Fraude met importauto’s

 
 
 
 
 
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 12:06  ·  #151
Quote door Wakkerewilly

Beetje raadselachtige post.
Wat bedoel je met het zijn persoonsgegevens in de zin van de AVG?

De onderhoudsgeschiedenis van een auto heeft niets met de eigenaar of bestuurder te maken maar met de auto. Sinds wanneer hebben auto's privacy en privacy bescherming?

Trek het eens door naar het onderhoud van vliegtuigen. Die informatie kan ingezien worden door piloten en onderhoudsdiensten. Daar komt geen privacy aan te pas.


Het woordje GEEN ontbrak ;-)
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 12:46  ·  #152
Beetje overdreven reacties bij sommige, volgens de wet mag je niet persoongegevens verstrekken dus daarmee is het volgens mij gewoon duidelijk, als je daarom dan een auto niet koopt...
Je mag toch aannemen dat als de dealer kijkt en zegt dat hij die onderhoudt gehad heeft dat dat klopt?

Rekeningen fysiek inzien lijkt me ook te ver gaan, je hoeft toch niet te zien wat er betaalt is.


Maar moest het een punt zijn dan vragen om historie met de vraag alle gegevens door te strepen met zwarte marker.. Lijkt me niet moeilijk, daarna nog even copies en je kan ook de marker niet meer "weghalen"
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 13:42  ·  #153
Quote door Wakkerewilly

Storm in een glas water.
Wanneer je voor de aanschaf geen informatie kunt krijgen van het bedrijf dat al die stempels in het onderhoudsboekje heeft gezet ga ik uit van een ongunstige voorgeschiedenis zoals aanrijdingsschade. Dan hoef ik de auto niet meer.

Garagebedrijven kunnen ook vragen of de eigenaar instemt met het verstrekken van de gegevens.
Dat kun je als geïnteresseerde ook vragen aan de verkoper van de auto. Daarmee is de hele discussie klaar.

Een garagebeddrijf dat informatie verstrekt aangeven bij de AP is grof nog afgezien van het feit of er wel sprake is van een inbreuk op de wetgeving. Van Tom wil ik geen auto kopen.

Prima, voor jou 10 andere kopers (zo denken de dealers ook). Jij koopt ze liever uit het buitenland waar gelukkig nooit gesjoemeld wordt. Regels zijn gewoon regels. Privacy is een groot goed!
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 14:05  ·  #154
Quote door Volvofiel2

Eens met Tom, ik zou dat ook niet ok vinden. Bovendien, waarom zou je alle rekeningen willen hebben? Het lijkt mij dat het vooral gaat om grote reparaties of bijv. distributieriemvervanging en mijn ervaring is dat garages daarvoor altijd wel even in hun systeem willen kijken voor je.


Hoe meer rekeningen hoe beter!! Dit zegt juist alles over het onderhoud. Of er ook preventief onderhoud is gepleegd, welke materialen er zijn gebruikt, wanneer er precies wat is gedaan, door wie het eventueel is uitgevoerd, en ga zo maar door.

Bij mijn vorige auto (V40) heb ik al het onderhoud gedurende de 8 jaar dat ik hem heb gehad zelf uitgevoerd. Geen ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje dus, wél een dikke ordner met alle rekeningen, op datum en met vermelding van kilometerstand, en zelfs geprinte foto's van de uitgevoerde werkzaamheden.
De Volvo dealer waar ik de V40 inruilde was maar wat blij met die ordner; zijn woorden: "dit is béter dan een afgestempeld onderhoudsboekje!".

Hij wou de ordner persé bij de auto houden, maar merkte zelf al op dat ik wel van alle rekeningen mijn naam en adresgegevens moest verwijderen "want je weet nooit wie die auto gaat kopen en er moet maar een halve zool bij zijn die niet tevreden is en bij jou verhaal komt halen...".

Zo gezegd, zo gedaan.

Bij de S60 die mijn zoon vorig jaar heeft gekocht (bij een universele autohandelaar) zat ook een pak aan rekeningen, grotendeels van een Volvo dealer, maar ook daarbij waren naam- en adresgegevens niet zichtbaar. Prima.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 17:30  ·  #155
Quote door Kuip

Quote door Volvofiel2

Eens met Tom, ik zou dat ook niet ok vinden. Bovendien, waarom zou je alle rekeningen willen hebben? Het lijkt mij dat het vooral gaat om grote reparaties of bijv. distributieriemvervanging en mijn ervaring is dat garages daarvoor altijd wel even in hun systeem willen kijken voor je.


Hoe meer rekeningen hoe beter!! Dit zegt juist alles over het onderhoud. Of er ook preventief onderhoud is gepleegd, welke materialen er zijn gebruikt, wanneer er precies wat is gedaan, door wie het eventueel is uitgevoerd, en ga zo maar door.

Bij mijn vorige auto (V40) heb ik al het onderhoud gedurende de 8 jaar dat ik hem heb gehad zelf uitgevoerd. Geen ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje dus, wél een dikke ordner met alle rekeningen, op datum en met vermelding van kilometerstand, en zelfs geprinte foto's van de uitgevoerde werkzaamheden.
De Volvo dealer waar ik de V40 inruilde was maar wat blij met die ordner; zijn woorden: "dit is béter dan een afgestempeld onderhoudsboekje!".

Hij wou de ordner persé bij de auto houden, maar merkte zelf al op dat ik wel van alle rekeningen mijn naam en adresgegevens moest verwijderen "want je weet nooit wie die auto gaat kopen en er moet maar een halve zool bij zijn die niet tevreden is en bij jou verhaal komt halen...".

Zo gezegd, zo gedaan.

Bij de S60 die mijn zoon vorig jaar heeft gekocht (bij een universele autohandelaar) zat ook een pak aan rekeningen, grotendeels van een Volvo dealer, maar ook daarbij waren naam- en adresgegevens niet zichtbaar. Prima.


Ik kan me voorstellen dat het onderhoud van de laatste jaren (2 of 3 jaar) interessant is, maar je hebt toch niets aan een rekening van laten we zeggen een oliebeurtje van 6 jaar geleden? Voor mij zou het volstaan als er een logische km-stand is, de banden van een goed merk zijn en de verkopende partij me kan vertellen wat er de laatste 2 jaar aan grote zaken is vervangen. Alles slijt, dus verder terugkijken is niet relevant. Als het wel relevant zou zijn (en dus een waardevermeerdering of verkoopargument zou opleveren), komt de verkoper er zelf wel mee.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 19:33  ·  #156
Quote door Volvofiel2

Quote door Kuip

Quote door Volvofiel2

Eens met Tom, ik zou dat ook niet ok vinden. Bovendien, waarom zou je alle rekeningen willen hebben? Het lijkt mij dat het vooral gaat om grote reparaties of bijv. distributieriemvervanging en mijn ervaring is dat garages daarvoor altijd wel even in hun systeem willen kijken voor je.


Hoe meer rekeningen hoe beter!! Dit zegt juist alles over het onderhoud. Of er ook preventief onderhoud is gepleegd, welke materialen er zijn gebruikt, wanneer er precies wat is gedaan, door wie het eventueel is uitgevoerd, en ga zo maar door.

Bij mijn vorige auto (V40) heb ik al het onderhoud gedurende de 8 jaar dat ik hem heb gehad zelf uitgevoerd. Geen ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje dus, wél een dikke ordner met alle rekeningen, op datum en met vermelding van kilometerstand, en zelfs geprinte foto's van de uitgevoerde werkzaamheden.
De Volvo dealer waar ik de V40 inruilde was maar wat blij met die ordner; zijn woorden: "dit is béter dan een afgestempeld onderhoudsboekje!".

Hij wou de ordner persé bij de auto houden, maar merkte zelf al op dat ik wel van alle rekeningen mijn naam en adresgegevens moest verwijderen "want je weet nooit wie die auto gaat kopen en er moet maar een halve zool bij zijn die niet tevreden is en bij jou verhaal komt halen...".

Zo gezegd, zo gedaan.

Bij de S60 die mijn zoon vorig jaar heeft gekocht (bij een universele autohandelaar) zat ook een pak aan rekeningen, grotendeels van een Volvo dealer, maar ook daarbij waren naam- en adresgegevens niet zichtbaar. Prima.


Ik kan me voorstellen dat het onderhoud van de laatste jaren (2 of 3 jaar) interessant is, maar je hebt toch niets aan een rekening van laten we zeggen een oliebeurtje van 6 jaar geleden? Voor mij zou het volstaan als er een logische km-stand is, de banden van een goed merk zijn en de verkopende partij me kan vertellen wat er de laatste 2 jaar aan grote zaken is vervangen. Alles slijt, dus verder terugkijken is niet relevant. Als het wel relevant zou zijn (en dus een waardevermeerdering of verkoopargument zou opleveren), komt de verkoper er zelf wel mee.

Precies. Zeker met een Volvo op leeftijd/hoge kilometerstand heb je denk ik niet veel aan bonnetjes/facturen van meer dan 2 of 3 jaar oud lijkt mij. De huidige staat van de techniek is interessanter.

Overigens bewaar ik wel alle facturen (doe het onderhoud ook zelf) bij de auto sinds dat ik hem heb (dus vanaf 250.000km heb ik alle facturen). Maar mijn naam en adresgegevens heb ik allemaal onherkenbaar gemaakt met een dikke zwarte watervaste stift (of uitgeknipt).
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 19:42  ·  #157
Maar hoe weet ik dat jij die onderdelen die op de bon staan ook daadwerkelijk op de auto hebt zitten?

Ik bedoel, als ik auto onderdelen bestel heb ik al een factuur ongeacht of ik ze daarna weer terug stuur, dus mijn inziens moet je gewoon kijken en onderzoek doen waar je naar moet kijken en goed vertrouwen hebben 🤷‍♂️
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 19:49  ·  #158
Quote door v70_2.4T

Maar hoe weet ik dat jij die onderdelen die op de bon staan ook daadwerkelijk op de auto hebt zitten?

Ik bedoel, als ik auto onderdelen bestel heb ik al een factuur ongeacht of ik ze daarna weer terug stuur, dus mijn inziens moet je gewoon kijken en onderzoek doen waar je naar moet kijken en goed vertrouwen hebben 🤷‍♂️


Ja dat sowieso natuurlijk. Maar als je zo achterdochtig op zoek gaat naar een auto, dan kan je beter naar de Volvo dealer stappen en een nieuwe bestellen denk ik dan
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 20:50  ·  #159
Ja dat is dan wel het beste maar dan niet willen weten wie er allemaal aan hebben staan werken 🤣
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 20:57  ·  #160
Bij de aanschaf van onze huidige wagen zat zelfs de eerste brief aan wie de de wagen voor het eerst overhandigd is. Dat is nu 15 jaar geleden. Wie weet woont die eigenaar daar al lang niet meer.
In mijn ogen heb je 2 keuzes, of alles netjes bewaren zoals het de afgelopen 15 jaar gegaan is, of weggooien. Zo moeilijk is dat toch niet?

Ik heb hem particulier gekocht, al die consternatie over dat ergens een adres op staat..... Of staat die wagen in een weiland te koop? :-/ Je moet er toch naar toe waar die eigenaar woont om de wagen te halen/bekijken?

Maar om dan gelijk naar de AP te stappen? Je gooit toch ook wel eens een lege envelop weg waar een adres etiket op zit? Of druk je die in een papier versnipperaar?
Privacy is een goed recht, zuinig op zijn is het devies, maar het begint wel bij je zelf. Of knal je alles op Facebook inclusief al je NAW gegevens waar Mark Zuckerberg om vraagt?

Soms moet je een hoop gegevens van jezelf ergens invullen om ergens toegang te kunnen krijgen. Dan is mijn naam bijvoorbeeld Alfred Jodocus Kwak, woonachtig aan de huichellaan 13 in Apekuttenveen. Een eigen nietszeggend mailadres aangemaakt waarvan alle binnenkomende post gelijk gewist wordt en ik nooit zie. :P
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 21:21  ·  #161
Hoe dan ook moet je gewoon voorzichtig zijn met je gegevens. Identiteit fraude komt echt vaak voor. Nou staat er op facturen natuurlijk niet alle info. Maar veel bedrijven vragen bijv ook of ze een kopie van je rijbewijs mogen maken. In 9 vd 10 gevallen mag dit simpelweg niet. Fraude wordt dan echt appeltje eitje. Mocht je wel een kopie laten maken voor bijv een proefrit, vraag die dan terug!

Verder ben ik ook erg voorzichtig met adres gegevens op facturen bij verkoop auto’s. Maar een enkeling die zn auto verkoopt interesseert het werkelijk geen fluit wat er in de auto achter blijft, ook niet na opmerken.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 21:37  ·  #162
Mensen verschillen. Wensen verschillen.

Mijn huidige S60 heb ik met 7000km op de teller gekocht, en toch vond ik het prettig om te weten dat de eerste onderhoudsbeurt volledig was uitgevoerd.

En ja, de NAW gegevens van de vorige eigenaar mogen wat mij betreft 100% anoniem blijven, maar ik zou bij een occasion toch wel willen weten of er op onderhoud bezuinigd is. De meeste andere kopers vinden het misschien irrelevant, maar ik niet.

Ik denk dat een dealer bij een Select Used Car een volledig technisch onderhouds-rapport moet kunnen overhandigen.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 27.08.2021 - 22:14  ·  #163
Quote door [-Tom-]

Quote door Wakkerewilly

Storm in een glas water.
Wanneer je voor de aanschaf geen informatie kunt krijgen van het bedrijf dat al die stempels in het onderhoudsboekje heeft gezet ga ik uit van een ongunstige voorgeschiedenis zoals aanrijdingsschade. Dan hoef ik de auto niet meer.

Garagebedrijven kunnen ook vragen of de eigenaar instemt met het verstrekken van de gegevens.
Dat kun je als geïnteresseerde ook vragen aan de verkoper van de auto. Daarmee is de hele discussie klaar.

Een garagebeddrijf dat informatie verstrekt aangeven bij de AP is grof nog afgezien van het feit of er wel sprake is van een inbreuk op de wetgeving. Van Tom wil ik geen auto kopen.

Prima, voor jou 10 andere kopers (zo denken de dealers ook). Jij koopt ze liever uit het buitenland waar gelukkig nooit gesjoemeld wordt. Regels zijn gewoon regels. Privacy is een groot goed!


Nu wordt het een wedstrijdje verpissen met verzonnen argumenten.
Om te beginnen staat niet vast of het verstrekken van al dan niet geanonimiseerde rekeningen een inbreuk op de privacy is.
Ik beweer nergens dat geknoei met auto's in het buitenland niet plaats vindt waar haal je die onzin vandaan?

Wat is er van jouw privacy over wanneer je actief bent op internet.
Jij staat ook geen cookies toe zeker?
Droom lekker door met je illusie dat privacy in deze tijd nog bestaat.
Overheidsdiensten combineren bestanden om van alle burgers profielen te maken wanneer ze daar aanleiding toe zien.
Niemand ook de AP doet daar iets tegen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 28.08.2021 - 00:09  ·  #164
Zo zo, pittige discussie hier over de privacy die qua wet veeeeeel te ver is doorgeschoten.
Als ik dit hier zo lees dan moet je beslist niet meer bij de dealer of autobedrijf een occasion kopen want je krijgt geen historie, het is dus veel beter om bij de particuliere verkoper je auto te kopen want die wil best de historie overhandigen om zijn auto te verkopen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 28.08.2021 - 01:09  ·  #165
Privacy bescherming is best goed, en soms ver doorgeslagen.

Volgens de wet mag je gewoon privacy gegevens verzamelen, maar met toestemming, die tevens weerlegbaar en wederkeerbaar moet zijn voor diegene waarvan de gegevens zijn.

Als het gaat om het aantonen van de onderhoudshistorie is het relevant welke onderdelen, bij welke km stand op het voertuig zijn gekomen. Die bewijslast is wel zo prettig zo aannemelijk mogelijk.
Een zelf gefröbelde Excellijst zou in mijn ogen niet aannemelijk zijn, maar werkplaats facturen wel.
Echter wie de factuur betaald heeft is niet relevant voor de bewijslast, en dus een verboden privacy gegeven.

Een geanonimiseerde werkplaats factuur volstaat prima voor wat betreft het onderbouwen van de historie, maar daar zit de kramp: is een extra handeling bovenop het drukken op de “print” toets van de garagist. Het anonimiseren kost tijd en is een AVG risico voor de garagehouder als het vergeten wordt.

Vanwege dat AVG risico zullen sommige bedrijven het verzoek achterhouden, maar dan is interessant wat hierin het “recht” van de koper is? Heeft iemand recht op de geanonimiseerde facturen of niet?

Weet iemand of de Bovag hier wat over zegt? Feitelijk gaat men bij de verkoop al nat met het onderhoudsboekje, want daarin staat meestal zoals eerder al opgemerkt, de naam en adressering van de 1e eigenaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0