Koelvloeistof verdwijnt

 
 
 
 
 
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 18:07  ·  #1
Ik heb net een V70 2.4T AUT LPG G3 gekocht met een kapotte koppakking (volgens de vorige eigenaar).
Hij vertelde dat er steeds koelvloeistof verdwijnt en dat hij daar naar heeft laten kijken door de garage (weet niet of dit een Volvo garage was).
Die dachten dat het een kapotte koppakking was. Nu durf ik dat wel aan en heb de wagen gekocht en ben daarmee van Groningen naar Wieringen gereden (een keer een beetje koelvloeistof moet toevoegen). De wagen rijd perfect en omdat de APK bijna verlopen was heb ik eerst de wagen nagekeken en voor de APK (na montage van een paar nieuwe stuurkogels) gestuurd. Gelukkig heeft de wagen weer een nieuwe APK dus kan naar de koppakking gaan kijken. Vandaag de compressie gemeten (koud) en van alle cilinders is deze ongeveer 180 - 185 PSI (12,2 - 12,5 bar) met een uitschieten naar ca 190 PSI. Lijkt mij geen lekke koppakking.

Hoe kan het nu gebeuren dat de koelvloeistof verdwijnt, hij lekt nergens.
Zelf zit ik te denken aan de Turbo dat daar een simiring van versleten is maar dat is nu de vraag aan het forum:

Kan dit door de Turbo komen?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 18:56  ·  #2
een compressie test is niet echt een goede manier om dat te testen , werkt eigenlijk niet , koelvloeistof even op gassen laten meten , en afpersen is een betere manier .
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 19:10  ·  #3
Quote door VolvoS60Racer

Klinkt als een oudje. Is het een LPi of een verdamper lpg systeem? Lekkage bij of in de verdamper kan natuurlijk ook...

En verder, gezien aantal km's.....radiator & kachelradiator lijken me verdacht.


De leeftijd is natuurlijk in the eye of the beholder, het is een wagen van 2002 met 367xxx km dus dat valt nog wel mee. De LPI (Vogels) installatie zit er ca 40000 km in.

Verbruik koelvloeistof is ook met op benzine rijden. De auto is kurk droog onder de wagen. Ook als de motor loopt. Wat mij wel opvalt is de smerigheid van de luchtleiding over het blok. Ook wat olieachtige afzetting.
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 19:57  ·  #4
Quote door VolvoS60Racer

Is dus geen LPi maar een verdamper G3 installatie. Kan zo maar zijn dat ie toch ergens op de aansluitingen lekt als ie warm is......of de LPG verdamper is verrot.


Dank voor het meedenken. Er zitten 5 gas injectoren op plus een speciale vorm van klepsmering (flash lube) op. De smerigheid zit aan/in de turbo lucht persleiding naar het spruitstuk. De wagen geeft nu ook een EGR fout, pas zeer kort. Ik hoop dat de katalysator er niet aan gaat.
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 20:24  ·  #5
Quote door VolvoS60Racer

Al was het alleen maar vanwege de gebruikte injectoren die ofwel de MED injectoren zijn, ofwel een AEB rail.

Ik zou eerst het probleem met de koelvloeistof oplossen, en daarna de auto verder checken qua LPG systeem. Veel succes met de auto.


De wagen rijd perfect op gas en benzine dus daar is het probleem niet. Het Volgels systeem volgt de ECU van de benzine injectoren. Heb ik ook op de Baleno en werk uitstekend.

Maar waar gaat de koelvloeistof nu naartoe (volgens mij de uitlaat) maar waar is het lek?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 21:45  ·  #6
Quote door olaf

een compressie test is niet echt een goede manier om dat te testen , werkt eigenlijk niet , koelvloeistof even op gassen laten meten , en afpersen is een betere manier .


Helemaal mee eens.
Dit is de enige manier om eventuele lekkage boven water te krijgen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 22:51  ·  #7
Ruik ook even aan de peilstok van de bak...
Je zult niet die eerste zijn waarbij de radiator door is geslagen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 05.06.2016 - 22:55  ·  #8
Mocht het een classic zijn, trek dan het paneel naast de kachelradiateur eens weg... het zal niet de eerste classic zijn waar voor niets de koppakking is vervangen..
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 06.06.2016 - 08:29  ·  #9
Bedankt voor de suggesties, ik ga er vandaag mee aan de slag.

Nog even dit, bij het compressietesten viel mij op de de bougie van cilinder 3 wat donkerder was dan de rest. Het zijn iridium LPG bougies (niet mijn favorieten maar doen de job). De elektrodeafstand was wel goed. 0,7 mm.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 06.06.2016 - 20:16  ·  #10
Hoeveel koelvloeistof verliest ie nu per ...km?
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 07.06.2016 - 08:41  ·  #11
Ik ben met de wagen van Groningen naar de kop van Noord Holland gereden plus-minus 140 km, bij Joure even Mac-en en daar de vloeistof gecontroleerd. Hoefde niets bij en doorrijden maar. Uiteraard net bij het oprijden van de Afsluitdijk bij Kornwederzand ging het de melding "koelvloeistof laag" branden. Doorgereden naar Breezanddijk en daar een pauze ingelast om de wagen een beetje te laten afkoelen (temp van de wagen zelf is altijd normaal gebleven). Na een afkoelperiode het tankje bijgevuld. Daarna doorgereden naar huis. Tot nu toe verder niet veel met de wagen gereden. Even voor de APK een stukje. Gelukkig heeft de wagen nu wel weer een nieuwe APK, die was nog geldig tot 13 juni maar nu plus 1 jaar. :thumb: Tot nu toe is er niets aan het vloeistofpeil gebeurt en heeft hetzelfde niveau.

Ik heb besloten toch de koppakking maar te gaan vervangen en heb daar gisteren de onderdelen voor gehaald. Ik heb ook een set gereedschap om dat goed uit te kunnen voeren. Gisteravond wil ik de wagen in mijn garage zetten, daar heb ik een schaarbrug die het een en ander wel eenvoudiger maakt. Echter .... toen ik op de knop van de afstandbediening drukte gebeurde er niets???? Batterijtje leeg??? en ja, het batterijtje was leeg maar dan van de wagen. Bij het compressie-testen had ik de lichtschakelaar van dimlicht op stadslicht gezet en daarbij mij niet realiserend die blijven branden als je het contact uitzet en met de zo erop was het mij ook niet opgevallen. Nu zul je zeggen dan draai je de deur open en laadt de accu weer op.
Helaas-pindakaas bij het omdraaien van de sleutel in het slotje zie je het knopje een beetje bewegen maar die klikt dus niet open :devil: en de wagen blijft gesloten als een oester. Wie heeft bedacht dat er maar een sleutelgaatje in die wagen moest zijn. Normaal gesproken had ik de deur van de passagierszijde met de sleutel open gemaakt of zelfs de achterklep was een optie. Nu staat de wagen precies voor de garagedeur en die kan dus niet open, dat geld voor de achterklep als de garagedeur. Ik had de wagen wel eerder met de sleutel geopend en dat ging wel goed, er was inmiddels spanning aanwezig. Ik zal dit item gelijk op het to-do lijstje plaatsen.

Vandaag zal ik de wagen aan de voorkant opkrikken en op blokken plaatsen, de bodemplaat er vanaf schroeven en op de plus pool van de startmotor spanning gaan toevoeren. Dan hoop ik dat ik de wagen open kan krijgen met de AB of de sleutel. Nu staat de wagen precies voor de garagedeur en die kan dus niet open. Gelukkig kan ik ook vanuit mijn huis naar de garage om daar de grote garagekrik naar buiten te slepen. Major clusterfu*k dit alles.

Het vertrouwen in diverse internet onderdeel leveranciers is ook danig afgenomen. Staat op hun website dat onderdelen voorradig zijn blijkt dat ze die zelf ook moeten bestellen. Zo wacht ik al bijna twee weken op een cilinderkoppakking set en daarbij ook op een nieuwe distributieriemset plus polyriem. <_<

Tot zover de update....
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Halleluja

 · 
Posted: 07.06.2016 - 11:24  ·  #12
Halleluja, de startmotor truc heeft gewerkt. Uiteraard niet zonder wat tegenslag, de min-klem van de acculader vond het maar eens tijd om zichzelf los te koppelen van de draad, dus dat eerst maar eens repareren.

Hoe werkt het, de wagen opkrikken en op blokken plaatsen zodat men eronder kan, de bodemplaat los schroeven. even zoeken naar de rode draad bij de startmotor. Deze is bij het startrelais bloot en hier met een trekveer met grijpertje in een stukje pvc buis de aansluiting gemaakt en onder op het blok de min aangekoppeld. En, resultaat, na wat moeizaam gehannes ging de deur toch open. Ik denk dat er meer aan de hand is met het slot van de bestuurders deur maar dat is van later zorg. Nu de accu eerst opladen en maar hopen dat die niet naar zijn maker is.

Nog meer goed nieuws, de bestelling die ik op 25-5 had geplaatst schijnt er nu toch aan te komen. (Distributie set en poly riem plus cilinderkopset.

Als de wagen straks weer op eigen stoom ;-) kan bewegen hem in de garage zetten en de operatie kan beginnen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 07.06.2016 - 12:02  ·  #13
Ja beter een tientje meer betalen en bij de goeie bestellen , scheelt ook als het een keer mis gaat , die regelen het dan gewoon zonder gezeur .
Wat je koppakking betreft , ga je die gewoon maar vervangen , zonder afpersen etc , ik zou eerst wel is duidelijk diagnose stellen en zeker willen weten dat het niet wat anders is , snap dat het hobby is maar koppakking vervangen voor de lol is toch beetje onzin .
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 07.06.2016 - 12:13  ·  #14
De vorige eigenaar had de wagen naar een bedrijf gebracht voor onderhoud en daar hebben ze ernaar gekeken en afgeperst (is mij verteld) met de melding dat de koppakking lek was. Dit zegt nog niet dat dat ook echt zo is. De vorige eigenaar kreeg een geschat kostenplaatje van 3000 euro voor reparaties. Daar had ie geen zin in en heeft een V70 Diesel gekocht en moest van deze af. Zelf naar de wagen gekeken en deze loopt goed op benzine en LPG, heb een voorinspectie gedaan voor de APK en op de stuurkogels na was alles in orde, nadat ik de binnenste en buitenst kogels heb vervangen is de wagen naar de APK gegaan en goedgekeurd, nog met een opmerking van de monteurs dat is geweldig loopt. Maar ik zal eens kijken of ze hem daar kunnen afpersen, weten we dat ook zeker.
VolvoFrank
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hippolytushoef
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verdwijnt

 · 
Posted: 10.06.2016 - 18:17  ·  #15
Vandaag eens met de monteurs gesproken. Hel lijkt erop dat de Turbo de boosdoener is. Ergens logisch, bij veel gas geven veel vloeistof verlies.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0