Mijn automaat schakelt niet terug

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 19:58  ·  #46
Quote door frans1401

@Steve
Ik begrijp dat de CFE laat zien in welke versnelling de bak staat?

"Als ik gewoon rijd en gas loslaat gaat de bak terugschakelen bij 1000rpm."
Maar gaat de toerenteller direct naar 1000rpm of gaat hij gedurende het afnemen van de snelheid gelijkmatig naar 1000rpm?

Welke versnelling toont de CFE tijdens het afnemen van de snelheid voordat hij bij 1000rpm is aangekomen?

En aangekomen bij 1000rpm schakelt hij naar de 1ste versnelling?

Ik vraag dit omdat verscheidene forumleden aangeven dat het toerental bij het loslaten van het gas gelijk naar stationair terugvalt maar b.v. bij mij is het zo dat dat hij synchroon met het afnemen van de snelheid naar beneden gaat. Hij blijft gekoppeld met de vijfde versnelling en zou dan ook moeten afremmen op de motor maar dat is niet voelbaar.

Dan blijft je bak in lock-up vastzitten.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 21:00  ·  #47
Quote door martijn-a

Ik lees telkens een “klacht” over de automatische versnellingsbak dat eigenlijk een standaard karakteristiek is van een traditionele planetaire versnellingsbak.

Het hoort gewoon zo.

Het werkt gewoon totaal anders als bijvoorbeeld bij de grote jongens (trucks) en een DSG bak.

Daar liggen mechanische handbakken in waarbij bak en droge koppeling door elektronica bediend wordt.


Dit topic is geen klacht maar heb ik gestart omdat ik dacht dat mijn bak iets niet deed wat hij wel zou moeten doen. Intussen is het wel tot mij gekomen dat de Volvo/Aisin automaat niet dynamisch terugschakelt en is het voor mij geen onderwerp voor discussie meer. Dat neemt nog niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben waarom bij sommige automaatgebruikers het toerental direct naar 1000rpm terugvalt en bij mij langzaam afneemt gerelateerd aan het afnemen van de snelheid.

Je zegt het correct dat deze eigenschap een standaard karakteristiek is van een traditionele planetaire versnellingsbak en daar voeg ik aan toe: voordat de computer (TCM) de besturing van automaat heeft overgenomen want sindsdien bepaalt de computer wanneer er geschakeld wordt. Ik ben bang dat als de TCM ontkoppelt van de automaat de auto geen centimeter meer rijdt.

Volgens mij zijn de DSG en soortgenoten gewoon automatische bakken gebaseerd op een ander principe en die door elektronica worden aangestuurd. Een heel oud principe in een modern jasje, ooit ontworpen voor tractoren.

Een goed voorbeeld van mechanische handbakken die door elektronica bediend worden zitten in de drieling Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 106/107. Pure handbakken waarbij de schakelstangen en koppeling door elektronica bediend en gestuurd worden.

Overigens kan de Aisin automaat ook dynamisch terugschakelen als de TCM hem dat zou vertellen, Maarten-Jan heeft een Lancia (gehad) met een Aisin bak die dit deed.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 21:04  ·  #48
Quote door martijn-a

Quote door frans1401

@Steve
Ik begrijp dat de CFE laat zien in welke versnelling de bak staat?

"Als ik gewoon rijd en gas loslaat gaat de bak terugschakelen bij 1000rpm."
Maar gaat de toerenteller direct naar 1000rpm of gaat hij gedurende het afnemen van de snelheid gelijkmatig naar 1000rpm?

Welke versnelling toont de CFE tijdens het afnemen van de snelheid voordat hij bij 1000rpm is aangekomen?

En aangekomen bij 1000rpm schakelt hij naar de 1ste versnelling?

Ik vraag dit omdat verscheidene forumleden aangeven dat het toerental bij het loslaten van het gas gelijk naar stationair terugvalt maar b.v. bij mij is het zo dat dat hij synchroon met het afnemen van de snelheid naar beneden gaat. Hij blijft gekoppeld met de vijfde versnelling en zou dan ook moeten afremmen op de motor maar dat is niet voelbaar.

Dan blijft je bak in lock-up vastzitten.



Een idee waarom de lock-up bekrachtigd zou blijven? Verder functioneert de lock-up zoals verwacht.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 21:32  ·  #49
Ik denk niet dat het merk van de bak iets hoeft te vertellen over het schakelen.

Ik kom 1 tot 2x per week bij zf,
waar ze de bakken voor vrachtwagens maken.
Daar maken ze oa bakken voor daf mercedes en scania.
Maar ze werken weer volledig anders, en lijken in niets op elkaar (ook in vorm afmeting en gewicht niet)

Ze maken per merk en model echt volledig andere bakken weer.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 21:38  ·  #50
Ik heb een xc70 2003. Woon in de Bilt. Kom gerust even langs om te vergelijken
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 07.09.2019 - 22:00  ·  #51
Quote door frans1401

Een idee waarom de lock-up bekrachtigd zou blijven? Verder functioneert de lock-up zoals verwacht.


Of je hebt een andere software versie in de bakmodule geladen of het is iets mechanisch. Maar het lijkt mij dat je dan ook met opschakelen hinder zou ondervinden.

Dus ik denk dat jouw softwareversie anders is.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Mijn automaat schakelt niet terug

 · 
Posted: 08.09.2019 - 09:07  ·  #52
Quote door martijn-a
Het hoort gewoon zo.

Het werkt gewoon totaal anders als bijvoorbeeld bij de grote jongens (trucks) en een DSG bak.

Daar liggen mechanische handbakken in waarbij bak en droge koppeling door elektronica bediend wordt.


Helaas hoort het zo, ik had graag gezien dat hij meer op de motor zou afremmen maar het is niet anders.
We weten in ieder geval dat alle auto's dit doen en dat de bak niet defect is.
Jammer, want andere merken kunnen het wel.

De grote jongens bij mij op het werk hebben trouwens wel degelijk een vol automaat inc koppelomvormer.
Gerobotiseerde handbakken liggen wel in touring cars en natuurlijk vrachtwagens.


Ik zal even een filmpje maken van de CFE bij afremmen met de snelheid en toerental in beeld.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0