Onregelmatig toerental

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 21:13  ·  #61
voor die 4.5 problematiek is er volgens mij een patch ik zal even zoeken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 21:23  ·  #62
Quote door staaf

Martijn

Intussentijd Vdash geinstalleerd en reeds gekeken, bij mij stonden de juiste codes ingevuld in vdash, dus idd de codes die beginnen met een 5, maar dan zonder de 5. Je hebt dus de boosdoener gevonden....

Ik moest .net 4.5 installeren om vdash draaiend te krijgen, maar met die 4.5 draait Vida niet meer.
Ik vind ik het ook een eenvoudige tool om de service interval te resetten, de rest van de evt instellingen zit wss onder die betalende opties?


Dat is een fijne terugkoppeling. Geeft nog meer vertrouwen dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Ik denk dat VDash vooral handig is om software aanpassingen en reset te doen.
Configureren van de software op het voertuig moet je vooral met Vida doen.

Maar zaken als tuning, dpf-off, software voor stoelverwarming, inleren verstuivers of trekhaak software kan wellicht goedkoop via VDash.

Grunns60 heeft een hele mooie patch voor Vida. Zou ik zeker overwegen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 22:45  ·  #63
Ik hoor het graag!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 30.05.2019 - 00:01  ·  #64
Ik ga eesn experimenteren of in mn vida image Vdash ook meegenomen kan worden..
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 08:30  ·  #65
Wie denkt er mee, want ik moet dit topic weer een schopje geven.

Na enige tijd zonder bijzonderheden gereden te hebben, ben ik qua onregelmatig e loop stationair weer terug bij af.

Verstuivercodes, LMM, MAF, Raildruksensor, Rail regelklep, flow klep pomp vervangen, algen additief gebruikt, injector cleaners, verstuiverretour test was oke, massa aansluitingen opgeschuurd en wellicht nog meer wat ik even vergeet.

Maar toch weer pruttelen. En een mee pulserende brandstofpomp en verlichting (heel lichtjes)

Het is enkel bij:
Warme motor, lage ampèrage dynamo, alle verbruikers uit.

Nu kwam ik er deze week achter dat het parallel bijzetten van een extra accu met startkabels de problemen als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.

Dat zet weer aan het denken, maar ik kan het niet verklaren. Zoals ik het nu zie is instabiliteit in het elektrisch systeem de oorzaak.

Maar zoek ik het nu in de dynamo of de accu? Of is een massa probleem van de ECM een oorzaak, maar hoe komt het dat die accu wel helpt dan?

Benieuwd naar jullie meedenken.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 08:42  ·  #66
Wat geeft je dynamo stationair af?

Is die accu echt getest?
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 09:34  ·  #67
Accu is inderdaad een serieuze verdachte. Gewoon ff testen met een accu waarvan je zeker weet dat ie goed is.

Mijn T5 had ook last van een schommelend toerental. Dat werd veroorzaakt door de slangen van het dampretoursysteem. Vervangen van de slangen, en het probleem was weg.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 09:50  ·  #68
Zou wel een hele simpele oplossing zijn, gezien wat je allemaal al gedaan hebt.
Maar zeker het proberen waard.
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 10:39  ·  #69
Volgens mij is ongeveer alles wat men kan bedenken al gedaan. Dan blijven zaken zoals dit over.

In mijn geval zijn ook zaken zoals krukassensor, LMM etc. gedaan. Dus het scenario is, helaas, herkenbaar.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 11:30  ·  #70
Net de accuspanning gemeten na een nacht stilstand.
Onbelast contact uit: 12,4 Volt gemeten op de accupolen met de multimeter
Contact aan, Vida gekoppelt: 11,7 volt zowel in Vida als met de multimeter dezelfde spanning.
Na starten direct 13.7 volt die langzaam oploopt naar 14.1 volt.
Ampèrage dynamo fluctueert mooi mee met het inschakelen van verbruikers als achterruitverwarming, Airco en verlichting. Variërend van 30 A tot 85 A. Dit lijk mij goed te functioneren.

De accu lijkt mij met bovenstaande zwak te zijn en kan waarschijnlijk niet goed bufferen zodat spanning meer fluctueert waardoor en variaties ontstaan waar blijkbaar de ECM slecht tegenkan.

Straks na warm rijden nog maar eens opnieuw meten met lopende en uitgeschakelde motor.

Logisch gezien moet ik dan ook meer fluctuatie zien in spanning, dan zou het capaciteit probleem van de accu ertoe bijdragen dat de spanning niet goed meer gebufferd wordt.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 01.03.2020 - 11:54  ·  #71
Ik zet een twijfelachtige accu altijd even aan zo'n ouderwetse accutester (met zo'n verwarmingselement er in) dan zie je pas goed wat de accu onder zware belasting doet.

Heb je zo'n tester? Anders geef even je woonplaats door, misschien kom ik dat wel eens in de buurt, dan neem ik die tester gelijk mee.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 02.03.2020 - 20:28  ·  #72
Ik heb nog een nieuwe accu staan. Iets te licht voor de Volvo maar toch even overgezet.

Helaas geeft dit geen verbetering 😂
Enkel de achterruitverwarming inschakelen wel.

Volgende optie:
Spanningsregelaar? Maar hij laad prima, maar tis vooral het fluctueren van de spanning.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 02.03.2020 - 20:41  ·  #73
Zie je de spanning op je multimeter ook fluctueren?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 02.03.2020 - 21:00  ·  #74
hoofzekeringen achter bij accu nagekeken op corrosie ? CEM defect ? toch ergens redelijk spannings verlies denk ik dan
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 27.09.2020 - 08:30  ·  #75
Een paar maanden na de laatste reparatie kan ik wel zeggen dat voor mij de onregelmatige stationair loop is opgelost.

Het bleek een kapotte spoel op de 4e verstuiver te zijn. Ik denk dat de wisselende retourflow van die verstuiver effect had op brandstofdruk en brandstofpomp waardoor alle elektrische fluctuaties te zien waren op het moment dat alle elektrische verbruikers uitgeschakeld waren.

Tijdens het repareren van de wervelklep zaten 3 verstuivers behoorlijk vast. Om ze los te krijgen had ik de motor laten lopen met de verstuiverklemmen losgedraaid. Toen ik met een hamer bij een lopende motor op de 4e verstuiver schacht tikte begon deze over te slaan.

Na het repareren van de wervelklep heb ik deze verstuiver vervangen door een sloopexemplaar. Na een paar maanden probleemloos rijden kan ik eindelijk stellen dat dit opgelost is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0