Koelvloeistof verdwijnt

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 24.06.2016 - 17:42  ·  #46
zo heb ik dat ook gedaan: topic.php?t=9074&page=5
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 24.06.2016 - 21:18  ·  #47
Wat betreft je koelwater: Bouwt die druk op in je expansievat en zuigt die hem leeg zodra je de dop iets los draait? Zo ja, dan lijkt dit op een kapotte koppakking maar is waarschijnlijk een scheurtje in het onderblok waardoor je een vacuum/overdruk situatie krijgt en koelvloeistof verliest. Ik heb hetzelfde gehad met mijn bifuel. Ik kwam bij de dealer (Arentsen ruurlo) voor een kopset.
Deze zei dat hij nog nooit een lekke koppakking had meegemaakt bij de vijfcilinders maar dus wel het scheurtje in het onderblok. Bij mij was het ook cilinder drie. Hij zei toen dat ik beter een goede motor op de sloop kon kopen en deze monteren. Zo gezegd, zo gedaan en nooit meer problemen gehad. Ik had de kop al laten vlakken/afpersen en de kleppen gesteld. Deze kop heb ik later nog verkocht aan een mede-forumlid en deze rijdt er nu nog mee rond. Dus voordat je verder gaat met allerlei (dure) dingen te vervangen....... (ik kocht een complete motor compleet met bak(190.000 km net nieuwe distributie)) uit een engelse schadeauto voor 750 eu. Dagje sleutelen en karren maar...
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 27.06.2016 - 15:58  ·  #48
Eergisteren de nokkenastiming gecontroleerd en weer opnieuw, wie heeft dit bedacht 🇳🇴 wat een slecht ontwerp zeker met de variabele valve timing. Distributie uiteindelijk geheel naar wens. Mijn gereviseerde turbo is binnen gekomen. Aansluitingen van de turbo gemerkt zodat de juiste slang op de juiste plek komt. Het inlaat spruitstuk geplaatst, moeten een hele hoop slangetjes op aangesloten worden. Klepspeling gecontroleerd alles in orde. Hier ben je makkelijk een middagje mee bezig. gisteren de injectierail, de LPG injectie rail, de flashlube (JML) en nog wat meer rommel aangesloten. Daarna de turbo monteren.
Vandaag:
De wagen zit weer helemaal in elkaar. Motor loopt :happy: , nog niet mee gereden, dat komt morgen, moet nu weg.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 27.06.2016 - 16:02  ·  #49
mooi man :thumb:
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 27.06.2016 - 16:05  ·  #50
Respect voor wat je gedaan hebt.

Gaat mij niet lukken,
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 28.06.2016 - 16:04  ·  #51
Vandaag een stukje mee gereden, loopt nog niet lekker, moet maar eens naar de bougies gaan kijken. In het begin een beetje koelvloeistof moeten bijvullen, de lucht moet er uit. Nu maar in de gaten houden. Het opheffen van de service waarschuwing wil ook niet lukken. :swear: sleutel in stand I zetten, dagteller op nul drukken en ingedrukt houden, dagteller gaat op nul en met ingedrukte nuldrukker de sleutel in stand II zetten, Als de tellerstand weer de oude waarde aangeeft de knop loslaten en contact uit. Bij mij blijft de service waarschuwing helaas staan. Misschien dat voor mijn wagen daar een andere methode voor is :vertag .

Als iemand het weet hoor ik het graag.... :'(
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 28.06.2016 - 18:22  ·  #52
wat is dat precies het niet lekker lopen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 28.06.2016 - 18:33  ·  #53
Quote door VolvoFrank

Vandaag een stukje mee gereden, loopt nog niet lekker, moet maar eens naar de bougies gaan kijken. In het begin een beetje koelvloeistof moeten bijvullen, de lucht moet er uit. Nu maar in de gaten houden. Het opheffen van de service waarschuwing wil ook niet lukken. :swear: sleutel in stand I zetten, dagteller op nul drukken en ingedrukt houden, dagteller gaat op nul en met ingedrukte nuldrukker de sleutel in stand II zetten, Als de tellerstand weer de oude waarde aangeeft de knop loslaten en contact uit. Bij mij blijft de service waarschuwing helaas staan. Misschien dat voor mijn wagen daar een andere methode voor is :vertag .

Als iemand het weet hoor ik het graag.... :'(


FF iemand met Vida en dice informeren of hij wil resetten.

Er zit er echt wel iemand in jou omgeving
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 29.06.2016 - 18:39  ·  #54
Het is gelukt om de service melding te deactiveren volgens de methode die ik beschreef, alleen moest de tijd tussen het nulstellen en de sleutel in stand II zetten minder dan twee seconden zijn.
Het niet lekker lopen is ook opgelost, was op benzine en op gas, met de OBDII scanner uitgelezen: cylinder 1 injector failure, misfire cylinder 1, misfire cylinder 3, misfire multiple cylinders. Bobines losgehaald, bougies schoon gemaakt ( :think zitten NGK LPG 1 bougies in. Zien er redelijk schoon uit maar toch maar even met het koperborsteltje gereinigd. Connector injector 1 los gemaakt en er weer op gedrukt.
In eerste instantie, stationair loop veel beter. Testrit maken met de vrouw , boodschappen doen zo'n 20 km verderop.
Verloop testrit; in eerste instantie slechts weinig verbetering. :] , de wagen stottert wat en het lampje van de fout in de uitlaatgassen (het motorblokje) brand ook. (deed het al ton ik de kop eraf haalde). Bij gelijkmatige snelheid valt het mee en rijdt de wagen redelijk. Inmiddels van Anna Paulowna naar Den Helder gereden om aldaar een boodschap te doen. Na het bezoek aan de winkel terug naar Hippolytushoef, de wagen begon gelijk veel beter te rijden en even later ging het lampje van de emissie (het motorblokje) uit. :lol:
Ik heb wel eens gelezen hier op het forum dat de ECU wat tijd nodig heeft om zich weer goed in te regelen, misschien was dit aan de hand. De wagen reageert nu goed op het gas en het oppikken van de turbo is zeer goed te merken.

Na de vrouw inclusief boodschappen thuis te brengen en de complementaire kop koffie de testrit maar eens verder uitvoeren. Het koelvloeistofpeil gecontroleerd (ca 1 cm onder max) hierna naar een maat gereden en een toertje van ongeveer 150 km gemaakt nog even een febootje :eat: gepikt. Ook een paar maal het gas eens diep ingetrapt. Wat een versnelling brengt dat teweeg ongehoord. Verder over binnenwegen op de cruise gereden. Maat weer terug naar huis gebracht en zelf ook weer naar huis. De wagen rijd zoals men mag verwachten uitstekend wat een genot.
De wagen heeft nu een twee uur stil gestaan en net even het koelvloeistofpeil gecontroleerd. Weer ca 1 cm onder max. :D.
Dit opgetopt tot MAX en ook de olie nog bijgevuld, had ik nog niet tot max gevuld.


We gaan nu de wagen maar eens normaal gebruiken en kijken hoe alles loopt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 29.06.2016 - 19:01  ·  #55
mooi mooi Mooi :thumb: :thumb:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 29.06.2016 - 19:42  ·  #56
Klasse!!!!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 29.06.2016 - 22:24  ·  #57
Beter om het oliepeil op 50% te houden. Oliepeil op max zorgt voor verbruik en dat stopt bij 50%. Maar misschien dat het met een nieuwe kop meevalt. (Zijn de klepsteel rubbers ook vervangen?)
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 08:25  ·  #58
@Waltersan, normaal houd ik mijn oliepeil altijd in de gaten en houd hem op (ongeveer) max. :yes:
Voor wat betreft de klepsteelrubbers, daar heb ik wel over nagedacht maar omdat de wagen niet rookt heb ik die laten zitten. Heb er overigens wel de gereedschappen voor maar tijd dienende heb ik deze voor nu overgeslagen. Misschien een gemiste kans maar het blok heeft nu 367K gedraaid dus dat kan nog wel even an denk ik.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 01.07.2016 - 10:50  ·  #59
Geweldig verhaal, geweldige inzet en fantastische oplossing!
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 01.07.2016 - 16:18  ·  #60
Vandaag onzinnige telefoon rommel verwijderd van de vorige eigenaar, ramen binnenkant gewassen en testrit op de snelweg gemaakt.
Interieur filter bij Estate gehaald en een koplampglas (zit een klein barstje in rechts).

Update:
Na een paar uurtje afkoelen een naar de koelvloeistof kijken...... :noidea: :dont: prachtig op peil :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0