Olieverbruik

Blauwe pluimen

 
 
 
 
 
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 06.10.2014 - 14:46  ·  #61
De olie waar ik mee op het circuit rijd en vele anderen met mij is een W60 (bij mij 10W60), W40 wordt te dun bij de hoge temperaturen die de olie daar bereikt.
Denk dat het bij de meeste oliën meer een naampje is en in sommige gevallen zoals TPR Powerflush al aangeeft flinke reserves heeft, maar doorgaans zou ik niet wakker liggen van het stukje "sportief"
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 06.10.2014 - 15:25  ·  #62
Quote door HarryB

Als je het over Pure sports oil heb bekruipt mij een beetje het gevoel dat wat ik kreeg toen ik in een artikel las, wat ook ergens in dit topic werd aangehaald, waarin stond dat de houdbaarheids additieven in de "sport olie" in veel kleinere mate aanwezig zijn. Met als argument dat die olie toch maar een korte gebruiksduur heeft. Dus niet aan te raden voor onze dagelijkse ritten door het jaar heen.
Dus top specs, maar geen long life!
Op zich best logisch, maar tegenwoordig staat er al gauw "sport" op. Commerciële priet praat.


Wel goed lezen aub:

"Dan staan er veel vrijgaves op, onder meer BMW longlife 04, hij kan zelfs in een BMW 535D met roetfilter."


Het is gewoon een long life olie, ja er kan ook sportief gebruik van gemaakt worden, dat geeft al aan dat deze olie topprestaties kan leveren.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 19.12.2014 - 01:40  ·  #63
http://www.enginelabs.com/engi…fferences/

Het klassieke verschil tussen een race-olie en een straat-olie is dat een race olie meer anti-wear / fiction additieven heeft en minder reinigings additieven. Hier wordt vervolgens over gezegd: “An engine oil with little to no detergency and with excessive anti-wear additives will result in excessive engine deposits,”

Hoe dit additieven pakket is samengesteld in de Ardeco Pure Sports 5W40 olie, zou ik ook graag willen weten.

Ik gebruik deze olie sinds kort in mijn T5 en ik moet zeggen dat ik tot nu toe heel tevreden ben. De motor is merkbaar stiller en loopt mooier bij toerentallen boven de 3000 rpm.
Met de voorheen gebruikte Shell 0W30 had ik bij stevig doorrijden (met hoge toerentallen) last van 'geurtjes' in het interieur. Nooit kunnen achterhalen wat het was, kurkdroge motor en turbo. Wel een verbruik van ca. 1 liter op 5000 km.
Nu met de 5W40 heb ik hier geen last meer van. Zeg het maar. Het verbruik weet ik nog niet, moet ik meer voor rijden.

Zoals vermeld wil ik nog wel wat meer weten over de verversings intervallen, dit heeft m.i. een relatie met het additieven pakket. Ik rijd op LPG houd intervallen van 20k aan.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 19.12.2014 - 10:33  ·  #64
Om te beginnen hebben we Ardeca verteld dat marketing technisch het niet slim is om deze olie te op die manier te positioneren.
Hij heeft immers o.a. MB goedkeur en ook BMW LL04, en vele andere vrijgaves.
( geen VW , kan er zeker in, maar VW geeft alleen ok aan 5W30, waarom weet niemand )
Tevens heeft die Ardeca Pure Sports Double Ester 5W40 een C3, en dat is voor wagens met DPF, en geloof me die belasten de olie flink.
De stabiliteit bij hogebelasting ,zowel thermisch als mechanisch is enorm
Het is een long life, zou er 30.000 in kunnen blijven , voor wie dat durft ...
20.000 km in een LPG blok kan zeer zeker, en in andere blokken ook, hoewel een 15.000 verversingstermijn voor diesels aan te raden is.
Deze olie heeft zulke sterke additieven en ook enorm sterke smeerfilm door de esterische basisolien dat de smeerfilm enorm sterk is, en dat daarom race en sport gebruik ook nog eens mogelijk is,
Kan je nagaan hoe goed de prestaties zullen zijn bij normaal gebruik.
Als je een 2,3 turbo hebt, heb je het zelfde blok als ik, en daar zit bij mij de zelfde in, hij loopt zijdezacht op die olie, je merkt het meteen.
Gisteren nog een opmerking gekregen van een Volvo monteur dat hij zo mooi stil en gladjes liep.
Kan je nagaan wat olie uit kan maken...
Het is geen sexy product, ziet er allemaal het zelfde uit, maar is een van de belangrijkste componenten van de motor..
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 19.12.2014 - 15:34  ·  #65
Is het raadzaam om de Ardeca Pro-Tec TD 10W40 voor een d5 te gebruiken met 425000 km op de teller en een licht tikkende klepstoter? Of moet ik dan een ander pakken?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 20.12.2014 - 14:10  ·  #66
Quote door TPR Powerflush

Als je een 2,3 turbo hebt, heb je het zelfde blok als ik, en daar zit bij mij de zelfde in, hij loopt zijdezacht op die olie, je merkt het meteen.


Mijn motor is een B5244T5, de 2,4 versie MY2005. Volgens mij een nieuwere versie. Maar hij loopt er inderdaad heerlijk op, vooral met hogere (>3000 RPM) toerentallen loopt de motor stiller.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0