Kachel word niet warm

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 12.12.2022 - 10:39  ·  #16
Klopt want bij Volvo stroomt er (indien niet verstopt) altijd koelvloeistof door de verwarmingsradiator, deze wordt niet afgesloten middels een kraantje zoals vroeger vaak het geval was. De hoeveelheid warme lucht wordt geregeld door de kleppen (meer of minder lucht via de verwarmingsradiateur).
Je kunt de interieurtemperatuursensor omzeilen door de temperatuur op maximaal te zetten: dan wordt maximaal warmte geleverd zonder dat deze wordt afgeregeld door de interieurtemperatuursensor. Als je dan nog geen warmte krijgt (bij warme motor uiteraard) dan zit het probleem dus in de verwarmingsradiateur (waarschijnlijk), kleppencalibratie (mogelijk) of kapotte ventilator of kachelweerstand (weerstand die toerental ventilator regelt).
De ventilator moet flink blazen al vanaf de helft van het bereik, zeker als je hem op de ramen zet (smalle uitstroomopening). Mocht je zelfs op maximale stand weinig 'wind' hebben, dan werkt de ventilator zeker niet goed. Ik heb zelf een hekel aan voelbare windstromen, bij mij staat de ventilator normaalgesproken maar een of enkele stapjes aan, en dat is voldoende om het onbewasemd en warm te hebben mits alles goed werkt.
Ventilator kan je ook met vida aansturen om te testen.
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 12.12.2022 - 13:48  ·  #17
Vanochtend met de Volvo bezig gegaan: toevoerslang naar de warmtewisselaar word warm, afvoerslang pislauw tot koud. Vanochtend de slangen verwijderd en doorgeblazen. De warmtewisselaar is open. Eerst twijfels omdat bij doorblazen de 1 x het niet lukte later nog een x geprobeerd en toen blies hij vrij zonder weerstand door de warmtewisselaar. Alles terug aangesloten maar geen resultaat. Het duurt misschien dat de lucht er uit is, dus even wachten ?????
Wel nog Vida eraan gehad en geeft geen foutmeldingen.
Wel nog de vraag hoe kan ik de ventilator testen met Vida ?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 12.12.2022 - 16:41  ·  #18
ik denk niet dat lucht een goed graad meter is, als ik zie hoe klein het gaatje in mijn lucht pistool is en hoeveel lucht daar door heen kan.
Door dat zelfde gaatje gaat echt niet heel veel water.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 12.12.2022 - 16:57  ·  #19
Lijkt mij ook gevalletje kachel radiator. Even eentje van BEHR bestellen en de clips en ringen bij Volvo.
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 12.12.2022 - 17:19  ·  #20
Quote door Blade

Lijkt mij ook gevalletje kachel radiator. Even eentje van BEHR bestellen en de clips en ringen bij Volvo.


Ik dacht precies hetzelfde ...
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Kachel radiator in mijn 940

 · 
Posted: 13.12.2022 - 11:43  ·  #21
was de reden dat ik nu in V70 XC rijd. Dat, doffe lak en toe aan iets anders na 20 jaar blauwe volvo's...
Was een dag werk om te vervangen. Is dat bij mijn bruine monster ook zo?

In een van de vele autoprogramma's zag ik dat ze zo'n radiator eerst schoonspoelden met een ander goedje. Waarop ik me afvroeg of dat dezelfde KVS is als in de radiateur. Lijkt me wel, maar zeker ben ik er niet van... Iemand?

Dank
JP
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 12:06  ·  #22
Quote door Bolbo

Klopt want bij Volvo stroomt er (indien niet verstopt) altijd koelvloeistof door de verwarmingsradiator, deze wordt niet afgesloten middels een kraantje zoals vroeger vaak het geval was. De hoeveelheid warme lucht wordt geregeld door de kleppen (meer of minder lucht via de verwarmingsradiateur).
Je kunt de interieurtemperatuursensor omzeilen door de temperatuur op maximaal te zetten: dan wordt maximaal warmte geleverd zonder dat deze wordt afgeregeld door de interieurtemperatuursensor. Als je dan nog geen warmte krijgt (bij warme motor uiteraard) dan zit het probleem dus in de verwarmingsradiateur (waarschijnlijk), kleppencalibratie (mogelijk) of kapotte ventilator of kachelweerstand (weerstand die toerental ventilator regelt).
De ventilator moet flink blazen al vanaf de helft van het bereik, zeker als je hem op de ramen zet (smalle uitstroomopening). Mocht je zelfs op maximale stand weinig 'wind' hebben, dan werkt de ventilator zeker niet goed. Ik heb zelf een hekel aan voelbare windstromen, bij mij staat de ventilator normaalgesproken maar een of enkele stapjes aan, en dat is voldoende om het onbewasemd en warm te hebben mits alles goed werkt.
Ventilator kan je ook met vida aansturen om te testen.

Hoe doe ik dat met Vida, kun je me dat uitleggen ??
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 12:09  ·  #23
Poe, al tijden niet meer bij de hand gehad, maar ik vermoed dat je naar de CCM module moet gaan, en dan heb je tabblad Activeringen, en daar kan je rechts onder de diverse opties kiezen, ik neem aan dat daar ook een mogelijkheid bij zit om de ventilator te activeren via VIDA.
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 14:54  ·  #24
Nog steeds niet helemaal overtuigd dat het de kachelradiator is. Er is binnen geen stank van zoete lucht of i.d.
Hoe meet ik met Vida de koelwatertemperatuur, mijn twijfels heb ik erover of de motor op temperatuur komt. De temperatuurmeter op het dashboard staat net zo hoog als anders. Misschien thermostaat of sensor stuk ? Vandaar dat ik graag de temperatuur zou willen meten maar wie weet hoe ik dat met Vida kan doen, zo ook hoe stuur ik de ventilator aan met Vida zoals Bolbo eerder noemde. Ik kan het niet vinden...
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 17:12  ·  #25
Een lekke kachelradiateur ruik je. Een verstopte niet!
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 17:20  ·  #26
Koelwater en temperatuur van de vernellingsbak olie worden aangegeven door het display links onder in het dashboard.
Even door het menu scrollen en ze worden aangegeven.
Normale bedrijfstemperatuur is rond 85 graden. Die loopt iets op wanneer je in de file staat.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 17:32  ·  #27
Quote door sw2983

Een lekke kachelradiateur ruik je. Een verstopte niet!


Een lekke ga je idd ruiken.

Als dat ding verstopt is echter, dan stagneert daarmee toch je volledige koelwater doorstroom? Het is (zover ik weet) 1 circuit waar de kachel een vast onderdeel van is, niet een aftakking.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 13.12.2022 - 18:47  ·  #28
zo ver ik weet is het een parallel systeem, en niet in serie. Vroeger werd de radiator doorvoer met een kraan dicht gedraaid als je geen verwarming wilde.

Ok de radiator ( cabin Heating matrix ) te testen of die verstop is moet je toch echt met water aan de gang, en het water moet er heel makkelijk door heen gaan. Een klein stroompje is niet genoeg, als ik een gok moet doen zal het de volle lading moeten kunnen hebben van een normale huis kraan zonder dat het druk opbouwt

https://www.youtube.com/watch?v=LD2LGkUycQg
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 16.12.2022 - 21:09  ·  #29
Quote door Wakkerewilly

Koelwater en temperatuur van de vernellingsbak olie worden aangegeven door het display links onder in het dashboard.
Even door het menu scrollen en ze worden aangegeven.
Normale bedrijfstemperatuur is rond 85 graden. Die loopt iets op wanneer je in de file staat.


? Je bedoelt als je een CFE hebt?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 16.12.2022 - 21:25  ·  #30
Ja mijn V70 heeft een CFE.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0