Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 20:23  ·  #106
Mhh, dan zou ik met mijn sprinter bij omkeuren naar camper, naar euro 5 gaan met uitgeschreven diesel filter, terwijl hij nu Euro 4 is. Hij wordt dan zwaarder dan 2585kg nu net er onder.
Dat zou heel raar zijn.
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 20:25  ·  #107
Quote door Vogel

Quote door bartk

Welke emissie krijgt jou Euro4 dan ?
Hij is al Euro 4 net als mijn Mercedes sprinter zonder Roetfilter registratie

Voor Euro 5 weet ik het niet want volgens mij zijn er geen Euro 5 Diesels zonder roet filter

Roetfilters met coderite zijn nog wel te verkrijgen. Zelfs 1 voor 185 139 Euro


Die van 139 laat ik denk ik even links liggen.
De eerste 2 bestellingen (op de site gewoon voorradig) zijn al gecanceld door de verkopers.
Ik hoop nu een Walker (Cordiriet) van AutoDoc wel te mogen ontvangen.
Liefst nog deze maand en in een verpakking die niet in 5 stukken ligt, maar dat is misschien veelgevraagd voor AutoDoc

Het tekort aan roetfilters is een van de redenen geweest voor de Belgische regering om mensen 1 jaar de tijd te geven om de auto te repareren;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2…tootprobl/

Bij leveranciers voor particulieren, kan ik voor die van mij geen enkele vinden die op voorraad is...
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 10.02.2023 - 10:48  ·  #108
onderaan deze pagina staan wat tips voor als je tegen een probleem aanloopt.
https://problemcar.nl/columns/…tjesteller
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 10.02.2023 - 11:03  ·  #109
Quote door bartv70

onderaan deze pagina staan wat tips voor als je tegen een probleem aanloopt.
https://problemcar.nl/columns/…tjesteller

Die heb ik inderdaad al gelezen.

De garagehouder waar ik gisteren de injector cleaner ging halen zei ook dat ik eigenlijk DPF cleaner moest hebben. Maar *ogen rollend* "Als ik injector cleaner wou hebben, kreeg ik injector cleaner..."

Ik heb net de afspraak gemaakt met de garage, dat als ik hem maandagavond breng dat hij dan meteen warm gemeten wordt...
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 10.02.2023 - 12:46  ·  #110
Je moet er wel zeker van zijn dat de Motor/injector, etc cleaners niet je DPF filter aan tasten, verstoppen etc.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik dus nu alleen de Premium diesels vertrouw. En alle toevoegingen niet.
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 13.02.2023 - 17:22  ·  #111
Quote door Hendrik75

Net een flesje injector cleaner er in gekiept en sinds vandaag in z'n 4 op de snelweg gereden. Tot dinsdag rij ik nog zo'n 300km. Fingers-crossed dat het wat uitmaakt...


Als ik het roetfilter afmeld moet hij wel nog door de ouderwetse roettest komen. Maar ik neem aan dat dat voor een moderne auto geen probleem zou moeten zijn. Maar ik laat het ze wel eerst controleren voordat ik hem afmeld...

Zojuist de auto met draaiende motor bij de garage gezet, na dat flesje cleaner en 300 "dynamische" snelwegkilometers... Resultaat; 4.500.000 ipv 2.000.000 deeltjes.

Redelijk zeker dus dat het roetfilter overleden is...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 13.02.2023 - 21:12  ·  #112
Zo’n egr klep zorgt er toch voor dat uitlaatgassen terug de motor in gaan?
Sommigen laten zo’n klep softwarematig (open of dicht zetten ?)

Voordeel is dat je auto dan inwendig niet meer vervuilt.

Maar wat heeft het dan voor invloed op de deeltjes test?

En zetten ze de klep dicht? Of open??
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 13.02.2023 - 21:20  ·  #113
Als de EGR open staat wordt de Nox minder door dat de verbrandings temperatuur minder wordt.
Wat het precies voor een effect heeft op de roet weet ik niet, maar bij de test moet hij volgens dicht staan voor beter resultaat
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.02.2023 - 06:19  ·  #114
Een egr die dicht is heeft geen effect op roet maar wel op Nox. Een egr die open blijft staan zorg voor zuurstof tekort onder hoge belasting en zorgt dan juist voor meer roet. Echter als je dpf goed is zou dat niet uit moeten maken voor wat uit de uitlaatpijp komt. Het filter werkt gewoon maar maar loopt sneller vol.

Of het dpf er uiteindelijk van kapot gaat? Geen idee. Wel is het zo dat door de jaren heen egr problemen ertoe geleid hebben dat dpf regeneratie uit de ecm is uitgeschreven en dat de boor door een dpf gehaald werd.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.02.2023 - 09:07  ·  #115
@TS: wellicht is de injector/diesel systemcleaner (verbranding daarvan) wat vastgekoekte roet aan het losmaken, wat nu de knalpijp uitkomt... in theorie zou dat moeten blijven hangen in het roetfilter, maar persoonlijk zou ik toch genegen zijn om de test nog een keer te herhalen als je het spulletje helemaal opgereden hebt, en dan herhalen met premium of blauwe diesel.
Er is een forumgebruiker van blauwe diesel die meldt dat hij veel minder regeneraties ziet. Dan is er dus ook minder roetuitstoot. Dat zou dus toch wel kunnen helpen bij deze test, want het gaat om het momentaan meten tijdens stationair. Dan speelt de EGR geen rol EGR staat sowieso dicht bij stationair en bij vollast. Daartussenin fluctueert hij continu meer en minder open al naar gelang alle omstandigheden die de motor beïnvloeden (vermogensvraag, temperaturen etc). Wel speelt een rol hoe goed je verstuivers vernevelen en hoeveel roet vrijkomt bij de verbranding, en hoeveel daarvan wordt opgevangen in het roetfilter.
Eventueel zou een (deels) dichtgeslibt inlaattraject (net na de EGR klep) ook nog kunnen zorgen voor mindere verbranding. Mijn vorige V70 liep in lage toeren veel mooier en had meer power (dus betere verbranding) voordat de turbo inkwam, nadat ik het inlaattraject had ontdaan van aangekoekte roet (EGR) en slurrie (van de carterontluchting).
Het lijkt mij stug dat een roetfilter stante pede overlijdt van een injectorcleaner, maar goed, wellicht wel goed om op het flesje te kijken of het product veilig is voor roetfilters.
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.02.2023 - 14:15  ·  #116
Quote door Hendrik75

Quote door Hendrik75

Net een flesje injector cleaner er in gekiept en sinds vandaag in z'n 4 op de snelweg gereden. Tot dinsdag rij ik nog zo'n 300km. Fingers-crossed dat het wat uitmaakt...


Als ik het roetfilter afmeld moet hij wel nog door de ouderwetse roettest komen. Maar ik neem aan dat dat voor een moderne auto geen probleem zou moeten zijn. Maar ik laat het ze wel eerst controleren voordat ik hem afmeld...

Zojuist de auto met draaiende motor bij de garage gezet, na dat flesje cleaner en 300 "dynamische" snelwegkilometers... Resultaat; 4.500.000 ipv 2.000.000 deeltjes.

Redelijk zeker dus dat het roetfilter overleden is...

De wonderen zijn de wereld nog niet uit... Vandaag is de auto zonder reparaties door de keuring gekomen met 213.000 deeltjes. Ze hadden hem alleen warmgedraaid en "doorgeblazen". Ik had geen tijd en zin om in detail door te vragen, maar ik vindt het erg bijzonder...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.02.2023 - 16:14  ·  #117
Tja. Zo heb ik eens mijn klassieker van weleer (zie signature) door de (spaanse) apk roettest gehaald door letterlijk met de hoge drukspuit de uitlaat uit te wassen... beetje creepy wel, met stationair draaiende motor een hoge drukspuit achter in de uitlaatpijp te steken en hoppa... daarna beetje gassen en daar komt me toch een partij zwarte zooi uit, niet te best. En dat was al nadat ik een 'Italian tune up' gedaan had, en de uitlaat beklopt met rubber hamer om de vastgekoekte roet los te krijgen. Dit uitlaatwassen moet je met een moderne auto met katalysator en roetfilter natuurlijk niet doen (als je teveel water toevoegt gevaar voor temperatuurwisseling en breuk van materialen), maar bij die oude 'barrels' kan het - mits met beleid uitgevoerd - geen kwaad. Sterker nog, daarna scoorde hij weer volgens fabrieksopgave ;-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.02.2023 - 19:40  ·  #118
Vandaag zag ik bij de buurman die een VW caddy aan de meter had, ik weet het bwj niet, euronorm ook niet, maar heel nieuw was het ook niet (ruim 100k km)

100 deeltjes gaf de meter aan, dat is toch wel heel weinig! Uitlaat was ook brand en brandschoon.

We hebben ook een meting gedaan van de werkplaats, 2400 fijnstof deeltjes!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.02.2023 - 21:32  ·  #119
Tot nu toe heb ik al heel veel euro 6 VEA motoren gezien die onder de 1000 deeltjes zaten, km-stand tussen de 1-2 ton. Maar ook een enkeling met meer dan 2 miljoen deeltjes, deze had een olieverbruik van 1L op 2500 km.

Zelfs een V70N euro 4 D5 met bijna 5 ton welke nog onder de 1000 deeltjes zat.
Onze eigen V70, euro 5 2L 5 cilinder had 15.500 deeltjes met een km-stand van 385K en verder geen gerelateerde onderdelen in het verleden vervangen. (roetfilter, sensoren, verstuivers etc)

Een auto zonder olieverbruik, geen brandstof / roetfilter gerelateerde foutcodes lijkt zonder problemen er doorheen te komen. Vervuiling in de motor of bijvoorbeeld langere tijd gereden hebben met een lekke turboslang is nadelig voor de meting.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 16:16  ·  #120
Ik heb het gevoel dat olie verbruik de eerste indicator is voor een probleem bij de deeltjes test.
Tweede indicatie voor een probleem is hoe vaak de auto gaat regenereren.

Althans ik denk als je auto elke 200 km begint te regenereren dat je dan een serieus probleem hebt.
Dus vraag me af hoevaak een diesel ongeveer zou moeten regenereren.
Elke 500km?
Elke 1000km??


Is daar niet een indicatie voor? Als het filter vol is begrijp ik ook nog wel.
Maar als die te snel vol is dan merk je het toch vanzelf tijdens het rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0