Forte Diesel Conditioner

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 01.08.2013 - 09:42  ·  #76
Quote door arnold_w

Even een update na een paar tankbeurten en ca 3000km sinds mijn laatste bericht.

Ondanks de nieuwe 5W30 olie, 4 nieuwe Continentals en een flesje Forte in mei is mijn verbruik er niet heel veel beter van geworden.
Eigenlijk had ik gedacht in de zomer op nieuwe sloffen zuiniger te gaan rijden dan op de oude versleten winterbanden, maar dat is me niet gelukt.

Ik heb dezelfde rijstijl aangehouden, 110 op de snelweg met CC, rustig optrekken, lang uit laten rollen etc.
Constant dezelfde ritjes naar m'n werk op en neer en 1x een langere rit naar A'dam, net als in andere maanden.
Uiteindelijk niet zuiniger kunnen rijden dan 1:16,7, terwijl ik begin juni met de winterbanden nog 1:17 haalde.
Ik kan dus niet bepaald zeggen dat de Conti's nou zoveel zuiniger rijden dan de oude versleten gecupte en trillende Falke winterbanden.
Dat valt me dus eigenlijk een beetje tegen.

Wat wel is veranderd zijn de velgen, de winterbanden liggen om de originele Volvovelgen en de nieuwe Conti's op de imitatie R-velgen.
Zou daar verschil ik kunnen zitten, meer luchtweerstand, gewicht etc ?

Mijn zuinige 1000km ritten in de winter (nog met oude olie en op Falke winterbanden) lagen rond de 1:16
Vorige zomer 1000 km met de oude eveneens versleten en trillende Falke zomerbanden en oude olie gemiddeld op 1:16,4
En nu dus na Forte Conditioner, nieuwe olie in mei en nieuwe zomerbanden begin juli kom ik niet verder dan 1:16,7

Totaal gemiddelde na een jaar rijden op 3 verschillende banden en doorgaans rustige rijstijl is 1:15,5
Voor een 1500kg wegende automaat valt me dat nog niet eens tegen, mijn vorige V40 handbak deed gemiddeld 1:16,5
Op Spritmonitor sta ik t.o.v. vergelijkbare modellen en jaartal op de tweede plaats.
Maar volgens mij moet het toch nog wel iets zuiniger kunnen, iemand nog tips?


Zoek je omslapgpunt v.w.b. de brandstof. d.w.z. rijdt eens een keer 111 of 109 i.p.v. 110 het kan maar zo een stuk schelen. Uiteraard kan het ook omgekeerd schelen, dat ie zelfs meer zou kunnen verbruiken bij net iets minder snelheid. Maar speel maar eens met +/- 5 km meer of minder.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 02.08.2013 - 06:58  ·  #77
Bandenmaten zijn gelijk, 225/45/17 zomer & winter, alleen de velgen zijn dus anders.
Je zou toch mogen verwachten dat er meer verschil in verbruik is tussen zomer en winter.
In de winter duurt het langer voor de motor op temperatuur is en je rijdt op winterbanden, maar aan de andere kant gebruik je weer airco in de zomer.

Het valt me idd vaak op dat de BC bij 120 niet veel afwijkt tov 110, maar dat zou je dan over een langere periode moeten meten.
Bij 80/90 geeft de BC gemiddeld 3,2 ltr aan, in de praktijk dus ca 3,8 ltr. Lekker zuinig (1:26), maar om dat nou op de snelweg te gaan rijden :sleep:

Overigens vind ik de BC afwijking wel aan de forse kant. Over een jaar gemeten en bijgehouden via Spritmonitor kom ik op een gemiddelde afwijking van bijna 16%. Is op de e.o.a. manier de BC te ijken/af te stellen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 02.08.2013 - 08:59  ·  #78
Ik heb al eens begrepen dat het nogal eens voorkomt dat de boordcomputer met de verkeerde "bandeninformatie" wordt geladen.
Ook dan komt er een afwijking.
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 02.08.2013 - 09:32  ·  #79
Op Spritmonitor sta ik t.o.v. vergelijkbare modellen en jaartal op de tweede plaats.
Maar volgens mij moet het toch nog wel iets zuiniger kunnen, iemand nog tips?
[/quote]

Tweede plaats is toch al een bewijs dat je goed bezig bent. Denk inderdaad dat je vooral nog minder verbruik gaat halen uit zuiniger rijden. Achter vrachtwagens gaan plakken op de autosnelweg... ;-)
TVK HOORN
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn Noord-Holland
Leeftijd: 55
Homepage: shop.tvk.nl
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 16.08.2013 - 11:35  ·  #80
Op verzoek,
Forte leverbaar via de webshop.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 24.08.2013 - 21:33  ·  #81
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 06.01.2014 - 00:46  ·  #82
Kan een te sterk mengsel met een tuning er voor zorgen dat de luchtslang naar de turbo af breekt? Bij de onderhoudsbeurt gaf de monteur aan dat de luchtslang afgebroken was. En dan heb ik het over 2x forte diesel fuel conditioner en 2x forte turbo diesel cleaner op 50 liter, deze verhouding staat in de handleiding van forte
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 06.01.2014 - 00:48  ·  #83
Lijkt me niet... Het lijkt hier meer op de kanteling van de motor. Zijn je steunen in orde? Dan de vraag... Heb je 'm niet overtuned!?
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 06.01.2014 - 00:52  ·  #84
Ze hebben wel ook de onderste motor ophanging moeten vervangen, de slang zou ook onder de motor lopen. De tuning is een standaard tuning van Rica ga er vanuit dat het kan, de rode melding die ik kreeg in Dit topic was te weiten aan de slang deze werd oranje na de reparatie.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 06.01.2014 - 02:43  ·  #85
Naarmate de temperatuur daalt, zal de verbranding van je brandstof verbeteren, omdat per kg lucht meer zuurstof wordt toegevoegd (immers koude lucht is zwaarder dan warme lucht) aan het verbrandingsproces in de motor. Per saldo zal een motor in de winter dus altijd zuiniger rijden dan in de zomer, mede omdat dan de ac vaker wordt ingeschakeld, die toch altijd zo'n 5 kW vraagt en dus uit de brandstof zal moeten worden opgebracht. Het verschil in gebruik van zomer- of winterbanden is te verwaarlozen, mits de wiel- en bandenmaat dezelfde blijft.
Aangezien we momenteel een winter hebben met temperaturen van (overdag, wanneer de meeste km's gemaakt worden) boven de 10gr. Celsius, zal het verschil in meting tussen zomer- en winteromstandigheden minimaal blijven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0