Geartronic definitief overleden

 
 
 
 
 
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 60
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Geartronic definitief overleden

 · 
Posted: 11.02.2018 - 18:02  ·  #1
Hallo allemaal. Afgelopen week is mijn Geartronic na 568.000 km definitief overleden. Auto gaat niet meer achteruit en het oranje driehoekje is inmiddels fel rood geworden en hij schokt en beukt door de versnellingen heen. De vierde versnelling doet het niet meer en de rest eigenlijk ook niet.
De enige oplossing is nog een ruilbak eronder. Met deze KM stand is het eigenlijk een desinvestering maar toch ga ik het doen. Klinkt het raar als ik zeg dat ik een beetje van de auto ben gaan houden? Het is in ieder geval mijn makker door dik en dun geweest de afgelopen jaren.

Historie van de automaatbak is dat ik de auto erg goedkoop kocht in 2011 omdat er een probleem met de automaat was en omdat de KM stand erg hoog was. Ik calculeerde toen al in dat er een ruil/revisiebak onder moest. Dan nog had ik hem erg goedkoop in handen. De Volvo dealer heeft nog van alles geprobeerd (nieuwe software, nieuwe olie etc.) maar hij bleef in de service vereist stand vallen en dreunde door de versnellingen heen. In die tijd was er nog niet zo veel bekend over het flushen. De dealer kende het in ieder geval niet. Op dit forum las ik voor het eerst over het flushen. Gery Slot was toen nog de enige die de techniek toepaste en was eigenlijk nog maar pas begonnen. Bij mij thuis kwam hij voor de deur met zijn spoelmachine en de stinkende pikzwarte olie werd langzaam vervangen door de heldere rode.
Hij heeft nog even het stuurhuis geflushed en na de proefrit reed de auto weer prima. Ik heb natuurlijk in mijn handen staan wrijven want dit scheelde wel even een paar duizend euro. De maanden erna ging hij zelfs steeds beter schakelen.Ik heb hier op het forum veel geschreven over de flush in 2011.
Na die tijd heeft de automaat het nog iets van 185.000 km en bijna 7 jaar probleemloos uitgehouden. Erg veel bebouwde kom gereden maar nooit meer problemen gehad.
Stom als ik ben vergat ik helemaal om de bak weer opnieuw te laten spoelen.
Gevolg is dat een paar weken geleden het probleem met het schokken en dreunen weer begon en vlug verergerde. Ik heb in de loop van de tijd de olie wel visueel bekeken maar die leek eigenlijk nooit donkerder rood te worden. Ook de dealer was bij servicebeurten van mening dat de oliekleur goed was. Inmiddels kon de dealer ook spoelen maar dat hoefde volgens de monteur niet.

2 weken geleden ben ik hortend en stotend bij Gery Slot geweest. Heel leuk want hij herkende zelfs mij en de auto en wist nog feilloos waar ik woonde. Hij is weer begonnen aan de automaat. Spoelen en resetten. De kleur van de olie was toch veel smeriger dan ik dacht.
Laat het een les zijn voor anderen die denken dat de olie nog mooi rood is, je kunt het aan de peilstok niet goed zien.
Gery is er flink mee bezig geweest. In eerste instantie leek het gelukt. Maar tijdens de proefrit kwam de klacht weer terug.Het lukte uiteindelijk niet om hem weer goed te krijgen. De conclusie van Gery was dat de bak nu echt overleden was.
Heel schappelijk van hem dat hij daardoor niet het totale bedrag in rekening bracht. Ik zag echt dat hij het jammer vond dat het niet lukte. Gery is echt een goudeerlijke kerel.
Het was daarna wel iets beter maar het bleven rommelige schakelingen die de bak maakte.
Vorige week ging de auto niet meer in zijn R en verergerde het probleem alleen nog maar. De auto staat altijd op een helling geparkeerd voor mijn huis dus ik moest de ANWB vragen hem van de helling af te trekken. Ik denk dat door de klappen die de automaat maakte de afgelopen weken er uiteindelijk iets definitief is gebroken o.i.d.

Natuurlijk kan ik me nu wel voor m'n kop slaan dat ik niet eerder naar Gery ben geweest om hem preventief te spoelen. Ik heb gewoon veel te lang doorgereden. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik denk dat hij hem eerder nog wel had kunnen redden.

En dan ontstaat er weer dat dilemma. De auto wegdoen of niet? Op dit moment moet hij ook een grote beurt hebben en de distributiesnaar moet hoognodig vervangen worden. Er moeten 2 nieuwe banden op voor de APK en de pakking van het klepdeksel lekt een beetje. Verder nog wat slangenwerk dat vernieuwd moet worden en de multiriem.
Op dit moment staat de auto in Urk bij de specialist en daar heb ik een prijsopgaaf gehad voor alles en de ruilbak. En dat is vreselijk schrikken natuurlijk.

Mijn portemonnee laat het niet toe momenteel om een nieuwe of een jonge gebruikte nieuwere V70 te kopen. Een lening of leasecontract als ondernemer afsluiten wil ik pertinent niet. Als ik een oudere V70 vanaf 2010 wil kopen dan heb ik ongetwijfeld dezelfde onderhoudscyclus als met deze auto.

De auto ziet er aan de buitenkant nog als nieuw uit. Behalve nu heeft hij me nog nooit laten staan.
De auto verveelt me nog steeds niet. Hij is qua model wat mij betreft nog helemaal prima.Vrienden, broers en zakenrelaties waar ik het wel eens aan vraag zijn allemaal van mening dat de auto nog steeds representatief is.
Ik ga hem dus weer laten maken ondanks de enorme rekening. En dan hoop ik er weer een tijdje plezier van te hebben.

Wat me tenslotte opvalt, ik rij nu even in een gloednieuwe Ford totdat de auto weer gereed is, maar op zo'n hele nieuwe auto zitten zoveel knopjes en sensoren en zoveel drukte op de schermen op het dashboard. Het is grappig al die nieuwe technieken maar vooralsnog wordt ik er erg onrustig van. Door de 6-bak hoor ik de benzinemotor nauwelijks, met als gevolg dat ik voor het eerst sinds jaren een hele dikke snelheidsbekeuring te pakken had. Ik wordt echt niet hebberig van zo'n nieuwe auto.
Maar goed, dit zal wel cognitieve dissonantie zijn.

Moraal van het verhaal: laat je bak echt met regelmaat spoelen. En naar mijn idee is Gery echt wel DE kenner van de Geartronic.
Waar andere specialisten en ook de dealer de bak al in 2011 hadden afgeschreven heeft hij toch maar mooi gezorgd dat hij nog jaren probleemloos mee ging. En met een KM stand van 568.000 heeft de bak het eigenlijk best wel heel erg lang volgehouden.
Daar kun je dus niets van zeggen.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Geartronic definitief overleden

 · 
Posted: 11.02.2018 - 18:58  ·  #2
in 2015 heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan bij mijn s80 met 575500km, ik heb de bak laten reviseren koste veel euros maar ik heb er geen spijt van. helemaal niet omdat ik sindsdien met weinig problemen naar de 643.000km ben gereden en aangezien het in tijd een jongtimer is kan ik hem nu ook voordelig relatief voordelig op het bedrijf rijden.

hierbij een link naar het topic van mij destijds.
topic.php?t=13137

voor meer vragen mag je altijd een pm sturen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Geartronic definitief overleden

 · 
Posted: 11.02.2018 - 21:41  ·  #3
Ik kan me helemaal herkennen in je verhaal. Heb de mijne nu ook vier jaar en stond ook voor de keus of ik er nog langer mee door wilde of niet. Bij mij de motor zijn beste tijd gehad. De bak, ook een geartronic, heeft er ook ruim 5 ton opzitten, maar doet het nog prima. Ik spoel wel regelmatig, en heb er een Magnifine filter tussen geplaatst. Ben dan ook benieuwd hoe ver die komt. Voor de motor heb ik een fris exemplaar op de kop getikt en die gaat er binnenkort een keer in. Dus de vraag is of de geartronic die ook weer gaat overleven. Ben bang van niet....
Succes met je auto, en dat hij nog lang meegaat. Ik redeneer zo, als hij hierna nog een paar jaar meegaat, heb je de investering terugverdient met verminderde afschrijving.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Geartronic definitief overleden

 · 
Posted: 12.02.2018 - 14:16  ·  #4
wat houd ik toch van al die duurzame auto's :-)
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 60
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Geartronic definitief overleden

 · 
Posted: 04.03.2018 - 13:12  ·  #5
Vrijdagmiddag de V70 weer opgehaald. In Urk is er een ruilbak onder gezet met 150.000 km op de teller van de donorauto.
Meteen een grote beurt laten doen met de distributiesnaar, waterpomp en de hele riedel.
Ook een nieuwe pakking voor klepdeksel en nog een aantal nieuwe dingen.
De auto rijdt weer prima.
Nu nog kijken of ik hem naar de 750.000 ton kan rijden :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic definitief overleden

 · 
Posted: 04.03.2018 - 17:42  ·  #6
Quote door Hano1963

Nu nog kijken of ik hem naar de 750.000 ton kan rijden :)


Dat is de ware Volvo mentaliteit.💪🏼
Zo te lezen gaat je dit wel lukken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0