H9 lamp vervangen voor led?

Van bi-xenon koplamp

 
 
 
 
 
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 16:26  ·  #46
Quote door ries123

Quote door MTE

Ff voor de helderheid 😄
Jij hebt dus je dimlicht xenon D1S xenon lamp vervangen voor een LED versie .
Zowel groot als dim is bij jou dus nu LED ?


Klopt, en alleen de d1s LED geeft al enorm veel licht, laat staan met de h9 LED grootlicht erbij. Heb alles behalve de knipperlichten nu in LED 6000k.


Ook ik ben om: heb bij ome Ali een setje D1S LED's besteld (grootlicht had ik al LED in zitten).
Volgende maand mag de V70 weer naar de APK, direct daarna gaan de LED's er in; zal me echt benieuwen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 20:34  ·  #47
Ries,

Heb jij gewone xenon lampen of de ABL lampen met de projectoren?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 20:41  ·  #48
Ik zou ze daarvoor monteren, ook even melden. Dan weet je meteen of het beeld goed is en als dat zo is worden ze ook afgesteld mits nodig.

Quote door RIVADA

Quote door ries123

Quote door MTE

Ff voor de helderheid 😄
Jij hebt dus je dimlicht xenon D1S xenon lamp vervangen voor een LED versie .
Zowel groot als dim is bij jou dus nu LED ?


Klopt, en alleen de d1s LED geeft al enorm veel licht, laat staan met de h9 LED grootlicht erbij. Heb alles behalve de knipperlichten nu in LED 6000k.


Ook ik ben om: heb bij ome Ali een setje D1S LED's besteld (grootlicht had ik al LED in zitten).
Volgende maand mag de V70 weer naar de APK, direct daarna gaan de LED's er in; zal me echt benieuwen.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 390
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 20:55  ·  #49
Quote door Musicus

Ries,

Heb jij gewone xenon lampen of de ABL lampen met de projectoren?


ABL met projectoren.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 20:58  ·  #50
Ah mooi. Dan ga ik dat pad ook eens bewandelen. Fijn om te weten dat het gewoon gaat passen.
Heb na overleg met Emiel besloten eerst eens andere pitten te plaatsen en als het beeld dan nog steeds onvoldoende is over te gaan naar een gereviseerde set. Maar ik hoop dat het lichtbeeld straks net zo helder is als bij jou.
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 21:09  ·  #51
Quote door ries123

Quote door VOLVOSCHEURDER

Quote door ries123

Dimlicht, lampen moeten nog goed goed afgesteld worden.


Welk merk led lamp heb jij er in zitten? Ik heb de Phillips led Pro9000. Maar vindt de opbrengst erg tegen vallen.


Ik heb er Bullvisions inzitten, van ome Ali. Opbrengst van 40.000 lumen voor de D1S en voor grootlicht 45.000 lumen.

https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld

https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld


Voor de D1S lampen waarvan je de link hebt vermeld. Heb je dan gekozen voor de 70W of die van 90W en wat is het verschil, weet je dat zo?
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 390
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 21:12  ·  #52
Ik heb voor 70w gekozen. Volgens mij is 35W origineel de spec en die wattages staan voor 2 stuks bij elkaar. Ik heb geen idee wat het verschil is.
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 21:19  ·  #53
Quote door ries123

Ik heb voor 70w gekozen. Volgens mij is 35W origineel de spec en die wattages staan voor 2 stuks bij elkaar. Ik heb geen idee wat het verschil is.


Top thx voor je antwoord. Ja de 70W lijkt me dan ook de betere optie zoals je aangeeft. Had je voordat je deze LED plaatste dan ook het gevoel dat de Xenon fittingen ook schenen alsof je er kaarsen in had zitten? ik bedoel erg weinig licht gaven? Want op de foto die je geplaatst hebt, geven ze echt een enorme klap licht...
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 07:58  ·  #54
Voor mij geet het vooral om beter licht op wegen zonder straatverlichting met tegenliggers. De normale halogeen verlichting doet het goed genoeg als je alleen bent of niet zoveel led tegenliggers hebt. Nu ik de laatste jaren meer en meer led tegenkom is het verschil tussen de overkant (fel wit led licht) met mijn kant veel te groot. Ik zie soms de eigen lijnen niet eens meer. (gelukkig heb ik de mistlampen zo afgesteld dat die de hoofd bundel aanvullen, datr helpt) In de 740 had ik simpele Led lampen mer koel flappen (passieve koeling) en dat was een heel verschil voor een wagen uit '86. De S80 was een achteruitgang op dat punt. Veel beter t.o.v. de 740 met halogeen pitten, maar die led lampen in de 740 waten een hele verbetering. Tot nu toe niet echt veel tijd aan besteed, maar de laatste paar ritten was het toch wel weer te merken dat de S80 putten van begin deze eeuw zijn.

Het feit dat met de jaren je ogen ook achteruit gaan helpt natuurlijk ook niet mee. Die zijn hier ook al weer een helve eeuw oud. ;)
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 11:16  ·  #55
Quote door Blade

Ik zou ze daarvoor monteren, ook even melden. Dan weet je meteen of het beeld goed is en als dat zo is worden ze ook afgesteld mits nodig.


Dat is ook een overweging, ik zal eea toch even vooraf met mijn garage bespreken.
Men moet voor de APK überhaupt met mijn verlichting aan de slag: de LED's in de mistlampen zijn APK afkeur, dus worden daartoe de stekkers even los gemaakt.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 14:21  ·  #56
Quote door [-Tom-]

Ik heb H7 LED lampen in mijn grootlicht geplaatst, dat gaat goed. Die lampjes wegen niet zoveel, behuizing en fan is van plastic.
In de auto van mijn vriendin had ik ook LED's zitten met passieve koeling ,maar die geven een bult minder licht dan LED's met zo'n fan (die heb ik er nu in zitten).


Ok, ik heb ze binnen, 31-1 besteld, ging lekker snel. Alleen het plaatsen is een kleine puzzel, hoe ga ik die klem er netjes omheen krijgen. Die scharniert onderaan op 2 punten en de behuizing van het koelelement zit natuurlijk in de weg. Kan die klem onderaan los?
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 390
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 14:32  ·  #57
Welke klem bedoel je, van de xenon? Daar zit een plastic draai mechanisme omheen waarmee je de 'bekjes' open en dicht kan klemmen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3775
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 15:22  ·  #58
Quote door T_I

Quote door [-Tom-]

Ik heb H7 LED lampen in mijn grootlicht geplaatst, dat gaat goed. Die lampjes wegen niet zoveel, behuizing en fan is van plastic.
In de auto van mijn vriendin had ik ook LED's zitten met passieve koeling ,maar die geven een bult minder licht dan LED's met zo'n fan (die heb ik er nu in zitten).


Ok, ik heb ze binnen, 31-1 besteld, ging lekker snel. Alleen het plaatsen is een kleine puzzel, hoe ga ik die klem er netjes omheen krijgen. Die scharniert onderaan op 2 punten en de behuizing van het koelelement zit natuurlijk in de weg. Kan die klem onderaan los?

Klem kan je helemaal los halen, ik heb de klem toen eerst 'om' de lamp (onder de ventilator) gedaan, lamp terug geplaatst en daarna heel lang lopen prutsen en pielen met het klemmetje zodat die weer in die 'gaatjes' zat.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 15:57  ·  #59
Quote door ries123

Welke klem bedoel je, van de xenon? Daar zit een plastic draai mechanisme omheen waarmee je de 'bekjes' open en dicht kan klemmen.


Nop, de reguliere H7 heeft een metalen beugel om het lampje op z'n plek te houden. Dit beugeltje:



Hij moet zo om de lamp, maar dan moet ie nog in de unit...



Quote door [-Tom-]

Klem kan je helemaal los halen, ik heb de klem toen eerst 'om' de lamp (onder de ventilator) gedaan, lamp terug geplaatst en daarna heel lang lopen prutsen en pielen met het klemmetje zodat die weer in die 'gaatjes' zat.

Ah, ok, dan eens doen als ik meer tijd heb. (en geen keffende 16 jaar oude oude hond heb die 'iets' wil, waarbij iets niet eten, drinken of wandelen is... (en 5 sec later weer wel)

Edit: Als ik die foto van de lamp zo zie, torx (25?) pakken, hele ring eruit, lamp erin klussen zonder dat er een auto in de weg zit en dan weer terug schroeven... Toch graven naar m'n oude rechter koplamp, kan ik eens testen of dat een optie is...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3775
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: H9 lamp vervangen voor led?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 16:03  ·  #60
Ja precies, op die manier en nu flink pielen :P
Maar ik bedacht me eigenlijk net ook, volgens mij kan je beter de complete lamp er zelf uithalen, dat gaat 10x makkelijker.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0