Olieverbruik

Blauwe pluimen

 
 
 
 
 
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 13:56  ·  #16
Valt m.i. nog binnen de tolleranties. Als dit verbruik naar 2500 km gaat zou ik me zorgen gaan maken.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 14:17  ·  #17
Quote door TPR Powerflush

Omdat het bullNondeju is om wagens die 100% de zelfde motoren hebben opeens 0W te moeten gebruiken. juist dat geeft olieverbruik.
En ook vaak oliedruk problemen... het blok is immers voor 5W en 10W gemaakt.
Er is immers niets veranderd aan de motoren, 0W is alleen om aan milieueisen te voldoen bij koude start.
Verder geeft de 0W veel te weinig smering omdat het te dun is en weg geperst wordt...
Bij een lease wagen kom je er wel mee weg hoor die 150.000 km, de ellende is meestal voor de volgende eigenaar.
Daarom dus.
In mijn D5 moet ook 0W30, nou er zit nu gewoon 5W40 in hoor.

Dank voor je antwoord. De mijne is geen lease auto en gewoon van spaargeld betaald. Moet nog lang mee vandaar mijn vraag/interesse voor je opmerking.
De dunne olie 0W30, de 0 is alleen voor de emissie ellende en verder volstrekt niet nodig begrijp ik?
Lekker zeg, gooi je er die dure olie in en je doet er eigenlijk meer kwaad dan goed mee, begrijp ik dat goed?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 15:25  ·  #18
Dat heb je heel goed gezien.
Omdat de dealers geen barst weten van olie, en Volvo dat als standaard neerzet tegenwoordig smijten vele dealers dat er in.
Niet alle dealers doen dat trouwens, omdat het veel problemen gaf bij bepaalde modellen, dus die rebellerende dealer deed er lekker 5W30 in..

Ander voorbeeld:
Volvo heeft per m.j. 06 ( euro 4 ) alle diesel modellen een langere motorolie verversings interval gegeven, van 20.000 km naar 30.000.
Er zijn veel mensen die 6-7000 euro aan een blok revisie hebben moeten uitgeven... ( motoren die ruim onder de 2 ton gelopen te hebben draaiden wel aan gort )
( roetfilter>regeneratie>diesel in de motorolie > blok kapot.....)
Toen was men trouwens niet thuis hoor in Beesd...
Weinig coulance....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 18:48  ·  #19
Quote door TPR Powerflush

Volvo heeft per m.j. 06 ( euro 4 ) alle diesel modellen een langere motorolie verversings interval gegeven, van 20.000 km naar 30.000.


Buiten het type olie, denk eens aan de inwendige vervuiling met deze intervallen......
Die blokken zullen wel mooi aangekoekt zijn van binnen, lijkt mij ook niet goed voor de levensduur.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 18:49  ·  #20
Quote door TPR Powerflush

Dat heb je heel goed gezien.
Omdat de dealers geen barst weten van olie, en Volvo dat als standaard neerzet tegenwoordig smijten vele dealers dat er in.
Niet alle dealers doen dat trouwens, omdat het veel problemen gaf bij bepaalde modellen, dus die rebellerende dealer deed er lekker 5W30 in..

Ander voorbeeld:
Volvo heeft per m.j. 06 ( euro 4 ) alle diesel modellen een langere motorolie verversings interval gegeven, van 20.000 km naar 30.000.
Er zijn veel mensen die 6-7000 euro aan een blok revisie hebben moeten uitgeven... ( motoren die ruim onder de 2 ton gelopen te hebben draaiden wel aan gort )
( roetfilter>regeneratie>diesel in de motorolie > blok kapot.....)
Toen was men trouwens niet thuis hoor in Beesd...
Weinig coulance....

Men is in Beesd nooit thuis!!!
Zijn een stelletje boeven. Er zit daar een dame die de coulance aanvraag moet beoordelen. Ik had met een 185 pk diesel grote problemen, 2 maanden na de garantie. heeft mij 4 keer in het buitenland laten staan. Heeft mij meer dan 2200 euro gekost. En Beesd, niet thuis.........
Zal daardoor, dank zij de importeur, na mijn huidige Volvo ook nooit meer een Volvo kopen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 18:52  ·  #21
Quote door Bigdog

Quote door TPR Powerflush

Volvo heeft per m.j. 06 ( euro 4 ) alle diesel modellen een langere motorolie verversings interval gegeven, van 20.000 km naar 30.000.


Buiten het type olie, denk eens aan de inwendige vervuiling met deze intervallen......
Die blokken zullen wel mooi aangekoekt zijn van binnen, lijkt mij ook niet goed voor de levensduur.


Vond ik ook Bigdog.

Ik ververs gewoon rond de 15000 km, niet langer.
Wat ik net ik deze topic las is dat ik ook andere olie moet nemen dan voorgeschreven.
0W30 vond ik al erg van de dunne....... :'(
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 21:32  ·  #22
Ik heb bij mij straks net de olie bijgevuld. 0,75l na 10k km. Niet slecht met 265k op de teller. Ik rij op LPG, nieuw bij 215k, en heb de Kroon Helar LL 0W30 erin met de bedoeling er 30k mee te rijden. LPG vervuild de motor minder, ik rij bijna alleen snelweg en altijd lange ritten. Hoe makkelijk kan een Volvo het hebben. Af en toe moet hij eens printje trekken, maar verder ligt de cruise snelheid rond de 130. Is dit heel onverstandig of zoals ik denk, geen probleem.

Met mijn vorige Astra 1.7CDTI heb ik dit ook gedaanten onder dezelfde omstandigheden vier jaar probleemloos gereden. Ik heb 'm toen met een nog prima lopende en geen olie gebruikende motor verkocht. Zojuist werd het roetfilter aangehaald als boosdoener...die zat er bij mij niet op.
Ik denk dat de bedrijfsomstandigheden een grote rol spelen bij welke intervallen je veilig kunt aanhouden.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 21:46  ·  #23
Quote door TPR Powerflush

Dat heb je heel goed gezien.
Omdat de dealers geen barst weten van olie, en Volvo dat als standaard neerzet tegenwoordig smijten vele dealers dat er in.
Niet alle dealers doen dat trouwens, omdat het veel problemen gaf bij bepaalde modellen, dus die rebellerende dealer deed er lekker 5W30 in..


Ja, het zijn allemaal sukkels, die Volvo-ingenieurs .....

Er zal toch een goede reden zijn voor het voorschrijven van 0W30 olie door de fabrikant van het blok lijkt me. Ik ken hem niet, maar kies er toch voor om mij aan dit voorschrift te houden. Die sticker onder de kap zit er niet voor de show. Heb zo'n vermoeden dat de geluiden over vroegtijdige slijtage aan tuimelaars er iets mee te maken kunnen hebben.

Tom
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 22:13  ·  #24
De tegenwoordige auto wordt ontwikkeld voor 0 - 150000 km. Wat er daarna gebeurt is niet zo belangrijk, dus als een blok het zo lang uithoudt op te dunne olie vanwege het milieu is het goed. Dat je na die km een hele auto misschien kan weggooien is niet slecht voor het milieu :devil:

En wat betreft olieverbruik grenzen, veel dealers vinden 1 op 1000 km niet verontrustend! Persoonlijk vind ik 1 liter op 5000 acceptabel voor een oud blok.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 22:17  ·  #25
Quote door Waltersan

De tegenwoordige auto wordt ontwikkeld voor 0 - 150000 km. Wat er daarna gebeurt is niet zo belangrijk, dus als een blok het zo lang uithoudt op te dunne olie vanwege het milieu is het goed. Dat je na die km een hele auto misschien kan weggooien is niet slecht voor het milieu :devil:


Deze vlieger gaat mijns inziens niet op voor de Volvo 5-cilinders. Toch?

Tom
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 22:26  ·  #26
Een ieder mag er in gooien wat hij zelf wil. al ga je naar Xenos en haalt daar lampolie die je er in gooit, zal mij een worst zijn....
Tis jouw blok, je moet het zelf weten.

Ik geef alleen goede adviezen die betrekking hebben op de praktijk, wat ik hoor, zie en meemaak..

Terug te komen om de sticker, tja, A5-B5 is een typische Ford aanduiding, als je dan verder goed kijkt zie je ook een sticker Castrol staan, en soms ook Castrol op de vuldop. Daar vangt Volvo miljoenen voor per jaar, toch leuk meegenomen toch?

Nou, neem van mij aan, hij zal er niet op kapot lopen als je er een ander merk olie in doet...

@ Turbotom, hou jij je ook aan de 30.000 verversings interval omdat Volvo dit aanbeveelt?

Join the club van mensen die minimaal een koprevisie hebben mogen laten uitvoeren van minimaal 2500,-, en lees dan ook de postings van forum leden die ruim onder de 200.000 km een volledige revisie hebben moeten laten uitvoeren..

Zoek de postings van prematuur kapot gelopen blokken, lees en huiver...

30.000 interval, 0W30 in het blok, regeneratie, EGR, en lekker veel dieselolie en roet ( door EGR ) door de motorolie krijgen zijn de perfecte ingrediƫnten om een 06- D5 blok vroegtijdig kapot te laten lopen...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 22:29  ·  #27
Quote door Turbotom

Quote door Waltersan

De tegenwoordige auto wordt ontwikkeld voor 0 - 150000 km. Wat er daarna gebeurt is niet zo belangrijk, dus als een blok het zo lang uithoudt op te dunne olie vanwege het milieu is het goed. Dat je na die km een hele auto misschien kan weggooien is niet slecht voor het milieu :devil:


Deze vlieger gaat mijns inziens niet op voor de Volvo 5-cilinders. Toch?

Tom

Dat milieu geneuzel is niet van de laatste paar jaar. Dus ook de 5-cylinders hebben er last van.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 22:33  ·  #28
Turbotom,

Sorry to burst the bubble...

In de automotive is het een ongeschreven wet dat de volgende levensduur acceptabel is:

Benzine motoren 150.000 km
Diesel motoren 250.000 km
( ja ook Volvo 5 cylinders )

Alles daarboven is fijn voor de eigenaar van de wagen.

In de jaren 60 hebben we al op de maan gelopen ( zegt men ) maak mij niet wijs dat de autofabrikanten geen wagen kunnen bouwen die een miljoen kunnen draaien. ( m.u.v. vrachtwagens )
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 02.10.2014 - 23:37  ·  #29
Quote door TPR Powerflush

30.000 interval, 0W30 in het blok, regeneratie, EGR, en lekker veel dieselolie en roet ( door EGR ) door de motorolie krijgen zijn de perfecte ingrediƫnten om een 06- D5 blok vroegtijdig kapot te laten lopen...


Een van de redenen dat al die meuk er bij mij af is.
Gelijk nadat het spul eraf was een oliewissel gedaan, de oude olie zat iets meer dan 10.000 km in het blok en was al flink zwart.
De nieuwe olie zit er nu 13.000 km in en is nog bruinachtig en niet smerig donker van kleur.

Levert voor mij wel het bewijs dat het een stuk beter is zo.
Overigens ververs ik normaal gesproken mijn olie met maximaal 20.000 km.
De dealer hier adviseert dat ook na de nodige ervaring dat 30.000 km teveel is
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 00:23  ·  #30
0W30 of 5W30 is toch gelijk bij warme motor? Waarom maakt dit klaarblijkelijk toch het verschil in motor slijtage?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0