuild door blauwe diesel.")

Ik hoop dat het uitkomst biedt.


Of anders Shell GTL Diesel
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 09:14  ·  #66
Quote door ohz274

Tis gewoon zo klaar als een klontje dat onze overheid de diesels weg wil hebben.


Ai, Europees pas MOGELIJK 2028.
Deze hele regeling is weer een zaak van voorop willen lopen in Europa.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 09:21  ·  #67
Roetdeeltjesteller ook in Duitsland verplicht maar met serieus strengere norm dan in Nederland.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 09:36  ·  #68
Quote door ohz274

Tis gewoon zo klaar als een klontje dat onze overheid de diesels weg wil hebben.


Want? Er worden zat diesels goedgekeurd met hele nette waardes. Als de overheid de diesel écht weg wil hebben, pakken ze dat wel anders aan.

Veelal wordt er gerommeld met het verwijderen of leeghalen v/h roetfilter of de EGR schrijft men uit. Dan zul je moeten accepteren dat je daar nu voor gestraft wordt. Immers negeer je de typegoedkeuring.

Blijkt je roetfilter gewoon defect, is dat uiteraard grieplig, maar is het ook gewoon fijn dat daar dan herstel van plaatsvindt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 11:06  ·  #69
De auto’s die afgekeurd worden hebben vaak andere problemen waardoor de roet ellende begint.
Bijv mijn collega heeft een euro6 diesel gekocht een jaar geleden.
Maar hij kreeg telkens problemen met meldingen.

Heeft softwarematig wat gedaan ik denk met egr klep.
Heeft hardwarematig het roetfilter verwijdert.

En scoort nu 3 miljoen deeltjes, wat logisch is zonder roerfilter.
Oorzaak van zijn problemen is niet het roetfilter of de egr,

Zijn probleem is het olie verbruik van zijn auto.
Al die olie belande blijkbaar in zijn Roetfilter en dan ontstaan de problemen,

Nu zijn ze ermee bezig, olieverbruik is gedaald van1 liter op 500 km en nu heeft hij 1100 km gereden zonder bij te vullen.
Ik zou er niet vanop kijken dat veel probleem auto’s net als hij een olie probleem hebben en daardoor roetfilter problemen.

Afgelopen jaren hebben duizenden mensen dit opgelost met roetfilter verwijderen ipv het daadwerkelijke probleem op te lossen.
Ik zeg niet dat dit bij alle auto’s zo is.

Feit is dat zijn auto nu goed rijd, maar bij de volgende keuring problemen gaat krijgen.
Hij heeft nog 8 maanden om het echte probleem op te lossen.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 11:09  ·  #70
Quote door sw2983

Quote door ohz274

Tis gewoon zo klaar als een klontje dat onze overheid de diesels weg wil hebben.


Want? Er worden zat diesels goedgekeurd met hele nette waardes. Als de overheid de diesel écht weg wil hebben, pakken ze dat wel anders aan.

Veelal wordt er gerommeld met het verwijderen of leeghalen v/h roetfilter of de EGR schrijft men uit. Dan zul je moeten accepteren dat je daar nu voor gestraft wordt. Immers negeer je de typegoedkeuring.

Blijkt je roetfilter gewoon defect, is dat uiteraard grieplig, maar is het ook gewoon fijn dat daar dan herstel van plaatsvindt.


In principe met je eens! Alleen zijn er her en der wel geruchten dat een weggeschreven EGR geen negatieve invloed heeft op de deeltjesmeting (volgens sommige bronnen zorgt een weggeschreven EGR juist voor een lagere deeltjesmeting). Het effect van die weggeschreven egr op stikstofuitstoot wordt overigens niet gemeten;).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 11:11  ·  #71
Quote door deusjevo

Quote door MdG


Een mogelijk alternatief is om niet fossiele diesel te tanken, maar Neste MY Rebewable Diesel (100% blauwe diesel (niet met de verhouding 20% : 80%)
(Tekst van de website: "Omdat blauwe diesel de roetuitstoot reduceert tot wel 70% in vergelijking met fossiele diesel, wordt de EGR-klep in de motor ook veel minder snel vuil. Dit is goed voor de motor. Alle uitlaatgas-nabehandelsystemen worden minder zwaar vervuild door blauwe diesel.")

Ik hoop dat het uitkomst biedt.


Of anders Shell GTL Diesel


Moet je deze wel ergens in je omgeving kunnen tanken,
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.01.2023 - 11:15  ·  #72
Quote door martijn-a

Dat denk ik niet. Wel blijkt dat deze test effectief is om kapotte dpf’s te detecteren. Gezien de grote hoeveelheid is dit een groter probleem dan iedereen dacht.

En eerlijk gezegd vind ik de maatregel terecht. Mijn reukvermogen wordt maar wat vaak geprikkeld door walmende diesels die dan niet zouden moeten doen. Het is jarenlang een cult geweest om de boor in een roetfilter te zetten en alllerlei problemen met diesels op te lossen met chemische stoffen in de tank.

Ik denk dat dpf’s als vervangingsonderdeel gezien moeten worden. En verstuivers evengoed. En ik denk dat de meeste dit nog niet zo erkennen.


Inmiddels is wel gebleken dat een nieuwe dpf niet altijd de oplossing is. En de eerste maand met de verplichte deeltjesteller heeft wel aangetoond dat er geen peil op te trekken is. De ene (oude) diesel komt er met gemak doorheen en de andere veel nieuwere wordt afgekeurd. En andersom ook.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 16:20  ·  #73
Vorig weekend de melding gekregen dat de V70 over 2 maanden APK moet hebben.
Heel het deeltjegeneuzel heeft mij wel wat aan het denken gezet en heb een hekel aan afwachten.
Mijn auto moet over ca. 7 weken een beurt hebben, dus vandaag de auto weggebracht voor een APK en alvast een check welke onderdelen er over 7 weken nodig zijn.

Gezien het allemaal vrij nieuw is voor iedereen, hieronder wat informatie om er wat feeling bij te krijgen of je er goed of slecht voor staat.

Feiten:
Auto: V70n D5 (de 185pk versie)
Bouwjaar: 2006 Euro4
Transmissie: Geartronic
KM-stand: 309.500km
Onderhoud: elke 20.000km
Obbetune: Ja, 220pk ca. 150.000km geleden
EGR: Uit, ca. 150.000km geleden
Inlaat gereinigd: Ja, ca. 150.000km geleden

Variabelen:
Rijpatroon: 1.000-1.200km per week, waarvan ca. 150km rondom de kerk, de rest snelweg Nederland en Belgie. Dus 100km/h en 120km/h
Rijgedrag: Doorrijden, maar niet gehaast.
Tanken: A-merken (BP/Shell/Texaco/Esso), wél de "gewone" diesel

Uitslag roetdeeltjestelling: 795.000 stuks

Geslaagd :):):)
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 16:41  ·  #74
Quote door Jack van Iersel


Uitslag roetdeeltjestelling: 795.000 stuks

Geslaagd :):):)


Gefeliciteerd, daar moet op gedronken worden!
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 17:15  ·  #75
Gefeliciteerd! Dat geeft mij moed met dezelfde motor in m’n Volvo!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0