Na noodstop rempedaal zacht

 
 
 
 
 
vdeweerd
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 05.11.2022 - 08:04  ·  #1
Na laatst een noodstop te hebben moeten maken lijkt het of de rembekrachtiger niet meer werkt. Het rempedaal voelt zacht aan, echter wanneer ik het pedaal bij stilstaan helemaal in trap werkt hij weer normaal. Iemand een idee zodat ik wat gerichter te werk kan gaan?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 05.11.2022 - 09:04  ·  #2
Quote door vdeweerd

Na laatst een noodstop te hebben moeten maken lijkt het of de rembekrachtiger niet meer werkt. Het rempedaal voelt zacht aan, echter wanneer ik het pedaal bij stilstaan helemaal in trap werkt hij weer normaal. Iemand een idee zodat ik wat gerichter te werk kan gaan?


als een rembekrachtiging niet werk werk voelt het pedaal heel hard aan, niet zacht
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 05.11.2022 - 09:31  ·  #3
Persoonlijk denk ik dat er ergens een luchtbel(tje) in je systeem hebt gehad. En met normaal remmen dat je het nooit gemerkt had. Nu met een noodstop heb je het rempedaal harder moeten intrappen en is die luchtbel in het systeem verplaatst.

Mijn idee? of zelf de remmen opnieuw ontluchten of dit in een werkplaats laten doen, maar in ieders geval ZSM doen en eigenlijk niet meer rijden met de wagen tot het gefixt is.....

Want er zijn een paar dingen waar je blind op moet kunnen vertrouwen, dat zijn je banden, het kunnen sturen en je remmen!
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 05.11.2022 - 09:53  ·  #4
Een zacht pedaal, in de zin van veel pedaalverplaatsing voor weinig krachtopbouw, kan komen door iets niet stijfs in het systeem.
Misschien lucht in de leidingen, hoe dat daar dan ook ineens in terecht is gekomen?
Misschien een mechanisch defect in de remslang, klauw of schijf? Dat zou je moeten kunnen zien als iemand anders remt.

Verlies je remvloeistof?

Remt de auto nog oke ondanks de grote pedaalbeweging of kan je zelfs niet voldoende druk opbouwen?

Maarten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4090
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 05.11.2022 - 10:32  ·  #5
Bij het vervangen van de remvloeistof met de klassieke pedaalpompmethode (vloeistof door het systeem persen door met het rempedaal te pompen, terwijl iemand anders de nippel op de remklauw opent) hoorde je nog wel eens als bezwaar dat daarbij de pedaalslag veel groter is dan normaal, en dat dat de seals in de hoofdremcilinder zou kunnen beschadigen als daar afzettingen in zitten. Dat kan je niet controleren tenzij je voelt dat je minder remkracht hebt, maar dat lijkt bij jou niet echt het geval?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Hoofdremcilinder

 · 
Posted: 06.11.2022 - 10:12  ·  #6
Vermoedelijk een rubber in de hoofdremcilinder een probleem. Ik zou of een nieuwe kopen of een revisiesetje plaatsen.
vdeweerd
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 07.11.2022 - 20:09  ·  #7
Ik wilde dit weekend ermee bezig gaan maar helaas niet gelukt. Hij heeft hier enkel last van na een noodstop; daarna is het pedaal zacht en remt de auto pas bij ver intrappen van het pedaal; ook de abs lijkt dan niet te werken. Wanneer bij stilstand het pedaal helemaal wordt ingetrapt werkt alles weer. Het is dus niet iets blijvends, dat vind ik zelf het vreemde eraan.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 101
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 07.11.2022 - 20:58  ·  #8
Het klinkt alsof het probleem zich alleen voordoet als de ABS ingegrepen heeft. Kan het zijn dat er wat lucht in het ABS manifold zit/zat?

Wat ik niet helemaal snap is waarom het pedaal weer hard wordt (en de lucht dus weer ergens verdwijnt) nadat je het rempedaal bij stilstaan weer ingedrukt hebt. Het enige wat ik kan verzinnen is dat een van de terugslagkleppen in het ABS manifold niet goed meer is en de lucht zodoende weer achter een ventiel terecht komt, of dat je ergens lekkage hebt in of rondom die module waardoor er lucht achter de ventielen kan komen.

Je kunt met VIDA alle ABS ventielen individueel schakelen. Mijn advies is om dat eens te proberen: Hard op het rempedaal staan en dan één voor één de solenoids aan en uit zetten totdat het probleem zich weer voordoet. Of controleer op lekkage rondom de ABS module. Als het interne lekkage is ga je dit helaas niet zien.
vdeweerd
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Na noodstop rempedaal zacht

 · 
Posted: 12.11.2022 - 13:06  ·  #9
Quote door Nox95

Het klinkt alsof het probleem zich alleen voordoet als de ABS ingegrepen heeft. Kan het zijn dat er wat lucht in het ABS manifold zit/zat?

Wat ik niet helemaal snap is waarom het pedaal weer hard wordt (en de lucht dus weer ergens verdwijnt) nadat je het rempedaal bij stilstaan weer ingedrukt hebt. Het enige wat ik kan verzinnen is dat een van de terugslagkleppen in het ABS manifold niet goed meer is en de lucht zodoende weer achter een ventiel terecht komt, of dat je ergens lekkage hebt in of rondom die module waardoor er lucht achter de ventielen kan komen.

Je kunt met VIDA alle ABS ventielen individueel schakelen. Mijn advies is om dat eens te proberen: Hard op het rempedaal staan en dan één voor één de solenoids aan en uit zetten totdat het probleem zich weer voordoet. Of controleer op lekkage rondom de ABS module. Als het interne lekkage is ga je dit helaas niet zien.


Ja klopt, is inderdaad nadat de abs heeft moeten ingrijpen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0