Flushen automaat

Minerale olie of synthetisch?

 
 
 
 
 
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 10.02.2018 - 10:32  ·  #31
Allen dank voor de reacties.

Al met al zijn het allemaal zeer wisselende ervaringen die ik heb mogen lezen op het forum.
Ik ben er echter nog niet uit wat een synthetische olie doet met afdichtingen rubberen ringen sealtjes enz. als deze een minerale olie gewend is.

Het kan zijn dat de schakelprestaties van de bak 100% verbeteren maar dat op den duur ,rubbers,pakkingen of iets dergelijks toch aangetast worden door de volsynthetische olie??

Toch zie ik ook voldoende km standen van bakken die mijn "angst" hiervoor tegenspreken en probleemloos hun kilometertjes draaien.
Ik ben geen techneut maar werk in technische omgeving en ook daar zijn de meningen verdeeld.(wel doen niet doen)

Ik denk dat de schaal meer doorslaat naar wel doen dan naar niet doen.....!!

Gr,
Marcel
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 10.02.2018 - 13:08  ·  #32
Ook ik overweeg de bak van mijn V70 D5 2009 met 300.000 km. te laten flushen, bij VolvoService in Elst. Contact met Dennis gehad en ze hebben een forumdag op 17 maart en dan geldt er een speciaal tarief. Wellicht interessant....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39727
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 10.02.2018 - 13:10  ·  #33
Van je seals en rubbers krijg je geen last, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
De manier van spoelen en de specificatie van de gebruikte olie is wel belangrijk.
Derhalve hebben wij ook onze forumsponsors.
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 10.02.2018 - 14:09  ·  #34
Nee denk ik ook niet anders hadden we daar wel meer van vernomen.
Eerdaags maar eens een afspraak maken bij TPR(die zit 15 km verderop) en dan gaan we het er maar op wagen:)

In ieder geval iedereen bedankt voor de feedback!
C30BlackStone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 58
Berichten: 114
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 10.02.2018 - 21:06  ·  #35
Voor het eerst mijn automaat bij Gerry in Uden laten flushen. Dit bij een kilometerstand van 162000 km. Ik had geen klachten, de automaat schakelde goed, echter..........na de flush nog beter! Wat is het verschil dan? Soepeler in het doorschakelen, terugschakelen zonder stootjes. Ook is de reactie van de automaat bij fors gasgeven beter dan voor de flush. De automaat pakt de versnellingen nog beter op.
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 11:53  ·  #36
Hallo allemaal,

Gisteren de bak laten flushen bij TPR in Ter Aar.
En dat bleek aan de kleur van de olie geen overbodige luxe......

Nu schakelde mijn bak niet beroerd of zo en was dit een preventieve flush,misschien is mijn stottertje wat af en toe aan de orde is hiermee opgelost.
Heb dit alleen nog niet kunnen testen.

Mijn bak is nu van een originele volvo minerale olie naar Ardeca un matic volsyntheet gegaan.
Eerste bevinding na de flush is sneller opschakelen en een betere gasrespons.
Het overschakelen blijft vooralsnog voelbaar maar de bak moet nog een km of 800 inleren.

Ik zal hierover na de gereden km wel over berichten of dat nog verbetert is.
Mocht het zo blijven ook prima en ben ik in ieder geval blij met de wetenschap dat er verse olie in het gehele systeem zit en de bak waarschijnlijk hierdoor een iets langer leven heeft!!

Mocht je bak nog geen problemen hebben en nog goed schakelen maar toch al zijn km heeft zou ik het zeker overwegen,met drie kwartier a een uurtje rij je weer weg met frisse ATF.

Gr,
Marcel
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 12:27  ·  #37
Mooi! Ben idd benieuwd naar hoe het zich houdt; ik heb over die Uni-matic nog nooit klachten gehoord.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 13:31  ·  #38
Het blijft een lastig iets.

Ik had ook geen problemen toen ik ‘m liet flushen. Mijn bak begon na een jaar merkbaar meer slip te vertonen en bij echt rustig rijden opschakelend van 3 naar 4 schudt de auto.
Ook als je nu in de stad rijdt voel je iets aan de auto, alsof de motor niet netjes loopt.

Versleten koppelingsplaat op de koppelomvormer? Versleten kleppenhuis? Deze combinatie met de wat gladdere olie kan dit probleem laten zien.

Nu kan ik een complete bakrevisie laten doen zoals Raymond meteen voorstelt, of alleen de koppelomvormer en/of het kleppenhuis.

Mijn eerste actie is terug naar de minerale olie die er in zat af fabriek. Die schijnt wat stroever te zijn. De slijtage is daarmee niet opgelost maar wellicht kan ik zonder problemen nog even een paar jaar door(sparen)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 13:46  ·  #39
Ik ben ook van BG naar Mobil gegaan; sindsdien geen slipproblemen meer. Koppelomvormer komt er na 385k natuurlijk een keer aan, maar hoe langer hoe beter! Wat geeft Raymond trouwens als prijsindicatie voor volledige revisie? Ik heb nu een offerte van €3.400,- liggen all-in.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39727
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 13:59  ·  #40
Quote door Steve

Mijn eerste actie is terug naar de minerale olie die er in zat af fabriek. Die schijnt wat stroever te zijn.


Dat is ook mijn ervaring.
Geen enkele andere olie, Mobil, BG, etc. heeft dit.
Kennelijk heeft de originele Volvo olie toch andere toevoegingen.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 17:11  ·  #41
Heb er inmiddels meerdere soorten olie in gehad, nu de originele Volvo ATF erin, dat rijdt toch het beste. Minder slip.
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 19:15  ·  #42
Het is inderdaad allemaal erg lastig.
De flushers zweren bij de volsyntheet vanwege de verbeterde specs tov van de minerale.

Alles valt en staat denk ik met de conditie van de automaat....
Volvo schijnt vanaf 2010 overgegaan te zijn op volsyntheet in zijn automaten(volgens TPR)

We gaan het beleven,het lijkt me in ieder geval raadzaam om de bak een keer te spoelen want de olie die eruit kwam kan nooit zijn volledige werking meer hebben.
En zo te lezen op dit forum komt er bij iedereen wel zwarte troep uit bij de flush!!

Toekomst zal uitwijzen of ook ik weer terug naar de minerale olie zal gaan.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 14.02.2018 - 20:09  ·  #43
Flushen moet je inderdaad doen.
De minerale olie degradeert dus ja, dan nieuwe erin is altijd goed.
Om dan ongestraft een volsyntheet erin te doen blijft de vraag. De meningen zijn er in elk geval flink verdeelt over.
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 15.02.2018 - 09:18  ·  #44
Wel grappig dat voor mijn flush de mening toch wel meer hing naar het flushen met een synthetische olie en na het flushen voorstanders van een minerale olie!!

Ik ga het in ieder geval nu proefondervindelijk ervaren met een volsyntheet.
Wellicht gaat de bak schakelen als een droom maar het kan ook zomaar dat de bak meer slip gaat vertonen in de loop der tijd.

Mocht dit het geval zijn ga ik als een haas weer terug naar de originele volvo atf!!!

Ik hou jullie op de hoogte .

Gr,
Marcel
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 15.02.2018 - 09:21  ·  #45
Dat kont omdat ik zoekende ben naar een oplossing voor mijn bak en vorige week pas mij duidelijk werd wat het verschil is tussen synthetische en minerale olie.

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring de komende tijd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0