Klonk....

Vreemd geluid linksvoor

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 07.03.2016 - 20:35  ·  #61
Quote door GRUNNS60

Ja mooi maar welke zou dan een handige zijn? Ook als je een minder sterke lijm gebruikt ben ik er niet van overtuigd dat ie weer los te krijgen is. Dus welke?


Uit de loctite catalogus gedestileerd en standaard op de werkkist:
LOCTITE 243
Geschikt voor alle metalen,
inclusief passieve materialen
(bijv. roestvrij staal, aluminium,
oppervlaktebehandelde materialen)
Verdraagt lichte vervuiling van
industriële oliën, bijv. motorolie,
corrosiewerende oliën en
snijolie
Voorkomt loslopen van onderdelen
door trilling, bijv. pompen,
tandwielkasten of persen
Aanbevolen wanneer demontage
met handgereedschap
gewenst is voor servicedoeleinden
P1 NSF Reg. Nr.: 1230
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5835
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 07.03.2016 - 21:33  ·  #62
243 heb ik ook wel liggen als draadlijm. blijf t wat link vinden. hoeveel doe je dr dan op? toch geen hele spiebanen?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 07.03.2016 - 21:44  ·  #63
Quote door GRUNNS60

243 heb ik ook wel liggen als draadlijm. blijf t wat link vinden. hoeveel doe je dr dan op? toch geen hele spiebanen?


Matig in 1 spiegleuf enkele druppels, vlak voordat je de spie op zijn plaats vastzet.
Novin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 35
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 08.03.2016 - 16:30  ·  #64
Ik heb ook al een tijd last van de beruchte klonk in mijn S60. Het is lastig te reproduceren met testritjes omdat het niet altijd optreedt. Van het weekend die isolatoren uitproberen. *keeping my fingers crossed
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 30.04.2016 - 19:58  ·  #65
Quote door daxje

Zo, ik heb in mijn drukke bestaan gelukkig weer even wat tijd vrij kunnen maken om weer eens wat aandacht aan de volvo te besteden. De rubber isolatoren zitten erom! Op de foto's nog zonder tie-wraps, die heb ik er later toch nog maar even bij om gedaan om verliezen van de rubbers hopelijk te voorkomen. (hele dunne)
Ik heb ze dus om de onderse vrije winding geschoven en vervolgens zover mogelijk naar onder gedraaid/geschoven als kon. Dit was na opkrikken tijdens winterwielen monteren dus de windingen stonden wat meer open dan nu in ruststand op straat, waardoor ze nu ook mooi klem zitten.
De foto's spreken voorzich denk ik zo.

Ik rij er al even mee rond en moet zeggen dat het in het vooronder verdacht stil is geworden!



Is hier ook een onderdeelnummer van?
Ik heb in Vida gekeken en daar krijg ik er 2 nummers uit namelijk:
- 31329206 en 30666315 maar dat zijn weer andere als deze op het plaatje.

Mijn vader heeft namelijk met de V70 ook zulke Klonk geluiden, net een veer die weer op z'n plek springt.
Ik heb net even gereden met de auto en met name doet hij dit bij gestuurd een hobbel nemen.
Ik verwacht dus dat de veer iets verdraaid bij in veren en dat geluid dus produceert.
Koosje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 01.05.2016 - 12:21  ·  #66
Ik heb onlangs de schokdempers, veerpootlager en die zwarte rubbers vervangen. Ik hoor altijd nog met het indraaien de veren tikken. Nu heb ik het volgende besteld, niet de tuinslang maar de platte versie.

http://www.volvo-parts.nl/veerschotel-rubber.html

Weet iemand of ik de platte plastic of de tuinslang versie nodig heb? Ik heb ze nog niet ontvangen.

Het gaat om een Volvo S60 2.4d van 2002
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 02.05.2016 - 15:59  ·  #67
Dat is volgens mij de tuinslang versie:
Heb zelf afgelopen weekend de veerpootlagers en de veerschotels vervangen op de V70 classic en die zien er zo uit (de kapotte)



Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 14:33  ·  #68
Ben momenteel bezig de onderdelen te bestellen voor het vervangen van mijn voor en achter schokbrekers.
Die veer isolatoren: https://www.estateservices.nl/…smerk.html, onderdeelnummer: 30639285 zaten die er origineel al op toen de auto uit de fabriek kwam?
Ik zie ze namelijk op geen enkele exploded view tekening van de voorvering van een S60.
Is dit onderdeel puur een soort aftermarket product die je later kan plaatsen om de "klonk" die soms uit de voorvering komt te voorkomen?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 935
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 14:59  ·  #69
Er zijn drie soorten veer isolatoren, afhankelijk van het bouwjaar heb je één van de drie.
Ik zou kijken wat je nu hebt en die ook weer nieuw bestellen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 15:14  ·  #70
Quote door koennie

Er zijn drie soorten veer isolatoren, afhankelijk van het bouwjaar heb je één van de drie.
Ik zou kijken wat je nu hebt en die ook weer nieuw bestellen.


Hmmm....nog een ander probleempje.
Ik kijk net even in de wielkast van mijn S60. Die isolatoren zitten er al omheen.
Maarrrrr..........ik zie dus net dat 1 van mijn voorveren is gebroken op de onderste winding. Voelde een schuin scherp stuk en de 2 onderste windingen liggen bovenop elkaar.
Nu kijk ik net in de catalogus van Sachs en zie dat er 2 soorten veren zijn voor een S60? 1 voor de handgeschakelde versie en 1 voor de automaat versie? Kan dat kloppen? Vind het raar want of het een handbak is of een automaat zou toch voor de vering niets mogen uitmaken is mijn gedachte.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 15:46  ·  #71
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 935
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 15:50  ·  #72
Die 998818 zit origineel ook in mijn auto, die is 545 mm lang. Nergens te krijgen, behalve bij RenD carparts van het merk Pro Parts Sweden.

Je kan de code van je veren bepalen aan de hand van de code op je chassis plaat.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 935
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 15:56  ·  #73
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 16:07  ·  #74
Quote door koennie

Die 998818 zit origineel ook in mijn auto, die is 545 mm lang. Nergens te krijgen, behalve bij RenD carparts van het merk Pro Parts Sweden.

Je kan de code van je veren bepalen aan de hand van de code op je chassis plaat.


Ja, maar op welke website kan ik dat uitzoeken?
Alleen Febi Bilstein heeft al 3 verschillende soorten en er staat nergens bij welke ik precies moet hebben.
Dit wordt echt een gokspelletje op deze manier.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 935
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 31.07.2021 - 16:20  ·  #75
Je hebt je code op je chassis plaat nodig en vida, dan is 't 5 min werk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0