Onregelmatig toerental

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 07.10.2018 - 16:13  ·  #16
Als ik even wat tijd heb, en ik heb een langere rit gereden zal ik eens kijken wat de drukken doen.
Je hoort morgen of overmorgen wel wat.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 12.10.2018 - 19:40  ·  #17
Quote door staaf

Als ik even wat tijd heb, en ik heb een langere rit gereden zal ik eens kijken wat de drukken doen.
Je hoort morgen of overmorgen wel wat.


Hey Staaf,

Tot nu toe is het wisselen van de brandstofdruk regelklep en schoonmaken van de laaddruk sensor die op de intercooler zit een hele verademing.

Ik hoop dat jij al de nodige progrossie gemaakt hebt.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 13.10.2018 - 07:12  ·  #18
Martijn,
De laaddruksensor is een nieuwe
Gisteravond heb ik de rubber ring (de zwarte) op de drukregelaar vernieuwd. Deze ochtend geen onregelmatig toerental/schokken gehad, wat nog niets wil zeggen natuurlijk.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 17.10.2018 - 21:53  ·  #19
Quote door staaf

Martijn,
De laaddruksensor is een nieuwe
Gisteravond heb ik de rubber ring (de zwarte) op de drukregelaar vernieuwd. Deze ochtend geen onregelmatig toerental/schokken gehad, wat nog niets wil zeggen natuurlijk.


Hey Staaf,

Heb jij deze keerring besteld bij de dealer? Heb je daar een onderdeelnummer van?

Voor het geval dat...
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 18.10.2018 - 06:53  ·  #20
Martijn,
Dit is een gewone o-ring uit een set die ik hier liggen heb, de maat kan ik je doorgeven.
echter... het terugvallen naar 600 toeren is weg, het somtijds schokken nog niet. Ik moet nog eens kijken in Vida wat ik nu zie.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 25.10.2018 - 19:48  ·  #21
Hallo,

Een week later durf ik te melden dat het wegvallen in toeren is weggebleven. Vertrekken vanuit stationair gaat ook vlotter.
Het soms ietwat schokken bij wegvallen van belasting / continue snelheid heeft hij soms nog. Het toerental moet in nog steeds bekijken in Vida.

O-ring heeft afmeting: 9.25x1.78
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 25.10.2018 - 20:30  ·  #22
Mooi man! Goed nieuws.

Bij mij helaas teruggekomen.
Verbruik is na het reiningen van de laadruk sensor wel 1km/liter gemiddeld beter en hij regenereerd weer normaal.

Maar warme motor met de airco en overige verbruikers uit is Volvo onwaardig.

Ik heb een aantal grafieken laten draaien in Vida. Daarbij valt echt op dat het patroon van de slechte motorloop terug te vinden is de grafiek.

Omdat de klepwissel wel effect heeft gehad heb ik al een bestelling voor o ringen gedaan.

Als dat niks uithaalt ga ik richting de tank kijken. Filter is bij aflevering gedaan. Op zich vind ik dat er lang brandstof gepompt wordt bij contact aan.

De wagen heeft een paar jaar niet veel km gereden, wellicht zit er alg in de tank of zo.

Het filter zal dat snel duidelijk maken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 25.10.2018 - 21:04  ·  #23
Martijn,

Wat bedoel je met warme motor met airco uit etc....?
Alg vermoed ik niet, want dan zou je slecht vermogen kunnen opbouwen wegens geen brandstoftoevoer.
Brandstof oppompen bij contact aan is ook normaal, volgens mij draait die pomp in de tank zelfs altijd als de motor draait.

De laaddruksensor, dat is die map sensor voorraan? Die heb ik vervangen door een nieuwe, die koste de wereld niet, maar maakte bij mij geen verschil.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 26.10.2018 - 10:54  ·  #24
Quote door martijn-a

Mooi man! Goed nieuws.

Bij mij helaas teruggekomen.
Verbruik is na het reiningen van de laadruk sensor wel 1km/liter gemiddeld beter en hij regenereerd weer normaal.

Maar warme motor met de airco en overige verbruikers uit is Volvo onwaardig.

Ik heb een aantal grafieken laten draaien in Vida. Daarbij valt echt op dat het patroon van de slechte motorloop terug te vinden is de grafiek.

Omdat de klepwissel wel effect heeft gehad heb ik al een bestelling voor o ringen gedaan.

Als dat niks uithaalt ga ik richting de tank kijken. Filter is bij aflevering gedaan. Op zich vind ik dat er lang brandstof gepompt wordt bij contact aan.

De wagen heeft een paar jaar niet veel km gereden, wellicht zit er alg in de tank of zo.

Het filter zal dat snel duidelijk maken.


Mocht je alg /bacteriën in de tank hebben dan wordt het hele brandstof systeem er mee "besmet". Gevolg is een verstopping van je hele brandstofsysteem.
Er is een middel voor om dat te reinigen en dat heet geloof ik Katon. Wordt in de scheepvaart gebruikt voor hetzelfde probleem. Bardahl verkoopt het spul ook. Op Google vindt je genoeg van die middelen tegen bacteriën.
Je moet je systeem eerst zo goed mogelijk reinigen. Daarna het goedje met diesel in je tank gooien. Vervolgens de motor een tijd laten lopen zodat alles goed rond is gespoeld door het systeem.
daarna moet je klaar zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 26.10.2018 - 12:13  ·  #25
LiquiMoly verkoopt dat ook, vnl gericht op voertuigen die weinig gebruikt worden, boten/ campers etc. Toevoeging voor de diesel, kan je gewoon mee doorrijden en dan regelmatig filters vervangen. Is niet goedkoop en wordt alleen verkocht in verpakkingen voor 1000l. diesel volgens mij (is dacht ik een fles van 1 of 1,5 liter), dus daar kun je wel een paar auto-brandstoftanks mee vooruit.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 26.10.2018 - 20:17  ·  #26
[quote="staaf"]
Hallo,

Een week later durf ik te melden dat het wegvallen in toeren is weggebleven. Vertrekken vanuit stationair gaat ook vlotter.
Het soms ietwat schokken bij wegvallen van belasting / continue snelheid heeft hij soms nog. Het toerental moet in nog steeds bekijken in Vida.

O-ring heeft afmeting: 9.25x1.78
[/quote]

Weet jij die maat zeker? Ik probeer het te checken online maar nog geen succes.
Als ik de nis meet waar die o ring in ligt lijkt het een ring te zijn van 2.5.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 26.10.2018 - 21:23  ·  #27
Ja,
Die maat heb ik ook opgemeten van de oude ring die erin zat.

Hoeveel meet jij als je de oude opmeet?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 27.11.2018 - 09:30  ·  #28
Quote door staaf

Ja,
Die maat heb ik ook opgemeten van de oude ring die erin zat.

Hoeveel meet jij als je de oude opmeet?


Hey Staaf, had jij al geëxperimenteerd met het reinigen van de LMM?
Ik heb met de brandstofklep niet langdurig verbetering gekregen, maar realiseerde mij dat ik ook de laatste keer de lmm gereinigd had. Daarna ging het tijdelijk best goed.
Nu zijn die dingen best duur "om uit te proberen" dus ik zoek wat zekerheid.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 27.11.2018 - 15:34  ·  #29
Ik had de LMM reeds gewisseld met een andere (weliswaar ook geen nieuwe).
Ik moet toegeven dat bij mij het schommelen van stationair ook weer optreed. Mogelijks kan de gebruikte o-ring niet tegen diesel?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 27.11.2018 - 22:18  ·  #30
Quote door staaf

Ik had de LMM reeds gewisseld met een andere (weliswaar ook geen nieuwe).
Ik moet toegeven dat bij mij het schommelen van stationair ook weer optreed. Mogelijks kan de gebruikte o-ring niet tegen diesel?


Ik heb gisteren nogmaals de maf gereinigd. Meerdere korte shots met liqui moly. Vooral op het middelste kanaal. Ik zag laatst een filmpje van bosch waarin naar voren kwam dat hierin een scherpe bocht zit met een soort vangbakje.

Dit was voor mij weer inspiratie om hier nog eens naar de kijken, de maf ligt er zo af niet waar?
Vanavond zelf een stuk gereden en ik moet niet anders zeggen dat je dit merkt. Directer reageren op de voet.

Tijdens het rijden ook Vida mee later draaien en daarin viel op dat vooral de luchtmengverhouding erg fluctueert. De meting kan pardoes een stuk lager zijn of hoger of piekvormig. Rijdend merk je hier niks van, maar stationair klopt dit precies.
Je ziet precies de toeren dip terug in de waarde van luchmengverhouding.

De symptomen passen er volgens vele online beschrijvingen bij.

Toch zei jij dat jouw maf vervanging niet het gewenste resultaat had, weet je hoe oud die vervanging was?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0