Preventieve oliedrukherstel reparatie l

Dit is een echte sluipmodenaar !

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 16:41  ·  #676
Bij m'n vorige V70 is het gedaan en daar was het wel degelijk nodig. Hier op het forum lees je toch met enige regelmaat hierover (incl. foto's van de uit vorm geraakte ringetjes).
De V70N die ik nu heb, daarvan is de motor zelfs in de soep gelopen door dit euvel. Er is toen een nieuwe (althans ruil) motor ingekomen waarvan men de carterringen uiteraard gelijk heeft vervangen bij het inbouwen. Dat is (gelukkig) allemaal gedaan door de vorige eigenaar. Je kan beter een paar honderd aan de al dan niet preventieve reparatie uitgegeven dan naderhand als je pech hebt een veelvoud hiervan uitgeven aan een andere motor.....
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 17:55  ·  #677
Tja, wil je het risico nemen of niet? Stel dat ze bij jou niet helemaal fris meer zijn en je staat straks zonder oliedruk langs de snelweg, reageer je dan gelaten ‘tja, kan gebeuren’ of sla je jezelf dan voor de kop ‘had ik het nu toch maar laten doen’…?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:10  ·  #678
Met weliswaar een ander type motor was het zo ongeveer de eerste reparatie die ik heb laten doen,

En het was nodig.
Niet enkel de ringetjes maar ook doordat pijpje los zat, en er toch rommel in de carterpan zat.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:11  ·  #679
Quote door ries123

Ik heb ook nog geen enkele ervaring kunnen vinden van iemand waar z'n motor in de soep is gelopen door dit verhaal.


Ik helaas wel, meerdere, ook hier op het forum.
Je zult, denk ik, ook wel begrijpen dat zij geen lid meer zijn van dit forum.
Ze waren letterlijk klaar met Volvo.
Dat is ook de reden dat het in de rubriek “belangrijke preventieve reparaties” staat.

Zoals Poika al aangeeft, better safe than sorry.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:30  ·  #680
Toch heb ik wat kritische vragen. De nieuwe aanzuigbuis zal vast goed zijn. Maar:

Heeft iemand na vervangen van de ringen de carterpan na een tijdje opnieuw gelicht? Waren de vernieuwde ringen (althans ik neem aan dat dit een hernieuwde set is?) daadwerkelijk nog rond en zaten ze nog goed op hun plek? Of wordt er gewoon vervangen en dan aangenomen dat het nu wel goed zal zijn?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:48  ·  #681
Quote door sw2983

Toch heb ik wat kritische vragen. De nieuwe aanzuigbuis zal vast goed zijn. Maar:

Heeft iemand na vervangen van de ringen de carterpan na een tijdje opnieuw gelicht? Waren de vernieuwde ringen (althans ik neem aan dat dit een hernieuwde set is?) daadwerkelijk nog rond en zaten ze nog goed op hun plek? Of wordt er gewoon vervangen en dan aangenomen dat het nu wel goed zal zijn?


Goede en terechte vraag mi.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:56  ·  #682
Quote door sw2983

Heeft iemand na vervangen van de ringen de carterpan na een tijdje opnieuw gelicht?


Jazeker en wat ik zag, zag er goed uit.
Allemaal zoals ze behoorden te zijn.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:56  ·  #683
Quote door sw2983

Toch heb ik wat kritische vragen. De nieuwe aanzuigbuis zal vast goed zijn. Maar:

Heeft iemand na vervangen van de ringen de carterpan na een tijdje opnieuw gelicht? Waren de vernieuwde ringen (althans ik neem aan dat dit een hernieuwde set is?) daadwerkelijk nog rond en zaten ze nog goed op hun plek? Of wordt er gewoon vervangen en dan aangenomen dat het nu wel goed zal zijn?


Ja, dat zaten ze. Heb t eenmaal een keer over gedaan. Maar ik heb ook een heel aantal over gedaan die met verkeerde kit waren gedaan (andere garages) Daar waren sommige ringen zelfs bij verdwenen (vermaald door oliepomp) en eenmaal zelfs een dikke prop papier gevonden die nog in een carterpan lag 😂😂😂😂
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 18:59  ·  #684
Ik heb het met mijn oude S80 mee gemaakt 'oliedruk laag, zet motor uit' o.i.d.. Kan je vertellen dat je dan niet meer lekker rijdt met je auto... Niet veel later de auto verkocht.
Bij mijn huidige S80 de boel preventief vervangen (was ook nodig achteraf). Veel fijner voor de gemoedsrust!
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 20:53  ·  #685
Quote door [-Tom-]

Ik heb het met mijn oude S80 mee gemaakt 'oliedruk laag, zet motor uit' o.i.d.. Kan je vertellen dat je dan niet meer lekker rijdt met je auto... Niet veel later de auto verkocht.


Waren de ringetjes de oorzaak? Of heb je dat niet gezien?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 21:44  ·  #686
Doorgaans wel.
Plat aan een kant, waardoor de meeste olie langs de buis gaat i.p.v. er door heen.
Gevolg, te weinig smering en voor je het weet is het “einde oefening”.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 22:10  ·  #687
Quote door ries123

Quote door Martinus83

Quote door Blade

Geldt ook voor jouw motor. Verband tussen de vvt's is er niet.


Uit ervaring?
Ik hoor meer geluiden dat het niet nodig is dan wel, maar uitsluiten kan je bij volvo schijnbaar nooit vandaar dat ik zocht naar B5244T5 eigenaren met ervaring :-). Kost toch een slordige 200 ex, wilt geen risicos gaan lopen maar de geldboom geeft ook nog steeds geen vrucht ;-)


Bij mij kwamen de ringetjes er na 300k ook prima uit.. Ik vraag me tot de dag van vandaag ook nog steeds af of het echt nodig is.
Ik heb ook nog geen enkele ervaring kunnen vinden van iemand waar z'n motor in de soep is gelopen door dit verhaal.


Ik kan je 100 verhalen vertellen waar ze in de soep gelopen zijn om die reden, ik heb er elke maand wel 1 de afgelopen 10 jaar voorbij gehad.

Maar ik ben dan ook gek op de 5 cilinder's en bouw elke maand wel weer een motorblok op voor iemand, inmiddels dus ook bedrijfstmatig.


Quote door sw2983

Toch heb ik wat kritische vragen. De nieuwe aanzuigbuis zal vast goed zijn. Maar:

Heeft iemand na vervangen van de ringen de carterpan na een tijdje opnieuw gelicht? Waren de vernieuwde ringen (althans ik neem aan dat dit een hernieuwde set is?) daadwerkelijk nog rond en zaten ze nog goed op hun plek? Of wordt er gewoon vervangen en dan aangenomen dat het nu wel goed zal zijn?


Bij mijn wagen inmiddels de carterventilatie en O-ringen wederom gedaan, was niks aan te zien maar ach, na 250.000km nog een keer kan geen kwaad, gevoelsmatig zit je dan weer goed, op weg naar de 1 miljoen km.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 22:11  ·  #688
Quote door ries123

Quote door [-Tom-]

Ik heb het met mijn oude S80 mee gemaakt 'oliedruk laag, zet motor uit' o.i.d.. Kan je vertellen dat je dan niet meer lekker rijdt met je auto... Niet veel later de auto verkocht.


Waren de ringetjes de oorzaak? Of heb je dat niet gezien?

Niet uit elkaar gehaald, maar gezien het een bekend kwaaltje is, was 1+1=2 voor mij (achteraf dan, op dat moment was ik niet echt op de hoogte van dat euvel).
Bij mijn huidige S80 was 1 van de o-ringen duidelijk vervormd en plat. Ben blij dat ik die vervangen toen heb
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 28.11.2022 - 22:44  ·  #689
Bij mijn auto ging af en toe het olielampje aan als het toerental te ver zakte onder normaal stationair. De reparatie bracht erg harde o-ringen aan het licht waarbij er eentje ook niet meer goed zat. Na reparatie nooit meer een onbedoeld olielampje gehad.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 29.11.2022 - 08:04  ·  #690
Bedankt voor de reacties, goed om te lezen dat dit dus een definitieve fiks is!
Als de nieuwe ringen bij V70R^2 na 250dkm nog goed zitten, kun je er dus wel vanuit gaan dat je met een gerust hart verder kunt rijden na zo'n reparatie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0