Mijn automaat schakelt niet terug

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 18:26  ·  #31
Geduldig werkje, maar in sommige gevallen de moeite waard.

frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 18:57  ·  #32
Quote door Bigdog

Geduldig werkje, maar in sommige gevallen de moeite waard.



Ik zou graag willen dat aan mijn auto alles werkt zoals het hoort maar betreffende de versnellingsbak ben ik er nog steeds niet zeker van hoe hij behoort te functioneren. Ik heb hier nog niemand expliciet horen zeggen dat als hij bij 120 km per uur het gas loslaat de bak (AW55-50SN) 4 keer terugschakelt voordat hij stil staat.
Jij misschien?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 19:03  ·  #33
Quote

Ik heb hier nog niemand expliciet horen zeggen dat als hij bij 120 km per uur het gas loslaat de bak (AW55-50SN) 4 keer terugschakelt voordat hij stil staat.


Mijn antwoord is nee, zo doet ie dat niet.

Bij het afnemen van de snelheid ontkoppelt de lock-up als het motor toerental de 1750rpm nadert.

Bij handmatig rijden met de GT6 met caravan schakel ik zelf terug om de motor te gebruiken bij afremmen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 19:21  ·  #34
Quote door frans1401

Ik zou graag willen dat aan mijn auto alles werkt zoals het hoort maar betreffende de versnellingsbak ben ik er nog steeds niet zeker van hoe hij behoort te functioneren. Ik heb hier nog niemand expliciet horen zeggen dat als hij bij 120 km per uur het gas loslaat de bak (AW55-50SN) 4 keer terugschakelt voordat hij stil staat.
Jij misschien?


Ik had in mijn vorige V70 een “standaard” automaat, 5 bak.
Bij afremmen merkte je ook niets, maar bij gas geven pakte hij wel altijd de juiste versnelling.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 19:44  ·  #35
Quote door frans1401

Quote door trabbit

Die van mij schakelt niet terug maar blijft wel in de versnelling. Pas als de toeren te laag worden ontkoppelt die (circa 60km/h). De motor verbruikt wel altijd benzine bij gas los in tegenstelling tot de handbakken.


Aha, de jouwe doet hetzelfde! En gaat naar 5 als je in een lagere versnelling rijdt?


Dat doet hij hier ook, lijkt me ook wel het minste wat ze konden doen ja.
Bij lock-up blijft hij altijd in de versnelling, zowel in de 4 als 5. Bij de 5 gooit hij hem rond de 60 idd vrij, vlak daarvoor even de cruise control aan zetten zodat hij lock-up 4 pakt en hij rolt in de versnelling nog uit tot een gangetje op 45, daar onder altijd vrijloop.

Jammer dat niet vanaf de 2e versnelling een vaste verbinding is dmv lock-up. Wegrijden op koppelomvormer koppelopvreter snap ik nog wel, maar daarna moet het gewoon 'vast' zitten.

Voor mij de eerste en laatste automaat in een Volvo.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 21:57  ·  #36
Quote door Asterix

Een geartronic schakelt altijd (op en naar beneden) als dat vanwege de toerentallen noodzakelijk is, ook als ie in de ‘handstand’ staat.


Begrijp ik je goed dat als jij 100km p/u rijdt in de gewone D-stand en je laat je gas los en laat hem lopen dan schakelt hij 4 keer zelfstandig terug? Je voelt het en ziet de toerenteller 4 keer een zwiep omhoog gaan?
Zo zou het volgens Volvo ook moeten gaan maar tot nu toe ben je de enigste!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 22:00  ·  #37
Quote door trabbit

De motor verbruikt wel altijd benzine bij gas los in tegenstelling tot de handbakken.


Bij afremmen op de motor in de handmatige stand niet. Ik gebruik die (helaas) altijd op langere afdalingen en zie regelmatig de 0.0 op de teller. Over het verbruik heuvel op zal ik het maar niet hebben 🤢
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 03.09.2019 - 22:04  ·  #38
Dat de boordcomputer 0.0 aangeeft, ik vraag me af of dit klopt,
Wegens de brandstofbesparing gaan vrachtwagens tegenwoordig in neutraal, dit schijnt een redelijke brandstofbesparing op te leveren tov in de versnelling te laten staan. (En daar gaven ze ook 0,0 aan in het verleden)
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 04.09.2019 - 10:36  ·  #39
Die van mij schakelt wel gewoon terug.
Volgens mij heb ik een 6 versnelling Geartronic.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 04.09.2019 - 10:40  ·  #40
Moet wel zeggen dat hij dat pas doet op het moment dat het toerental bijna 1000 is...
Maar gaat dan 1 versnelling omlaag en daar gebeurt hetzelfde.
Armoderos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 41
Berichten: 115
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 04.09.2019 - 11:11  ·  #41
Quote door Gimle

Die van mij schakelt wel gewoon terug.
Volgens mij heb ik een 6 versnelling Geartronic.


Nou, dat gevoel van terugschakelen heb ik ook gehad (na deze verhalen beetje aan de twijfel en ga er straks op letten iig).
Tot nou toe niet gemerkt dat die niet terugschakelt. Hij pakt iig wel altijd in de juiste versnelling op zonder dat ik het gevoel heb dat ie eerst moet schakelen.

Mijn broertjes rijden beide BMW (een X5 bj 2009, andere 320d bj 2013) en de X5 schakelt volgens mij op de zelfde wijze als mijn XC. De 3-serie is echt een ander verhaal maar dat blijkt een 8-bak te zijn heb ik me laten vertellen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 13:48  ·  #42
Ik heb er even opgelet en via de DIM-melding van de CFE-plus in de gaten gehouden wat er gebeurd.

Als ik gewoon rijd en gas loslaat gaat de bak terugschakelen bij 1000rpm.
In eerste instantie lijkt het erop dat ie stationair gaat lopen en de versnelling en snelheid vasthoud maar hij schakelt toch terug waarna er verder vertraagd wordt. Op het moment dat ik mijn gaspedaal aanraak gaat de bak meteen naar een versnelling die past bij de snelheid van dat moment. Afremmen op de motor is in D niet aan de orde.
Dat ik dat wel doe als ik handmatig rijd met de caravan erachter is omdat ik dat gewend ben en niet beter weet.

Het verschil is dus dat je handmatig de juiste versnelling voor het naderen van de bocht als geselecteerd hebt en de koppeling gelocked is terwijl dat de automaat dat dus pas doet in de bocht als je weer gas geeft.

Is dat een probleem? Voor mij niet? Voor wie dat wel een ding is, verkopen die handel en een ander merk gaan rijden.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 18:21  ·  #43
Of terug naar de handbak Steve
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 18:52  ·  #44
Ik lees telkens een “klacht” over de automatische versnellingsbak dat eigenlijk een standaard karakteristiek is van een traditionele planetaire versnellingsbak.

Het hoort gewoon zo.

Het werkt gewoon totaal anders als bijvoorbeeld bij de grote jongens (trucks) en een DSG bak.

Daar liggen mechanische handbakken in waarbij bak en droge koppeling door elektronica bediend wordt.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 19:55  ·  #45
@Steve
Ik begrijp dat de CFE laat zien in welke versnelling de bak staat?

"Als ik gewoon rijd en gas loslaat gaat de bak terugschakelen bij 1000rpm."
Maar gaat de toerenteller direct naar 1000rpm of gaat hij gedurende het afnemen van de snelheid gelijkmatig naar 1000rpm?

Welke versnelling toont de CFE tijdens het afnemen van de snelheid voordat hij bij 1000rpm is aangekomen?

En aangekomen bij 1000rpm schakelt hij naar de 1ste versnelling?

Ik vraag dit omdat verscheidene forumleden aangeven dat het toerental bij het loslaten van het gas gelijk naar stationair terugvalt maar b.v. bij mij is het zo dat dat hij synchroon met het afnemen van de snelheid naar beneden gaat. Hij blijft gekoppeld met de vijfde versnelling en zou dan ook moeten afremmen op de motor maar dat is niet voelbaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0