Fraude met importauto’s

 
 
 
 
 
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 25.08.2021 - 22:48  ·  #136
Kopen bij een bedrijf dat een goed reputaie heeft en al langer bestaat is inderdaad een belangrijke tip.

Apelddoorn eo heeft een bepaalde reputatie. Jaren geleden was er rond Hoofddorp ook een ploegje dubieuze handelaren actief.

Wil je kennismaken met dit soort risicovolle bedrijven ga dan naar Jet Cars in Rotterdam.
Grote kans dat je daar een zeperd koopt.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 25.08.2021 - 23:20  ·  #137
Gelukkig hebben ze wel een eigen pechservice voor de auto’s die tijdens een proefrit al sneuvelen…
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 25.08.2021 - 23:55  ·  #138
Zie je aan alles is gedacht.

De Ferrari importeur in Nederland kon er ook wat van.
Nieuwe Ferrari staat na 12 minuten tijdens de proefrit stil omdat de tank leeg is.
Kan gebeuren.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 26.08.2021 - 14:34  ·  #139
Dat hele gepavlov over privacy van autogegevens is klinklare quatsch. Het zijn GEEN persoonsgegevens in de zin van de AVG; punt uit.
Had die nieuwe manager van Stern Haarlem ook een handje van.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 00:20  ·  #140
Beetje raadselachtige post.
Wat bedoel je met het zijn persoonsgegevens in de zin van de AVG?

De onderhoudsgeschiedenis van een auto heeft niets met de eigenaar of bestuurder te maken maar met de auto. Sinds wanneer hebben auto's privacy en privacy bescherming?

Trek het eens door naar het onderhoud van vliegtuigen. Die informatie kan ingezien worden door piloten en onderhoudsdiensten. Daar komt geen privacy aan te pas.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 08:31  ·  #141
Quote door Wakkerewilly

Beetje raadselachtige post.
Wat bedoel je met het zijn persoonsgegevens in de zin van de AVG?

De onderhoudsgeschiedenis van een auto heeft niets met de eigenaar of bestuurder te maken maar met de auto. Sinds wanneer hebben auto's privacy en privacy bescherming?

Trek het eens door naar het onderhoud van vliegtuigen. Die informatie kan ingezien worden door piloten en onderhoudsdiensten. Daar komt geen privacy aan te pas.

Beetje gekke vergelijking maar goed...
Op de facturen kan een naam en adres staan. Ik snap iig dat garages er hun vingers er niet aan willen branden, de boetes zijn best hoog.

Ik heb Volvo Bluekens gevraagd om een uitdraai (mijn boekje was helemaal volgestempeld door hun), ik kocht de auto particulier. Hun antwoord was nee (i.v.m. privacy wetgeving). En dan kun je uiteindelijk wel van alles willen, maar hun antwoord is en blijft dan nee :P
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 09:07  ·  #142
Zelfde verhaal bij Henk Scholten. Bij de receptie werkplaats in Culemborg werkt een enorme V70/S80 liefhebber maar die mocht echt niets vertellen over de historie. Wat ik bij een andere dealer wel voor elkaar heb gekregen is dat ze in het systeem keken naar de historie en mij konden vertellen waar en wanneer de auto in onderhoud is geweest.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 09:19  ·  #143
Quote door Wakkerewilly

Wil je kennismaken met dit soort risicovolle bedrijven ga dan naar Jet Cars in Rotterdam.
Grote kans dat je daar een zeperd koopt.

Daar staat veel spul wat door de Belastingdienst in beslag is genomen, dan is het waarschijnlijk dat de vorige eigenaar niet veel geld in onderhoud heeft gestoken. Over het algemeen kan wat daar staat regelrecht naar de sloop.
Mijn Turkse achterbuurman heeft net voor 540 euro een 19 jaar oude Opel Corsa daar gekocht, met nog 10 maanden APK te gaan. De beste man heeft niet veel te besteden (zijn restaurant moest sluiten tijdens de lockdown, "ik werk voor de vaste lasten" vertelde die mij laatst) en spreekt dezelfde taal als die gasten bij Jet Cars dus kon ze in het Turks desgewenst een grote mond teruggeven als er iets van de prijs afgedongen moet worden, maar als ik dat ding hoor starten, oeiiiii...
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 10:21  ·  #144
Quote door brinkie

Zelfde verhaal bij Henk Scholten. Bij de receptie werkplaats in Culemborg werkt een enorme V70/S80 liefhebber maar die mocht echt niets vertellen over de historie. Wat ik bij een andere dealer wel voor elkaar heb gekregen is dat ze in het systeem keken naar de historie en mij konden vertellen waar en wanneer de auto in onderhoud is geweest.


Ik kocht m’n V70 en kreeg er van de garage alle rekeningen bij van de afgelopen 10 jaar met naam en adres van eigenaar erop.

Als hij die adresgegevens had weggelaten had ik het ook prima gevonden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 10:25  ·  #145
Quote door deusjevo

Quote door brinkie

Zelfde verhaal bij Henk Scholten. Bij de receptie werkplaats in Culemborg werkt een enorme V70/S80 liefhebber maar die mocht echt niets vertellen over de historie. Wat ik bij een andere dealer wel voor elkaar heb gekregen is dat ze in het systeem keken naar de historie en mij konden vertellen waar en wanneer de auto in onderhoud is geweest.


Ik kocht m’n V70 en kreeg er van de garage alle rekeningen bij van de afgelopen 10 jaar met naam en adres van eigenaar erop.

Als hij die adresgegevens had weggelaten had ik het ook prima gevonden.

Als ik de vorige eigenaar was had en er achter was gekomen, dan had ik dat echt niet OK gevonden. Sterker nog, als ik de huidige eigenaar was en ik kreeg die rekeningen van de garage waar ik hem gekocht had, dan had ik een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 10:36  ·  #146
Eens met Tom, ik zou dat ook niet ok vinden. Bovendien, waarom zou je alle rekeningen willen hebben? Het lijkt mij dat het vooral gaat om grote reparaties of bijv. distributieriemvervanging en mijn ervaring is dat garages daarvoor altijd wel even in hun systeem willen kijken voor je.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 10:39  ·  #147
Quote door [-Tom-]

Quote door deusjevo

Quote door brinkie

Zelfde verhaal bij Henk Scholten. Bij de receptie werkplaats in Culemborg werkt een enorme V70/S80 liefhebber maar die mocht echt niets vertellen over de historie. Wat ik bij een andere dealer wel voor elkaar heb gekregen is dat ze in het systeem keken naar de historie en mij konden vertellen waar en wanneer de auto in onderhoud is geweest.


Ik kocht m’n V70 en kreeg er van de garage alle rekeningen bij van de afgelopen 10 jaar met naam en adres van eigenaar erop.

Als hij die adresgegevens had weggelaten had ik het ook prima gevonden.

Als ik de vorige eigenaar was had en er achter was gekomen, dan had ik dat echt niet OK gevonden. Sterker nog, als ik de huidige eigenaar was en ik kreeg die rekeningen van de garage waar ik hem gekocht had, dan had ik een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens


Met als gevolg dat de dealers helemaal nooit meer gegevens gaan verstrekken.
Ik kreeg bij de aankoop ook een hele stapel papieren met al het onderhoud incl adres vd vorige eigenaar.

Dat adres stond notabene 8n de navigatie nog als thuis adres ingesteld.
S60 2.5T
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 64
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 11:01  ·  #148
Ik snap al die ophef om het verstrekken van gegevens over de auto niet zo.
Meestal staat gewoon in het onderhoudsboekje de adres gegevens van de eerste eigenaar.
En wat zou iemand er voor kwaad mee willen?
Iemand die zojuist een andere auto kocht en onderhoudsgegevens op vraagt doet dit heus niet met het doel bij de vorige eigenaren in te breken of andere criminele activiteiten te ontplooien.

Quote

Sterker nog, als ik de huidige eigenaar was en ik kreeg die rekeningen van de garage waar ik hem gekocht had, dan had ik een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens


Hmmm, eerst ga je dus bidden en smeken bij dat autobedrijf of ze je aub de gegevens van je auto willen verstrekken, en als ze je die toesturen dan ga je ze melden bij de Autoriteit Persoongegevens?
Beetje vreemde gang van zaken toch?
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 11:24  ·  #149
Volgens mij als de geschiedenis van de auto, dus welke reparatie/onderhoud wanneer en met welke km-stand bekend wordt gemaakt is dat prima. Daar hoeven helemaal geen rekeningen en/of persoonsgegevens bij. Dat is ook AVG-proof...

Ik snap dat het voor de dealer lastig is, omdat ze dan iets nieuws moeten ontwikkelen voor een handjevol klanten die dit willen. Als echt iedereen dit zou vragen dan zullen dit waarschijnlijk wel ontwikkelen, maar nu de vraag (volgens mij) laag is doen ze dit niet.

Misschien als je het bij de verkoper vraagt dat het een voorwaarde is om de auto te kopen (dus zonder persoons- en financiële gegevens) krijg je het er wel bij ;)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 11:24  ·  #150
Storm in een glas water.
Wanneer je voor de aanschaf geen informatie kunt krijgen van het bedrijf dat al die stempels in het onderhoudsboekje heeft gezet ga ik uit van een ongunstige voorgeschiedenis zoals aanrijdingsschade. Dan hoef ik de auto niet meer.

Garagebedrijven kunnen ook vragen of de eigenaar instemt met het verstrekken van de gegevens.
Dat kun je als geïnteresseerde ook vragen aan de verkoper van de auto. Daarmee is de hele discussie klaar.

Een garagebeddrijf dat informatie verstrekt aangeven bij de AP is grof nog afgezien van het feit of er wel sprake is van een inbreuk op de wetgeving. Van Tom wil ik geen auto kopen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0