LPG? Flashlube? wel of niet

wat zijn jullie ervaringen

 
 
 
 
 

Poll

Wat zijn jullie ervaringen met LPG?
Ja ik heb flashlube
 
29 (27.88%)
Nee ik heb geen flashlube
 
23 (22.12%)
Ik raad flashlube aan
 
12 (11.54%)
Ik raad flashlube niet aan
 
6 (5.77%)
Ik heb problemen gehad door lpg installatie
 
2 (1.92%)
Ik heb geen problemen gehad door lpg installatie
 
32 (30.77%)
Total votes:104
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 29.01.2015 - 10:38  ·  #16
Eventjes kort wat extra info:

Flashlube is een merknaam, geen product op zich, het product waar het hier over gaat is FL Valve Saver, een loodvervanger die doet wat lood in de benzine vroeger deed: een dempend laagje op kleppen en -zittingen leggen.
dit spul koelt dus niet en smeert ook niet, het beschermt hooguit tegen inslaan als gevolg van hogere temperaturen.
Ja ik gebruik het ook sinds mijn vorige auto, een Mazda 626 2.0hp zonder gaskop (die kregen ze later wèl) die dus ondanks/dankzij de FLVS nog elke 90 k géén speling meer op de uitlaatkleppen over had.. maar als je daar op tijd bij bent en ze laat stellen geeft dat geen problemen..
bij de Vogels installatie die ik nu in mijn Classic heb laten bouwen zat de set bij de prijs in en ik vul bij uit een 5L kan die ik uit Duitsland liet komen voor ca €65 inclusief verzenden..
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 29.01.2015 - 18:07  ·  #17
Quote door Baksteen

Quote door M@rcel

Verschillende niet-Volvo's op gas gereden. Mijn vorige S80 2.5T liep op lpg met flashlube. LPG ingebouwd bij 110.000km en auto verkocht bij 340.000km. Klepspeling is door Dennis bij plm 325.000km gemeten en weer op maximum gezet: Geen enkele klep stond zelfs maar in de buurt van de grens.




En nu met 365.000 op de teller loopt ie nog steeds als een zonnetje ;)

Da's mooi, maar ik had ook niet anders verwacht! :thumb:
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 29.01.2015 - 19:09  ·  #18
Quote door volvo355

het is alleen raar dat het ene inbouwstation het voor de t5 motor niet adviseert bij hoge kilometerstand en de andere wel ongeacht de kilometerstand


Daar kan meer achter zitten. Voor de T5 (in ieder geval de 260pk versie) is er met een Vialle installatie geen standaard software beschikbaar. Dit moet worden afgeregeld bij de LPG specialist, dus de auto uitlezen, opsturen naar Vialle, Vialle past de software aan en stuurt retour, de LPG specialist logt de auto, etc. Vraagt dus kennis van zaken.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 29.01.2015 - 20:32  ·  #19
Ik heb in m'n V70 2.5T 2004 ook een Vogels installatie met electronisch geregelde Flash lube installatie. Ingebouwd bij 215k en nu een jaar en 70 k verder nog steeds prima. Vraag me wel eens af wanneer ik de kleppen zal laten stellen. Niet te vaak ivm de kosten, maar natuurlijk niet TE laat...wat is wijsheid in deze?
Tandriem is vlak na de inbouw vervangen, dus ik denk dat ik het maar gelijktijdig doe. 120k lijkt me een mooi moment. De boel ligt dan toch al half open en scheelt dus dubbel werk. En natuurlijk bij Dennis...ik sleutel veel zelf, maar hier wil ik mijn vingers niet aan branden. Er is teveel specifieke kennis en gereedschap nodig om het ff zelf te doen. De mogelijke schadepost weegt niet op tegen de kosten.
Ik heb bij de inbouw erop gestaan dat er een electronisch geregelde lube installatie in kwam, terwijl de installateur dat niet wilde. Die gingen kapot was zijn verhaal. Heb toen met Vogels gesproken, en die ontkrachte dat verhaal als zijnde achterhaald. Turbo motoren moeten die geregelde installatie vlgs de inbouwinstructie hebben.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 29.01.2015 - 23:26  ·  #20
Quote door M@rcel

Verschillende niet-Volvo's op gas gereden. Mijn vorige S80 2.5T liep op lpg met flashlube. LPG ingebouwd bij 110.000km en auto verkocht bij 340.000km. Klepspeling is door Dennis bij plm 325.000km gemeten en weer op maximum gezet: Geen enkele klep stond zelfs maar in de buurt van de grens.

Mijn huidige auto (S80 V8, huidige stand 230.000km) heeft meteen weer een Vialle LPI installatie gekregen met 85 liter tank tegen de achterbank. Ook al heeft deze motor een laagje stelliet op de kleppen, heb ik toch gekozen om er weer een flashlube installatie in te laten zetten. Inmiddels 17.000km gereden, waarbij de motor niet ontzien is: Het is veel te leuk om hem op zijn donder te geven vooral ook in de bergen ;) .


Inderdaad, baadt het niet dan schaadt het niet.
Waar ik nog wel heel benieuwd naar ben is de invloed van de rijstijl. Ik zie in mijn T5 (Vialle LPi, met Valvecare elektronisch systeem) de naald van de toerenteller geregeld de 6000+ rpm bereiken. Heel leuk, maar misschien niet zo goed voor de klepjes, ondanks smeersysteem?

Marcel, je geeft aan met de V8, maar vast ook met de 2,5T (?) plezier hebt, ook veel kilometers gemaakt, terwijl de kleppen in goede conditie zijn gebleven. Kan je iets meer verklappen over je rijstijl? Automaat of niet, veel toeren en stevig doorrijden of juist veel snelweg kilometers, etc.

grt, Mark
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 29.01.2015 - 23:39  ·  #21
Quote door Mekstra

Quote door M@rcel

Verschillende niet-Volvo's op gas gereden. Mijn vorige S80 2.5T liep op lpg met flashlube. LPG ingebouwd bij 110.000km en auto verkocht bij 340.000km. Klepspeling is door Dennis bij plm 325.000km gemeten en weer op maximum gezet: Geen enkele klep stond zelfs maar in de buurt van de grens.

Mijn huidige auto (S80 V8, huidige stand 230.000km) heeft meteen weer een Vialle LPI installatie gekregen met 85 liter tank tegen de achterbank. Ook al heeft deze motor een laagje stelliet op de kleppen, heb ik toch gekozen om er weer een flashlube installatie in te laten zetten. Inmiddels 17.000km gereden, waarbij de motor niet ontzien is: Het is veel te leuk om hem op zijn donder te geven vooral ook in de bergen ;) .


Inderdaad, baadt het niet dan schaadt het niet.
Waar ik nog wel heel benieuwd naar ben is de invloed van de rijstijl. Ik zie in mijn T5 (Vialle LPi, met Valvecare elektronisch systeem) de naald van de toerenteller geregeld de 6000+ rpm bereiken. Heel leuk, maar misschien niet zo goed voor de klepjes, ondanks smeersysteem?

Marcel, je geeft aan met de V8, maar vast ook met de 2,5T (?) plezier hebt, ook veel kilometers gemaakt, terwijl de kleppen in goede conditie zijn gebleven. Kan je iets meer verklappen over je rijstijl? Automaat of niet, veel toeren en stevig doorrijden of juist veel snelweg kilometers, etc.

grt, Mark

Tuurlijk. Beide zijn automaten. Met de 2.5T reed ik wel een stuk rustiger dan nu met de V8. Met name door de manuele stand van de geartronic is het veel leuker om dijkjes te pakken of de bergen in te gaan. Op die momenten is het rode gebied op de toerenteller de grens en wordt er grof teruggeschakeld om op de motor af te remmen. Met de 2.5T heb ik nooit zo gereden. De V8 is, door de manuele stand, veel beter als speelgoed te gebruiken, ook door de AWD en de betere grip (four-c in standje advanced). Lussen in klaverbladen zijn weer leuk (net als toen ik nog motor reed).

Maar vandaag heb ik 600km snelweg gereden en dan hou ik me keurig aan de snelheid, behalve als ik het even niet kan laten. Dan gaat de bak twee of drie versnellingen terug en bij 4000-5000 rpm het gas tot op de vloer. Heerlijk!

Kilometers is een mix van lang en kort. Maak de ritten wel minimaal 20km door even een stukkie om te rijden.

O en altijd goed warm rijden voor het spelen!
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 30.01.2015 - 12:39  ·  #22
Over flashlube op een turbo motor:
Op mijn T5 zat een flashlube.
Dit was een passief systeem dat werkte op inlaatspruitstuk vacuum. Er zat een terugslag klepje in om te voorkomen dat er boost druk op het flesje kwam te staan als de turbo ging boosten. Dit terugslag klepje was kapot. Gevolgen: flashlube flesje kwam op boostdruk te staan, dop schoot eraf, lekkage onder de kap en flashlube olie IN de CBV van de turbo. Het was een vies rommeltje!!
Ik heb het flashlube systeem er toen af gesloopt. Sinds die tijd heb ik er 50kkm mee gereden. No problem.

Het nadeel aan dat passieve flashlube systeem is dat het wel werkt wanneer het het minst nodig is ( bij rustig laagtoerig rijden, zonder dat de turbo mee doet)
Wanneer flashlube van voordeel zou kunnen zijn ( bij veel vermogen vragen dus BOOST en hoge toeren) deed het juist NIET mee!

Dus: als je op een turbo motor voordeel wil hebben van flashlube dan moet het systeem tegen de turbo overdruk in kunnen inspuiten! Anders lijkt mij het nut verwaarloosbaar.

Over rijstijl <> klepslijtage:
Mijn T5 had trouwens een automaat, als je normaal rijdt schakelt deze al heel snel op naar hogere versnellingen dus de toerentallen bleven dan laag. Dat minimaliseert de klep- en klepzitting slijtage.
Reden: bij lage toeren hebben de kleppen langer de tijd om hitte af te voeren via klepzittingen en klepgeleiders naar het koelsysteem. Dus hoe lager de toeren, hoe minder de slijtage. Bij hoge toeren is er veel hitte energie dat moet worden afgevoerd maar de tijd dat de kleppen gesloten tegen de klepzittingen aan liggen is korter dus dan slijt e.e.a. aanzienlijk harder.
(gaat trouwens ook op voor draaien op benzine, want ook dan slijten kleppen en klepzittingen, welliswaar minder snel als op LPG maar slijten doen ze ook dan! zie daar de reden waarom je periodiek moet kleppen stellen.)

Over techniek:
Eigenlijk weet ik niet of de T5 sodium gevulde uitlaatklepstelen heeft. Zou goed kunnen want de 8klept turbo blokken in de 240/740/940/780 hadden die ook al. Het effect werkt als volgt: die sodium christallen smelten en tijdens het op en neer bewegen beweegt deze sodium heen en weer in de holle klepstelen, waarbij steeds energie wordt afgevoerd vanuit de klepschotels naar de klepgeleiders en het koelsysteem. Dat beperkt slijtage. Bij rijden op LPG heb je daar zeker ook profijt van.

Over verschillen tussen model/motor-generaties:
De oudere 850 motoren zijn beter te gebruiken op LPG om enkele belangrijke redenen:
- 850-generatie motoren hebben hydraulische klepstoters waardoor de klepspeling altijd optimaal wordt gehouden ondanks eventuele slijtage van zittingen en klepschotels.
- 850-generatie klepstelen zijn flink dikker (ik meen 7mm i.p.v. 5,5mm) dan bij de nieuwere S60/V70n generatie. Er is dus meer 'vlees' en oppervlakte in de klepstelen/geleiders om hitte energie op te nemen en weer af te voeren.
Waarom heeft Volvo(FORD!) dan toch die aanpassingen gedaan? Minder wrijving en oliepomp weerstand, daardoor verbruiken de nieuwere motoren minder en zijn de emissies ook schoner. (bron: dit is me ooit allemaal persoonlijk verteld door Mesman.)

Tot zover mijn kijk op het gebruik van LPG en op het flashlube systeem.
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 30.01.2015 - 15:49  ·  #23
Bij de klepstelsessie van mijn verkochte S80 stonden alle kleppen ruim binnen de grenzen. De motor had toen ruim 200.000km op LPG gedraaid. Het Flashlube-systeem was het simpele onderdruk-systeem. De motor was een 2.5T (turbo dus), met vaste stoters.

Overigens slijten kleppen/zittingen altijd. En gedurende de 99% van de tijd dat de motor met nauwelijks boost draait, helpt het systeem wel. Je houdt dan meer "slijtageruimte" over voor die 1% van de tijd dat de motor hoog belast wordt.

Koeling van de kleppen vindt plaats via de klepzitting, niet via de steel. Het verschil tussen inlaat- en uitlaatkleppen is dat de inlaatkleppen ook nog eens gekoeld worden door het koude, verse mengsel bij elke inlaatslag.

Ik snap de redeneringen en mijn ervaringen zijn natuurlijk geen maatstaf. Maar het zijn wel echte praktijkcijfers.
Bartje-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 124
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 30.01.2015 - 19:19  ·  #24
Bij mijn vorige merk auto heb ik mijn lpg installatie net terugverdiend vanwege een koprevisie en later een hele nieuwe motor. De volvo heb ik voornamelijk gekocht om zijn goede lpg reputatie en ben van plan er nog 300.000 bij te rijden (gekocht bij 75000 en direct prins lpg ingebouwd)
De paar honderd euro extra voor een kleppen smeersysteem was het mij wel waard, baat het niet schaadt het niet. (Over de hele periode kost een smeersysteem zo'n 1000 euro extra)
Mooi systeem hebben ze bij prins. Geen geknoei met bijvullen maar gewoon een nieuwe fles er op draaien als de oude leeg is.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 30.01.2015 - 20:44  ·  #25
Wat betreft welk smeersysteem het beste past op een turbo motor, had ik de volgende overweging gemaakt.
Turbo druk en vacuüm rijmt in principe niet met elkaar, maar idd loopt de motor meestal zonder boost. Maar maak je regelmatig een lange rit door Duitsland met 170 180 op de teller lijkt het me toch gezond als er dan ook wat spul naar binnen gaat.
Ook las ik op het forum dat de regeling van het vacuüm systeem te wensen overliet, en erg wisselend was. De injectie is zover ik weet ook op één centraal punt. De verdeling naar elke cilinder is dan ook maar afwachten.
Het electronisch geregelde systeem pomp de lube met een pompje via een verdeler naar elke inlaatbuis. Ik heb hier veel meer vertrouwen in. Ik kwam dus uit op een JLM met pompje.
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 30.01.2015 - 20:48  ·  #26
Quote door HarryB

Wat betreft welk smeersysteem het beste past op een turbo motor, had ik de volgende overweging gemaakt.
Turbo druk en vacuüm rijmt in principe niet met elkaar, maar idd loopt de motor meestal zonder boost. Maar maak je regelmatig een lange rit door Duitsland met 170 180 op de teller lijkt het me toch gezond als er dan ook wat spul naar binnen gaat.
Ook las ik op het forum dat de regeling van het vacuüm systeem te wensen overliet, en erg wisselend was. De injectie is zover ik weet ook op één centraal punt. De verdeling naar elke cilinder is dan ook maar afwachten.
Het electronisch geregelde systeem pomp de lube met een pompje via een verdeler naar elke inlaatbuis. Ik heb hier veel meer vertrouwen in. Ik kwam dus uit op een JLM met pompje.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Ik heb nu ook een electronische Flashlube met pomp en verdelers naar de inlaatpoorten. Ik heb geen JLM omdat de tank niet te plaatsen viel en de Flashlube wel.
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 04.02.2015 - 14:57  ·  #27
:noidea: :noidea:
Ik snap er werkelijk geen ene zak meer van.

Ik heb afgelopen november ook LPG in laten bouwen, bij Mesman dus, want daar heb ik het meeste vertrouwen in. Ook omdat mijn vorige Volvo óók een instalatie had ingebouwd gekregen bij Mesman.
Maar Mesman vond het voor mijn T5 dus NIET noodzakelijk om flashlube te installeren gezien het motortype en de hoge kilometerstand.
En aangezien er tegenwoordig alleen nog de electronisch ingespoten variant is voor Prins, vond ik de extra aanschaf á 285 euro voor een niet noodzakelijk systeem dus een beetje onzin...

:noidea: :noidea:
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 04.02.2015 - 18:20  ·  #28
Dat is wel heel apart, bij mij adviseerden ze het juist met klem. In de offerte, maar later ook via de telefoon. Was 325 euro kwijt. Misschien ging het toen over Valvecare? Want ze zijn ivm matige ervaringen wel gestopt met het leveren daarvan, vertelde Léan me. Nu alleen de 'doorsnee' flashlube, die zou wel goed zijn.
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: LPG? Flashlube? wel of niet

 · 
Posted: 05.02.2015 - 09:57  ·  #29
Ik ga eens even weer contact opnemen met mesman ... :-/
j00st
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

LPG sinds deze week

 · 
Posted: 05.02.2015 - 11:25  ·  #30
Na bijna een jaar berichtjes lezen nu toch maar eens iets posten (misschien een beetje LPG algemeen voor dit topic maar hopelijk bruikbaar). Ik heb sinds deze week LPG in mn S60 '02 AWD (157.000 gelopen). Bij Mesman ingebouwd:

Prins VSI-2 G3
77 liter (bruto) tank op de plaats van het reservewiel, vloer ±4cm verhoogd
Per cilinder gedoseerd elektronisch systeem met pomp (spec voor turbo)
Garantie op deze installatie geldt voor materiaal en arbeid
Termijn is 3 jaar (max 100.000KM)

Hiervoor gekozen omdat in vergelijking het Vialle systeem de tank (op dezelfde plaats) iets groter is en de prijs iets gunstiger. Als alternatief voor het elektronisch smeersysteem had ik kunnen kiezen voor een Vacuumsysteem maar dat raadde Mesman af. Die optie wordt eigenlijk alleen aangeboden om de klant keuze te bieden, maar in de praktijk niet verkocht. Het verhaal aangehoord hebbende denk ik ook zeker dat het de 200 euro meerprijs waard is (elek tov vacuum).

Alles is keurig ingebouwd en weggewerkt en ook mn eerste ervaring met het rijden op LPG is bijzonder positief. Omdat alles elektrisch gebeurt (wist ik niet, enige ervaring met LPG is naar Zweden in een Amazone :)), hoef je niks anders te doen dan normaal. Instappen, wegrijden, schakelt zeer snel over op LPG en dat heeft nog geen merkbare verschillen opgeleverd. Gasrespons nog steeds prima, acceleratie e.d. ook. Het enige wat ik hoorde was een iets rauwer geluid als ie stationair loopt of heel laag in de toeren, maar verder de eerste 250 km echt een positieve ervaring. Ik ga nu eens goed in de gaten houden wat het verbruik doet. Op benzine reed ik gemiddeld 1 op 9. Overigens dit een keer vergeleken met Vpower 100. Exact dezelfde route gereden (Tilburg naar Hamburg, en terug). Heenweg op normale benzine 1 op 9, terugweg op Vpower 100: 1 op 9,7. En dan terug een nog legere autobahn dan heen, ik vond het verschil opvallend!

en off topic, m vandaag op zn nieuwe wintersloffen gezet (ik weet t, t is al februari, maar ik wil niet nog een keer door Duitsland rijden op mn zomerbandjes in de sneeuw ;)):

 
Selected quotes for multi-quoting:   0