Niet door APK, wat nu?!

 
 
 
 
 
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 09:39  ·  #1
Goedemorgen mede forummers
Eigenlijk is het nog te overzien, hoe goed de morgen is. Net te horen gekregen dat de S60 niet door de APK komt in huidige staat.

Even een update over de S60;
Ik heb de S60 onlangs aan mijn moeder geschonken, aangezien ik voornamelijk vanuit huis werk, ik vond het zonde om dit werkpaard stil te laten staan.

Volgens de garage waar hij APK gekeurd zou worden waren er de volgende dingen mis:
* De as waarmee het rechtervoorwiel werd aangedreven moest vervangen worden ( ik weet niet hoe dit heet)
* Het LPG systeem switched niet meer automatisch tussen benzine en LPG
* Banden waren versleten en tevens verkeerd gemonteerd ( dit betwijfel ik ten zeerste maar daar kom ik wellicht op terug als ik de auto gezien heb)
* Diverse lampjes rondom niet werkend.

Al met al zou hij met 1400 euro weer door de APK komen.

Mijn moeder wil de auto graag naar de sloop brengen, maar voordat dat gebeurt wil ik kijken of er nog iets te redden valt.
De remschijven en blokken zijn rondom vervangen, niet al te lang geleden. Ik kan me voorstellen dat hier wel interesse naar zou zijn.
Zijn er mensen die me hier goed advies over kunnen geven?
Moet ik een lijst maken en in het onderdelen te koop forum plaatsen, of is dit een hopeloze missie?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3765
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 09:43  ·  #2
Ik ben geen APK keurmeester, maar ik vraag mij af of alle punten APK afkeurpunten zijn?
-Aandrijfas/homokineet versleten. Is dit een APK afkeurpunt uberhaupt?
-Overschakelen LPG systeem, idem?
-Banden kan je redelijk zelf controleren, profieldiepte meten en checken of er extreme droogtescheuren zichtbaar zijn of andere rare dingen
-Lampen zijn makkelijk zelf te vervangen natuurlijk, dat kost je hooguit 10/15 euro aan materiaal
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 09:50  ·  #3
Ik kan je vertellen dat een homokeneet een afkeur punt.
Maar vind het kostenplaatje wel absurt voor een aandrijfas, wat lampjes, en 4 bandjes.

Lampjes kan je zelf, desnoods voor de keuring haal je een lampjes assortiment. Kosten rond de €10.-
En dan even pielen als je er geen ervaring mee hebt zou ik het schatten op een uurtje.

Een aandrijfas, is heel goed te vervangen, een hobbyist zal er een uurtje of 2 mee kwijt zijn op straat, met een krik. Kosten as, (afhankelijk van het model natuurlijk) zeg €200.-
Is het alleen een hoes die kapot is, dan heb je het meer over tientjes.

En bandjes, je kan het heel gek maken. Maar normale banden, €75.- ps. X4 is €300.- (liggen ze er vaak al voor op)

Die €1400.- vind ik dan wel heel hoog.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 09:56  ·  #4
Voor onderhoud aan het LPG systeem zou ik Kees van Verdampere in Helvoirt Noord Brabant aanraden. Hij is heel goed met LPG / CNG systemen. En omdat hij ook onderdelen repareert / reviseert kan een bezoek aan zijn garage qua prijs heel interessant uit komen.
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 10:05  ·  #5
Ik zal het eens voorleggen bij m'n ma.

Ik heb toegang tot een brug waar ik zelf veel werk kan verrichten.
Ik zou alles zelf kunnen, muv het lpg systeem.

Als ik op autodoc zoek naar een nieuwe homokineet, kom ik nog wel verschillende versies tegen qua binnenvertanding en buitenvertanding, versnellingsbak en diff aansluiting. Hoe kan ik weten welke ik moet hebben, kan ik daarvoor de dice gebuiken? Of moet de oude homokineet er eerst af?

Banden moet ook wel voor een goede prijs lukken ( al ga ik wel eerst even kijken naar de banden en hoe ze gemonteerd zijn. Als ze verkeerd gemonteerd zijn moet ik wel even een ander adres zoeken daarvoor)

Lampjes in deze volvo zijn altijd een irritant punt, ik heb geen idee hoe vaak ik al lampjes heb vervangen--> Te vaak. Hoe kan ik nagaan, waarom er bijna altijd ergens een lampje kapot is?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 10:42  ·  #6
Banden.....zet er zolang een setje zomer/winterbanden op. Scheelt je voorlopig weer een €400,-
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 11:01  ·  #7
Ik zou niet weten waarom een homokineet die kapot is (geluid maken knakken) een afkeur zou zijn.

De ashoezen moeten uiteraard wel heel zijn, als er lekkage van onderuit de klem komt mag je dit NIET afkeuren.

Dus: kapotte kineet absoluut geen afkeur. Ashoes gescheurd afkeur, ja.

De lpg installatie hoeft NIET automatisch over te schakelen. Maar moet uiteraard wel werken, 4gastest word gedaan op hoofd brandstof van kenteken (lpg dus)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 11:38  ·  #8
2e hands as bij Rima bv?
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 11:56  ·  #9
Quote door Blade

Ik zou niet weten waarom een homokineet die kapot is (geluid maken knakken) een afkeur zou zijn.

De ashoezen moeten uiteraard wel heel zijn, als er lekkage van onderuit de klem komt mag je dit NIET afkeuren.

Dus: kapotte kineet absoluut geen afkeur. Ashoes gescheurd afkeur, ja.

De lpg installatie hoeft NIET automatisch over te schakelen. Maar moet uiteraard wel werken, 4gastest word gedaan op hoofd brandstof van kenteken (lpg dus)


precies dit..
en overschakelen ...als dat wel op hand gaat, dan vermoed ik de temperatuursensor in de waterslang van de gasverdamper..en misschien ag ik het niet zeggen hier, maar banden koop ik voor APK doeleinden voor 15 euro per stuk bij mijn keuringsstation die er tevens een bergingsbedrijf bij heeft ( welliswaar gebruikt)
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 12:21  ·  #10
Voor die paar kleine afkeurpuntjes breng je toch geen auto naar de sloop?
Een paar uurtjes klussen en het is weer gefixt.
Een aandrijfas en wat lampjes? Wat kost dat nou? En vergelijk dat maar eens met wat je gaat afschrijven als je een nieuwere auto gaat aanschaffen.
Ik zou er gewoon even een paar uurtjes aan besteden en dan lekker doorrijden.
Goedkoper kan je niet rijden.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 12:38  ·  #11
Banden die verkeerd om staan, dat kan gewoon een kwestie van links en rechts verwisselen zijn. Banden versleten, tsja, dat doen ze, dus gewoon vervangen. Over de rest is eerder al genoeg gezegd, ik vind het allemaal maar erg vaag en 1400 euro erg veel.

Het lijkt de garage wel waar ik de 480 tot een paar jaar terug bracht voor olie verversen en de APK keuring.
4 jaar eerder (niet bij hen) het complete onderstel vervangen, alles nieuw, draagarmen, rubbers, veren, schokdempers, banden, you name it. De auto wordt heel weinig gebruikt, rijdt misschien 3000 km per jaar en staat altijd binnen.
Wat dacht je? Afkeur op gescheurde rubbers van de draagarmen. De stuur- en fuseekogels zouden ook kapot zijn en de schokdempers doen niets meer. Moet allemaal vervangen worden, kost alleen voor de APK al 600 euro.
Naar Poika gebracht, "als ik hierop moet afkeuren, kan ik 99% van de auto's afkeuren!". De hoesjes vervangen van de stuur- en fuseekogels en dat was alles.

(De druppel bij dat bedrijf was, dat ik voor de dagelijkse auto die al 5 jaar bij hen in onderhoud was, bij inruil op een knappe V70 slechts de handelsprijs kreeg. Nou kan ik me dat voorstellen voor oude of incourante auto's, maar een Ford Focus stationcar van 9 jaar oud met nog geen 150.000 op de teller op benzine met volledige onderhoudshistorie, waarvan het grootste deel bij henzelf, lijkt me niet echt een moeilijke auto om te verkopen. Bij het bedrijf waar ik uiteindelijk de V70 heb gekocht kreeg ik bijna het dubbele)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 12:39  ·  #12
Of breng de Volvo naar Blade. Eerlijk advies, geen onnodige kosten en de APK keuring kan ook bij hem.
Ik vermoed dat je moeder hem ter keuring heeft aangeboden? Zo ja, zeg ik verder niks....
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 12:47  ·  #13
Inderdaad, bij wat voor soort garage staat ie en wat is er exact afgesproken?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3765
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 13:14  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

Inderdaad, bij wat voor soort garage staat ie en wat is er exact afgesproken?

Klinkt haast als een Kwikfit waar de auto gekeurd wordt met zo'n waardebon van 20 euro ofzo
MauritsVM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 32
Berichten: 81
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Niet door APK, wat nu?!

 · 
Posted: 04.02.2021 - 15:56  ·  #15
Quote door Blade

Ik zou niet weten waarom een homokineet die kapot is (geluid maken knakken) een afkeur zou zijn.

De ashoezen moeten uiteraard wel heel zijn, als er lekkage van onderuit de klem komt mag je dit NIET afkeuren.

Dus: kapotte kineet absoluut geen afkeur. Ashoes gescheurd afkeur, ja.

De lpg installatie hoeft NIET automatisch over te schakelen. Maar moet uiteraard wel werken, 4gastest word gedaan op hoofd brandstof van kenteken (lpg dus)


Quote door joebar

Quote door Blade

Ik zou niet weten waarom een homokineet die kapot is (geluid maken knakken) een afkeur zou zijn.

De ashoezen moeten uiteraard wel heel zijn, als er lekkage van onderuit de klem komt mag je dit NIET afkeuren.

Dus: kapotte kineet absoluut geen afkeur. Ashoes gescheurd afkeur, ja.

De lpg installatie hoeft NIET automatisch over te schakelen. Maar moet uiteraard wel werken, 4gastest word gedaan op hoofd brandstof van kenteken (lpg dus)


precies dit..
en overschakelen ...als dat wel op hand gaat, dan vermoed ik de temperatuursensor in de waterslang van de gasverdamper..en misschien ag ik het niet zeggen hier, maar banden koop ik voor APK doeleinden voor 15 euro per stuk bij mijn keuringsstation die er tevens een bergingsbedrijf bij heeft ( welliswaar gebruikt)

Goed om te weten van de LPG schakeling. Tevens ook van de homokineet en de ashoes. Ik denk dat ik vanavond even naar m'n moeder ga Oh nee, avondklok....



Quote door Malmö

Voor die paar kleine afkeurpuntjes breng je toch geen auto naar de sloop?
Een paar uurtjes klussen en het is weer gefixt.
Een aandrijfas en wat lampjes? Wat kost dat nou? En vergelijk dat maar eens met wat je gaat afschrijven als je een nieuwere auto gaat aanschaffen.
Ik zou er gewoon even een paar uurtjes aan besteden en dan lekker doorrijden.
Goedkoper kan je niet rijden.

Quote door brinkie

Banden die verkeerd om staan, dat kan gewoon een kwestie van links en rechts verwisselen zijn. Banden versleten, tsja, dat doen ze, dus gewoon vervangen. Over de rest is eerder al genoeg gezegd, ik vind het allemaal maar erg vaag en 1400 euro erg veel.

Het lijkt de garage wel waar ik de 480 tot een paar jaar terug bracht voor olie verversen en de APK keuring.
4 jaar eerder (niet bij hen) het complete onderstel vervangen, alles nieuw, draagarmen, rubbers, veren, schokdempers, banden, you name it. De auto wordt heel weinig gebruikt, rijdt misschien 3000 km per jaar en staat altijd binnen.
Wat dacht je? Afkeur op gescheurde rubbers van de draagarmen. De stuur- en fuseekogels zouden ook kapot zijn en de schokdempers doen niets meer. Moet allemaal vervangen worden, kost alleen voor de APK al 600 euro.
Naar Poika gebracht, "als ik hierop moet afkeuren, kan ik 99% van de auto's afkeuren!". De hoesjes vervangen van de stuur- en fuseekogels en dat was alles.

(De druppel bij dat bedrijf was, dat ik voor de dagelijkse auto die al 5 jaar bij hen in onderhoud was, bij inruil op een knappe V70 slechts de handelsprijs kreeg. Nou kan ik me dat voorstellen voor oude of incourante auto's, maar een Ford Focus stationcar van 9 jaar oud met nog geen 150.000 op de teller op benzine met volledige onderhoudshistorie, waarvan het grootste deel bij henzelf, lijkt me niet echt een moeilijke auto om te verkopen. Bij het bedrijf waar ik uiteindelijk de V70 heb gekocht kreeg ik bijna het dubbele)

Het bedrag wat hier gevraagd wordt is ook hoog, en aangezien het niet mijn eigen portemonnee is, maakt het beoordelen niet makkelijker.
Toen ik hem naar de garaga bij mij om de hoek gebracht heb, de afgelopen jaren was er nooit iets mis mee en ik kreeg zelfs complimenten over de staat.
Quote door PvL

Of breng de Volvo naar Blade. Eerlijk advies, geen onnodige kosten en de APK keuring kan ook bij hem.
Ik vermoed dat je moeder hem ter keuring heeft aangeboden? Zo ja, zeg ik verder niks....

Ik zit er aan te denken ja. Wat bedoel je met de laatste zin? Dat de auto nu APK afgekeurd is toch?

Quote door Doeke Dobma

Inderdaad, bij wat voor soort garage staat ie en wat is er exact afgesproken?

Quote door [-Tom-]

Quote door Doeke Dobma

Inderdaad, bij wat voor soort garage staat ie en wat is er exact afgesproken?

Klinkt haast als een Kwikfit waar de auto gekeurd wordt met zo'n waardebon van 20 euro ofzo


Haha ik zeg niets verkeerds over KwikFit. Heb er relatief goede ervaringen mee, misschien heb ik geluk gehad.
De auto staat bij een garage in de buurt van Den Haag, ik noem even geen namen ;).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0