Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 16.08.2018 - 16:18  ·  #46
Die snuffelaar is een co meter uit china maar als ik m bij de uitlaat hou slaat ie vol uit. Ik vindt t gedrag ook wat vreemd maar na meten co en daarna in de vrije lucht loopt ie mooi weer terug naar 0. Is een experiment maar Tja https://www.tomtop.com/p-e2268.html. en de bubbels lopen veel en constant bij Jeroen door het reservoir. Zou er CO inzitten denk ik wel dat ie stevig uit zal slaan...

Geen mayonaise aan de oliedop. wel veel bubbels door reservoir en daarmee veel lucht en verstoring in koelsysteem.

verlies koelwater maar geen witte rook. rara wat6 kan bubbels in het systeem laten ontstaan zonder overige verschijnselen.


Om zeker te weten zou er dan alsnog een "echte" CO test uitgevoerd moeten worden. weet ik meteen of ik meter weg kan gooien.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 17.08.2018 - 08:11  ·  #47
Jullie zijn welkom met de auto om een goede snuffeltest te doen, tevens kan er meteen een cilinderlekkagetest worden gedaan en daarmee sluit je eigenlijk alles meteen uit qua koppakking. Persoonlijk, maar dat is puur persoonlijk, heb ik het niet zo op deze electronische testen qua CO. De ouderwetse test van Midlock met de contrastvloeistof is daarin betrouwbaarder in mijn optiek. Het enigste waarop deze test fout kan gaan, is als de gebruiker verse lucht voor de test inblaast en hij dit doet meteen nadat hij een sigaret heeft gerookt. Dan is de test onbetrouwbaar, verder absoluut niet.

Stromende KVS is prima in het vaatje, luchtbubbels niet natuurlijk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:29  ·  #48
De test die we hebben gedaan is misschien wel mooi als indicatie, omdat hij bij 3 auto's hetzelfde deed met het slechtste resultaat op de auto waar we het juist niet zouden verwachten.

En mooi aanbod Dirk, ik hoop alleen dat de S60 Nijmegen nog haalt.
Eerst even kijken of ik hem binnendoor naar Appingedam kan rijden voor de radiator want die lijkt me ook echt problemen te geven zoals het nu lijkt.

Bolbo, die LiquiMoly heeft veel producten maar ik zie zo gauw geen KVS flush. Goed punt om het systeem goed schoon te maken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:40  ·  #49
Radiator vervangen is niet zo moeilijk, maar mss wil je de kosten beperken totdat je echt weet wat het is? Oververhitting kan je allicht fikse schade van krijgen.
Ik kan de bellen niet verklaren. Zit de waterpomp goed (trekt geen lucht langs de pakking oid? lijkt me stug, maar goed) Zit het aftappunt achter de motor wel goed dicht? Zijn de aansluitingen metaal-rubber goed dicht (slangklemmen checken)
Afgezien van een CO meting moet je het ook gewoon kunnen ruiken als het continu uitlaatgasbellen zouden zijn, diesel uitlaatgassen, zeker ongefilterd, stinken gewoon, en die zijn echt niet schoon dus dan zou je koelwater in no-time in vieze drab veranderen.

Als je er toch mee gaat rijden, een paar ideetjes... ik zou de airco uitdoen en de grootverbruikers qua electriciteit uitzetten (koplampen etc) om de dynamo zo licht mogelijk te laten draaien, en dan de verwarming op heet, ventilator hoog en iets van 2000 toeren draaien zodat de waterpomp flink draait zodat je tenminste iets van koeling via de verwarming doet. Evt condensor schoonspuiten zodat de luchtstroom door de rijwind zo min mogelijk beperkt wordt.
Beetje link, maar wellicht motorkap op een kiertje om extra lucht te vangen? Motorafdekking bovenop eraf. Beschermingsplaat onder de motor weghalen voor extra koeling door rijwind... meer kan ik zo niet verzinnen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 22.08.2018 - 10:02  ·  #50
Waterpomp moet wel goed zitten, daar heb ik wel vertrouwen in. Die heb ik vorig jaar met Frank vervangen, of hij eigenlijk, nadat de pomp daar voor juist wel problemen gaf.
Aftappunt heb ik niet gecontroleerd, dat zou wat zijn.

De auto staat bij de Volvo dealer in Veendam voor zijn apk, en vanmorgen belden ze dat hij is afgekeurd.
Paar kleine probleempjes met de lampjes en handremschoentjes. Maar de keurmeester durft de roetmeting niet te doen vanwege rare geluiden uit de motor bij rijden.
Ik had er een briefje in gelegd met de melding dat de KVS 110 graden wordt bij rijden, en hij wil nu schriftelijk toestemming voor de roetmeting.
Hij denkt/zegt dat de koppakking lek is want het koelsysteem bouwt druk op. Als je de KVS dop los draait borrelt alles onder druk omhoog. Ja, dat doet 'ie al tijden.
Radiator zal het niet zijn volgens de receptionist.

We gaan straks de auto ophalen, hij is afgekeurd en weer afgemeld bij RDW. APK loopt tot 23 september.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 22.08.2018 - 19:06  ·  #51
Jeroen enige eenvoudige optie die ik zie is een co meting zoals aangegeven door Dirk. even rondvragen bi garages, want dirk woont zover dat je van de brandstofkosten wel een meting in Veendam kunt laten doen.

wel heel goed aangeboden natuurlijk...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 05:42  ·  #52
Er is drukopbouw en drukopbouw.... Standaard bouwt het KVS systeem wat druk op als de motor loopt en warm word, is ook geheel normaal en moet ook, Drukopbouw door een lekkende koppakking echter niet en is vaak vele malen hoger qua druk, tevens zal een goede CO test / snuffeltest dan positief uitslaan. M.a.w. koppakking lek.

Geen roetmeting kunnen doen door een lekkende koppakking klopt want de motor krijgt bij een roetmeting behoorlijk op zijn donder.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 09:34  ·  #53
Stel ik me meteen de vraag:
Kan je de diagnose ook stellen door de hoogte van de drukopbouw te meten.
Als je weet wat de druk normaal is als het systeem op bedrijfstemperatuur is heb je toch een referentie?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 12:37  ·  #54
Volgens mij zou dat theoretisch moeten kunnen ja, of het in de praktijk haalbaar is durf ik te betwijfelen..... Meestal is het een kwestie van voelen, ruiken, kijken, etc en vaak kun je dan al een oppervlakkige diagnose stellen. Wil je het zeker weten zul je altijd moeten gaan meten. Hoe en wat maakt even niet uit verder.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 13:39  ·  #55
ik blijf t vreemd vinden dat de bubbels uit het kvs reservoir bij Jeroen helemaal niet ruiken als uitlaatgas. Zou je dat niet verwachten? aan de uitlaat stinkt ie genoeg. verder veel kvs verlies maar geen witte rook, geen mayonaise in de olie. Tja

Hoe lang/hoe vaak blijft zon setje co tester bruikbaar?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 15:23  ·  #56
Dirk, hoe test jij dan of de pakking lek is? Met een compressie test of die vloeistof in KVS test?

De auto gaat Nijmegen niet halen, dat weet ik wel. Naar Frank wordt al spannend en dat is 30 km binnendoor.
Dan kunnen we de radiator nog wisselen en kijken of dat wat uitmaakt. KVS temp loopt nu rustig op naar 90 graden en blijft even hangen, daarna loopt 'ie door naar 110.
Inderdaad geen rook, ook nooit gehad. Ja, zwarte rook, maar welke D5 niet?

Ik heb offertes aangevraagd om de 2.5t op lpg te zetten, 2000-2500 euro ga ik vanuit. Maar dat is als de D5 definitief overleden is.
Maar zo ver laat ik het liever niet komen. Nog niet
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 15:50  ·  #57
Ik test de koppakking altijd op 2 manieren; allereerst met de snuffelaar (vervang die vloeistof eens per jaar en is hier goed voor circa 10 auto's), als deze verkleurt volgt er een cilinderlektest om definitief uitsluitsel te geven. Eigenlijk vertrouw ik blind op de snuffelaar van Midlock, als deze goed gebruikt word en NIET verkleurd is er niets aan de hand is mijn ervaring.

Maar.....

Bij de geringste verkleuring of doorslag naar geel toe, ga ik verder zoeken en met een cilinderlektest sluit je eigenlijk alles wel uit en/of krijg je je bevestiging. Ook hier geld weer, voer deze test alleen uit met goed gereedschap waar je op kunt vertrouwen. De cilinderlektest is altijd wat meer werk om goed op te bouwen, te testen, etc.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 16:52  ·  #58
Oke, klinkt goed.
Ik ga even overleggen met Frank wanneer we de radiator vervangen.
Mocht ik de test willen doen kom ik die kant op als de auto zin heeft.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 17:30  ·  #59
Quote door GRUNNS60

ik blijf t vreemd vinden dat de bubbels uit het kvs reservoir bij Jeroen helemaal niet ruiken als uitlaatgas. Zou je dat niet verwachten? aan de uitlaat stinkt ie genoeg. verder veel kvs verlies maar geen witte rook, geen mayonaise in de olie. Tja
Dat is het grieplige allemaal, dat hoeft dus ook niet en ligt er maar net aan waar de pakking is doorgeslagen. Als deze aan de inlaatkant zit (dus als je recht voor de auto staat met je neus naar achteren toe, de voorste kant van het blok) dan ga jij niets ruiken in de uitlaatgassen en ga je deze ook niet zien in de KVS (dus geen drap, etc). Als hij alleen op een KVS kanaal is doorgeslagen, ga je ook geen mayonaise zien in de olie en/of KVS, maar heb je wel gedeeltelijk de compressiedruk in je KVS systeem. Er zitten dus een stel haken en ogen aan. Al voorbeeld even een willekeurige koppaking van een D5:



Je ziet hier al mooi alle mogelijkheden om door te slaan.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 17:46  ·  #60
Quote door Jeroen

Oke, klinkt goed.
Ik ga even overleggen met Frank wanneer we de radiator vervangen.
Begin eens om beide slangen los te gooien van de radiateur (KVS opvangen) en hang er een tuinslang aan de bovenzijde in, draai de kraan geleidelijk harder / verder open. Net zo snel het er boven inloopt moet het eronder weer uitkomen. Doet hij dat is de radiateur gewoon goed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0