Forte Diesel Conditioner

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 15.08.2012 - 08:07  ·  #16
Nou, klinkt idd als een betrouwbaar en nuttig middel en omdat de vorige eigenaar het al een keer of 3 heeft toegepast (gemiddeld elke 50.000) en nooit problemen heeft gehad, blijf ik het ook maar gewoon gebruiken. Ik weet alleen niet of deze interval ook aanbevolen wordt of dat het misschien vaker "moet".

Middeltje is hier online te verkrijgen voor 17,50. Ik rijd ca 35.000 per jaar, dus 1 flesje per jaar moet ruim voldoende zijn.

edit: hier nog een link naar de website van de fabrikant.
Deze heeft het over elke servicebeurt, dus gemiddeld elke 20.000 km.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 15.08.2012 - 11:27  ·  #17
Ik ga het maar bestellen baat het niet dan schaad het hoop ik niet!
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 15.08.2012 - 11:39  ·  #18
Quote door Arjanmijnster
Ik ga het maar bestellen baat het niet dan schaadt het hoop ik niet!

... prima, dan lezen we dat wel van jou en dan kunnen wij het alleen bestellen als het wel baat :love:
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 15.08.2012 - 12:28  ·  #19
Quote door Greyline

dan kunnen wij het alleen bestellen als het wel baat :love:


Precies!
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 15.08.2012 - 13:25  ·  #20
Quote door Arjanmijnster
Quote door Greyline

dan kunnen wij het alleen bestellen als het wel baat :love:

Precies!

... oké, dat is dan prima geregeld en zo afgesproken O-)
yannickv70
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 26.11.2012 - 18:39  ·  #21
beste heren,

ik had eerst zelf ook een diesel.
maar nu benzine. heb nog een aantal flesjes liggen.
als er iemand interesse in heeft zou ik het fijn vinden als ik hier vanaf kom.
heb nog 10 flesjes staan.
als er iemand interesse heeft kan hij ze overnemen voor 12 euro per flesje
is goedkoop omdat ik er toch niks meer mee kan.
en maak er forum leden graag blij mee.

gr
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 27.11.2012 - 22:16  ·  #22
2 voor Raysa mits het idd Forté is.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.11.2012 - 06:58  ·  #23
Als het inderdaad Forté is dan wil ik er ook wel 2.
Niekos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 11.02.2013 - 15:33  ·  #24
Ik wil er ook wel twee.
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 11.02.2013 - 17:15  ·  #25
Ik heb ook wel interesse in twee.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 11.02.2013 - 17:36  ·  #26
Yannick,

Gebruik je nog steeds een toevoeging ?
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 12:35  ·  #27
OK, ik ga even roet in het eten (de diesel) gooien. Stond net aan de balie van Koren Autoparts in Geldermalsen om een flesje Forte conditioner te halen, tot de man aan mij vroeg waarom ik dat eigenlijk wilde gebruiken. Omdat ik had gelezen dat het goed zou zijn voor het brandstofstysteem en omdat de vorige eigenaar het ook altijd heeft gebruikt.

Blijkt dat deze beste man een dieselspecialist is en ik moet zeggen dat hij er ook best veel over kon vertellen. Om een lang verhaal nog langer te maken, onderstaand verhaal. Hij heeft mij het gebruik van dergelijke toevoegingen afgeraden en na zijn heldere uitleg uitleg en tekening kan ik daar ook best inkomen.
Het probleem van toevoeging aan de brandstof in de tank is dat het vuil in de tank en in de leidingen ook los komt, waardoor er extra vuil richting brandstoffilter wordt getransporteerd. Dat filter raakt zo vervuild dat het op een gegeven moment niet voldoende meer tegenhoudt, waardoor de kans bestaat dat de pomp en de verstuivers naar de knoppen gaan en ik hoef hier niet uit te leggen wat dat geintje gaat kosten.

Het vuil in je tank wordt mede veroorzaakt door gebruik van bio-brandstoffen. Hij heeft me voorbeelden laten zien van een onderzoek dat ze hebben gedaan nav twee in de soep gedraaide vrachtwagenmotoren, schade 7000,= per wagen (alleen onderdelen). Oorzaak: BIODIESEL !!

Wat is er aan de hand, de Europese Uni legt pomphouders op een bepaald percentage van de totale olie aan bio-brandstoffen te verkopen, dit uiteraard allemaal onder de dekmantel "milieu". Onduidelijk is echter hoeveel bio er nu in een tankwagen zit, waardoor aan het einde van een boekjaar het kan zijn dat de geleverde brandstof niet aan deze voorwaarden heeft voldaan. Gevolg is dat een volgende levering kan bestaan uit een veel hoger percentage bio-diesel die wij dan vrolijk staan te tanken, zonder dat we er erg in hebben. Na een lang onderzoek zijn ze er achter gekomen dat een tankstation in Luxemburg verantwoordelijk was voor een te hoog bio gehalte, waardoor deze twee vrachtwagen forse schade hadden opgelopen.

In bio-diesel zit een hoger percentage vocht dat uiteraard niet wordt verbrand. Via de retourleiding komt de brandstof weer terug in de tank, maar omdat de brandstoftank een hogere temperatuur heeft (tussen de 40-60 graden) dan de buitentemperatuur ontstaat condens in de tank, zekr bij koud weer. Door het hoge vochtgehalte in bio-diesel komt er dus nog meer water in de tank te staan, waarop de diesel gaat drijven. Tussen de diesel en het vocht ontstaat een tussenlaag van bacteriën, een donkere brei van beestjes. Ook hiervan heeft hij mij een voorbeeld laten zien en dat ziet er niet gezellig uit. Deze rotzooi komt vervolgens in je brandstofsysteem terecht, ga je hier nog Forte conditioner aan toevoegen, dan krijg je nog meer zooi in je brandstof, omdat ook alle aanslag, bacteriën ed van de tankwand en de leidingen wordt losgeweekt.

Kortom, ik ben er niet zo zeker van of dit spul nu wel zo goed is voor de motor.
Hij rijdt zelf in een Mercedes diesel en vervangt preventief 2x per jaar het brandstoffilter. Voor onze Volvo's geldt een interval van 60.000 km, dus dat zou je dan beter elke 30.000km kunnen doen. Zo'n filter kost maar een paar tientjes en heeft volgens hem een beter effect op een schoon brandstofsysteem dan de toevoeging van dopes.

Tevens vroeg ik hem of het idd af te raden is je tank te ver leeg te rijden ivm extra condensvorming, "dat is een fabeltje". Condens ontstaat sowieso, ook tegen de bovenkant van de tank, die is nml nooit helemaal vol en dus krijg je bij koud weer altijd condens aan de binnenkant van de tank, of deze nu vol, half vol of bijna leeg is. Het vocht komt uiteindelijk onderin de tank terecht. Eigenlijk zou een brandstoftank moeten worden voorzien een aftapplug, zodat jaarlijks de tank een keer helemaal leeg gehaald wordt. Vreemd dat dit eigenlijk niet gebeurd als dit fenomeen in de auto-industrie bekend is.

In de botenwereld is dit probleem bij dieselmotoren nog groter, door de geringe brandstofdoorvoer. De diesel blijft veel langer in een tank staan, waardoor vocht en bacterie vorming een veel groter probleem is dan bij auto's met bio toevoegingen.

Ik vond nog een aardige uitleg over de vorming van bacteriën in dieseltanks.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 13:19  ·  #28
Ik vind het wel een plausibel verhaal.
Duidelijk en goed onderbouwd. Ik heb geen verstand van motorische aangelegenheden dus ik kan er geen mening over vormen.

Nogmaals, het is een goed en duidelijk verhaal. Genoeg stof om het te heroverwegen.

Bedankt.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 14:02  ·  #29
Dat verhaal van die beste man klopt ook wel. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn vorige lease auto, een Ford focus, waarbij het brandstoffilter verstopt was met groene smurrie.

Met die auto heb ik vanaf het begin een Premium brandstof getankt. Blijkt achteraf, dat er bij die brandstof nog veel meer biodiesel is toegevoegd. Na 40.000km zat het filter vol met smurrie. Dus 20.000km voor de filter wissel. Auto stopte er gewoon mee.
Nu is het zo dat het brandstoffilter bij de Ford, in de motorruimte zat. Dus deze word steeds warm, wat het groeiproces van die smurrie versneld.

In tegenstelling tot wat die man beweerd, ben ik het niet eens met de stelling dat er troep door het filter heen kan komen. Hij raakt verstopt, maar er komt echt niets doorheen.
Een cleaner helpt wel degelijk door het het vochtgehalte in de tank terug te dringen en de spuitmondjes van de injectoren schoner te maken.

Het brandstoffilter bij de meeste Volvo`s zit bij het achterwiel en zal dus niet snel te warm worden.
Ik heb deze laatst zelf vervangen en bleek behoorlijk schoon te zijn. Gewoon normale diesel tanken is de beste methode. Ik gebruik zelf de meest goedkope injectorreiniger van willekeurig merk.
Heb er net weer een reiniger van een paar euro in gegooid.

Diverse grote merken, waaronder BMW, Ford, Opel, gooien al jaren bij de onderhoudsbeurt een flesje reiniger bij de tank. Dit zullen ze echt niet zomaar doen.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 14:55  ·  #30
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat je ermee aan moet. Vind zijn verhaal op zich wel logisch, maar ik verwacht ook weer niet dat er garages zijn die dit gebruiken als het slecht zou zijn en als je de website van de fabrikant mag geloven, voorkomt het goedje juist vocht in het systeem.

Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner biedt de volgende voordelen:
• Reinigt en smeert het complete dieselbrandstofsysteem van tank tot en met injectoren.
• Reinigt de verbrandingsruimtes en zuigerveergroeven.
• Minder blowby en motorolievervuiling.
• Behandelt vocht in de brandstof (biodiesel).
• Verbetert de verbranding en de motorprestaties.
• Vermindert de roetuitstoot en de vervuiling van het inlaatspruitstuk.
• Minimaliseert het vastroeten van verstelmechanismen van variabele turbo's.
• Optimaliseert het brandstofverbruik en zorgt voor schonere uitlaatgassen.

En aangezien mijn voorganger dit spul gedurende 180.000 km 4x heeft toegevoegd (1x per jaar) en de auto nog steeds loopt als een zonnetje, denk ik dat het ook niet zoveel kwaad kan als de man bij Koren Autoparts doet vermoeden. Het schijnt dat je het ook regelmatig ter preventie moet gebruiken en niet moet proberen een stotterende of inhoudende motor schoon te krijgen, dan zijn er andere middelen nodig.
Schijnt dat bij erge vervuiling sommige garages het goedje rechtstreeks in het brandstoffilter gieten en dan de motor een tijdje laten draaien op 2500 toeren. Dat zou helpen om de verstuivers en injectoren weer schoon te krijgen, maar als je dit spul regelmatig gebruikt zou het systeem juist goed schoon moeten blijven.

Maar goed, ik laat me ook maar leiden door de verhalen die ik lees en hoor en heb dus geen idee of het echt helpt erger te voorkomen of juist te introduceren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0