Noras met vragen

V70 zakt weg

 
 
 
 
 
Noras
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Noras met vragen

 · 
Posted: 06.03.2018 - 20:31  ·  #1
Hallo allen,
met nog maar net op dit forum met gister aangeschafte 2000 V70 535K loop ik direct tegen een aantal zaken aan.
Gister een proefrit gemaakt en niks geks ontdekt. Alles werkte, de 5 cilinder klonk werkelijk prachtig, dus de oude v70 gekocht.
De gereedschappen achterin de V70 gepakt en naar huis gereden, een duidelijke opkomende klok klok links achter geeft aan dat er wat mis is .
Nu mijn vraag, vandaag blijkt de volvo het gewicht niet aan te kunnen, de auto is met de banden in de wielkast gezakt. Hoe zou dat kunnen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 06.03.2018 - 20:38  ·  #2
Zoals je het omschrijft klinkt het alsof je nivomats hebt die het begeven hebben. Ik beeld me dan in dat de vorige eigenaar er nooit veel gewicht in heeft gehad, de dempers inmiddels 535k achter de rug hebben (en technisch gezien versleten zijn) en je ze nu op hun donder geeft door het flinke gewicht van je gereedschap. Zou dat kunnen?

Kijk eens of je achter nivomat dempers hebt. Dat zijn zogenaamde self-levelling dempers, de onderste helft heeft een harmonicarubber erom.

Stel dat je nivomats hebt en ze versleten zijn, wat kun je dan doen?
- nieuwe kopen (ca €1000,-)
- gebruikte kopen (ca €100-250)
- vervangen voor gewone dempers met HD veren
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 06.03.2018 - 20:38  ·  #3
Mijn eerste vraag is: wat heb je allemaal achterin gelegd en hoe zwaar is het?
Misschien is er een veer gebroken.
Wat versta je precies over een klok klok geluid?

Mocht je altijd met veel spullen op pad zijn dan zou je nivomats kunnen overwegen. Die komen weer omhoog na een paar 100 meter rijden.
Noras
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 06.03.2018 - 21:49  ·  #4
Dank jullie voor de snelle antwoorden. Grappig dat tegelijkertijd is.
Ik had de krik onder de trekhaak gezet en gekeken of er geen veer gebroken was, zag toen idd in de (rechte) veer een harmonca rubber. Mogelijk heb ik dus al nivomats, zie net dat na stukje rijden dat de auto hoger staat dus mogelijk valt het mee. In mijn vorige auto ( citroen C5break) paste nog meer spullen met nog meer gewicht, dus ik zal er minder in doen. Blijft wel dat de boel klappert achter, dus daar wil ik wat aan doen. Zou het kunnen dat dit onderdeel http://www.uitlaatdiscounter.n…n-f8-7695s vervangen voldoende is?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 06.03.2018 - 23:25  ·  #5
Ik denk dat je nivomats versleten zijn. Klapperen kan komen door stabilisatorverbindingstangetjes, rubbers stabilisatorstang. Die laatste zijn gezien de km-stand ook verdacht
Noras
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 08.03.2018 - 12:18  ·  #6
Gister kreeg ik de sleutel niet uit het contact, heb veel geheen en weerd met selecteur maar werkte niet. Alles los gehaald en kabeltje gevonden/gesmeerd, werkt weer. Wel klapt de bak nu bij achteruit schakelen ! oei oei.

Ik ga straks weer onder de auto om te kijken. Ik lees dat nivomats kunnen lekken, dat doen deze niet, ze zakken wel bij stilstaan, komen idd omhoog na stukje rijden, maar soepel is het niet. Misschien is hier op het forum een setje gebruikte veren/schokbrekers te koop.
Lawaai tijdens het rijden komt van cuppende banden is met verteld, ik heb 4 Tristar Ecopower 4S XL 205/55 R16 besteld.

De uitlaat blijkt dicht gesmeerd met pasta en dat laat nu los, lek dus. grr. Heb twee delen nieuwe besteld, prijs viel enorm mee. Remblok achter blijkt op het ijzer te zitten, ook maar nieuw.
Ik heb niet goed opgelet en dus zeker niet de beste V70 gekocht merk ik, ( ook niet de duurste 1750) jammer
mijn werkpunten op dit moment:
-Motor management geeft storing in de injectoren 3 en 4, na een OBD2 reset met mn android gaat het al weer een dag goed.
Zou injector reiniger werken?
-Richting aanwijzer komt niet meer terug. Andere schakelaar doet zelfde, dus foutje in het verende blokje achter het stuur?
-Koplamp wisser gaat soms zomaar omhoog staan, hoe kan dat?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 08.03.2018 - 17:03  ·  #7
Klinkt als een auto die zo lang mogelijk hebben doorgereden zonder adequaat onderhoud. Ik denk dat je nog wel eea gaat tegenkomen.....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 10.03.2018 - 00:44  ·  #8
Quote
Misschien is hier op het forum een setje gebruikte veren/schokbrekers te koop.

Ik heb nog mijn oude setje nivomats en veren tbv nivomats liggen. Wel met 240k ervaring, maar ze zijn heel. Die mogen weg tegen een heel scherpe prijs.

Edit: zal vast een forumtransport aan te pas moeten komen om dit aantrekkelijk te maken
Noras
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

update met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 11:48  ·  #9
Heb Vogel een pb gestuurd.

Ondertussen het nodig beleefd/gedaan.
Accu stuk, gelukkig nog een gebruikte staan.
Achterwiel los gelopen na 200 km rijden ( gewoon vastzetten met een kruissleutel is niet goed genoeg),
bobine stuk gegaan,
deurpanelen vallen uit elkaar ( zwakke constructie zeg), met schoefjes weer gefixt.
Nieuwe stille 4 seizoenen banden ( Tristar
Ecopower 4S) a 56 p/s euro laten monteren. Wat een verschil met de lawaaige vredestein snowtrac.
Doorgezakte Stoel uit auto gehaald, bestuurderszitting los gehaald, draadjes uit het schuim getrokken en er stukje deurmat tussen gelegd, dat zit weer als nieuw!!
Dikkere batterij in de afstandsbediening gezet ipv de CR2016, nu een CR2025, die zit klem, dat nu werkt het eindelijk goed.
Toen de v70 op de brug stond gekeken waar de klokken uit het onderstel vandaar kwamen, verb stang en wieldraagarm L voor moeten vervangen. Ook de verbinding tussen stuurhuis en stuurstang geeft speling, vlgns mij is dat er nog een tweede kogel verbinding tegen stuurhuis aan zit?

Maar de vraag op dit moment, als ik op lpg rij dan nog komt er alsnog een storing van de injector, meestal 4. Dan zal dat zijn omdat de spoel of de bedrading/ stekker niet oke is?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 11:52  ·  #10
Quote door Noras

Ondertussen het nodig beleefd/gedaan.
Achterwiel los gelopen na 200 km rijden ( gewoon vastzetten met een kruissleutel is niet goed genoeg),


Dat kan je wel zeggen ja... hopelijk geen brokken van gehad voor jezelf of anderen. Volvo schrijft 140Nm voor, dat doe je niet met een kruissleuteltje. En is ook meer dan de 120 Nm die ik gewend was van andere fabrikanten.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 12:19  ·  #11
Quote door Bolbo

Quote door Noras

Ondertussen het nodig beleefd/gedaan.
Achterwiel los gelopen na 200 km rijden ( gewoon vastzetten met een kruissleutel is niet goed genoeg),


Dat kan je wel zeggen ja... hopelijk geen brokken van gehad voor jezelf of anderen. Volvo schrijft 140Nm voor, dat doe je niet met een kruissleuteltje. En is ook meer dan de 120 Nm die ik gewend was van andere fabrikanten.


140Nm zet je makkelijk vast met een kruissleutel, stelt niks voor. En vind de 140Nm nou ook nog niet echt schrikbarend. Een VW Transporter (oke, is een bus maar enigszins vergelijkbaar) wordt vast getrokken met 5x 180Nm.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 16:32  ·  #12
Quote
wordt vast getrokken met 5x 180Nm.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Gevolg: Je bent kansloos als je je reserve wiel eronder wil zetten.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 16:56  ·  #13
Er is inderdaad nog een 2e kogel, de zogenoemde spoorstang. Deze kogel zit onder het rubber welke vastzit aan het stuurhuis. Ik heb deze laatst vervangen, zorg wel voor goed gereedschap wat ze willen wel eens flink vastzitten.
Hier een link naar het topic met foto's van de ingreep: topic.php?t=18372
Noras
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 17:39  ·  #14
Quote door Jack van Iersel



140Nm zet je makkelijk vast met een kruissleutel, stelt niks voor. En vind de 140Nm nou ook nog niet echt schrikbarend. Een VW Transporter (oke, is een bus maar enigszins vergelijkbaar) wordt vast getrokken met 5x 180Nm.


Gister mn bandjes laten monteren ( de garagist heeft een volvo van 1990 in onderhoud met 1 130 000 Km!! ) ze trokken vast met 120, ik heb met de kruissleutel geprobeerd om los te draaien maar dat viel toch zeer zwaar tegen.
De krik en sleutel welke standaard bij de auto zit ( toch?) ontbreken bij de mijne, maar ik krijg de boel toch niet los,. laat dus het thuiskomertje ook maar thuis.:-)
Noras
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Noras met vragen

 · 
Posted: 14.03.2018 - 17:46  ·  #15
Quote door Musicus

Er is inderdaad nog een 2e kogel, de zogenoemde spoorstang. Deze kogel zit onder het rubber welke vastzit aan het stuurhuis. Ik heb deze laatst vervangen, zorg wel voor goed gereedschap wat ze willen wel eens flink vastzitten.
Hier een link naar het topic met foto's van de ingreep: topic.php?t=18372


Dat is een zeer welkome link/uitleg, top!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0