Klonk....

Vreemd geluid linksvoor

 
 
 
 
 
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 18:10  ·  #76
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 18:41  ·  #77
Kan iemand hier misschien iets mee?
Want ik snap er niets meer van.
Hoe moeilijk kan het zoeken van een onderdeel zijn zeg!
Geeft die onderste 4E iets van een code aan voor de voorste veren?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 18:57  ·  #78
Mijn S60 zou volgens Rendcarparts een sportchassis moeten hebben??
https://www.rendcarparts.nl/vo…RD9492227A

Quote

Volvo S60 2001 - 2009 MARKED 4E, 4H, 5F, 6F, 26


Misschien vandaar dat ik deze auto altijd erg stug vond veren?
Volgens de folder van het 2002 S60 model zou ik dan ook automatische niveauregulering moeten hebben??
Maar waar zit die dan? Ik zie alleen maar 4 éénvoudige stokbrekers zitten als ik onder mijn S60 kijk.
Tja, het wordt steeds spannender in de wondere wereld van Volvo...haha!
Sportchassis was destijds een optie van €355,-
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 19:35  ·  #79
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 20:08  ·  #80
Ik bestel gewoon deze: https://www.motointegrator.de/…kyb-rc3458
Met niveauregeling zou je toch ook de nivomats achter moeten hebben toch?
Nou, ik zie gewoon doodnormale schokbrekers zitten.
Heb het nagekeken in de catalogus van Kayaba en ze geven voor alle types S60 het nummer RC3458 aan. Zelfs voor de zwaardere 2.4T versies.
Waarom Sachs het onderscheid maakt tussen handbak en automaatbak weet ik niet. Er schijnen 2 soorten hoogtes te zijn in veren. Eentje +/- 433mm en de andere +/- 455mm. Maar die 455mm kun je niet eens kopen op Motointegrator.
En verder weet ook niemand op het forum hier welke je moet hebben en welke niet.
Dus ik gok dan maar dat deze goed zijn want de 433mm versies zie je ook het vaakst voorbijkomen op de onderdelensites.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 20:32  ·  #81
Hier heb je ook weer een leverancier genaamt Suplex: https://www.autodoc.nl/auto-on…B100%5D=VA
Maakt ook onderscheid tussen handbak en automaat.
Waarom zouden er op een versie met automaatbak dan andere veren moeten? Onderscheid in gewicht is maar 20kg.
Tja, wie het weet mag het zeggen.'
En als je gaat kijken op je typeplaatje onder de motorkap zie je code 4E en heeft je auto opeens een sportchassis wat totaal niet het geval is.
Ik snap er echt totaal niets meer van.
Wat een gedoe voor een paar voorveren. Dat doen ze bij veel andere merken toch echt beter hoor.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 20:39  ·  #82
Honda...??

Waarom ga je niet gewoon naar de dealer? Krijg je exact de veren die door de fabrikant voor jouw auto met jouw motorisering, aandrijving en onderstel zo zijn berekend en ontwikkelt. Daar kan geen aftermarket tegenop.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 20:56  ·  #83
Quote door Kuip

Honda...??

Waarom ga je niet gewoon naar de dealer? Krijg je exact de veren die door de fabrikant voor jouw auto met jouw motorisering, aandrijving en onderstel zo zijn berekend en ontwikkelt. Daar kan geen aftermarket tegenop.


Veel te duur joh! Ga geen €150,- betalen voor 1 voorveer. Wil dit jaar ook nog een keer op vakantie.
Lekker zonnen aan het Gardameer is mij meer waard..haha!
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 21:21  ·  #84
Zou er ook een relatie zijn tussen de lengte van de veer en de hardheid van de vering?
Ik zie bij meerdere merken dat de sportchassis uitvoeringen allemaal een langere veer hebben terwijl de diameter van de veer en de doorsnee van de winding gelijk is.
Dus hoe langer de veer des te sportiever de vering zou je dat zo kunnen stellen?
Dan zou ik dus als comfort liefhebber meer gebaat zijn bij de kortere versie van de veer. Vind het niet erg om dan wat in te leveren op wegligging.

Om even het door Kuip genoemde Honda aan te halen, de Accord Comfort heeft ook kortere veren dan de Sport uitvoering. Die Sport heeft dan wel de hardere vering en de strakkere wegligging omdat deze is uitgerust met langere veren.
Om bij Volvo te blijven, de S60/V70 en S80 van het P2 chassis hebben allemaal hetzelfde type schokdempers. Alleen de veren verschillen onderling. Een V70 en een S80 zijn dan ook merkbaar softer dan een S60.
Dus zou je kunnen stellen dat alleen de veer dan het verschil in comfort en wegligging tussen de verschillende types bepaalt?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 21:43  ·  #85
Quote door Malmö

Geeft die onderste 4E iets van een code aan voor de voorste veren?


Ik heb het even voor je opgezocht in VIDA.

4E is inderdaad van de voorveer. Dan kom je uit op codenummer 9492227 Zie de afbeelding.

Volgens autodoc is sachs 998 818 goed voor volvo codenummer 9492227. Dat merk surplex ken ik persoonlijk niet, en (ik) zou daar dan ook niet voor kiezen. Maar goed dat is mijn mening.

Hopelijk kun je wat met deze informatie.

Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 21:52  ·  #86
Quote door Malmö

En als je gaat kijken op je typeplaatje onder de motorkap zie je code 4E en heeft je auto opeens een sportchassis wat totaal niet het geval is.
Ik snap er echt totaal niets meer van.


Je moet je niet gek laten maken. Ik gaf net nou VIN nummer in, in vida. Toen stond in het overzicht bij het stuk "vering" ook de niveaumats vermeld, dat wil niet meteen zeggen dat jij ze hebt. Maar dat komt omdat het een optie is bij bij jou type auto. De info op het typeplaatje waar je de foto van had genomen is leidend voor jou auto. Dat is wat origineel in de fabriek is gemonteerd.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 22:30  ·  #87
Kijk, daar heb ik wat aan. Had zelf ook al wat opgezocht aan de hand van die 4E code.
Zou ik dan deze veer ook kunnen bestellen? https://www.rendcarparts.nl/vo…RD9492227A
Rendcarparts geeft bij de codes onder het product ondermeer ook 4E aan en de produktcode 9492227.
Ik vind die Sachs namelijk nogal aan de dure kant.
Mijn S60 is al een oud beestje en wil er nog een jaar mee doen. Vandaar.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 22:42  ·  #88
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 23:13  ·  #89
Quote door Malmö

Kijk, daar heb ik wat aan. Had zelf ook al wat opgezocht aan de hand van die 4E code.
Zou ik dan deze veer ook kunnen bestellen? https://www.rendcarparts.nl/vo…RD9492227A
Rendcarparts geeft bij de codes onder het product ondermeer ook 4E aan en de produktcode 9492227.
Ik vind die Sachs namelijk nogal aan de dure kant.
Mijn S60 is al een oud beestje en wil er nog een jaar mee doen. Vandaar.


Ik heb deze veer er ook onder, de enige 9492227 leverbaar van een betrouwbare leverancier. Al die rare merken van autodoc ga ik niet aan beginnen. Ze waren toen ook nergens op voorraad.
Ik heb hem opgemeten voor montage en vergeleken met de veer die er onderuit kwam. Ik bleek dus inderdaad een veer met lengte 455 mm te hebben.

Tot nu toe fijn weggedrag, maar ik heb dan ook alles vervangen. De rijhoogte voor ging wel wat omhoog, vermoedelijk door de bilstein schokbrekers. Dit heb ik opgelost door achter progressieve veren te monteren. Ik heb namelijk een 76 liter gastank achterin liggen, dus geen overbodige luxe. Nu ligt hij voor en achter even hoog.

Je S60 kan wel wat langer mee denk ik als je rondom je schokbrekers vervangt. Zeker als je ook de draagarmen aanpakt, dan voelt het helemaal strak aan.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 01.08.2021 - 01:03  ·  #90
Die nr.9492227 veren liggen standaard onder iedere V70 naar wat ik zag op diverse catalogy van Monroe en Sachs.
Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als ik nu de kleinere veren erop zet. Zal de voorkant dan lager komen te liggen?
Ik hoop dat mijn S60 na deze operatie weer fijn op de weg zal liggen. Het is tot nu toe een betrouwbare auto geweest maar irriteerde me wel altijd aan de matige wegligging. Veel windgevoeligheid, oneffenheden die doorkomen in het stuur en een waggelig weggedrag. Maar ja, wat wil je ook met oude versleten schokbrekers en naar nu blijkt een gebroken voorveer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0