Forte Diesel Conditioner

 
 
 
 
 
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 16:43  ·  #31
En, met het risico een lange discussie te starten, maar wat vinden jullie van aceton bijmengen? Er is heel veel over te lezen. Het verandert de oppervlaktespanning van diesel waardoor deze makkelijker verstuift.

Hier bijvoorbeeld
En hier
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 16:43  ·  #32
Ik vindt het net een verhaal over dag en nacht crème voor vrouwen... daar worden de rimpels ook niet echt minder van....tenminste dat is bij de mijne zo :sick: Niet het aceton verhaal ... maar het Forte verhaal... het aceton verhaal kruiste net mijn poosting..

Frans....
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 21.05.2013 - 17:26  ·  #33
Is dit niet een verhaal in de categorie olie bij de benzine (of was het diesel?) gooien....

Ik vroeg er naar bij de Maserati vrienden, daar zitten enkele technisch bijzonder onderlegde mensen. Hun commentaar was kort, afdoende, en zeer duidelijk: volksverlakkerij.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 24.05.2013 - 20:48  ·  #34
Goed, ik heb toch maar twee flesjes besteld via deze Saab specialist. Zijn vandaag bezorgd, tank is nu voor 1/4 gevuld dus morgen maar een flesje toevoegen en verder aftanken en even over de Duitse autobahn blazen. Je moet wel een beetje toeren maken en wat langere ritten maken wil het goed werken.

Jammer dat ik verder nergens een manual kan vinden.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 26.05.2013 - 14:19  ·  #35
Net weer genoten van een ritje Deutsche Autobahn. Eerst een flesje Forte toegevoegd en daarna getankt tot er een liter of 50 in de tank zat.
Toen richting de grens bij Elten gereden en vol gas erop, mijn hemel wat is dit toch een lekkere motor.

In Nederland kom je er nooit aan toe om 'm even lekker door te trappen, maar het stuk tussen Elten en Isselburg leent zich prima om even 10 minuutjes 200Km/h op 4000 toeren te rijden. Heb 'm ook even handmatig geschakeld en langer in de 4 laten rijden bij 3500 toeren om het systeem even lekker schoon te branden.

Er zit echt zoveel power in deze motor, als je 180 rijdt en 'm intrapt dan blijft 'ie maar doortrekken en dat terwijl hij niet eens volledig getuned is.
Voor mij zou het ook niet eens meer hoeven, hij loopt nu al zo hard en in NL gebruik je die power toch nooit. Het geluid van die 5 cylinder blijft ook een genot, maar ook dat merk je pas als je 'm even goed doortrapt, in NL hoor je dat geluid maar zelden, tenzij je de staatskas nog meer wilt spekken :police:

Nu het tankje de komende week nog verder oprijden tot alle Forte "doorgespoeld" is en dan eens zien of hij nog mooier gaat lopen.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 26.05.2013 - 14:25  ·  #36
Lekker dat je dit gewoon "even" kan doen!
Volgens mij is dat sowieso goed voor de Volvo, even lekker uitgelaten worden. Ik heb ook altijd het idee dat na een trip met vooral veel toeren en lang, de auto extra lekker rijdt.

Met die Forté erbij waarschijnlijk "double whammy"; en schoon door de toeren, en schoon door de toevoeging.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:25  ·  #37
Dat doorblazen, heerlijk.
Kom maar op met de resultaten volgende week.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:44  ·  #38
Arnold,

Ik ben nieuwsgierig naar je bevindingen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 26.05.2013 - 21:48  ·  #39
Ik ben ook heel benieuwd Arnold, dus wacht ook in spanning af! :D
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.05.2013 - 06:19  ·  #40
Misschien nog wat te vroeg om te juichen, maar vanmorgen dezelfde rit gemaakt die ik al 15 jaar elke ochtend maak, 50km van huis naar m'n werk, waarvan de eerste 2km dorp, dan 6km over een 80km weg die overgaat in de snelweg. Normaal gesproken duurde het minimaal 25-30km voordat de motor goed op temperatuur was en het verbruik langzaam zakte.

Aan het begin van snelweg (dus na 8km) zat ik bij 110km/h (op de teller) en bij 2300rpm op een boordcomputer verbruik van 6 l/100 om pas na een 25km op 5,2 l/100 uit te komen, soms iets gunstiger, maar gemiddeld deze waarden.

Vanmorgen viel me op dat ik bij aanvang van de snelweg (dus na 8km) al meteen op 4,5 l/100 zat en na 25km rijden zakte dit tot ca 4,2 l/100, uiteraard ook weer bij 110km/h @ 2300rpm.

De buitentemperatuur was 9 graden, dus niet overdreven veel warmer dan een paar weken geleden en ook ook liggen dezelfde banden er nog onder, met een spanning van 2.4 rondom.
Airco was uit, net als afgelopen maanden, dus de omstandigheden zijn redelijk gelijk.

Wel moet ik erbij vermelden dat ik 2 weken geleden ben overgestapt van 5w30 olie naar 0w30, waardoor de motor bij aanvang al meteen soepeler loopt en de motor waarschijnlijk ook sneller op bedrijfstemperatuur komt, maar 8km (nog geen 10 minuten) vind ik wel wat vroeg om echt warm te worden.

Wellicht is het een combinatie van schoonblazen op de DAB, Forte Conditioner en nieuwe olie, maar feit is dat ik nog niet eerder zo zuinig reed op exact hetzelfde traject, dus ook niet afgelopen zomer.

De diesel die er nu nog in zit (ca 40 liter) is nog voorzien van de Forte toevoeging, dus nog lang niet alles is schoon. Over anderhalve week zal ik weer aftanken en dan zal ik over een langere periode moeten kijken of het gemiddelde verbruik idd lager is geworden.

Ik houd jullie op de hoogte.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.05.2013 - 07:47  ·  #41
Wij zijn ook Forté gebruiker, maar dan alleen als we een oud gebakkie hebben die niet door de roetmeting/emissietest komt; een flesje puur in het filter en/of een week van tevoren in de tank doet het goed. Preventief bij moderne motoren vindt ik het geen zinloze toevoeging, de importeur van ons merk (IVECO) hecht er dan ook geen waarde aan en de Technischehelpdesk collegae raden het af. Premium brandstof tanken heeft meer nut.
Uit gesprekken/mailwisseling met bijv. Dieselbüchli of ter Louw in KlaasWaal bij probleemgevallen, komt ook net tot uiting dat gebruik zinvol is.
Ik zie het preventief toevoegen dan ook meer als omzet verhogend voor het magazijn en de werkplaats, en vooral voor de leverancier.
Dagelijks aftanken en jaarlijks vervangen van brandstof- en voorfilter is mi. zinvoller omdat vocht verkregen door condensatie in de brandstoftank de grootste vijand is van injectoren/electroverstuivers en hogedrukpompen. Een groter probleem is dieselbacterie, daar wil ik nog wel eens een stuk over schrijven/op ervaringen inhaken 8-)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.05.2013 - 08:57  ·  #42
Toevallig ben ik net een stuk aan het lezen over het gebruik van Premium Brandstoffen en daarover zijn de meningen ook duidelijk verdeeld.
De Fabrikanten (Shell, BP en Total) claimen weliswaar een schonere motor, maar uit de praktijk blijkt dat sommige dieselmotoren te kampen krijgen met defecte verstuivers en anderen klagen over een toename van het brandstofverbruik.

Quote
In de periode dat ik Total Excellium uitprobeerde is mijn brandstofverbruik langzaam van 1:19,5 naar 1:16,4 gestegen (in zo'n 12 tankbeurten). De laatste 5 tankbeurten heb ik weer gewone diesel getankt en werd het verbruik iets minder (laatste keer 1:18,1). Mijn garagist heeft het brandstofsysteem uitgelezen en ontdekte dat 3 van de 4 verstuivers totaal verrot waren. Hij zei dat de reinigende werking van de Excellium dit probleem aan het licht heeft gebracht en dat de Excellium mogelijk tevens de veroorzaker is van dit probleem. Hij zei dat de duurdere diesel door de additieven schraler is dan de gewone diesel en bij diverse merken zorgt voor een verhoogde slijtage van de brandstofpomp (die op zijn beurt de verstuivers weer molt). De brandstofpomp kon hij met de Vagcom helaas niet uitlezen, hij kon hem niet benaderen. Hij zei verder nog dat in de instructieboekjes van recente modellen van diverse merken (welke merken heb ik niet gevraagd) een waarschuwing staat dat het tanken van duurdere diesel sterk wordt afgeraden. Hierom dus!


Het preventief reinigen middels Forte kan volgens mij geen kwaad en een flesje per jaar toevoegen zal in mijn portemonnee echt geen deuk slaan.
Als je dit doet samen met het regelmatig(er) vervangen van het brandstoffilter, houdt je je brandstofsysteem netjes schoon.

Over dieselbacterie heb ik vorige week al een uitgebreide uiteenzetting gehad van een diesel specialist, hij liet me een fles zien met een hoog gehalte biodiesel en het effect van water onderin de tank. Tussen het water en de diesel dreef een donkere drab bacteriën welke je dus ook in een dieseltank aan kunt treffen. Het grappige van de Forte Dieselconditioner is overigens dat deze ook vocht- en bacterievorming juist behandelt.

Het louter regelmatiger vervangen van je brandstoffilter lost het vochtprobleem in de tank niet op en ook het dagelijks afvullen gaat daar volgens de man waarmee ik sprak niet helpen en verwees dit zelfs naar het land der fabelen. Vocht ontstaat enerzijds door condens in de tank door de temperatuurverschillen in de tank (40-60 graden) en de buitentemperatuur (vooral in de winter). Ook al vul je je tank dagelijks af, er blijft altijd een lege ruimte bovenin waar alsnog condensvorming ontstaat. Anderzijds is door de toevoegingen van biodiesel (door wetgeving) er een verhoogd gehalte aan water dat door de biobrandstoffen worden vastgehouden. Dat water verbrandt niet en gaat via de retourleiding netjes weer terug je dieseltank in. Dat vocht is zwaarder dan de diesel en zal dus vanzelf onderin de tank terecht komen.

En wat versta je onder "moderne motoren"? Mijn S60 is van 2005 en heeft inmiddels 200k op de teller staan, niet heel erg modern meer dus en dan denk ik dat het niet verkeerd is om 1x per jaar preventief te reinigen ipv te wachten tot er echt problemen ontstaan, want dan helpt Forte ook niet meer. Ik ben normaal gesproken ook niet zo van de "wondermiddeltjes", maar gezien het feit dat het door veel garagebedrijven standaard bij elke beurt wordt toegepast en de vele verhalen die ik er al over heb gelezen, zie ik dit niet als een fabeltje of een makkelijke manier om de omzet te verhogen, € 17,= per jaar gaat natuurlijk nergens over. Onnodig ruitensproeier bijvullen vind ik meer in de categorie "klant naaien" thuishoren.

De garage van de vorige eigenaar heeft het ook elk jaar gebruikt (3x in 180.000km) en de motor loopt altijd soepel en geeft geen roetpluimen bij accelereren. Dus ik blijf dat spul er gewoon netjes jaarlijks aan toevoegen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.05.2013 - 17:58  ·  #43
Nice!! :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.05.2013 - 19:08  ·  #44
Dit is ook wel interessant.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Forte Diesel Conditioner

 · 
Posted: 28.05.2013 - 19:22  ·  #45
Hmmm ziet er inderdaad nice uit! :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0