Flushen automaat

Minerale olie of synthetisch?

 
 
 
 
 
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 08:01  ·  #1
Beste Forumleden,

Ik ben van plan mijn automaat te laten flushen,eigenlijk preventief maar het vermoeden dat er in de 6e versnelling af en toe dipje/stottertje/even inhouden zit.

Het gaat om een v70 2.4D uit 2009 met 193.000 op de teller.

Ik heb op dit forum de lovende resultaten mogen lezen van het flushen bij de diverse flushers maar meestal gaat dit om het resultaat direct na de flush of een paar honderd km erna...
Eigenlijk ben ik benieuwd of de bak er na 10.000 km nog steeds als een mes doorheen gaat?

Ook lees ik niet veel van de gebruikte atf,gaat men van minerale olie naar een synthetische?
Zo ja kan dat geen kwaad mbt evt afdichtingen,pakkingen,o-ringen of iets van die strekking?

Mijn bak heeft bij mijn weten een minerale atf die er dus al 9 jaar met waarschijnlijk alleen verversingen zijn werk doet.

Info van de flusher bij mij in de buurt is dat er alleen met volsyntheet gespoeld en gevuld wordt en volvo is overgestapt op synthetische olie voor zijn automaatbakken.

Mij lijkt het logischer om te spoelen met de olie waarmee de automaat is opgegroeid om wellicht problemen te voorkomen.


Nu ben ik uiteraard volkomen maagd op dit gebied en ben ik benieuwd naar praktijkervaring op de langere termijn van een flush van minerale atf naar een synthetische atf.

Gr,
Marcel
GS@pie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 58
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 09:17  ·  #2
Ik zou zeggen kijk even hier en/of bel even met Martin van MMTS
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 19:04  ·  #3
Of GS Powerflush (spoelt ook op locatie) , of TPR Powerflush.
Vergis je niet, het spoelen komt nauwkeurig.
De eerste paar duizend kilometer zal het zeker goed schakelen, maar het verschil vind je terug op lange termijn, 10dkm of meer.
Bovenstaande, incl. MMTS zijn forumsponsoren en veilig, als het op spoelen aankomt.
Moet er wel bijvertellen dat GS Powerflush met het spoelen in Nederland is begonnen.
Hij heeft bijzonder veel ervaring met Volvo bakken, ongeacht bouwjaar.
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 20:06  ·  #4
Ik ben na het lezen van alle positieve berichten over de genoemde flushers wel overtuigd dat dit zeer vakkundig gebeurt en dat er kwaliteit geleverd wordt.

Waar ik naar op zoek ben zijn de ervaringen op wat langere termijn van de flush.

Is er van minerale olie naar volsyntheet gegaan en wat zijn hiervan de bevindingen op langere termijn?

Of is er geflushed met de voorgeschreven volvo minerale atf olie en wat zijn hiervan de bevindingen?

Gr,
Marcel
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 21:51  ·  #5
mijn xc90 schakelde best aardig met zijn 285.000 km op de klok, wat erin zat weet ik niet aan olie maar het was behoorlijk ranzig. Na een spoelbeurtje bij volvotune in elst is het langzaam aan nog soepeler geworden. Inmiddels 20.000 km verder en de bak schakelt als boter. Binnenkort gaat de XC70 er ook aan geloven. Weliswaar schakelt die nog best aardig voor een bak met bijna 370.000 km op de klok maar ik geloof erin dat goed reinigen en spoelen positief werkt, ook op de langere termijn.

benno
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 22:34  ·  #6
Quote door Honk

Ik ben na het lezen van alle positieve berichten over de genoemde flushers wel overtuigd dat dit zeer vakkundig gebeurt en dat er kwaliteit geleverd wordt.

Waar ik naar op zoek ben zijn de ervaringen op wat langere termijn van de flush.

Is er van minerale olie naar volsyntheet gegaan en wat zijn hiervan de bevindingen op langere termijn?

Of is er geflushed met de voorgeschreven volvo minerale atf olie en wat zijn hiervan de bevindingen?

Gr,
Marcel


Als je aangeeft dat je originele Volvo olie in je bak wilt, dan kan dit zeker wel, als je voordien overlegd.
Dit gebeurd wel vaker.
GS Powerflush en MMTS spoelen standaard met BG, fatsoenlijke olie en geen problemen bekend.
TPR spoelt, als ik het goed heb, met Ardeca, ook goede olie.
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 22:43  ·  #7
Hallo Benno,

Maar wat voor olie is er nu in gegaan?
Is er gekozen voor een minerale olie of voor een synthetische?

Met de km ervaring van de forumleden wil ik voor mijzelf de keuze maken wat nu de verstandigste keus is ...

Gr,
Marcel
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 07.02.2018 - 23:04  ·  #8
Hallo Bigdog,

Is denk ook geen probleem om met de voorgeschreven olie te spoelen denk ik...

Dat is juist de keuze die wil maken!

Het gaat mij er meer om of je probleemloos van een minerale atf naar een volsyntheet over kan stappen en/of daar ervaringen mee zijn.
Je leest altijd wel dat de oude olie zwarte drab is maar nooit of men van synthetisch naar synthetische olie is gegaan of van minerale naar synthetisch !

Als iedereen geflushed heeft van een minerale olie naar een synthetische en daar al 30.000 km probleemloos en boterzacht mee rondtoert dan weet ik dat de verandering van olie geen kwaad kan voor de bak en met verbeterde specs van de syntheet is de keuze dan snel gemaakt.....

Gr,
Marcel
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 05:30  ·  #9
In 2009 was het merendeel van de ATF olie al een volsyntheet. Een van de weinige die het niet was was de ATF Dexron II-D en die mag absoluut niet in jouw bak....
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 06:34  ·  #10
Quote door Bigdog

Quote door Honk

Ik ben na het lezen van alle positieve berichten over de genoemde flushers wel overtuigd dat dit zeer vakkundig gebeurt en dat er kwaliteit geleverd wordt.

Waar ik naar op zoek ben zijn de ervaringen op wat langere termijn van de flush.

Is er van minerale olie naar volsyntheet gegaan en wat zijn hiervan de bevindingen op langere termijn?

Of is er geflushed met de voorgeschreven volvo minerale atf olie en wat zijn hiervan de bevindingen?

Gr,
Marcel


Als je aangeeft dat je originele Volvo olie in je bak wilt, dan kan dit zeker wel, als je voordien overlegd.
Dit gebeurd wel vaker.
GS Powerflush en MMTS spoelen standaard met BG, fatsoenlijke olie en geen problemen bekend.
TPR spoelt, als ik het goed heb, met Ardeca, ook goede olie.


Sorry Hans maar dat is niet waar.
Met die bg olie is mijn koppelomvormer kapot gegaan. Daar is van alles over te lezen.
Verder wil ik er niks meer over kwijt anders wordt het weer een gigantische discussie.

Ik heb zelf sinds twee jaar er volsynthetische olie van Ardeca er in zitten en dat bevalt tot nu toe als allerbeste.
Ik heb alle soorten olie er in gehad en weet dus waar ik het over heb.

Gr, Marcel
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 08:05  ·  #11
Was bij jou toen de toevoeging niet het probleem ?
Ik weet dat er veel rondrijden met BG, geen problemen.
Wel bij de eerste bakken, maar dat had destijds met de toe oeging te maken.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 08:38  ·  #12
Dat is niet vast te stellen. Die conditioner werd er altijd standaard bij gedaan.

Ik heb er nu geen enkele toevoeging meer in zitten.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 08:47  ·  #13
Bij onze vorige Volo's is er gespoeld met ardeca olie en dan de unimatic versie. Beide auto's schakelde vloeiender na spoeling.

De V70 D5 AWD is gespoeld bij 350.000 km en schakelde heerlijk tot 435.000 km. Toen is de bak overleden. Van het ene op het andere moment kon hij niet meer vooruit, wel achteruit. Dat de bak kapot is gegaan is gewoon slijtage.

De andere V70 van ons hebben we laten spoelen bij 200.000 km. Bij 253.000 km verkocht en schakelde nog probleemloos. Voor de 2 ton waarschijnlijk nooit gespoeld aangezien hij dealer onderhouden was en weinig dealers dit toen al deden.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar ben zelf erg tevreden over volvoservice.eu
Honk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 13:50  ·  #14
Hallo Marcel(Turbodesk),

Als ik teruglees op dit forum ben jij van minerale olie naar synthetisch gegaan van BG?
Na klachten in de bak weer teruggespoeld naar de voorgeschreven Volvo atf en nu heb je er weer een volsynthetische atf in?

Hebben we het dan nog steeds over dezelfde automaatbak?

Het merendeel van de forumleden zijn van een minerale naar een synthetische atf gegaan naar alle tevredenheid als ik het goed begrijp.

Gr,
Marcel
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Flushen automaat

 · 
Posted: 08.02.2018 - 13:57  ·  #15
Ik heb de BG in mijn bak gehad; was tijdens een meeting door Martin van MMTS. Na 5000km problemen: bonken, pendelen. Teruggegaan naar Gery Slot. Daar maakte ik een opmerking als 'BG is synthetisch'. Hij zag dat anders.

Maar om een lang verhaal kort te maken: op mijn uitdrukkelijk verzoek is er weer Mobil JWS3309 (Volvo voorschrift) ingegaan en daar heb ik nog geen dag spijt van. Mijn bak heeft bijna 4 ton gedraaid. Om nu te zeggen dat hij als nieuw schakelt, zou overdreven zijn. Hij doet wat hij moet doen. En dat doet hij op de Mobil/Volvo beter dan op de BG.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0