Kachel word niet warm

 
 
 
 
 
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Kachel word niet warm

 · 
Posted: 09.12.2022 - 16:30  ·  #1
De interieurverwarming doet het niet. Vervolgens gekeken naar de warmtewisselaar de toevoerslang word warm de afvoerslang blijft koud. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ? Gelukkig doet de stoelverwarming het nog wel.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 09.12.2022 - 16:56  ·  #2
Compleet verstopte warmte wisselaar?
Had een paar maanden terug een gelijk probleem, echter bij mij was er nog een kleine bypass waardoor aan en afvoer leidingen beiden gelijk warm waren. Na vervangen van Warmtewisselaar weer behaaglijke warmte.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 09.12.2022 - 19:21  ·  #3
Komt vaker voor Jos. Doet ie helemaal niets meer (langs geen enkele uitgang meer warme lucht) en is het opeens gebeurd? Temperatuur metertje in de ECC wel schoon?
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 09.12.2022 - 20:22  ·  #4
Nee, van de ene op de andere dag, wel nog gehad dat als ik ff de airco aanzet voor de beslagen ramen er heel even nog ietsjes warme lucht kwam maar dat was maar heel even daarna niks meer. Temperatuur ECC wat bedoel je precies??
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 09.12.2022 - 20:53  ·  #5
Er zit een klein roostertje in het dashboard. Dit zit in het kachel bedieningspaneel. Achter dit rooster zit de temperatuur sensor. Die kan vuil of defect zijn.

Onlangs iets bijzonders met het dashboard gedaan wat die sensor stuk heeft kunnen maken?
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 10.12.2022 - 09:26  ·  #6
Wel op letten dat je de sensor niet kapot steekt. Met een lampje erin schijnen en dan kun je het vuil vaak zien zitten (als dat er is), vervolgens voorzichtig doorblazen.

Andere suggesties: Wellicht ook je auto uitlezen met VIDA en ervaar je de problemen ook als je andere instellingen in de ECC kiest (alleen warmte naar de vloer, airco uit etc)?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 10.12.2022 - 10:05  ·  #7
Of een kapotte thermostaat waardoor koelvloeistof niet echt warm wil worden..
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 10.12.2022 - 10:43  ·  #8
Wat bij mij enorm hielp was simpelweg de verwarmingskleppen met vida calibreren.

Er kwam een wel warme lucht binnen maar met de middelste ook veel koud. Pas op standje 24-26 was dat weg maar comfi werd het er niet door .

Dealer checkte het maar vond het prima dicht bij de 0 stand zitten en deed dus niks.

Eigenwijs als ik ben het door iemand met vida laten doen en voila, lekker warm en ook fijn… de cijfertjes op het ecc paneel kloppen nu weer met de werkelijkheid.

Dus 21 instellen is ook 21 op een digitale thermometer die ik even ter controle heb gebruikt.
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 10:20  ·  #9
Kapotte thermostaat is het niet, heb gisteren Vida eraan gehad en die geeft het volgende aan: De klimaaatregeleenheid (CCM) heeft een interne storing in de luchtkwaliteitssensor waargenomen. Dus ga morgen kijken om deze eruit te halen en om wat voor type het dan gaat. en of ik deze ergens voordelig kan bestellen. Zijn er mensen die dit eerder hebben gehad en zelf hebben gerepareerd ??
Sensor in het dashboard had ik voorzichtig al schoongeblazen...las ik eerder hier.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 11:24  ·  #10
Dat ding is toch alleen van invloed op “ stank” van buiten af ? Als je achter een oude walmende diesel rijd, zorgt die sensor ervoor dat de lucht intern gecirculeerd word Ipv buitenlucht.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 11:32  ·  #11
Je bedoeld de AQS sensor die in storing staat? Daar heb ik ook enkele jaren mee door gereden en vele andere met mij. Meestal loont het niet om die te maken.
Maar die doet idd niks met het warm worden toch? (Zols Michiel aangeeft?). Mijn S60 werd er keurig warm en koud mee.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 12:32  ·  #12
Die aqs is niet de moeite (lees kosten) van het vervangen waard. Hij zit aan de passagiers zijde onder de paravan. Als ie kapot is dan kan het soms wel gebeuren dat er gekke storingen optreden. Het beste kun je de sensor loskoppelen van de stekker.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 13:05  ·  #13
Quote door hetschaap

Die aqs is niet de moeite (lees kosten) van het vervangen waard. Hij zit aan de passagiers zijde onder de paravan. Als ie kapot is dan kan het soms wel gebeuren dat er gekke storingen optreden. Het beste kun je de sensor loskoppelen van de stekker.


Eens, bij mijn 2 XC70’s waren ze ook kapot. Ze zijn behoorlijk prijzig.
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 14:39  ·  #14
De aanzuiging waar de sensor zit is hoogstwaarschijnlijk dicht (zit onder de ruitenwisser) de kachel krijgt dus geen frisse lucht, de kachelventilator geeft maar heel weinig lucht als ik hem aanzet. Pollenfilter zit niet dicht.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 11.12.2022 - 17:06  ·  #15
Quote door jos707

De aanzuiging waar de sensor zit is hoogstwaarschijnlijk dicht (zit onder de ruitenwisser) de kachel krijgt dus geen frisse lucht, de kachelventilator geeft maar heel weinig lucht als ik hem aanzet. Pollenfilter zit niet dicht.


Je schrijft zelf dat " toevoerslang word warm de afvoerslang blijft koud."
Dan zou ik het niet in de lucht toevoer gaan zoeken, want anders zou de afvoerslang ook gewoon warm worden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0