Krik en steunplaatsen

 
 
 
 
 
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 16:09  ·  #1
Gezien ik voor onderhoud wat vaker onder de auto zal kruipen wil ik er graag veilig onder liggen. Daarom even twee vragen voor het juist opkrikken en steunen van de wagen. In bijgaande afbeeldingen zie je wat ik wil gebruiken voor het krikken en / of steunen. Zijn dit de juiste plaatsen? Verder nog tips om veilig te steunen of opkrikken?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 16:17  ·  #2
ik plaats er ook nog altijd een massief houtblok onder als extra backup.
En als de wielen er niet af moeten is een setje oprijbokken ook een hele uitkomst
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 19:20  ·  #3
Dit zijn dus wel de juiste plaatsen?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 19:31  ·  #4
De tweede afbeelding lijkt mij ok. De eerste zou ik niet aandurven.
Heb je geen bevestigingspunten voor een krik dan? Zowel links als rechts 2 stuks.
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 19:39  ·  #5
Quote door ohz274

Heb je geen bevestigingspunten voor een krik dan? Zowel links als rechts 2 stuks.

Jawel die staafjes waar de standaardkrik onder geplaatst wordt bedoel je toch, daar zie je op die ene foto nog een bokje onder staan. Die gebruiken jullie om te steunen of om op te krikken of beide?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 19:50  ·  #6
Quote door Roboer

Quote door ohz274

Heb je geen bevestigingspunten voor een krik dan? Zowel links als rechts 2 stuks.

Jawel die staafjes waar de standaardkrik onder geplaatst wordt bedoel je toch, daar zie je op die ene foto nog een bokje onder staan. Die gebruiken jullie om te steunen of om op te krikken of beide?


kan beide.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 01.05.2018 - 23:18  ·  #7
Quote
kan beide

alleen als je krik en/of bokjes daar op een solide manier op aansluiten.
Ik denk dat in mijn geval het hele zaakje naar beneden komt sodemieteren zo gauw en een vlieg op de auto land.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 02.05.2018 - 11:15  ·  #8
...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 02.05.2018 - 12:23  ·  #9
:) Bij mij kwam het toen omdat een ketting brak waar de auto in hing aan de voorzijde en ik er geen bokken onder had staan... De werkplaatskraan, waar de auto aanhing, heeft dus mijn leven gered want ik lag er pal naast. Alles tot hoogte van de voeten van de kraan bij mij in elkaar gedrukt en gebroken.

Volvo won, Dirkie niet, 1-0 voor de Volvo

Maar kijk idd goed uit waar je de krik en bokken (!) plaatst voordat je eronder kruipt.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 02.05.2018 - 19:02  ·  #10
Zo, dan heb je een goed engeltje op de schouder... :o

Jezelf nooit onder ongezekerde last begeven is een goede richtlijn voor lijfsbehoud! Dus altijd assteunen/bokken oid gebruiken, als ze maar gezekerd zijn.
Ook niet onder een hydraulische krik (foto 2) of zo. Of ik heb ook wel eens een vorkheftruck gezien die als "brug" gebruikt werd. Maak van jezelf geen kandidaat voor de Darwin Awards, zou ik zeggen... O-)
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 02.05.2018 - 19:59  ·  #11
Heftig man, gelukkig kan je het navertellen.
Uiteindelijk heb ik het als in bijgevoegde foto's gedaan. Een stevig blok hardhout onder de verdikking die ook op mijn eerdere foto stond. En de bok onder het niet draaiende deel op de andere foto.Ik heb de krik ook eerst onder de staafjes gehad waar ook de krik bij een lekke band onder gaat, maar dat voelde niet echt prettig.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 03.05.2018 - 06:09  ·  #12
Ik zou hier al niet vrolijk van worden cq eronder kruipen zo.... Alllereerst het krikje, levensgevaarlijk ding :( en de plaats van de bok. Je zet deze precies op een bewegend deel van de achterasconstructie, die arm kan bewegen en moet je dus niet willen. Altijd de bok onder een vast deel zetten van de carrosserie of bijvoorbeeld onder de draagarm thv de schokbreker / veer.

Geloof me dat je echt niet wilt dat het ding omlaag komt.... Bij mij stortte de auto ruim een meter omlaag (hing in de kraan), de werkplaatskraan waar hij inhing heeft mijn leven gered, nu ben ik niet zo groot maar toch iets breder / groter als die 10 a 15 cm van die voeten (waar de wielen aanzitten van de kraan) met als gevolg;

nek en rugwervel gebroken
alle tanden uit me mond geslagen en kaak linksonder compleet verbrijzeld
alle ribben voor en achter gebroken
bekken gebroken
linkerarm (kop) in de schouder gebroken en onherstelbaar
zenuwen naar de arm toe vanaf de nekwervel gescheurd en onherstelbaar
nierlaceratie

Dit was ook omdat 'het even snel moest'.... Ik sleutel nooit zonder bokken eronder, maar het killde mij nu ook dat 'even snel' doen. Even snel omhoog halen het spul, snel eronder en klaar en toen brak de (achteraf niet goedgekeurde) ketting...... Ik had alle geluk dat ik niet alleen was en de auto dmv de brug waar hij op stond snel weer van mij af was, heeft hooguit een paar seconden geduurd (zonder lucht want dat krijg je echt niet meer als die V70 op je ligt en alles in elkaar duwt), auto omhoog en ik ben er zelf zo goed en kwaad weer onderuit gekropen (wou niet hebben dat ze mij eronderuit trokken), ondertussen tanden uitspuwend. Meteen is er 112 gebeld en en politiewagen die toevallig in de buurt was en kwam kijken heeft de traumahelicopter besteld die ik zelf heb afgezegd tegen de ambulancebroeder die er het eerst was. Vervolgens naar de SEH in Apeldoorn waar de nierlaceratie werd vastgesteld. Aangezien hun daar niets aan mogen doen met de ambulance en toeters en bellen overgeplaatst naar SEH Nijmegen waar ik ruim een week heb gelegen....

Razend knap van die ambulancechauffeur, Apeldoorn Nijmegen in minder als 25 minuten met die toeters en bellen aan en dan nog ook eens over de Waalbrug heen ! Mijn zoon zat naast de chauffeur en die heeft echt vol verwondering zitten kijken hoe die man reed (mag ook wel eens gezegd worden dat die jongens echt kunnen rijden met zo;n zware bak)

Daarom ook mijn advies; kijk echt 2x goed uit voordat je eronder kruipt. Dat doe ik ook en ik kan gelukkig nog steeds sleutelen, al hoewel ik vaak last heb van die arm omdat die onherstelbaar beschadigd is. Ik kan het gelukkig navertellen, maar had eigenlijk dood moeten zijn....
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 03.05.2018 - 09:24  ·  #13
Man, koude rillingen hier... ik kruip er ook geregeld onder, maar zet er vanaf nu een extra steuntje bij. :(
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 03.05.2018 - 09:29  ·  #14
Toen ik op 19 jarige leeftijd voor het eerst onder mijn auto kroop terwijl hij op de krik stond toen werd ik er door mijn vader zo hart onder vandaan getrokken en kreeg ik zo'n enorme trap onder m'n reet dat ik het voor eens en altijd had afgeleerd om op een dergelijke gevaarlijke manier onder een auto te kruipen... Wat zijn daar al veel ongelukkig door gebeurd.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Krik en steunplaatsen

 · 
Posted: 03.05.2018 - 11:58  ·  #15
Je vader heeft gelijk gehad ! Kan het niet vaak genoeg benadrukken, weet hoe het voelt als er een zware V70 op je ligt en alles plat drukt..... Het wrange in deze was het 'even snel' en geen goedgekeurde ketting (achteraf gezien) en dat ik zelf nooit zonder bokken sleutel. Het laatste maakte het extra wrang. Een ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel en dit had niet mogen gebeuren met een ketting van 2 ton. Er hing tenslotte nog geen 2 ton aan maar hij knapte wel. Omdat de ketting niet was goedgekeurd kun je nergens geen aanspraak op maken.

Sindsdien zijn alle kettingen hier gekeurd en voorzien van veiligheidspapieren (die jaarlijks herhaald worden) dan kun je tenminste nog ergens aanspraak op maken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0