Kachel word niet warm

 
 
 
 
 
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 09:11  ·  #31
Quote door Wakkerewilly

Ja mijn V70 heeft een CFE.


Dat vermoeden had ik al ;-) Maar heeft Jos dat ook?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 09:18  ·  #32
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 10:40  ·  #33
Stop met zoeken.
zolang er verschil zit tussen in- en uitgaande kvs temperatuur in je kachelradiateur eerst dat oplossen.
Een oud trucje zolang er doorstroming is, is de slangen op de kachelradiateur omdraaien en hier een paar weken mee gaan rijden.
Idealiter daarna het koelsysteem spoelen met een reiniger en verversen van de koelvloeistof.
Heb je dan nog problemen, pas dan verder zoeken....
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 12:28  ·  #34
Quote door Johan XC70

Stop met zoeken.
zolang er verschil zit tussen in- en uitgaande kvs temperatuur in je kachelradiateur eerst dat oplossen.
Een oud trucje zolang er doorstroming is, is de slangen op de kachelradiateur omdraaien en hier een paar weken mee gaan rijden.
Idealiter daarna het koelsysteem spoelen met een reiniger en verversen van de koelvloeistof.
Heb je dan nog problemen, pas dan verder zoeken....


Er moet toch ook een verschil zijn tussen de in- en uitgaande koelvloeistoftemperatuur. De temperatuur bij de uitgaande slangen moet lager zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 12:34  ·  #35
Als je met een temperatuurmeter zou meten kun je dat misschien meten, echter de doorstroomsnelheid van de kvs is zo hoog en het afgifteoppervak zo klein dat je dat met de hand amper zult kunnen merken.
Als de doorstroom beperkt is door vuil zul je duidelijk verschil merken/voelen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 12:51  ·  #36
@wimg

In de begin post wordt gezegd dat interieur verwarming niet werkt. Dat betekent dat er geen energie ( warmte ) wordt onttrokken van het koel systeem.
En dat betekent, als de interieur radiator niet verstopt is, dat de ingangs temperatuur de uitgangs temperatuur moet zijn. Want warmte ( energie ) kan niet zomaar in het niets verdwijnen.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 13:18  ·  #37
Quote door bartk

@wimg

In de begin post wordt gezegd dat interieur verwarming niet werkt. Dat betekent dat er geen energie ( warmte ) wordt onttrokken van het koel systeem.
En dat betekent, als de interieur radiator niet verstopt is, dat de ingangs temperatuur de uitgangs temperatuur moet zijn. Want warmte ( energie ) kan niet zomaar in het niets verdwijnen.


Kleine opmerking op bovenstaande:
In mijn situatie was de ingaande temperatuur en uitgaande temperatuur ongeveer identiek. Gemeten met een digitale thermometer. Ondanks dit geen warmteafgifte in het interieur.
Kleppen, ventilator en filters allen OK.
De Warmtewisselaar was verstopt, echter had een kleine bypass waardoor nog vloeistof stroomde. Hierdoor dus wel in en uitgaande temperatuur gelijk maar geen echte doorstroming in WW.
Vervanging van de Warmtewisselaar gaf toch de oplossing om warmte afgifte te krijgen naar het interieur.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 18.12.2022 - 15:00  ·  #38
Voorlopig zoekt TS (Jos) naar zekerheid of de aanjager wel of niet het probleem is. Volgens mij probeert hij aan te geven dat de luchtopbrengst heel beperkt is.

Dat lezend vraag ik mij af of zijn airco niet bevriest en de luchtstroom blokkeert.

Lijkt mij handig te checken voordat het dashboard eruit gesloopt wordt
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 22.12.2022 - 09:37  ·  #39
Zit er eigenlijk nog veel kwaliteits verschil in die radiators ?

Bij de dealer zou dat ding rond de 450 moeten kosten.

Afgezien van “ eigen merk” rond de 5 tientjes, kom ik nissen , Valeo van rond de 150.
Hier ergens werd Behr genoemd, die zie ik nergens omhoog komen maar kan Poika leveren.

Wat is een goed alternatief als je minder enthousiast bent van die 450 bij de dealer 😄 .

Zon klusje wil je immers hooguit 1 keer doen. Kwaliteit en correcte pas is dus best belangrijk.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 22.12.2022 - 11:37  ·  #40
Nissens wordt regelmatig genoemd als prima vervanger voor koelradiateur en/of aircoverdamper, dus de verwarmingradiateur zal ook wel prima zijn neem ik aan. Valeo zou ik ook geen probleem mee hebben, is ook OEM fabrikant voor Volvo voor bepaalde onderdelen zoals koplampen. Hella/Behr is ook een prima merk qua kwaliteit (werd voorheen veel gebruikt door Mercedes-Benz) maar mijn indruk is dat ze wat op hun retour zijn, als ik naar onderdelen zoek zijn ze niet vaak beschikbaar en zo wel, dan vaak heel duur.
De echt goedkope B-merken zoals Ridex, Abakus etc. (Autodoc) zou ik niet doen voor zoiets. Die laat ik meestal links liggen, tenzij het voor een gasveer of rubber is waar je makkelijk bij kan.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 22.12.2022 - 13:07  ·  #41
Nissens kom ik idd ook makkelijk tegen. Valt een beetje in dezelfde prijs klasse als Behr meen ik.
(voor de administratie :-) : WW = 9171503 & o ringen = 8693268 (V70 Turbo II)

Ik loop een beetje tegen het zelfde kachel ongemak aan.

Heb een aparte meter in de cabine gelegd en uiteindelijk komt die wel op temperatuur maar daar is dan wel zon ruim uur voor nodig en dat lijkt mij best lang
Op handbediend zetten zoals sommigen doen elimineert idd de storende koele stroom
De auto zelf is vrij snel op temperatuur en blijft netjes constant op 89-91( CFE)

KVS is onlangs ververst met originele Volvo direct klaar kvs. Wat er overigens uit kwam was redelijk schoon overigens. In het KVS vat blijft de boel ook keurig op peil ( staat op max).

Voor die wissel had ik het idee dat het eerder en beter op temp kwam. Dus een luchtbel zou heel misschien kunnen , maar na 4 weken nog steeds ??
Sensor in dashboard ziet er schoon uit. Wat er nog aan stofzooi op zat heb ik met een zachte camera brush schoon geborseld en geblazen( klein blaasbalgje)

1 . Mijn idee is om de boel eens te spoelen, tuinslang erop. Dat kan direct op de aansluitingen op het schutbord, maar is onder de motor ook een optie als het ding op de brug staat ? Moet even kijken waar ze daar ergens zitten maar wellicht dat je er daar makkelijk bij kan ?


2 Iemand maakte de opmerking dat er ook een verwarmings element in de ventilator ( dashboard kastje) zit In vida kom ik het echter niet tegen.

Overigens op Youtube het volgende filmpje tegen gekomen over de verwijdering van de WW.
https://www.youtube.com/watch?v=W6MDNx5TERw

Een Engelse (RHD) uitvoering en daar schijnt het complete dash eruit te moeten(?)

Zover ik uit vida begrijp,is het bij een LHD beperkt tot de stuurkolom? Zijn er bij dat demonteren nog zaken waar je ECHT serieus op moet letten ? Bijvoorbeeld stuur na alles recht te hebben gezet in het stuurslot om die sleep ring niet te beschadigen ?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 22.12.2022 - 13:50  ·  #42
Als je een (verwarmings)radiateur gaat doorspoelen schijnt dit het meest effectief te zijn als je dit tegen de normale stroomrichting in doet, dat schijnt neergeslagen vuil beter los te spoelen. Als je de koelradiateur niet gaat vervangen zou je ook kunnen overwegen om er een spoelmiddel (bijv. citroenzuur, schoonmaakazijn of een speciaal radiateurschoonmaakmiddel) in te laten lopen om evt kalksteen op te lossen. Of dat echt helpt als de doorstroming al zo beperkt is betwijfel ik echter. Je kent dit wel van de waterkoker of de douchekop, als die eenmaal lagen dikke aanslag hebben helpt alleen een beetje doorspoelen ook niet echt meer, dan is schrobben wel nodig en dat gaat binnenin een radiateur niet.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Youtube matrix vervangen

 · 
Posted: 22.12.2022 - 14:00  ·  #43
Dat vervangen van de matrix valt dus wel mee :), maar alles daarvoor en daarna... Toch een paar vragen:

1 Hij ontlucht het airco systeem. Maar was dat al leeg of zo, want veel leek er niet uit te komen?

2 Hij zit te hannissen met die metalen constructie bij de klokken. Die gaat van links naar rechts? Is dat een intergaal deel van de veiligheidskooi?
2a Waarom gooit hij niet een stukje touw over het dak en houdt het daarmee omhoog? Scheelt volgens mij gedoe.

3 Hoeveel uur heeft een ervaren monteur nodig voor de complete vervanging? Aan een linksgestuurde auto?

Dank!
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 22.12.2022 - 14:49  ·  #44
Zit echt met verbazing naar bovenstaande video te kijken. Hele dashboard eruit voor het vervangen van de kachelradiateur van een P2?
Volgens mij is dit één van de makkelijkste klusjes die je kan doen aan een P2.
Kijk maar eens naar deze video: https://www.youtube.com/watch?v=02AkPvT1bVg&t=233s
Een klusje van niets en alles is plug and play.
Als ik het hele dashboard eruit moest slopen alleen om die kachelradiateur te vervangen zou ik de wagen snel naar de sloop brengen.
Voor het geld wat het kost om dit te laten doen koop je met het grootste gemak 2 hele mooie en goede V70's terug!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kachel word niet warm

 · 
Posted: 22.12.2022 - 15:29  ·  #45
Dat filmpje is een Engelse wagen. Hij geeft ook aan dat dat idd net ff anders is.

In vida staat er ook bij de lhd wat anders als bij de rhd.
Heb het filmpje er bijgezet omdat het op zich wel een stap voor stap is als je het dash er af wilt hebben.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0