Olieverbruik

Blauwe pluimen

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 09:00  ·  #31
Quote door TPR Powerflush

In de jaren 60 hebben we al op de maan gelopen ( zegt men ) maak mij niet wijs dat de autofabrikanten geen wagen kunnen bouwen die een miljoen kunnen draaien. ( m.u.v. vrachtwagens )


Dat zegt toch al alles. Als er iets zwaar en wisselend belast wordt zijn het wel vrachtwagenmotoren... maar daar kan het wel.

T is gewoon belachelijk dat er maar 1 of 2 merken zijn die je met hogere km standen terugvindt (Volvo en in mindere mate Mercedes). De rest is sowieso wegwerpspul. Wat Walter zegt: goed voor het milieu, allemaal. Afijn, ik rijd nog, en jullie ook, en wat iedereen in z'n auto stopt en wanneer moet ie zelf weten.

Ik wissel in ieder geval om de 10kkm en dan komt het er ook met LPG en lange afstanden, zwart uit.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 09:17  ·  #32
Dat si wel heel kort door de bocht ;) een beetje Jap (Toyota/Mazda/Honda) redt dat ook wel hoor.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 10:02  ·  #33
Dat is waar, maar mijn Honda Accord 2.2 diesel uit 2005 heb ik bij 268.000km weggedaan wegens dezelfde EGR problematiek en een dichtgeslibt blok...
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 11:15  ·  #34
Quote door Mekstra

0W30 of 5W30 is toch gelijk bij warme motor? Waarom maakt dit klaarblijkelijk toch het verschil in motor slijtage?


De viscositeit bij een koude start verschilt. Of dit echt iets uitmaakt in de praktijk kan ik niet beoordelen, maar dunnere olie zal wat eerder de te smeren delen bereiken verwacht ik.

Tom
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 11:28  ·  #35
Quote door TPR Powerflush

Terug te komen om de sticker, tja, A5-B5 is een typische Ford aanduiding, als je dan verder goed kijkt zie je ook een sticker Castrol staan, en soms ook Castrol op de vuldop. Daar vangt Volvo miljoenen voor per jaar, toch leuk meegenomen toch?

Nou, neem van mij aan, hij zal er niet op kapot lopen als je er een ander merk olie in doet...

@ Turbotom, hou jij je ook aan de 30.000 verversings interval omdat Volvo dit aanbeveelt?



Nee, ik houd mij niet aan de verversingsinterval. In de praktijk gaat er iedere 15.000 km verse olie in. Gezien mijn beperkte jaarkilometrage en de vanuit het verleden bekende problemen met de DPF-regeneratie neem ik het zekere voor het onzekere. Dat ik hiermee de olie kwalitatief in goede staat probeer te houden staat los van het hanteren van de door de fabrikant voorgeschreven specificaties. Geef eens een goede reden om hier van af te wijken? Mijn blok doet het er prima op en ik hoef op 15.000 km niet bij te vullen (vul overigens niet tot maximaal niveau bij, dus begin al met wat minder olie).

En nee, ik koop geen Castrol. Deals tussen automerken en oliefabrikanten zijn overigens meer regel dan uitzondering, dus daar kijkt niemand van op.

Tom
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 11:36  ·  #36
Quote door [-Tom-]

Dat si wel heel kort door de bocht ;) een beetje Jap (Toyota/Mazda/Honda) redt dat ook wel hoor.


Las in de Autoweek een artikel over een Civic 1.4 met ruim 1.000.000 km op de klok. Was wel aan de 3e versnellingsbak toe, maar de compressie was nog uitstekend.

Tom
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 11:41  ·  #37
Quote door Mekstra

0W30 of 5W30 is toch gelijk bij warme motor? Waarom maakt dit klaarblijkelijk toch het verschil in motor slijtage?


Slijtage vind niet plaats bij een motor als hij warm is, slijtage vind plaats tussen 'koud' en bedrijfstemperatuur.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 13:40  ·  #38
Quote door TPR Powerflush

Een ieder mag er in gooien wat hij zelf wil. al ga je naar Xenos en haalt daar lampolie die je er in gooit, zal mij een worst zijn....
Tis jouw blok, je moet het zelf weten.

Ik geef alleen goede adviezen die betrekking hebben op de praktijk, wat ik hoor, zie en meemaak..

Terug te komen om de sticker, tja, A5-B5 is een typische Ford aanduiding, als je dan verder goed kijkt zie je ook een sticker Castrol staan, en soms ook Castrol op de vuldop. Daar vangt Volvo miljoenen voor per jaar, toch leuk meegenomen toch?

Nou, neem van mij aan, hij zal er niet op kapot lopen als je er een ander merk olie in doet...

@ Turbotom, hou jij je ook aan de 30.000 verversings interval omdat Volvo dit aanbeveelt?

Join the club van mensen die minimaal een koprevisie hebben mogen laten uitvoeren van minimaal 2500,-, en lees dan ook de postings van forum leden die ruim onder de 200.000 km een volledige revisie hebben moeten laten uitvoeren..

Zoek de postings van prematuur kapot gelopen blokken, lees en huiver...

30.000 interval, 0W30 in het blok, regeneratie, EGR, en lekker veel dieselolie en roet ( door EGR ) door de motorolie krijgen zijn de perfecte ingrediƫnten om een 06- D5 blok vroegtijdig kapot te laten lopen...

Bij mij staat A5/B5 olie voorgeschreven.
Kan iemand mij vertellen wat daar het voordeel van is? Schrijft men dat voor om de absurd lange ververs termijn van 30.000 km te verantwoorden?( binnen de garantie?)

Ik kan mij niet voorstellen dat A3 olie er niet in zou kunnen. In mijn 911 zit ook deze A3 olie (volgens Porsche specs) en die doet het nog steeds erg goed en probleemloos op deze olie.......
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 14:22  ·  #39
Mij maak niemand wijs dat bij een gezonde motor op LPG de olie er zwart uitkomt na 10.000km.
Je moet wel naar de olie op de peilstok kijken, niet als die in een bak gelopen is. Dan lijkt ie al zwart na de eerste keer warm lopen door vermenging met de achtergebleven restanten.
Ik ga iig de verversing niet eerder dan 20k doen ** , en de vorige keer was de olie toen donkerbruin, zeker niet zwart. De smering van goede olie blijft bij normaal gebruik langer overeind. Getuige mijn vorige Astra diesel met EGR, toch 30k intervallen. Met 170k gekocht, met 240k verkocht met goed lopende motor. Alleen het spruitstuk zat half dicht...

**tenzij er iemand betere argumenten voor een LPG auto kan aandragen dan alleen voor de zekerheid
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 15:20  ·  #40
Zwarte olie is IMO ook niet eens zo heel erg. Dat betekend dat het ook zijn reinigende werking doet naar mijn idee
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 17:03  ·  #41
kijk, een LPG wagen met G3 installatie zal altijd starten op benzine, en geloof me, het mengsel is zeer rijk bij koude start.
Pas als de temperatuur van de kat. hoog genoeg is zal hij overschakelen naar LPG.
Het moment van omschakelen is anders in de zomer dan in de winter, dat is logisch.

Een en ander geeft ook vervuiling aan het blok, zeker het rijke mengsel.
Dus bij een LPG motorblok ga je tegenwoordig nooit mooie gele olie zien als je het aftapt.
In LPG zit geen roet,dat is mooi, en houdt het blok schoner, een goede olie moet het zeker 20.000 km uit kunnen houden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 18:26  ·  #42
Quote door Mekstra

0W30 of 5W30 is toch gelijk bij warme motor? Waarom maakt dit klaarblijkelijk toch het verschil in motor slijtage?


Zeg het maar, de dealer knikkert er ook vrolijk 5W30 in, ook in de auto's waar 0W30 is voorgeschreven.
Kan me wel voorstellen dat dit in extreem koude gebieden anders is.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 20:56  ·  #43
Quote door TPR Powerflush

kijk, een LPG wagen met G3 installatie zal altijd starten op benzine, en geloof me, het mengsel is zeer rijk bij koude start.
Pas als de temperatuur van de kat. hoog genoeg is zal hij overschakelen naar LPG.
Het moment van omschakelen is anders in de zomer dan in de winter, dat is logisch.

Een en ander geeft ook vervuiling aan het blok, zeker het rijke mengsel.
Dus bij een LPG motorblok ga je tegenwoordig nooit mooie gele olie zien als je het aftapt.
In LPG zit geen roet,dat is mooi, en houdt het blok schoner, een goede olie moet het zeker 20.000 km uit kunnen houden.


Ben ik helemaal met je eens. De omschakeling gebeurt bij 40 graden water temp.
De olie is idd minder schoon dan vroeger, maar mijn rit afstanden zijn zijn zodanig dat ik relatief heel weinig koude starts heb.
Wel merkte ik dat ik steeds vaker een beetje olie moest bijvullen naarmate de beurt naderde. Is dat normaal? De eerste 10k nauwelijks daarna steeds regelmatiger. Kijken of het deze keer weer gebeurt.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 03.10.2014 - 22:59  ·  #44
ik zou er alleen 0W30 in willen hebben als het -30 is, zeg maar aan de poolcirkel of zo.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 04.10.2014 - 17:34  ·  #45
Quote door Turbotom

Quote door TPR Powerflush

Dat heb je heel goed gezien.
Omdat de dealers geen barst weten van olie, en Volvo dat als standaard neerzet tegenwoordig smijten vele dealers dat er in.
Niet alle dealers doen dat trouwens, omdat het veel problemen gaf bij bepaalde modellen, dus die rebellerende dealer deed er lekker 5W30 in..


Ja, het zijn allemaal sukkels, die Volvo-ingenieurs .....

Er zal toch een goede reden zijn voor het voorschrijven van 0W30 olie door de fabrikant van het blok lijkt me. Ik ken hem niet, maar kies er toch voor om mij aan dit voorschrift te houden. Die sticker onder de kap zit er niet voor de show. Heb zo'n vermoeden dat de geluiden over vroegtijdige slijtage aan tuimelaars er iets mee te maken kunnen hebben.

Tom


Het zijn idd geen sukkels maar zij hebben wellicht iets andere belangen dan wij als autoeigenaren. Overigens gebruikt Arendsen Zevenaar ook gewoon 5W30 (de goeie dus, zie TPR) ondanks de sticker onder de kap van 0W30. Arendsen weet blijkbaar beter, de rebel! :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0