Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 
 
 
 
 
Wijnand
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leek
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 17:39  ·  #1
Beste Volvoliefhebbers,

Nu ik een tijdje op dit forum zit valt het mij op dat veel mensen toch best wel veel zelf sleutelen aan hun auto. Ik ga ervan uit dat niet iedereen een opleiding tot monteur heeft gevolgd dus ik ben wel benieuwd hoe mensen daaraan zijn begonnen?

Ik heb zelf nog nooit aan een auto gesleuteld maar het lijkt mij wel heel leuk en handig om bepaalde dingen zelf te kunnen en wat meer kennis op te doen. Ik heb gelukkig geen 2 linkerhanden en heb een technische achtergrond (weliswaar met computers :-) maar dat zal de pret vast niet drukken.

Anyway, hoe begin je aan zoiets, moet ik gelijk een remschijf afdraaien of kan ik beter beginnen met een knipperlichtje :-) Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen?

PS, ik heb zeker de handige handleidingen gezien in dit topic, maar het is lastig in te schatten waar de moeilijkheidsgraad ligt...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 17:46  ·  #2
ik begon jaren geleden met het kopen van een goede nederlandse vraagbaak.

die heb ik nu ook voor mijn V70N
Wijnand
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leek
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 17:52  ·  #3
Dat is een goede tip, waar bestel je zoiets? Heb je veel aan de vraagbaak gehad?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 17:55  ·  #4
in mijn geval bij autovraagbaak.nl
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 17:56  ·  #5
Bij mij is dat al op jonge leeftijd begonnen met de brommers vanaf mn 8e ongeveer. Lekker crossen met die dingen, en daarna weer repareren. Na mijn diensttijd werd ik vrachtwagen chauffeur, en belande bij bedrijven die het met onderhoud niet zo nouw namen, en stond dus vaak onderweg stuk, en moest ik het zelf maar oplossen.
11 Jaar geleden begon ik voor mijzelf als ZZPer, en kocht een amerikaanse bus (Chevy Van G20) als bedrijfswagen... Tja, als je dat doet, dan wéét je gewoon dat je regelmatig sleutelen moet, of veel euro's reserveren voor de garage. Ik dacht dat ik het zelf wel kon, en dat bleek ook aardig te lukken. Ook met behulp van fora's natuurlijk, want je kan nu eenmaal niet alles weten en oplossen, en je hoeft niet het wiel nogmaals uit te vinden ;-).
Ook tijdens mijn jaren als zelfstandige vele mensen geholpen met het onderhoud aan hun auto, amerikaan of europeaan. Ik heb de Chevy Van afgelopen Maart verkocht, en er een mooie V70 classic voor terug. Ook daaraan probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen en ook dat lukt leuk.

Als je zelf sleutelen leuk denkt te vinden, dan is \dat al stap 1. Stap 2 is het gewoon doen, begin met iets eenvoudigs (ga niet direkt je distributiesnaar vervangen ;-) ). Door gewoonweg te doen leer je heel veel (en maak je ook veel fouten), en als je ergens niet uitkomt, heb je altijd het fijne forum nog als back-up!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:05  ·  #6
Hoe ben ik begonnen met sleutelen?
Voordat wij de v70 hadden deden wij helemaal niks zelf (behalve lampjes vervangen). Nadat ik hier een tijdje heb meegelezen en gepost kwam ik er net zoals jouw achter dat veel mensen hier het onderhoud zelf deden. Wat ook meespeelde was het prijsverschil tegen over de dealer. Dus uiteindelijk besloten om het zelf toch ook maar is te proberen.

Is het moeilijk?
Heel veel dingen lijken moeilijk maar uiteindelijk valt het wel mee. Ik ben zelf 15 en heb helemaal geen auto achtergrond en heb gisteren (met toezicht van mijn vader) een beurt uitgevoerd bij onze v70. Olie + filter verversen, stuuruitslagbegrenzers en het multifilter vervangen. Bij onze andere v70 heb ik ook zelf het multifilter vervangen en de stuurbekrachtigingsvloeistof ververst. Dit alles is te doen met minimaal gereedschap. We hebben gewoon een gereedschapkist met standaard gereedschap en laatst een ratelset aangeschaft voor de oliewissel.

Hoe kom ik aan de informatie/onderdelen?
Ik heb via dit forum aan VIDA kunnen komen. Dit is een programma dat ook door volvo wordt gebruikt in de werkplaats. In vida kun je handleidingen vinden van hoe je iets moet vervangen maar ook verschillende onderdelen met partnummers. Als je ergens niet uitkomt kun je het altijd hier op het forum vragen ben ik wel achter gekomen. De meeste onderdelen kan je ook online bestellen maar natuurlijk ook bij automateriaal zaken. Bijvoorbeeld bij de webshops; www.parts4swedes.nl, www.v-Parts.nl, www.estateservices.nl. Er zijn natuurlijk ook nog heel veel andere webshops waar je onderdelen kunt bestellen. Zorg dat je je van te voren goed in leest hier op het forum maar ook op Google.
Wijnand
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leek
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:06  ·  #7
Tof verhaal, dan moet je inderdaad wel. Maar iets simpels, waar zit je dan aan te denken? Wat zoe een goede begin sleutelopdracht zijn?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:18  ·  #8
Iets simpels als je remblokken vervangen oid. Dat is niet al te moeilijk (vind ik). Of olie en filters verversen/vervangen. Als je je goed inleest, en het op je gemak doet (nooit van een klus een haastklus maken!) dan kan dat haast niet fout gaan. Maar zo zijn er nog wel meer klusjes die je eenvoudig zef kan. Het belangrijkste is het gebruiken van je gezonde verstand.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:42  ·  #9
Begin vorig jaar met een waslijst van de dealer aan dingen die 'moesten gebeuren'. Vond ik te duur. Toen zelf begonnen. Eerst remblokken/schijven achter, toen spoorstangen. En dan denk je bij iedere klus dat kan ik ook wel. Dus daarna distributieriem, spanrollen, waterpomp, schokdempers, draagarmen, stabilisatorstangen, aandrijfas, lager, olie etc. etc. Heb n haynes handboek gekocht. Veel gereedschap gekocht op veilingen en bij iedere reparatie een bedrag in gereedschap geinvesteerd. Vida en n dice gekocht. Hier heel veel gevraagd en geleerd (van folke, bigdog, walter, grunn, plein69 om er maar een paar te noemen) en heel veel youtube videos van eric the car guy, robert DIY en briansmobile gekeken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:44  ·  #10
Tja van jongsafaan via fiets en strijkijzer naar brommer vaatwassers, naar auto,s motoren en alles wat los en vast zit. waarschijnlijk oa omdat niemand verder in de familie handig was en ik geen geld had om dingen nieuw te kopen. was het stuk wou ik het wel hebben en dan proberen te repareren. Voor mij is het belangrijkste eerst te begrijpen hoe iets werkt of waar het toe dient. tegenwoordig met internet veel makkelijker zaken te vinden. Youtube is een must,(ook heel goed bij bv binnenkort te doen glasvervanging van mn zoon zn smartphone) een vraagbaak/Haynes werkplaatshandboek en software als Vida etc zijn wat mij betreft een must. afstelgegevens tips en juiste werkwijze.

Tja en das is het gewoon een kwestie van doen/durven. ik laat tegenwoordig vaak mensen zelf zaken doen en ondersteun bij problemen en vragen. en ja soms verkloot ik ook wel eens wat. maar de rekening is voor mij heel positief mijn kant op. en de voldoening als het toch gelukt is enorm. en als een garage iets verkloot is het ook meestal gewoon jouw rekening(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). oja ik ben een bioloog en werk al meer dan 25 jaar in de ICT. dus een beetje vreemd ben ik sowieso wel.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:46  ·  #11
Ach. Ik ben bouwkundig ingenieur, MBA (cum laude) en geef trainingen in mindfulness, communicatie en sales. Dus wat is raar.

[Edit]en foutloos tikken kan ik nog steeds niet [/edit]
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:48  ·  #12
:lol: :thumb:
iceblue
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: tiel
Leeftijd: 59
Berichten: 114
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Sleuteltips

 · 
Posted: 18.07.2015 - 18:51  ·  #13
Hoi forumleden,

Vandaag maar de motorsteun vervangen, 1 garage krik, 2 steunen, wiel eraf, v70 op beide steunen gezet, krik met een houten balkje onder de carter gezet voor omhoog krikken motorblok een paar centimeters, motorsteun los gemaakt, 4 bouten, oude eraf was helemaal gescheurd en oud, nieuwe goede gebruikte erop die nog helemaal goed was in zijn rubbers, en klaar is kees.

Aangezien ik mijn v70 te koop heeft staan blijf ik het leuk vinden om alles aan te pakken en waar nodig is te vernieuwen. Mijn sleuteltip is, gewoon doen en ontdekken. Er zijn ook veel werkhandboeken en online filmpjes te zien hoe men aan zijn of haar volvo aan het sleutelen is.

Daarbij scheelt het klauwen met geld als je het zelf kan doen.

Groet, Iceblue :dont:

Foto van oude en er onder nieuwe gebruikte motorsteun rechtsonder distributiezijde.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 20:59  ·  #14
Hoe ben je begonnen met sleutelen en waar is het einde? Eerst, als 16 jarige, de brommer Kreidler Florett onderhouden, na behalen rijbewijs een Citroen 2CV gekocht, waar mijn broer een Fiat 500 kocht. Dat was het projectmobiel. We zagen op Zandvoort de Fiat/Abarth's rijden. Dat moesten wij ook. Een Fiat 600 (4cyl) motor ingebouwd in een Fiat 500 (plaats voor 2cylinders). Op school (HTS wtb.) als "studieproject" een frame gemaakt om dat blokje in te kunnen bouwen.Motorkapje kon niet dicht, maar dat stond bij de echte Abarth's ook altijd open.
In militaire dient (lichting 69.4) opgeleid tot automonteur (functie J10X0), alle rijbewijzen gehaald Daf YA328, Daf YB626 en AMX, inclusief terreinrijden. Na de opleiding een jaar in Seedorf bij de Limburgse Jagers (42e PantserInfanterieBataljon) gediend als commandant bergingsploeg en alles uit het moeras getrokken, dat toen bij het Nederlandse leger rondreed en aansluitend in de werkplaats gerepareerd.
1e echelons onderhoud (benzine, olie op peil ect) doet de chauffeur zelf, 2e echelons onderhoud (lampjes vervangen banden wisselen etc.) wordt op Compagnieniveau gedaan onder leiding van een onderofficier, 3e echelons onderhoud wordt op Bataljonsniveau gedaan onder leiding van onderofficier, in dit geval sergant Folke Bakker. 3e ech. onderhoud is o.a. uitwisselen componenten zoals startmotors, dynamo's, aandrijfcomponenten, ontstekingsdelen etc. Ik geef je te doen om in het veld met behulp van een takelwagen de versnellingsbak van een AMX tank te vervangen. Maar we deden het wel! Een enorm leerzame tijd.
Sindsdien veel onderhoud aan de eigen auto (heb er inmiddels een 40 gehad) zelf gedaan, maar vaak ook uitbesteed aan de garage, simpelweg omdat de tijd ervoor niet was. Sinds mijn pensionering 2 jaar geleden, werk ik somtijds als truckchauffeur, maar doe weer veel zelf aan de eigen auto.

Fiat Abarth 850 impressie, zo was de Fiat 500 ook opgebouwd.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hoe zijn jullie begonnen met sleutelen? Tips voor beginners...

 · 
Posted: 18.07.2015 - 21:24  ·  #15
Wijnand, je woont niet heel ver weg van de noordelijke klusmeetings. In het begin vaak in Winsum, daarna een keer in Appingedam en de laatste paar keer in Stadskanaal.
Allerlei kleine dingen die we dan samen doen, ook mensen die nog nooit de onderkant van een auto gezien hebben.
op youtube staan ook wel goede video's met uitleg voor bepaalde klussen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0