Onregelmatig toerental

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 28.11.2018 - 09:00  ·  #31
Martijn,
Dat moet ik nakijken, weet ik niet zo precies.
Mijn vorige wagen had dezelfde motor, en dus dezelfde lmm. Die had ik op het laatst vervangen omdat ik met de vorige problemen kreeg. Die problemen waren toen opgelost (die problemen waren al rijdend schokken van de motor ). Deze wagen is een maand later total loss gereden. Ik heb de LMM er toen uitgehaald en er weer de oudere ingestopt. Toen ik de nieuwere kocht viel me al snel het probleem op met het stationair toerental op. Toen heb ik er direct de LMM van mijn vorige wagen ingestopt. Samen met de MAP sensor, die had ik ook vervangen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.11.2018 - 16:13  ·  #32
Vandaag nagekeken: de vervanger is ook een 2009, dus eigenlijk even oud als de eerste die er in zat. Km stand heb ik geen idee van, want kwam uit een sloper.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 30.12.2018 - 09:25  ·  #33
Quote door staaf

Vandaag nagekeken: de vervanger is ook een 2009, dus eigenlijk even oud als de eerste die er in zat. Km stand heb ik geen idee van, want kwam uit een sloper.


Staaf,
Heb jij wel eens gekeken wat jouw lambda waardes zijn?

Ik heb bij de sloper diverse LMM geprobeerd en geen daarvan gaf verandering.

Wel inmiddels de laaddruksensor vervangen omdat het schoonmaken van de oude wel (tijdelijk) positief effect had. Ik heb nu rijdend een veel betere gasrespons.

Brandstofdruk klep gaf geen positief effect.

Maar dat zoeken in stationair toerental blijft. Met de Airco uit is het erger.

Nu viel mij op de mijn Lambda waarde erg laag is. (0,24 ipv 1-4 voorgeschreven in Vida)
Mijn volgende stap is dus deze sonde bekijken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 30.12.2018 - 09:48  ·  #34
Nee, nog niet nagekeken.
Zal ik eens nakijken, en ik laat je wat weten.
Moet ik kijken bij warme of koude motor? Of maakt dit niet uit?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 30.12.2018 - 10:33  ·  #35
Quote door staaf

Nee, nog niet nagekeken.
Zal ik eens nakijken, en ik laat je wat weten.
Moet ik kijken bij warme of koude motor? Of maakt dit niet uit?


Ik heb met warme motor bij stationair gekeken. Morgen ga ik een rondje rijden met de laptop eraan. Even kijken wat er dan gebeurd.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 19.01.2019 - 17:09  ·  #36
Weer het een en ander gedaan om het onregelmatige toerental op te lossen.

Onlangs een andere Lambda sonde kunnen proberen maar die gaf bijna dezelfde waardes af. Waar Vida aangeeft dat een Lambdawaarde tussen 1,5 tot 4 hoort te liggen, blijft dat bij mij max 1 in lambdawaarde.

Omdat laaddruk traag opgebouwd werd heb ik deze sensor vervangen. Daarmee is het turbogat verdwenen en de respons op toeren weer normaal. Ook in hogere toerentallen prima respons en trekkracht. De dealer gaf aan dat een levensduur 160k km is van deze sensor, dus met mijn 260k niet zo verkeerd. Maar geen verschil op de onregelmatige loop bij stationair toerental.

Omdat sensoren hun uiterste gebruiksdatum hebben heb ik de raildruksensor vervangen. Ik merk namelijk dat de onregelmatige loop vooral ook hoorbaar is in de brandstofpomp vanuit de tank. Het vervangen van de raildruksensor (qua kosten te doen) leek mij een goede start om oorzaken uit te sluiten. Als je kan meten of de juiste inspuitdruk behaalt wordt, ligt het niet aan het pompvermogen, hoogstens aan de pompcapaciteit. MVolt waardes van de brandstofregelklep benaderen de normaalwaarde bij stationair. (708-710mV)

Inmiddels viel mij ook op dat in Vida bij stationair er behoorlijk verschil zit tussen de gewenste lucht per slag en gemeten lucht per slag. Geen idee of het afwijkend is.

Vandaag de raildruk sensor vervangen en zo veel mogelijk verbindingen nagelopen.
Uitlaatspruitstuk en de klem op de EGR koeler zaten wel wat los. Hopelijk ben ik nu van de rooklucht af als ik stilsta met rugwind of achteruit rijd.

Bij het controleren van de turbo aansluiting stuitte ik op een losliggende klem van de aanzuigbuis.

Inmiddels is de raildruksensor vervangen en de proefrit gemaakt.
Koud loopt het blok heel mooi maar gek genoeg is het onregelmatig stationair warm erger geworden. Rijdend liggen de waardes van lucht per slag wel gelijk met gemeten lucht per slag.

Beetje teleurstellend..

Ik zal het toch op een of andere manier in luchtvoorziening of brandstofvoorziening moeten zoeken.

Omdat het aanzuiglek via de turbo aansluiting nu gedicht is zie ik wel veel meer fluctuatie in de waardes vanuit de LMM. Maar ook hoor ik de brandstofpomp in de tank behoorlijk fluctueren. De waardes van de regelaar liggen op dit moment iets hoger dan voorheen: 725mV

Nu is de vraag: wat beïnvloed wat?

Intercooler testen? LMM kapot? Of brandstofpomp?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 19.01.2019 - 18:17  ·  #37
Martijn,

Hoe hoor jij het geluid van de pomp in te tank? Die kan je toch niet horen als de motor draait?

- De intercooler is het bij mij zeker niet, die heb ik er al eens uit gehad, en niets aan te miszien.
- Aansluiting van de turbo, en van het uitlaatspruitstuk zou ik eens moeten controleren, nog niet gedaan.
- LMM heb ik reeds vervangen door een gebruikte (die uit mijn vorige wagen kwam en ok was)
- Laaddruksensor is een nieuwe


Zou je de LMM niet eens opnieuw initialiseren? Baat het niet, schaad het niet.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 19.01.2019 - 20:57  ·  #38
Quote door staaf

Martijn,

Hoe hoor jij het geluid van de pomp in te tank? Die kan je toch niet horen als de motor draait?

- De intercooler is het bij mij zeker niet, die heb ik er al eens uit gehad, en niets aan te miszien.
- Aansluiting van de turbo, en van het uitlaatspruitstuk zou ik eens moeten controleren, nog niet gedaan.
- LMM heb ik reeds vervangen door een gebruikte (die uit mijn vorige wagen kwam en ok was)
- Laaddruksensor is een nieuwe


Zou je de LMM niet eens opnieuw initialiseren? Baat het niet, schaad het niet.


Ik kan de pomp onder de achterbank toch redelijk goed horen. Radio uit, aanjager laag en dan kan ik goed horen dat de pomp tegelijk met de motordips ook zwaarder en langzamer gaat lopen. Loopt de motor regelmatig, hoor je de pomp ook regelmatig zoemen.

Met koude motor niks geen last, maar warm kan ik er bijna op wachten.

Vandaag viel mij ook op dat de brandstoftemp sensor geen waardes gaf ik Vida en daarbij de motor ook onregelmatig liep. Ik denk hebbes!

Maar later kwam de waaneming terug en de klacht ging niet weg. Jammer....

Alle componenten zijn recent geactiveerd in Vida.

Stationair houd ik nog wel een verschil tussen de gewenste en gemeten waarde lucht / slag .

Dan ga ik toch denken aan een klein intercooler lek waardoor de LMM in de war raakt.

Maar eens een paar stoppen voor de inlaat fixen zodat ik hem onder druk kan zetten.

Rubberen proppen waarvan 1 met een autoband ventiel of zoiets? 1bar erin blazen en kijken hoe lang het duurt voordat het uitstroomt?

Ik denk dat ik eerst naar iets fysieks ga zoeken ipv weer een andere sensor erin te schroeven.

Op zich is het geen weggegooid geld geweest, de wagen trekt als een lier, maar stationair in het beschamend.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 19.01.2019 - 21:20  ·  #39
Zou je pomp in de tank dan geen defect beginnen vertonen? Evt ergens ietwat lucht meezuigen?
Ik heb stationair geen problemen, enkel en alleen heel soms als ik in toeren neerdaal en ontkoppel dat het toerental dan zakt tot hij bijna stilvalt.
Eerst dacht ik er zelfs aan dat de wagen niet ontkoppelde desondanks het koppelingspedaal wel ingedrukt was. Echter als de wagen in neutraal staat heeft hij het ook. Lijkt me dus niets mechanisch.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 20.01.2019 - 08:24  ·  #40
Het terugzakken in toerental herken ik. Daarbij maakt het blok kleine misfires bij stationair.
Gasrespons blijft goed, maar op 1 of andere manier lukt het blok het niet om bij warme motor stationair mooi rond te lopen.

Omdat ik gisteren iets veranderd in luchtvoorziening en brandstof. Maar omdat het erger geworden is moet ik het in 1 van de 2 zoeken.

Laatst viel mij op dat wanneer je in Vida de tankpomp stilzet (zit ergens een functie voor) valt ook echt direct de motor stil.

Dat moet sensorisch of softwarematig zijn. De hogedruk pomp staat niet zomaar direct droog.
Maar nergens een melding of zo.

Om een ander voorbeeld te geven: als je de gasklep activeert hoor je de motor smoren door gebrek aan lucht.

Als je de pomp zelf stilzet, schakelt het blok mee uit. Niet dat hij uitpruttelt en sputtert.

Dus ik denk dat je punt hebt qua tankpomp.

Even denken hoe ik dat aanpak.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 20.01.2019 - 08:44  ·  #41
ik zou toch denk ik aan een andere brandstof pomp denken je zegt zelf al dat deze zwaarder gaat lopen bij een lager toerental ?
deze pomp moet volgens mij gewoon constant lopen en druk op bouwen
Is wel een heel lekker werkje om die te vervangen dacht dat daarvoor de tank er onder uit moet aangezien je daar heel slecht bij kan via de achterbank
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 20.01.2019 - 08:45  ·  #42
en volgens mij zit er altijd standaard een klein gaatje in de intercooler dat hoort volgens mij zo maar weet dit niet 100% zeker
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 20.01.2019 - 09:55  ·  #43
Ik heb er gisteravond ook nog opgelet, en ik hoor de pomp enkel bij het het indrukken van de startknop, eenmaal de motor draait hoor ik ze niet meer. Het geluid wordt dan overstemd door het geluid van de motor.

Een gaatje in de intercooler, dat zou ik betwijfelen, wat zit dat gaatje daar dan te doen?

Ik hoop niet dat het de pomp is. Ik dacht dat je bij de V70NN geen mogelijkheid meer had om via de achterbank te kijken.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 20.01.2019 - 14:15  ·  #44
Quote door staaf

Ik hoop niet dat het de pomp is. Ik dacht dat je bij de V70NN geen mogelijkheid meer had om via de achterbank te kijken.


Tank moet er onder uit om de pomp te vervangen, de pomp zit niet meer bij de 2 gaten onder de bank.
Dat betekend, uitlaat tot aan het roetfilter vervangen, en ook doorzagen in de buurt van het achter subframe .
En ook de aandrijf as naar achter verwijderen als je AWD hebt.
Ik hoor de pomp van mij D5 nooit.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 20.01.2019 - 15:02  ·  #45
Ik hoor de pomp ook nooit, enkel als de auto 'op contact' gaat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0