Mijn automaat schakelt niet terug

 
 
 
 
 
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 15:16  ·  #16
Een geartronic schakelt altijd (op en naar beneden) als dat vanwege de toerentallen noodzakelijk is, ook als ie in de ‘handstand’ staat.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 16:31  ·  #17
Quote door Asterix

Een geartronic schakelt altijd (op en naar beneden) als dat vanwege de toerentallen noodzakelijk is, ook als ie in de ‘handstand’ staat.


Dat op schakelen in handbediening durfde ik niet te testen.
Leek me zonde vd automaat.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 18:07  ·  #18
Quote door ikbat

Sorry mijn gout (niet genoeg opgeled in mijn auto)
Het terugschakelen gaat niet bij gas los laten bij de 5bak.
Die heeft er een vrijloop in zitten.

(Was me eerlijk gezegd niet opgevallen met het rijden zelf) Sorry


Mijn auto heeft geen vrijloop maar wel een lock-up, bij een vrijloop wordt de motor totaal ontkoppeld van de aandrijflijn en valt terug naar het stationair toerental bij gas loslaten. Lang geleden hadden de DKW en Saab auto's welke waren uitgerust met een tweetaktmotor deze voorziening omdat bij de toenmalige tweetaktmotoren de smeerolie om de lagers te smeren aan de benzine was toegevoegd en bij een gesloten gasklep de lagers geen smering ontvingen en zeker bij bergaf rijden had dat funeste gevolgen. Met vrijloop (Ikbat) en ontkoppelen (Plein69) bedoelen jullie waarschijnlijk dat de lock-up wordt opgeheven?
Nu weer terug naar onze Volvo's. Als ik het gas loslaat bij b.v. 120 km per uur dan gaat mijn toerental niet terug naar stationair (zoals bij vrijloop of ontkoppelen zou gebeuren) maar zakt het toerental langzaam totdat de auto uiteindelijk voortkruipt. Laten we aannemen dat Ik de auto stop met de voetrem en dan wordt er pas teruggeschakeld, de 1ste versnelling wordt ingeschakeld.
Nergens heeft de automaat overwogen om tussentijds terug te schakelen! Meestentijds zal de bestuurder na afremmen of gas lossen echter weer de rit hervatten en het gas indrukken en waarom anticipeert de bak hier niet op door alvast terug te schakelen naar een lagere versnelling en eventueel nog een als je snelheid blijft dalen? Je remt dan ook meer op de motor af net zoals dat ook gebeurt als je met een handbak rijdt, die laat je toch ook niet in zijn 5de staan als je snelheid gaat verminderen van b.v. 120 naar 40 , je zet hem alvast in de 4de of de 3de of de 2de versnelling, klaar om gas te geven en je weg te vervolgen. Bij de automaat gebeurt dat pas als je gas geeft wat soms een grote wisseling van toerental in de motor en de bak tot gevolg heeft. Mijn bak is niet nieuw en vindt dit misschien daardoor niet altijd prettig. Zoals Maarten Jan en ik al eerder hebben aangegeven zijn er automerken die dat dynamische terugschakelen (dynamic downshifting) wel doen en o.a. wij stellen die techniek zeer op prijs. Het is gewoon niet meer nodig met de hand gaan schakelen in de bergen, je kan hem gewoon in D laten staan en hij regelt ALLES voor je. Ik heb met mijn BMW 325.000 km gereden en veel in de bergen en ook regelmatig met een autoambulance er achter en ik heb de handmatige stand die je bij BMW cadeau krijgt NOOIT gebruikt!
De verwachting die ik had van de bak van mijn XC was onterecht en ik ben er intussen al aan gewend. Het is een fijne auto om te rijden en ik ga mij richten op de laatste probleempjes. Het gebroken externe mechanisme van de linker warmeluchtklep vervangen en een paar nieuwe remschijven aan de voorzijde monteren en dan is hij voor mij technisch klaar. Dan ben ik klaar voor de winter, de winterbanden zitten er al onder! De motor loopt zowel op benzine als gas perfect en volgens de BC is het gebruik 8,9 op 100 en ik vermoed dat het dus in werkelijkheid ongeveer 10 op 100 is want hij denkt waarschijnlijk dat hij benzine inspuit.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 19:08  ·  #19
In die zin vrijloop, je hebt helemaal gelijk,
Bet als op de vrachtwagen zit tegenwoordig weer een echte vrijloop, die gaat in zijn neutraal bij heuvel af,

Maar ik heb bij mij even gekeken gistere, in de xc.

Als ik het gas los laat, dan loopt hij een 3 seconden nog op toeren, en dan “ontkoppeld” hij.
Dus de toeren gaan na stationair, en hij remt niet af op de motor,

Het terug schakelen doet hij pas bij gas geven, of stilstaan bij mij.

In de bergen (met de vakantie) heb ik hem bij afdalen sowieso in hand staan (geartronic) maar dat is een tik die ik heb van de vrachtwagen. Zodra het wat steil word. (Geen kleine heuvel) dan kies ik ook in de vrachtwagen handmatig de versnellingen.
Is meer toch een beetje de vontrole freak hier denk ik.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 19:26  ·  #20
Quote door ikbat

Maar ik heb bij mij even gekeken gistere, in de xc.

Als ik het gas los laat, dan loopt hij een 3 seconden nog op toeren, en dan “ontkoppeld” hij.
Dus de toeren gaan na stationair, en hij remt niet af op de motor,



Dan kom je dus toch in een vrijloop! Dat zou betekenen dat je koppelomvormer nul weerstand geeft? Of ontkoppelt hij echt?
Hier sta ik van te kijken en Plein69 zegt eigenlijk hetzelfde wat jij zegt.
Ik ben benieuwd of andere v70/XC eigenaren van met name de auto's uit de bouwjaren 2001-2004 dit bevestigen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 19:53  ·  #21
Toch maar even reageren. Ik had al eens een stukje getypt maar weer weggehaald, want ook mijn MY09 V70nn met GT6 schakelt niet terug om op de motor af te remmen. Totdat het motortoerental te laag wordt, dan gaat ie eerst in de neutraal (vrijloop) en schakelt de juiste versnelling in als je weer gaat versnellen.
Echter, er wordt wel een beetje afgeremd op de motor binnen dezelfde versnelling, al merk je daar in de Nederlandse vlakte weinig van.
Hier in de heuvels echter wel. Het omschakelen van aandrijving naar motorrem duurt echter veel langer dan bij een handbak.
Ik kan echter prima voelen als ik bij mij thuis de heuvel af kom, ik het gas loslaat en de auto toch versnelt vanwege de heuvel, dat er een vertraging optreedt waarbij de bak de motor gaat aandrijven. Toerental loopt dan op zonder gasgeven. Dat duurt dan een paar seconden totdat ik voldoende snelheid heb en dan schakelt de bak op naar een hogere versnelling, in anticipatie dat je die snelheid voortzet of verder opbouwt.
Op de motor remmen door automatisch terugschakelen is er echter niet bij bij de geartronic in D stand, dat moet je manueel doen.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 20:02  ·  #22
@Bolbo, het afremmen op de motor is minimaal bergaf en de bak blijft opschakelen. Ik zou je willen adviseren eens een automaat te rijden met afremmen vermogen. Zeker in combinatie met een sportstand. Dan weet je wat Frans en ik bedoelen. Het is een genot om dan in een automaat te rijden!
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 02.09.2019 - 20:25  ·  #23
Ik realiseer mij dat wel zeker de motor en bak volledig ontkoppeld kunnen worden. De TCM kan de bak volledig ontkoppelen ondanks dat hij in D staat want vroege V70/XC's hadden een z.g. neutraal stand, dan ontkoppelde hij bij verkeerslichten volledig totdat je weer gas gaf. De mijne doet dat niet meer en ik dacht dat het middels een softwareupdate bij de meeste is verdwenen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 11:52  ·  #24
Ik erger me hier ook groen en geel aan.
Kom van een D5 handbak waarbij ik in alle rust en zonder te remmen naar mijn werk kon rijden, alleen remmen om te stoppen.
Nu in de 2.5t met geartronic moet ik echt veel eerder van het gas want het kreng schakelt idd niet terug. De BMW 5 uit 2008 (dus vergelijkbaar qua bouwjaar) van mijn zusje doet dat wel, net als alle Mercedes bussen van de baas.
Dat scheelt nogal wat aan remmen en natuurlijk verbruik, bij vrijloop draait ie gewoon stationair. Echt zo zonde.

En dan lees ik hier dat de V70NN met 6 bak hetzelfde doet, wat een misser van Volvo!
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 12:23  ·  #25
Mijn D5 (2007) met GT6 gaat ook bij gas los, na een seconde of 3-4, naar vrijloop met stationair toerental. Als ik het goed heb opgemerkt past hij al wel de versnelling aan aan de gereden snelheid. Bijv aanrijden rotonde. Pas bij gas geven 'koppelt' de bak weer, wat soms best ruig gaat als je iets teveel gas geeft. Ik denk dat 1 van de torsie steunen beste tijd gehad heeft. Dit mag wat mij betreft wel wat soepeler :)

Bij de bak in de manuele stand remt ie keurig af op de motor en schakelt alleen terug als toerental echt te laag is voor de snelheid. Bij in manuele stand op 4, afremmen tot stilstand staat ie automatisch in z'n 1.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 12:30  ·  #26
Er zijn genoeg moderne automaten die hetzelfde doen. Mercedes heeft ook diverse moderne automaten die dat doen. Het is idd even wennen.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 13:35  ·  #27
Die van mij schakelt niet terug maar blijft wel in de versnelling. Pas als de toeren te laag worden ontkoppelt die (circa 60km/h). De motor verbruikt wel altijd benzine bij gas los in tegenstelling tot de handbakken.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 17:16  ·  #28
Quote door IanM

Mijn D5 (2007) met GT6 gaat ook bij gas los, na een seconde of 3-4, naar vrijloop met stationair toerental. Als ik het goed heb opgemerkt past hij al wel de versnelling aan aan de gereden snelheid. Bijv aanrijden rotonde. Pas bij gas geven 'koppelt' de bak weer, wat soms best ruig gaat als je iets teveel gas geeft. Ik denk dat 1 van de torsie steunen beste tijd gehad heeft. Dit mag wat mij betreft wel wat soepeler :)

Bij de bak in de manuele stand remt ie keurig af op de motor en schakelt alleen terug als toerental echt te laag is voor de snelheid. Bij in manuele stand op 4, afremmen tot stilstand staat ie automatisch in z'n 1.


Wat jij beschrijft wat er gebeurt bij het aanrijden van een rotonde, dat heb ik ook al aangegeven maar dan als aanrijden van een verkeerslicht. Als je voorzichtig gas geeft tot je voelt dat de koppeling heeft aangegrepen dan kan je meer gas geven maar geef je teveel gas ineens dan klapt hij er in. Zou de aansturing van het koppelingpakket voor die versnelling niet meer goed gebeuren? Een versleten solenoid? Ik heb twee torsiesteunen 500km geleden vernieuwd dus ik denk niet dat het dat is.

Ik heb zo even opnieuw de video bekeken waar een Mexicaan zo'n bak uit elkaar haalt en het een beetje uitlegt en dan laat hij ook een vrijlooptandwiel zien, zou dat bij mij niet meer functioneren omdat hij niet naar stationair gaat bij gas los?
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 17:19  ·  #29
Quote door trabbit

Die van mij schakelt niet terug maar blijft wel in de versnelling. Pas als de toeren te laag worden ontkoppelt die (circa 60km/h). De motor verbruikt wel altijd benzine bij gas los in tegenstelling tot de handbakken.


Aha, de jouwe doet hetzelfde! En gaat naar 5 als je in een lagere versnelling rijdt?
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 17:23  ·  #30
Bij de procedure voor inleren staat toch echt vermeldt dat de downshifts ook ingeleerd moeten worden.

Resetting Adapts
Adaptive learn technology adjusts the shift/line which controls the feel of up/downshifts, neutral control function and garage shift engagements. Performing the adaptive learn procedure is necessary whenever the transmission is rebuilt/replaced, valve body is replaced or TCM is replaced. The TCM is always adapting, but at an extremely slow rate. To quickly clear/relearn adapts, the TCM must be placed into adaptation mode.

Performing adaptive learn on a Volvo requires VADIS (Volvo factory scanner) to put the TCM in "Control Module Adaptation mode." Some vehicles don't have this function and will need to have TCM software reflashed so Control Module Adaptation Mode will work. The TCM won't go into Adaptation Mode unless transmission oil temperature is between 150-230°F. The TCM won't adapt in Geartronic or Winter Mode. While the TCM is in Adaptation Mode, the orange triangle in the instrument cluster will flash when the adapt is complete for each particular shift.

To adapt upshifts:
Use "D." Accelerate from stop at light throttle (1400 RPMs) through to 4th, keeping throttle steady.
Stop and repeat until orange triangle flashes after each shift.
Accelerate from stop through all 5 gears at throttle opening of 1800 RPMs, keeping throttle steady.
Stop and repeat until orange triangle flashes after each shift.
Accelerate through gears at throttle opening of 2500 RPMs.
Repeat until orange triangle flashes after each shift.

To adapt downshifts:
Use "D." Drive at about 45 MPH in 5th, release throttle and lightly brake to stop.
Repeat until orange triangle flashes after each downshift.


To adapt garage shifts:
With engine idling and brake pressed, shift to "N," wait 5 seconds, shift to "R," wait 5 seconds, shift to "N."
Repeat until the orange triangle flashes.
Repeat procedure for "D."
To adapt Neutral control (Not every Volvo has Neutral Control):
Drive 5 MPH in "D," slowly stop.
Repeat until orange triangle flashes.
With engine idling and brake pressed, move shifter to "D." Wait 25 seconds for orange triangle to flash. This lets you know that TCM is ready to adapt.
Once flash occurs, release brake and allow vehicle to crawl forward.
Repeat until orange triangle flashes after brake is released.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0