Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 21:27  ·  #16
Qua fiats: sinds een halfjaar heeft mijn vrouw ook het onderhoud van haar Panda bij mij neergelegd, trouwens. Fijn om te ontdekken dat mijn gereedschapsarsenaal voor de Volvo vrijwel altijd toereikend is maar dat Fiat weer hele andere tooltjes nodig heeft :-)

Overigens: in de Haynes boeken staat aangeduid in vijf niveaus wat makkelijke en wat moeilijke klussen zijn. Dat geeft in ieder geval een indicatie. Verder gewoon een kwestie van doen. En doorzetten. Over het vervangen van mijn distributieriem heb ik zeven uur gedaan terwijl een ervaren monteur dat in 1,5 uur doet maar ik heb t wel zelf gedaan. En soms gaat er idd. iets mis en heb je ineens een hoop extra werk (zoals toen ik stuurvloeistof in de dynamo morste en vervolgens de dynamo moest vervangen). Maar dat gebeurt ook bij ervaren monteurs weleens. Of bij -6 graden een aandrijfas vervangen, ook geen pretje. Ik vind t sleutelen een leuke bezigheid. Full focus bezig zijn en het moet uiteindelijk lukken. Heerlijk. Inmiddels heeft een vriend een classic met wat werk. Dat doen we samen. Ik kijk vaak mee of geef aanwijzingen, of we doen t samen. Ook af en toe samen met Plein69 aan de gang. Twee weten altijd meer dan een en t is fijn om samen je tanden ergens in te zetten.

WiebeH hier op t forum begon ook een half jaar geleden en doet ook steeds grotere klussen. Er is hier zoveel kennis en hulp aanwezig dat je er altijd wel uitkomt.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 21:44  ·  #17
Quote door PDJ

Het belangrijkste is het gebruiken van je gezonde verstand.

En het goede gereedschap voor je project.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 21:52  ·  #18
Dat is een waarheid als een koe.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 22:00  ·  #19
Maar vaak onderschat, helaas. En dan bedoel ik ook doppen en sleutels die goed passen en niet slippen, en simpele tools als doorslagen en breekijzertjes die o zo handig zijn...

Ben zelf meer dan goed te spreken over smoos tools. Kost niet de wereld en past goed, met 5 jaar garantie. Toen laatst een dop scheurde kreeg ik binnen twee dagen een nieuwe bijv.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 22:37  ·  #20
Quote door GRUNNS60

Tja van jongsafaan via fiets en strijkijzer naar brommer vaatwassers, naar auto,s motoren en alles wat los en vast zit. waarschijnlijk oa omdat niemand verder in de familie handig was en ik geen geld had om dingen nieuw te kopen. was het stuk wou ik het wel hebben en dan proberen te repareren. Voor mij is het belangrijkste eerst te begrijpen hoe iets werkt of waar het toe dient. tegenwoordig met internet veel makkelijker zaken te vinden. Youtube is een must,(ook heel goed bij bv binnenkort te doen glasvervanging van mn zoon zn smartphone) een vraagbaak/Haynes werkplaatshandboek en software als Vida etc zijn wat mij betreft een must. afstelgegevens tips en juiste werkwijze.

Tja en das is het gewoon een kwestie van doen/durven. ik laat tegenwoordig vaak mensen zelf zaken doen en ondersteun bij problemen en vragen. en ja soms verkloot ik ook wel eens wat. maar de rekening is voor mij heel positief mijn kant op. en de voldoening als het toch gelukt is enorm. en als een garage iets verkloot is het ook meestal gewoon jouw rekening(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). oja ik ben een bioloog en werk al meer dan 25 jaar in de ICT. dus een beetje vreemd ben ik sowieso wel.


:D Helemaal mee eens.

Kan me herinneren dat ik als 8 (?)jarige met sinterklaas een mooie radigrafisch bestuurbare auto kreeg.
Ik geloof dat ie 10 meter gereden heeft voor ik 'm zover uit elkaar had dat ie nooit meer een cm zou rijden :shame:

Weten wat het is waar je mee bezig gaat, waar het voor dient en waarom het op die manier zijn werk doet is denk ik wel heel belangrijk. Weet je dat niet ben je alleen aan het los draaien e/o vastdraaien, met risico om onverwachte missers/storingen aan waar je mee bezig bent of erger andere dingen die ermee in verband staan.

In de omgeving waarin ik opgroeide had iedereen 2 heel erg linkerhanden.
Tijd auto gereden en toen moest er een motor komen, waarvoor de auto de deur uit ging. 15 jaar alleen motor gereden, 24/7/52. Onderhoudt zelf gaan doen, onder begeleiding van een vriend.

Jaar of 2 ivm grotere woon-werkafstand onder druk van vriendinnetje autotje gekocht voor de winter. Peugeot 106 voor 200 euro. :D Na 40 km lag de koppakking eruit.
Laten maken ? Nee. Voor 130 euro alle benodigde onderdelen besteld en zelf maar begonnen, onder het motto: Kapot is t toch al.
2 avonden later reedt ie weer en dat heeft ie ook 50.000 km volgehouden.
Daarna in 3 jaar tijd: Seat Toledo, Volvo S80, S60, BMW320D, S80 en nu weer een S60.
Ik rij dan wel 1600 km per week... onderhoud uitbesteden is dan gewoon onbetaalbaar, lekker zelf doen.
Op Internet zoeken scheelt zo 50% in onderdelenprijzen, maakt het ook nog weer aantrekkelijker.

Overigens ben ik niet raar of vreemd.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 10:14  ·  #21
Gewoon beginnen met dingetjes die dr mobiliteit niet hinderen. Al sleutelend goed kijken, ook naar dingen waar je niet aan werkt en als je ziet dat het allemaal best logisch in elkaar zit, pak je die dingen de volgende keer zelf aan.

Ook handig, de sloop. Koop geen nieuwe delen maar haal ze van de sloop. En demonteer het zelf eerst oo de sloop auto voordat je aan je eigen auto gaat demonteren. Weet je goed wat je tegen kunt komen. Als ik een andere tweede auto kooo, ben ik de eerste tijd veel op de sloop te vinden. Vooral veel kijken en proberen.

Zo was ik bv voor de Skeeniek een hele ochtend op de sloop maar had alleen een zonneklep nodig.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 11:59  ·  #22
Quote door folke3


In militaire dient (lichting 69.4) opgeleid tot automonteur (functie J10X0), alle rijbewijzen gehaald Daf YA328, Daf YB626 en AMX, inclusief terreinrijden. Na de opleiding een jaar in Seedorf bij de Limburgse Jagers (42e PantserInfanterieBataljon) gediend als commandant bergingsploeg en alles uit het moeras getrokken, dat toen bij het Nederlandse leger rondreed en aansluitend in de werkplaats gerepareerd.



aha nu begrijp ik de soms ietwat kort door de bocht communiceren van folke een stuk beter. :D en mn ypr, vastzittend in de sloot op een boomstronk(chauffeur weer wat geleerd), kon alleen met een leopard berger losgetrokken worden. maar dat was jij waarschijnlijk niet want was op vogelsang in 1988. :yes: :thumb:
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 12:09  ·  #23
Het belangrijkste is de wil om het te leren én het ook leuk vinden om te doen. Koop een goede gereedschapset (goede doppenset, krik, assteunen) en je bent al een eind op weg. Lees je goed in over de klus (op het forum of via you-tube), via een boek kan het natuurlijk ook.

Zie je ergens tegenop? Vraag dan een forummer om mee te kijken en te assisteren. Ga wel zelf sleutelen en de 'hulp' aanwijzigen en tips geven, dat duurt misschien wel langer maar je leert er wel veel van én het geeft je vertrouwen. Begin met kleine dingen zoals olie vervangen, luchtfilter, interieurfilter, ruitenwissers. Remmen zijn behoorlijk belangrijk dus pas doen als je iets aan ervaring hebt (of iemand die erbij is even laten checken). Sensoren vervangen, koplampen, interieurdelen is allemaal niet zo ingewikkeld dus kan ook prima zelf.

Mocht iemand hulp nodig hebben, IJsselstein ligt redelijk centraal en ik wil altijd wel iemand een handje helpen. Ik beschik ook over een garage en dat werkt ook wel prettig.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 12:14  ·  #24
Met brug? :shame:
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 12:26  ·  #25
Nee helaas ... Wel 4 assteunen :D
Wijnand
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leek
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 12:35  ·  #26
Wow wat een toffe reacties allemaal en behulpzaam iedereen. Ik heb al erg veel tips gelezen waar ik zeker wat mee ga doen, ik sommeer ze nog even op:

- Koop een vraagbaak
- Zorg voor goed gereedschap, doppenset, krik, assteunen
- Haal onderdelen op de sloop en probeer ze eerst zelf te demonteren
- Vraag hulp op het forum of laat iemand meekijken van het forum
- Ga naar een klusmeeting!

De krik en de assteunen heb ik nog niet, wel net een doppenset van sencys gekocht:
https://www.praxis.nl/gereedsc…ig/5230075

Het merk ken ik niet zo goed maar schijnt wel goed te zijn en 10 jaar garantie :-)

Ik heb er wel zin in, een klusmeeting bijwonen om te leren lijkt mij ook erg leuk. Nu strax eerst eens een klusje uitzoeken wat ik gemakkelijk kan doen, ik dacht zelf om het gasklephuis schoon te maken. Echter, is dit een vrij gevoelig onderdeel dus weet niet of daar veel risico aan is verbonden?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 12:40  ·  #27
Quote door GRUNNS60

Quote door folke3


In militaire dient (lichting 69.4) opgeleid tot automonteur (functie J10X0), alle rijbewijzen gehaald Daf YA328, Daf YB626 en AMX, inclusief terreinrijden. Na de opleiding een jaar in Seedorf bij de Limburgse Jagers (42e PantserInfanterieBataljon) gediend als commandant bergingsploeg en alles uit het moeras getrokken, dat toen bij het Nederlandse leger rondreed en aansluitend in de werkplaats gerepareerd.



aha nu begrijp ik de soms ietwat kort door de bocht communiceren van folke een stuk beter. :D en mn ypr, vastzittend in de sloot op een boomstronk(chauffeur weer wat geleerd), kon alleen met een leopard berger losgetrokken worden. maar dat was jij waarschijnlijk niet want was op vogelsang in 1988. :yes: :thumb:


Inderdaad, ik diende in 1970 het hele jaar in Seedorf. Twee plaatjes van berging van een takelwagen door een bergingsAMX (PRB) in oefenterrein Bergen Belsen op 31 juli 1970. Eerst op het dak van de takeldoos en bij de AMX rechts met baard de dpl.sgt. Bakker.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 14:29  ·  #28
Als je een krik koopt, investeer dan in een goede. Veel sleutelaars gebruiken een Omega krik, kost net over de €100,- en gaat bij mij al erg lang mee, ondanks redelijk intensief gebruik.

Koop ajb geen rommeltroep van drie/vier tientjes bij de bouwmarkt/Aldi/Lidl etc. Is niet stabiel, krik kan makkelijk wegschieten of kantelen etc.

Goed gereedschap is het halve werk. Ik heb een aantal jaar gedaan over mijn collectie gereedschap maar heb nu wel veel en goed spul in huis.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 14:47  ·  #29
Quote door StefanCJ

Als je een krik koopt, investeer dan in een goede. Veel sleutelaars gebruiken een Omega krik, kost net over de €100,- en gaat bij mij al erg lang mee, ondanks redelijk intensief gebruik.

Koop ajb geen rommeltroep van drie/vier tientjes bij de bouwmarkt/Aldi/Lidl etc. Is niet stabiel, krik kan makkelijk wegschieten of kantelen etc.

Goed gereedschap is het halve werk. Ik heb een aantal jaar gedaan over mijn collectie gereedschap maar heb nu wel veel en goed spul in huis.



Volledig met Stefan eens.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 19.07.2015 - 16:02  ·  #30
Hoewel een aldi krik niet zo slecht is hoor. De mijne doet het al een jaar of wat prima. Maar ik zit de laatste tijd wel naar jets beters te kijken. Rodac of Omega of sonic. Met name vanwege de hoogte.

Werken met een krik zonder assteunen is sowieso uit den boze, hoe goed je krik ook is.

Aardig doppensetje volgens mij. Merk dat ik zelf het liefste met 3/8" opname werk, maar met 1/4 en 1/2 kun je prima uit de voeten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0